En ja hoor, ik had eerder al eens gemeld dat ik (Willem) met mijn vriendin bezig ben om via ICSI zwanger te geraken, en het is nu gelukt. Ze is niet ongesteld geworden en volgende week mogen we bij de gynaecoloog een eerste echo laten uitvoeren. De embryo/baby is dus momenteel '3 1/2 week oud'. Nu zitten wij ook met wat vraagjes, waar ik 'jullie' niet-professionele mening over wil horen. Welke dingen moeten we wel en ook niet doen om de kans van afbreking van de zwangerschap te minimaliseren?? Ik weet van de websites waarop adviezen staan wat wel en dus ook niet te eten, dus die weten we. Maar zijn er andere dingen? Niet sporten, of juist wel? Wel of geen TV kijken (ik roep maar iets raars )? En hoe zit het met sex? Is het slim om voorlopig even niet te vrijen, of maakt dat echt niets uit? Ik hoop dat jullie mij van tips kunnen voorzien, of ervaringen!! Groeten Willem
Allereerst super gefeliciteerd! En wat fijn dat het nu gelukt is. Ik weet dat je wel gewoon sex mag hebben. Ik deed het persoonlijk alleen niet omdat ik dat geen prettig idee vond, maar kwaad kan het niet. Verder zou ik niet weten of je moet laten. Gewoon gezond verder leven en opletten met wat ze eet. Geen rauwvlees, franse kaasjes etc. gr vruchtje
Van harte gefeliciteerd! Hier ook een ICSI zoon en 2e kindje onderweg! Gewoon lekker genieten, foliumzuur blijven slikken (zij dan he ) Geen rauwe producten en je lekker voor laten lichten door de gyn / vk. Probeer vooral te genieten!
Goed dat er ook nog mannen reageren En dank je wel, we gaan gewoon gewoon door met ons gewone leven, en we zien wel waar we uitkomen. Tips blijven welkom trouwens ... Willem
over het algemeen ontstaat een miskraam alleen als het kindje in aanleg niet goed is, dus daar kun je niet veel tegen doen. verder idd aan de voedingsadviezen houden, geen sporten doen waar stoten e.d. bij komen kijken (zoals vechtsporten) en dat was het wel weer. seks kan gewoon maar hou er rekening mee dat je vriendin een klein beetje bloedverlies kan hebben naderhand omdat alles beter doorbloed is nu. dat kan geen kwaad. gefeliciteerd en ik duim voor jullie dat alles goed gaat!
Wat ik heb gehoord is dat aangeraden wordt om de eerste 3 maanden geen sex te hebben als je een miskraam hebt gehad. Weet niet of dit bij jullie zo is, maar anders zou t geen kwaad moeten kunnen. Maar ja, de een zegt wel en de ander niet dus wij hebben het even 3 maanden zonder gedaan haha. Ohja gefeliciteerd natuurlijk
Er is nog geen sprake van miskramen bij ons hoor; of je moet een eerdere terugplaatsing die niet wilde innestelen ook rekenen tot een miskraam. En verder, ach .. .maandag zijn we in het ziekenhuis voor een echo, en dan komt het onderwerp sex ook wel ter sprake. Ik kan nog wel een paar daagjes wachten zal ik maar zeggen. Willem
Hai hai, dat bedoelde ik ook niet, maar ik zei het een beetje onduidelijk zie ik nu . Bedoelde dat wanneer iemand een mk heeft gehad ze het dan afraden, maar verder niet. Omdat je vrouw al moeilijk zwanger raakt kan je misschien beter het zekere voor het onzekere nemen, maar dat is natuurlijk altijd aan jullie!!! Veel geluk
Grrr... net een echo gehad in het ziekenhuis ... en de echo laat eigenlijk zien dat de vrucht/embryo/'baby' er (nog) niet goed uitziet. Tis nu 4 weken na bevruchting en eigenlijk zou er een hartje zichtbaar moeten zijn. En al dat we zien is een leeg ... iets. Ik houd me nog even in voordat ik ga tieren ... maar ... niet positief dus ... .wordt vervolgd.....
