Hoe zit dat? Feestdagen werken in de zorg.

Discussie in 'De lounge' gestart door 2g4e, 14 mrt 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. 2g4e

2g4e Niet meer actief

Elk jaar krijg je de keus... Wil je Kerst of Oud en Nieuw werken, Pinksteren of Hemelvaart etc. Zo ook de keus Pasen of Koningsdag. Ik merkte aan de lijst met aanvragen dat de meeste met Koningsdag vrij willen (heb ik zelf al twee jaar achter elkaar gehad). Nu dacht ik met m'n goede gedrag "ach laat ik collegiaal zijn en aangezien ik dit jaar met Pinksteren en Hemelvaart al verlof heb, wil ik wel met Koningsdag werken". Nu hebben we pas deze week ons rooster voor april gekregen, super laat! En wat zie ik? Niet alleen werk ik op Koningsdag maar ook op 1ste Paasdag!!! Dat vind ik dus niet fair. In hoeverre mag dit? Het is een keus toch? Heb al wel een bericht gestuurd naar de dame van de planning maar nog niets ontvangen.

2. BabeBabe

BabeBabe VIP lid

14 jul 2009
    13.173
    3
    0
    Logistiek
    Fryslan
    Dat hangt ook een beetje van waar je werkt af en moet hoeveel jullie zijn, koningsdag is gewoon een zaterdag.... dus geen 'vrije' dag voor de mensen dit jaar, dus als jij ergens werkt waar je sowieso al onregelmatige dagen hebt, is dit ook voor jou een 'gewone' zaterdag.
    Wat pasen betreft, het hoort bij je werkzaamheden, en als zij gegronde redenen hebben dat de bedrijfsvoering die dag niet in orde is als jij niet werkt dan mogen ze het je opleggen, maar ik begrijip uit bovenstaande verhaal dat ze altijd zoveel mogelijk proberen rekening te houden met iedereen, ik zou even afwachten wat de planning zegt hierover.

3. LoveShineALight

LoveShineALight Fanatiek lid

16 feb 2014
    1.217
    116
    63
    Het is vaak pasen of pinksteren. Allebei een zondag en maandag

Verdere 'losse' dagen, koningsdag, bevrijdingsdag, hemelvaart.. Wordt volgens mij ook verdeeld.

4. TinaTeenslipper

TinaTeenslipper VIP lid

5 jun 2013
    7.016
    546
    113
    bij ons was het zo. kerts of oud en nieuw, pasen of pinksteren, hemelvaart of koninginnedag. en ja fair is het misschien niet maar ach voor 1x misschien ook geen ramp? en anders idd netjes aangeven.

5. evelien69

evelien69 VIP lid

16 sep 2007
    5.531
    3
    38
    verzorgende
    Bij ons is pasen en pinksteren, koninginnedag en hemelvaart en kerst en oud en nieuw een setje.

dus werk je koninginnedag, ben je hemelvaart vrij. Ben je pinksteren vrij, dan werk je met pasen.

dus ja dat kan ze maken.

6. koek

koek Actief lid

23 mrt 2012
    311
    37
    28
    NULL
    NULL
    ja als de afspraak is pasen of de koningsdag zou ik het inderdaad niet correct vinden.
    Hier staan overigens koningsdag en hemelvaart "tegen over elkaar" en pinksteren en pasen.

welke cao zit je? wat staat erin? Ik denk dat het wel mag, vaak zijn het afspraken binnen een team/ instelling hoe dit ingedeeld word. bij ons is eigenlijk enkel de nacht van oud en nieuw wat daadwerkelijk gerouleerd word, anderen word er per jaar bekeken, en soms kom je er goed af, andere jaren niet.

7. 2g4e

2g4e Niet meer actief

We hebben personeel zat dus dat kan het probleem niet zijn. Bij ons is het echt keus tussen Pasen en Koningsdag, Pinksteren en Hemelvaart. Ik baal er gewoon van. Denk mn collega's te matsen en dan krijg je dit. Had ik net zo goed gewoon Pasen kunnen werken.

8. evelien69

evelien69 VIP lid

16 sep 2007
    5.531
    3
    38
    verzorgende
    Wel raar de keus tussen konings dag en pasen en hemlvaart en pinksteren....dan ging ik elk jaar voor koningsdag en hemelvaart werken en heb ik 2 langecweekenden vrij.

vergis je je niet?

