Wanneer kan hij echt met ons mee-eten?

Discussion in 'Voeding' started by MinnieJ, Oct 21, 2011.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. MinnieJ

MinnieJ Niet meer actief

Ik zit nu telkens enorm veel vis/vlees in te vriezen omdat ik het voor mijn zoontje ongekruid haal en wij het altijd lekkerder vinden om bijvoorbeeld slavink/gehaktballen (van de AH die al gekruid zijn)/of gemarineerde kippenpootjes te eten. Het begint zich nu aardig op te stapelen in de vriezer aangezien ik nog een beetje bang ben om het ingevroren vlees/vis aan hem te geven en wij zelf een beetje lui zijn:p en eten liever al gemarineerd en wel halen.

Wanneer is het dus niet meer erg als het een beetje gekruid is? Kijk ik kan de gemarineerde kippenpootjes wel even afspoelen maar er blijft toch wat op zitten, en de gehaktballetjes tja dat is wat moeilijker om af te spoelen...

2. Bri

Bri Niet meer actief

Mee-eten deden wij vanaf 1 jaar. Ook gemarineerde en vooraf gekruide dingen. De kruiden zijn geen probleem, maar het zout wat erin zit wel, dat zou ik echt niet geven voor 1 jaar (en daarna nog met mate, ook voor jezelf).

Wat stapelt zich nu op in je vriezer? Het ongekruide vlees van je kind, of jullie gekruide vlees? Je kunt het toch in porties eruit halen, ontdooien en bereiden? Ik snap niet waardoor het nu zo enorm aan het opstapelen is.

3. MvS

MvS VIP lid

Oct 19, 2008
    5,563
    1
    36
    Als het het ongekruide vlees is dat zich opstapelt is het misschien een idee om toch gewoon eens te proberen zelf je vlees te kruiden..? Is meestal nog veel lekkerder ook ;)
    Mee-eten deden we hier ook vanaf ongeveer 1 jaar, maar heeeel rustig en voorzichtig opgebouwd. Scheelde wel dat Sil pas sinds een paar maanden vlees wil proeven - daarvoor vond hij zijn aardappeltjes/groente/pasta meer dan genoeg en spuugde hij vlees dat daardoorheen zat zelfs gewoon uit... :D

4. fafje

fafje Niet meer actief

mijn zoontje eet die voorgekruide dingen heel weinig mee vanaf 1 jaar...maar ehct heel klein stukje...

als ik bijv groot pak kipfilet koop, verpak ik ze per stuk voordat het in vries...gehakt en vis ontdooi ik gewoon sochtends...maar dat kruid ik altijd zelf

Zelf gekruide kippepootjes uit de oven is hier ehct favoriet, en heel simpel! :)

5. Suusjeuh

Suusjeuh VIP lid

Jul 4, 2010
    13,212
    13
    38
    Verpleegkundige/gastouder
    Hier eet ze in beperkte mate al mee, dus geen gerechten uit een pakje maar alles wat ik zelf kook wel. Maar wij kopen dan ook nooit gemarineerd vlees in de winkel omdat ik dat zelf echt niet lekker vind - en ik uit ervaring weet dat het minst goede vlees gemarineerd word en het mooiste vlees schoon verkocht word.

Hoezo vind je het eng om het vlees uit de diepvries aan hem te geven? En zoveel hoef je toch niet in de vriezer te hebben? Als je 2 kippenborsten en een pond gehakt in kleine stukjes invriest dan kom je echt al wel een paar weken door!

Nu moet ik wel zeggen dat wij ons eetpatroon -positief- aangepast hebben aan onze dochter. Geen zout, meer gezonde dingen, meer groenten en vers en meer afwisseling.

6. MinnieJ

MinnieJ Niet meer actief

ja wij moeten ook gezonder gaan leven, maar Italianen (man is Italiaans) die koken niet altijd zo gezond, en hij kookt graag, maar het is vaak rijk aan koolhydraten en vetten, en weinig groeten:) Als hij kookt haal ik voor mezelf nog even sla. Maar goed ik ben bang dat het vlees misschien niet meer goed is, ook al zeggen ze dat het goed blijft in de vriezer, en dat hij dan dus erg ziek wordt..hoe lang blijft het eigenlijk goed in de vriezer? En wat is de verstandigste manier voor ontdooien? Dag van tevoren in de ijskast leggen??

7. MinnieJ

MinnieJ Niet meer actief

Groeten doen ze veel hihi, ik bedoelde GROENTEN

8. Nova81

Nova81 VIP lid

Nov 18, 2009
    5,879
    1
    36
    Je kan vlees volgens mij wel een maand of twee in de diepvries bewaren! Ik verdeelde van tevoren altijd het vlees en maakte er kleine porties van voordat ik het invroor....
    Hier at ze trouwens rond die leeftijd maar 1 of 2x per week vlees of vis. Dus zoveel voorraad had ik ook niet nodig.
    Vanaf 1 jaar eet ze volledig met ons mee, ook wel eens wat gekruid vlees. Meestal doen we dat zelf en laat ik voor haar een stukje apart waar ik in ieder geval geen zout op doe!