Ik wil jullie geen valse hoop geven maar bij mijn tweede zwangerschap was ik de 7 weken al gepasseerd voor er hartaktie te zien was. Een echo bij 4 weken liet bij mij toen ook een lege vruchtzak zien, bij 5 weken enkele foetale delen. Dit was een zwangerschap na een embryoterugplaatsing. Bij mijn eerste zwangerschap heb ik pas na 9 weken mijn eerste echo gekregen. Dat was een icsi zwangerschap. Heel veel succes
ik ben natuurlijk zwanger geraakt maar wil je toch even moed toespreken want zwanger ben ik 3x geweest . bij mijn laatste zwangerschap was er met 5 weken en 2 dagen nog niks te zien enkel een vruchtzakje van net 3 mm. geen kindje en geen hartje. ik moest 3 weken afwachten en kreeg toen weer een echo . 3 weken later een kloppend hartje en een kindje van 1,5cm klein en nu een gezonde zoon. het hoeft dus niet meteen nagatief te zijn en in z'n vroeg stadium kan het hartje elk moment gaan kloppen. je ligt voor de echo geen hartslag en voor je het ziekenhuis uit bent kan het zijn gaan kloppen zo snel gebeurd het. verder gefeliciteerd en leuk dat er ook mannen hier op het forum komen
Dank je voor de positieve voorbeelden, we houden ons er maar (voorzichtig) een beetje aan vast. Het is en blijft balen (maar daar weten jullie alles wel van) dat dit soort processen vooral wachten wachten wachten met zich meebrengt. Ik kan persoonlijk nog wel tegen een tegenslag, maar het feit dat je iedere keer weeeeeeeken moet wachten voordat je duidelijk krijgt is mijns inziens ... balen. Maar goed, volgende week donderdag zijn we bij de gynaecoloog, en tot die tijd hopen we gewoon maar dat de embryo zich nog wil ontwikkelen. groeten en tot een volgende update Willem
hoi willem en vrouw kan me voorstellen dat het heel veel onzekerheid met zich meebrengt. Ik ga voor jullie duimen hoor..... twinny
Hoi Willem, Bij mijn eerste echo 5 weken en 2 dagen was er alleen een vruchtzakje te zien en een heeel minuscuul stipje. Een heel erge domper. 2 weken later was het al 1 cm en hartactie. Geef de moed nu niet te snel op! Sterkte!
We blijven hopen hoor Loes; alleen ons vruchtzakje was 'plat' en er was nog geen stipje te zien. Vandaar dat ik wel positief wil blijven, maar dat dit nog niet makkelijk is. Maar, hopen is altijd goed toch?
Het hartje klopt met 4 wk nog niet hoor..dit is pas in de 6e week. Het kan dus zijn dat je bij 7 wk het hartje pas ziet kloppen. Alle hoop nog dus. Kunnen ze geen bloedtest doen om te zien hoe hoog het hCG nu is? Niet dat het garanties geeft, maar het geeft wel een beeld van de huidige situatie. Elmo
Hoi Elmo, het zal vast kunnen; volgende week (donderdag) hebben we een vervolgafspraak, en ik denk dat we nu maar even wachten tot dat moment. Als ik goed tel is de embryo tegen die tijd precies 7 weken oud (dus, volgens de zwangerschapstelling is mijn vriendin dan 9 weken zwanger). Ik raak trouwens ook erg in de war over de manieren van tellen. Ik tel zuiver vanaf het moment dat de bevruchting plaatsvond (dus, het moment waarop het eitje en zaadje met elkaar kennismaakten); de meesten tellen echter vanaf de laatste ongesteldheid. Een beetje eenduidigheid en standaardisatie in communicatie zou wel leuk zijn
Euh...bij IVF/ICSI zit het zo: Punctie = eisprong. De dag van de punctie + 2 wk is de eerste dag van haar laatste menstruatie (als je het om zou rekenen naar spontane zwangerschap). Dus vanaf 2 wk voor de punctie is ze zwanger. Bij 7 wk moet er een hartje te zien zijn hoor, echt! Super veel geluk gewenst! Elmo
Ik snap je telling/uitleg/berekening Het blijft me verbazen dat we iemand (bijvoorbeeld) 10 weken zwanger noemen, terwijl de desbetreffende embryo op dat moment 8 weken oud is. Maar goed, bij de volgende controle is mijn vriendin 8 weken zwanger en is de embryo 6 weken oud. Als er dan geen hartje zichtbaar is, dan weten we zeker dat het niet goed zit. Nog 1 week wachten nu ...