BV tot welke leeftijd voordeel op kv

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door Jes84, 27 mrt 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Jes84

Jes84 Lid

23 jan 2008
    12
    0
    0
    Vianen
    Hoi allemaal,

Ik heb een vraagje over de bv. Reeds 9 maanden geef ik borstvoeding en dat gaat erg goed. Ik zit momenteel op 3 voedingen per dag.
    Echter gaat het met mijn gezondheid niet goed en willen de artsen dat ik stop met bv zodat ze mij weer op kunnen lappen (astma).
    Mijn vraag is echter, tot welke leeftijd heeft bv echt voordeel met name op het ontwikkelen van allergien?
    Kijk ik heb astma en heb er veel last van, maar ik heb er liever nog wat maandjes last van en dat me dochter het niet 'ontwikkeld' dan dat ik nu stop met bv en dat zij het krijgt. Misschien allemaal een beetje zwaar beschreven, maar als bv niet echt meer een voordeel heeft op kv, dan zou het voor mij te overwegen zijn om over te stappen, zodat mijn gezondheid kan verbeteren.
    Ik hoop dat ik het een beetje duidelijk heb kunnen omschrijven en ik ben benieuwd naar de reacties!

Groetjes Jes

2. raspberry

raspberry Niet meer actief

Gevonden op de site van het voedingscentrum:

Vooral de moedermelk van de eerste dagen na de geboorte bevat grote hoeveelheden beschermende stoffen. Daarna bevat de melk minder van deze stoffen, maar omdat het kind meer drinkt naarmate het groeit, krijgt het nog steeds evenveel beschermende stoffen binnen. De positieve effecten op de gezondheid zijn het grootst als het kind minimaal zes maanden de borst krijgt. Daarna is ook bijvoeding nodig. Met borstvoeding kan worden doorgegaan zolang moeder en kind dat willen.

Als gevolg van milieuvervuiling kan moedermelk ook dioxine-achtige stoffen bevatten. De positieve effecten van borstvoeding wegen daar ruimschoots tegenop.

Aanvullend op de borstvoeding hebben baby’s de eerste drie maanden dagelijks 25 microgram vitamine K nodig. Ook is het advies elke dag 10 microgram vitamine D te geven.

3. ladyrabbit

ladyrabbit Bekend lid

13 apr 2008
    704
    1
    0
    Begeleider psychiatrie
    Noord-Limburg
    Volgens mij was het wetenschappelijk bewezen voor het eerste half jaar. Maar mijn kindje heeft zelf allergieen en alle artsen hebben me dringend geadviseerd om (als ik het volhield en het lukte en ze wilde etc etc) het jaar vol te maken. In borstvoeding zitten allemaal levende stoffen en dat helpt blijkbaar toch, ook al begin je met bijvoeding.

Voor mij is het ook zwaar, sta op een streng dieet i.v.m. koemelkallergie en daarnaast mag ze nog een aantal dingen niet. En omdat ik hierdoor niet echt vet kan eten, val ik kilo's af. Dus ik eet me een slag in de rondte, maar het helpt nog niet veel :( . Maar ik ga het volhouden voor haar, ook al omdat ik weet dat ze toch niet tegen koemelk kan en de flesvoeding daar wel op gebaseerd is.

Ik wens je veel succes met je keuze!

4. Jes84

Jes84 Lid

23 jan 2008
    12
    0
    0
    Vianen
    Hoi,

dank je voor de reacties.
    Wat ik nog vergeten was te vertellen: Doordat me astma zo erg is, heb ik regelmatig een kuur prednisolon en dat is nou ook niet echt bevordelijk voor me dochter.
    Maar goed als het voordeel tot een jaar er is, dan overleef ik die 3 maanden ook nog wel. Het belangrijkste is wat het beste voor haar is.
    Ikzelf heb ook koemelkallergie en nog diverse allergieen, maar tot nu toe heeft me dochter gelukkig nergens last van.

Groetjes Jessica

5. raspberry

raspberry Niet meer actief

@jess: het voordeel is bewezen tot een half jaar en als jij dus zulke heftige medicijnen moet gebruiken, lijkt het me veel verstandiger om te stoppen met BV of op die momenten afgekolfde melk te geven: je wilt echt niet dat je kindje die prednison binnen krijgt, dat is wel zulke enorme troep!

6. Nemo

Nemo Niet meer actief

Ook (ver) na 6 maanden heeft bv nog voordelen boven kv. Maar ik denk dat je af moet wegen wat "het minst schadelijk" is nu. Waarmee ik niet wil zeggen dat nu stoppen met bv schadelijk is maar ik hoop dat je zo snapt wat ik bedoel. Als jij die medicijnen nu echt nodig hebt dan denk ik dat je voor jezelf moet kiezen.
    Of heb je mischien al eens aan de optie van het moedermelknetwerk gedacht ? Krijgt je kindje toch moedermelk en kan jij je medicijnen die je nodig hebt.

7. jingels

jingels VIP lid

8 jul 2006
    7.742
    1
    0
    @Rozemarijke: 6 maanden m.b.t. allergien, is een standaarnorm,maar juist daarna doorgaan met BV, is voor het immuunsysteem het beste. De WHO houdt een algemene norm aan van tenminste 2 jaar, en daarna zo lang moeder en kind nog willen.
    Het immuunsysteem is volop in ontwikkeling tot ver in het 3e levensjaar. Het is dus erg logisch om zolang het immuunsysteem te ondersteunen middels BV.
    De 6 maanden heeft te maken met de 1e 6 maanden BV zonder bijvoeding ivm het uitrijpen van de darmen en het fysiologisch in staat zijn van het lichaam tot het verteren van voedsel.

