Ik ben echt heel erg benieuwd wat hier de ervaringen zijn van de moeders met 2 of meerdere kindjes.. Is elke bevalling makkelijker / korter? Mijn eerste bevalling duurde zo'n 5 uur had al 3 cm ontsluiting zonder dat ik het wist en mijn eerste weeen waren zowel pijnloos tot ik weeenopwekkers kreeg...daarna was het vreselijk..en vooral het persen was een ramp..heb heel lang geperst.. mijn tweede bevalling duurde 3 uur en ook toen had ik al 3 a 4 cm ontsluiting toen ik aankwam om toch maar even te controleren of het soms al begonnen was omdat ik dat bij de eerste ook niet echt voelde..geen weeenopwekkers gehad..en tot 7 cm ontsluiting geen pijn gehad..persen duurde ook maar 10 minuutjes ofzo en ging vrij goed.. Nu is mijn derde ook nog eens een jongetje en iedereen roept hier (turkije) dat de bevalling van een jongentje heel anders is blabla..en ik vrees er een beetje voor..mij lijkt het onzin..maar ben toch benieuwd wat de ervaringen zijn ...
Nou , lijkt me me onzin dat een kindje er moeilijker uitkomt omdat er een piemeltje aan zit hoor Maar dat is mijn nederlandse opvatting Als je kindje goed ligt zal je derde bevalling waarschijnlijk net als je tweede of zelfs nog iets sneller/makkelijker zijn, denk ik. Mijn 2 bevallingen waren identiek, de tweede ging nog sneller (5 uur van eerste ontsluitingsweeen tot persen) maar ze bleek een sterrenkijkertje waardoor ik toch echt 40 minuten moest persen in plaats van 5 minuten zoals bij de eerste. Maarja.. het komt zoals het komt.. Succes met je bevalling, hoe dan ook..!
ja dat lijkt mij dus ook hoor!! volkomen onzin vind ik het...maar als je het zo vaak hoort begin je wel bang te worden wat is een sterrenkijkertje? bedankt nog een paar weekjes hehe
hier waren allebei de bevallingen even lang en bijna hetzelfde..sterrekijker enz .. alleen nu bij de tweede geen vacuum nodig geweest! Hahaha andere bevalling omdat het een jongetje is...
Hier 2 snelle bevallingen (1e 3,5 uur, 2e 5 kwartier), maar toch heel verschillend. Ondanks dat de 2e sneller ging, was ik toen veel minder in paniek en kijk ik daar beter op terug. Bevalling van de eerste overviel me enorm, zat ineens middenin een rugweeenstorm die niet op te vangen was. 2e keer had ik voornamelijk buikweeen en die kon ik wel opvangen. Persen ging de 2e keer ook veeeeeeeeeeeeel sneller (5 minuten ipv 75 minuten)
familie lid van ons heeft 3 dochters en 2 zonen..en met de dochters kreeg ze dus geen persweeen ofzoiets...of geen gewone weeen whatever het was..en bij de jongens dus wel..en zij zat me vooral wijs te maken dat het nu dus zo anders kon zijn. Ik geloof het dus ook niet maar toch je laat je wel gek maken als je het van alle kanten hoort.. ook die lul verhalen dat je buik anders is bij een jongen en andere zwangerschapssymptonen blabla..nou dat is gewoon bij elke zwangerschap anders..ligt echt niet aan het geslacht..
Ik durf het nog niet te zeggen... over een weekje of 10-12 hoop ik je een antwoord te kunnen geven. Sterrekijkertje; dat betekent dat je kindje met het hoofdje is gedraaid en dat het neusje omhoogwijst, dit zorgt voor wat "vertraging" omdat het neusje dan langs je schaambeen moet en dat kan dan lastiger.
je baby komt er andersom uit....hij/zij kijkt naar boven naar de sterretjes Dit geeft enorm veel druk al voordat je mag persen en het gaat even net wat moeilijker....ik moest hierdoor op mijn linkerzij gaan liggen...veschrikkelijk!! Bij de tweede bevalling ook niet gedaan en het ging ook nog sneller dan bij de eerste uiteindelijk het laatste gedeelte!
