bijschrijven in paspoort kan dat nog wel?

Discussie in 'De lounge' gestart door Sila24, 14 sep 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Sila24

Sila24 Niet meer actief

ik wil graag onze zoontje laten bijschrijven in mijn paspoort maar kan dat nog wel? of is een id kaart handiger? daarmee kun je toch ook reizen naar Turkije bijvoorbeeld ofniet??

2. SeaShell

SeaShell Niet meer actief

een id kaart is nu gratis, zou ik dat doen :D heeft de kleine een eigen ID

Landen waarvoor de Nederlandse identiteitskaart geldig is

Andorra,
    België,
    Bulgarije
    Cyprus,
    Denemarken,
    Duitsland,
    Estland,
    Finland,
    Frankrijk,
    Griekenland,
    Groot-Brittannië en Noord-Ierland (inclusief de Kanaaleilanden),
    Hongarije,
    Ierland,
    Italië,
    Letland,
    Liechtenstein,
    Litouwen,
    Luxemburg,
    Malta,
    Monaco,
    Noorwegen,
    Oostenrijk,
    Polen,
    Portugal (inclusief Madeira en de Azoren),
    Roemenië
    San Marino,
    Slovenië,
    Slowakije,
    Spanje (inclusief de Canarische eilanden),
    Turkije,
    Tsjechië,
    IJsland,
    Zweden,
    Zwitserland.

3. Einneh

Einneh Fanatiek lid

2 mrt 2009
    4.581
    0
    0
    Friesland
    Bijschrijven op een paspoort kan nog wel maar is nog maar geldig tot juni of juli 2012, dus eigenlijk weggegooid geld....
    en idd een id-kaart is nu gratis en volgens mij mag je daar mee naar Turkijke!

Edit: zie lijst landen hierboven ;)

4. canisi27

canisi27 Lid

21 feb 2011
    88
    0
    0
    Bij ons in de gemeente kan je het bijschrijven tot jan 2012 dus heeft het geen zin. Ik regel ook een ID-kaart, maar over een maand of 2. Is ze wat groter en kan ze op de foto. Bijschrijven in het turks paspoort is ook niet mogelijk laatst nog nagevraagd bij de consultaat.

5. bruce2004

bruce2004 Bekend lid

12 okt 2008
    708
    0
    0
    hoogvliet
    Ik zag overigens dat de ID-kaart voor kinderen nog niet gratis is. Zijn ze wel mee bezig.

6. Fuchsia

Fuchsia Niet meer actief

ik zou voor een ID gaan.
    stel jij word ziek op vakantie en moet blijven, mag je zoontje niet met je man mee t vliegtuig in (is mij verteld, correct me if im wrong)

7. pcootje

pcootje VIP lid

17 jun 2009
    5.888
    0
    0
    In ons hutje.
    Bijschrijven is geldig tot 26 juni 2012, vanaf 9 sept 2011 is de ID kaart gratis

8. SeaShell

Dat wist ik niet! Idd 8,95 aan legeskosten lees ik op internet, dus kinderen zijn idd nog niet gratis, maar als dat dadelijk ook gratis word krijg je dat geld ook terug :)

9. Theepot

Theepot Fanatiek lid

21 mrt 2010
    1.447
    0
    36
    Zuid Holland
    klopt hoor;)

En zelfs al zou de id voor een kind nog niet gratis zijn (wat hier wel het geval is) dan zou het nog geen tientje kosten dus al goedkoper dan bijschrijven.

10. twinkle star

twinkle star Niet meer actief

Het klopt idd dat jouw man de kleine niet mag mee nemen als het in jouw paspoort staat. Een eigen Id is dan wel handig. Volgens mij zijn deze voor kinderen alleen nog niet gratis....zij hebben nl geen legitimatieplicht dus een Id kaart is een "luxeproduct". Maar voor kinderen was hij goedkoper dan volwassenen, dacht dat hij hier vorig jaar 15 of 20 euro was. Dat verschil per gemeente.