Ik werk al 25 jaar in de zorg, op meerdere plekken heb nog nooit meegemaakt dat het zo geregelt was.

9. luca75

luca75 Fanatiek lid

14 aug 2013
    4.864
    3.500
    113
    Heb je al gevraagd hoe het kan?

10. 2g4e

2g4e Niet meer actief

Ja maar nog geen reactie. Staat ook in m'n OP.

11. kleintje88

kleintje88 VIP lid

17 nov 2008
    9.362
    2
    0
    Aparte keus??
    Bij ons is het Hemelvaart / koningsdag en Pasen / Pinksteren
    Ik heb koningsdag vrij en baal er flink van dat ik de dag erna (zondag) wel weer moet werken.. Maar ja dan had ik dat misschien aan moeten vragen!

12. Veer3

Veer3 Bekend lid

15 dec 2013
    805
    16
    18
    Maar je bent wel Hemelvaart en Pinksteren vrij, toch?

13. sunnyqueen21

sunnyqueen21 Fanatiek lid

18 feb 2009
    4.277
    1
    38
    verzorgende IG
    Friesland
    Ik werk ook in de zorg en bij ons is het pasen/pinksteren en hemelvaart/koningsdag....

Pasen en koningsdag vallen achter elkaar... dus eerst paasweekend en dan de zaterdag daarna is het koningsdag. Ik werk om het weekend en meestal kijk ik naar wat in mijn 'werkweekend' valt. In dit geval valt pasen in mijn vrije weekend en pinksteren in mijn werkweekend. Met de pinkster heb ik vrij gevraagd omdat we dat weekend gaan trouwen en dus heb ik aangegeven met de pasen wel te willen werken... dus in mijn vrije weekend... maar koningsdag valt weer in mijn werk weekend en ik wil mijn werkweekenden gewoon zo houden dus heb ook aangegeven met koningsdag te willen werken en niet met hemelvaart. "

Ik vind het erg vreemd dat bij jullie pasen aan koningsdag is gekoppeld... pasen is namelijk 2 dagen en koningsdag maar 1 dag...

14. 2g4e

2g4e Niet meer actief

Dan heb ik zwangerschapsverlof.

15. lorreke

lorreke VIP lid

10 sep 2013
    5.297
    394
    83
    Bij ons is het
    Pasen Of pinksteren
    Hemelvaart Of koningsdag
    Kerst of oud en nieuw

Gezien je met pinksteren verlof hebt lijkt het mij logisch dat je dan pasen werkt ??

16. sunnyqueen21

18 feb 2009
    4.277
    1
    38
    verzorgende IG
    Friesland
    bovendien lees ik dat je met hemelvaart en pinksteren vrij/verlof hebt dus lijkt het mij niet meer dan logisch dat je met pasen en koningsdag werkt... Zou een mooie boel bij ons worden als iedereen van die 4 dingen maar 1 wou werken...

17. Koon

Koon Niet meer actief

Bij ons is het: pasen of pinksteren, kerst of oud en nieuw, koningsdag of hemelvaart.
    Je werkt dus 3 van die feestdagen.
    Wij mogen zelf kiezen, maar wel in overeenstemming met het team (5 a 6 mensen)

18. sunnyqueen21

18 feb 2009
    4.277
    1
    38
    verzorgende IG
    Friesland
    Ja dus is het toch logisch dat je met de pasen moet werken?

19. sunnyqueen21

18 feb 2009
    4.277
    1
    38
    verzorgende IG
    Friesland
    Vorig jaar had ik het ''goed'' geregeld ;) Half februari met verlof. 2e paasdag bevallen en met de pinksteren had ik nog steeds verlof... dus toen heb ik geen van beide hoeven werken omdat ik mijn verlof zat :p

20. 2g4e

2g4e Niet meer actief

Dat ik met Pinksteren en Hemelvaart verlof heb, kan ik niks aan doen. Dat moet niets uitmaken. Het is bij ons nu eenmaal Pasen OF Koningsdag dus ik heb niets te schaften met Pinksteren en Hemelvaart.

Deel Deze Pagina