Bij de eerste heb ik er 16 uur over gedaan, waarvan 1,5 uur persen. Bij de tweede 4 uurtjes en tien minuten persen...Ben bij beiden ingeleid. Een vriendin van ons (heeft zelf geen kinderen) dacht dat een sterrenkijker betekende dat het kindje naar beneden, dus je kont (je ´ster´ ) kijkt...pesten haar er nu nog mee
Nou, dat vind ik niet zo raar bedacht Ik heb er overigens de baarkruk bij gevraagd en toen was ze er een half uur later zonder hulp, en met dank aan de zwaartekracht, toch mooi uit. Nou meid, lekker naar alle leuke verhalen luisteren en succes met je bevalling straks, komt volgens mij helemaal goed!
Mijn ervaring is dat de tweede bevalling een stuk sneller ging dan de eerste. Ontsluiten ging sneller, uitdrijven ging véél sneller. Ik vond het overigens niet makkelijker, omdat de weeën veel eerder pijn deden, en ik daar minder goed mee om kon gaan dan de eerste keer. Ook heb ik zelf helemaal niet geperst, wat mij het gevoel gaf dat het mij overkwam ipv het zelf gedaan te hebben. Doordat ze er zo snel uitkwam ben ik ook ietsje meer gescheurd, maar dat was niet heel erg of zo (2e graads ruptuur ipv 1e). Voordeel van snelle uitdrijving was dat ik er deze keer geen aambeien aan overhield... Maar het is niet zo dat iedere volgende bevalling nóg sneller gaat. Mijn moeder als voorbeeld: ik was haar 9e kind, en het was de zwaarste bevalling. Ik ben uiteindelijk met vacuumpomp gehaald, omdat ze mij er op eigen kracht niet uit kreeg. Ik lag er op zich wel goed voor, maar waarschijnlijk trokken haar spieren het gewoon niet meer, om er voor de 9e keer een kind uit te persen. Is een beetje extreem voorbeeld misschien, maar ik wil er maar mee zeggen dat het echt niet steeds sneller hoeft te gaan.
Tweede kwam er bij mij wel een stuk sneller uit, maar ik vond de bevalling niet makkelijker, eerder heftiger. Eerste bevalling duurde iets meer dan 3 uur, vanaf de eerste wee. Persen duurde ongeveer 3 kwartier, ging heel geleidelijk, ik voelde hem echt cm voor cm naar buiten komen. Dat was op zich best pijnlijk, maar het ging heel rustig, en ik heb er geen akelige herinneringen aan. De tweede bevalling duurde 2,5 uur vanaf de eerste wee. Met 3 cm ontsluiting heeft de vk mijn vliezen gebroken, vanaf toen zat ik bijna gelijk in een flinke weeënstorm. In een uur tijd kwam er maar een cm bij, dus dat schoot echt niet op voor mijn gevoel. En de laatste 6 cm gingen in 10 minuten, met 1 grote perswee schoot die baby er met een noodvaart uit. De vk kon nog net een snoekduik maken om hem op te vangen (zat op de baarkruk), haha. Dus ja, tweede bevalling ging sneller en persen duurde korter, maar door die weeënstorm vond ik het een stuk heftiger dan de eerste.
Ik heb overigens een week flinke naweeen gehad...schijnt zowieso bij volgende zwangerschappen erger te zijn en zeker bij een snelle bevalling...
hier vond ik mn 3e bevalling vreselijk. het ergste van alle 3 ook... maar ja is toch voor iedereen anders..
Wat een verhalen dames, ik ben echt benieuwd hoe het hier gaat met onze 2e. Onze zoon was er binnen 3,5 uur met 20 minuten persen ... ga ervan uit dat de volgende dus nog sneller gaat! Blijft toch altijd spannend hoe het dit keer zal gaan!
Waren alletwee je kindjes sterrekijkers??? Mijn zoon was ook een sterrekijker..ontsluiting die niet op schiet..en bij volledige ontsluiting nog 2,5 uur op mijn zij liggen en persweeen weg puffen...was geen pretje nee.
Bij de 2 meiden 9 uurtjes over gedaan, 10 minuten persweeen. Bij mijn zoon 2,5 uur over gedaan en compleet uitgescheurd want hij woog 2 kilo meer dan mijn middelste dochter, tja...