11. SeaShell

@theepot: in heel NL moet je nog betalen voor een ID voor een kind onder de 14. De uitspraak van de hoge raad was een gratis ID voor mensen boven de 14

12. Bluesky

Bluesky VIP lid

1 okt 2007
    5.941
    0
    36
    Verzorgende-IG
    Heerewaarden
    Klopt, ik las het net op de website van onze gemeente. Omdat je onder de 14 jaar geen ID plicht hebt, is het dus eigenlijk vrijwillig dat je een ID hebt. Het ging er bij de Hoge Raad om, dat ze iemand niet willen laten betalen voor iets wat verplicht word gesteld door de overheid.
    (overigens wist ik niet, net als veel mensen, denk ik, dat kinderen niet verplicht zijn om zich te legitimeren... Ik vraag me af hoeveel geld dàt de overheid heeft opgeleverd)

Maar buiten dat, ik zou gewoon een losse ID aanvragen. Onze kinderen hebben allebei meteen een paspoort gekregen, omdat we misschien binnen toen en 5 jaar naar Canada zouden gaan. (is er nog niet van gekomen) Jelle heeft eerst nog in ons paspoort bijgeschreven gestaan, maar net nadat Jitte geboren werd, waren ze verlopen en hebben we maar 4 paspoorten gehaald. Veel geld, maar dan ben je wel even klaar... ;)

13. Sila24

Sila24 Niet meer actief

huh dus begrijp ik nou goed dat er voor baby's geen idplicht is? want wij hebben vanmorgen brief gekregen van het ziekenhuis daarin staat dat we met id +ziekenfondspas moeten komen. Vandaar dat ik dus id wou aanvragen

14. Umm85

Umm85 VIP lid

17 jun 2007
    26.310
    248
    63
    Vrouw
    huismama, doktersassistente
    Turkije
    dat is meer zo'n voorgedrukt zinnetje in de brief. kom regelmatig in het ziekenhuis en mij is het nooit gevraagd, denk al helemaal niet aan een baby en anders laat je die van jou zien.

15. Sila24

Sila24 Niet meer actief

oww okee dan bel ik morgen maar eerst ff met het ziekenhuis , als het niet hoeft dan wacht ik nog een paar maanden met het aanvragen van id want volgens mij wordt het wel moeilijk om een pasfoto te maken van zo n klein babytje

16. Eylem

Eylem Niet meer actief

Let op! Waarschijnlijk mag je vanaf volgend jaar NIET meer met een ID kaart naar Turkije reizen, dat is onlangs op het nieuws geweest, dus je kunt beter meteen een paspoort voor je kindje aanvragen

(wij hebben dus net alledrie een nieuwe ID kaart dit jaar aangevraagd, echt ontzettend balen, nu kunnen we volgend jaar allemaal weer een paspoort, zucht)

17. Polletjepiek

Polletjepiek Niet meer actief

Dan zou ik eerst ff met het ziekenhuis bellen dat je zoontje geen id-kaart heeft. En of dat echt noodzakelijk is. Neem anders een kopie van de geboorte-akte mee.

18. Umm85

Umm85 VIP lid

17 jun 2007
    26.310
    248
    63
    Vrouw
    huismama, doktersassistente
    Turkije
    ze kunnen ook niet verwachten dat je voor zo'n klein babietje al een id hebt vind ik. ben destijds met mn zoontje ook geweest met 3 weken en vroegen ze ook niet of ik hem kon identificeren.

19. Sila24

Sila24 Niet meer actief

ja ik vond het ook vreemd dat hij zo snel al een id moest hebben maar had er verder niet over nagedacht, ga morgen gelijk maar eerst ff bellen met het ziekenhuis.

20. Sila24

Sila24 Niet meer actief

thanx Eylem , als hij nog geen id hoeft dan wacht ik nog ff dan vragen we voor de zomervakantie een paspoort aan

Deel Deze Pagina