Zelf word je toch ook niet ziek van vlees uit de vriezer???
    Als je vlees bedorven is dan word je er zelf ook gruwelijk ziek van en vaak is dat van te voren al wel te ruiken (en te zien) aan het vlees.

9. deepfreeze

deepfreeze VIP lid

Nov 29, 2007
    11,895
    42
    48
    gekruid vlees uit de winkel heb ik niet voor het 1e jaar gegeven ivm met de hoeveelheid zout die erin zit.

Als ik zelf iets met kip/varken maakte, (bijv nasi) dan haalde ik een stukje vlees eraf voor mijn zoontje, en bakte dat naturel. De rest ging met onze kruiden mee.

Gehakt: als je van een pond gehakt allemaal kleine gehaktballen maakt, van zo'n 50 gram, kun je die alvast braden. En dan invriezen. Dan heb je een uurtje werk, maar wel 10 keer een alternatief terwijl je zelf die van de AH eet..

Ik gaf vanaf zo'n 9 maand wel gekruid eten, maar geen zout. Eerst groene kruiden, daarna ook peper/kerrie/paprikapoeder etc.. Tot hij met 12 maand gewoon mee kon eten met alles..

En voor je man: Kook 1 keer een mooie portie kinder-tomatensaus, en vries dat in porties in. Kan je kleintje dat door zijn pasta eten..
    Gehakt rul bakken, groente meebakken (paprika, champignons, courgette, wortel, broccoli, etc), blik tomatenblokjes (zoutloos) erdoor (evt nog blikje tomatenpuree ook), kruiden erdoor naar smaak/leeftijd, even laten pruttelen. En dan heb je een gezond alternatief. Al aten we dit zelf ook ;)

10. deepfreeze

deepfreeze VIP lid

Nov 29, 2007
    11,895
    42
    48
    En vlees ligt hier max zo'n 3 maanden in de vriezer. Het hangt nogal van de vriezer af, wat de houdbaarheid wordt. Maar 3 maanden halen de meeste wel..

11. Bri

Bri Niet meer actief

Een kind in de groei heeft ook veel koolhydraten en vetten nodig, dus dat komt hartstikke goed uit.
    Beetje groente erbij en je bent klaar.

nadeel van de mediterrane keukens is wel dat er ook veel met zout wordt gewerkt; evenals in bijna alle kant-en-klaarmixen die je hier koopt. Kun je echt beter zelf kruiden.

Voor je kind kun je apart vlees of vis kopen, beetje gebruiken rest in de vriezer.
    Tip1: koop kleine hoeveelheden, geen half pond of hele kilo voor je baby, als je het idee hebt dat je vriezer uitpuilt van al dat vlees.
    Tip2: maak eens wat op wat in je vriezer ligt, ipv weer iets nieuws te kopen :)
    Tip3: het is voor jezelf ook lekkerder en gezonder om je vlees zelf te kruiden, dus kook voor iedereen zoveel mogelijk op basis van naturel vlees. En dan geen zout erbij, wel groene kruiden en wat knoflook. Rustig aan met de peper, dat kun je op je bord er nog bij doen (kan ook met zout, als een van jullie echt niet zoutloos wil eten - maar het is een mooie gelegenheid om dat jezelf ook af te leren; zout eten is nl een kwestie van gewenning en kan ook ontwend worden en te veel zout is echt niet goed voor je).

In een 3-sterren vriezer blijft vlees zeker 3 maanden goed. Wel even een datum erop zetten is handig. Ontdooien is het beste om zo langzaam mogelijk te doen, dus een dag tevoren in de koelkast is goed.

12. MinnieJ

MinnieJ Niet meer actief

Thanks, ik denk dat ik inderdaad maar ga proberen anders te koken en niet meer het gemarineerde vlees kopen.

Gewoon wat lekkere kip/gehakt kruiden:)! Wie weet is het veel lekkerder dan wat we nu al gemarineerd en wel halen..

13. adi

adi Niet meer actief

Als aanvulling op de tips van Bri:

Elke wereldkeuken is prima zolang je maar vers (vlees dat even in de diepvries is geweest is ook prima) en gevarieerd kookt. Er is helemaal niks mis met meditteraanse keuken, het is alleen vaak ANDERS dan wat wij in Nederland zijn gewend. Volgens mij wordt in de med. keuken zelfs meer groente gebruikt.

Maar wat ik wou zeggen: je kind kan gewoon met de pot mee eten, wat deze ook bij jullie inhoudt.

Share This Page