Feit is hoe langer er BV gegeven wordt, des te minder kans op allergie, dat staat los van de 1e 6 maanden exclusieve BV.
    Allergie is iets wat je altijd op kan bouwen maar ook een erfelijke factor is bepalend evenals het voorkomen van COPD-achtige aandoeningen in de familie anamnese.

8. tiruja

tiruja VIP lid

28 jul 2007
    6.837
    0
    0
    De WHO adviseert 2 jaar.

echter ik ben benieuwd waarom je wilt stoppen ivm met astma. Ik heb astmatische bronchitus en ga zeker 2 bv geven.
    Oh ik lees nu vanwege de prednisolon. Is er geen ander middel welke je krijgen kan? Ik heb nog nooit prednisolon gehad overigens. Wel veel puffers en soms AB.

9. Jes84

Jes84 Lid

23 jan 2008
    12
    0
    0
    Vianen
    Hoi,

Bedankt voor de reacties.
    Ik begrijp dat BV beter is en als Prednisolon niet kon met BV hadden ze het niet voorgeschreven bij de longarts. Maar goed, is anders natuurlijk.
    Helaas helpen 'gewone' antibiotica niet en heb ik dus echt Prednisolon nodig. Tijdens de zwangerschap ben ik al 2x opgenomen geweest ivm de astma. Sinds de bevalling heb ik er niet zoveel last van gehad, behalve de afgelopen 3 maanden. Waarschijnlijk zodra het weer beter wordt, heb ik er weer minder last van.
    Maandag moet ik weer naar de longarts en dinsdag naar csb, dus ik zal het met beide bespreken en dan beslissen wat ik doe.
    In ieder geval bedankt voor jullie reacties!

groetjes Jes

10. tiruja

tiruja VIP lid

28 jul 2007
    6.837
    0
    0
    Veel succes, het is vervelend om telkens zoveel las te hebben. De kunst is om goed stabiel te blijven. Helaas ben ik dat op dit moment ook niet maar heb voldoende momenteel aan extra puffers. Het moet nu gewoon snel zomer worden!
    Ik ben wel erg overtuigd van het geven van bv, juist ook door mijn bronchitis. Ik wil echt gaan voor die 2 jaar die geadviseerd wordt.

Als prednisolon samen mag met de bv zou ik het niet willen opgaven. Overleg anders ook eens met een lactatiekundige. Veel succes!

11. Nemo

Nemo Niet meer actief

Is het een kuur wat je krijgt ? Mischien kun je die periode voorraad bv geven of kv en dan blijven kolven. En nadat de kuur is afgelopen het bv weer oppakken ?

12. Jes84

Jes84 Lid

23 jan 2008
    12
    0
    0
    Vianen
    Nogmaals bedankt voor alle reacties.
    Ik verwacht wel een kuurtje ja, dat is het tot nu toe steeds geweest.
    Verder een beetje off topic, maar ik heb het idee dat me bv niet toereikend meer is. Ik geef 3 voedingen per dag (1 borst per keer) en 1x in de week moet ik kolven omdat ik dan weg ben.
    Als ik kolf komt er met moeite 30 a 60 cc uit. Terwijl ik altijd 100 a 120 cc eruit kreeg.
    Ook als Seville bij me drinkt, drinkt ze heel kort, ze is nooit een lange drinker geweest maar nu is het wel heel kort.
    De vraag is dan, is de bv nog wel toereikend?
    Als me vriend gekolfde melk geeft (me voorraad is nu op), dan drinkt ze soms wel 90! Vandaar mijn 'zorgen' of ze nog wel genoeg heeft aan mijn bv. Ze krijgt overdag ook wel diksap met water, drinkt ze ook nie veel van.
    Ook doet het kolven de laatste tijd pijn.
    Verder slaapt ze de laatste weken erg onrustig. Meestal wel 3x wakker, waardoor ze gaat babbelen, jengelen en wel weer verder slaapt.
    Gister zaten de zorgen me zo hoog, dat ik voor het eerst kv gegeven heb (pyamapapje).
    Nou vannacht was het weer een onrustige nacht. Weer 2x wakker en weer doorslapen, maar dus niet beter als op puur mijn bv.

Zorgen zorgen zorgen, ben blij als het dinsdag is en ik maandag bij de longarts ben geweest en dins het csb is geweest.

Jullie nog advies?

Alvast bedankt!

Groetjes Jessica

13. ladyrabbit

ladyrabbit Bekend lid

13 apr 2008
    704
    1
    0
    Begeleider psychiatrie
    Noord-Limburg
    Misschien even een productiedipje? Kan altijd hoor! Drinkt je dochter wel vaker? Zo lang je verder op verzoek blijft voeden kan er weinig mis gaan. En zorgen maken helpen ook niet echt ;) , zowel voor het kolven als voor je productie niet.

Misschien kun je je dochtertje wat vaker aanleggen? En vergeet niet, kindjes kunnen snel heel veel melk wegkrijgen. Mijn dochter drinkt nooit langer dan 10 minuten!

Deel Deze Pagina