Ik slaap al ruim 16 maanden slecht doordat dochterlief niet goed slaapt. Bij 'baby en dreumes' hebben we het er toevallig nu even over, maar over het algemeen probeer ik het naast me neer te leggen, het is niet anders. Wel ben ik continu moe, maarja dat kan ook niet echt anders... Nu merk ik de laatste weken dat ik weer vaak nachtmerries heb. Als kind en tiener had ik ook altijd veel nachtemrries, of ik kan ze goed onthouden, dat kan ook. Ze zijn alleen zo beangstigend. Momenteel droom ik dat er iemand in huis is, een menselijk gedaante, helemaal zwart. Meestal boven of op zolder (die er niet uit ziet zoals onze zolder). Zodra ik het gedaante zie, wil ik het wel uitschreeuwen van angst, maar er komt geen geluid uit. Een een beangstigend, drukkend gevoel. Inmiddels ben ik zo ver, dat ik op een andere manier geluid probeer te maken, slaan tegen een deur bijvoorbeeld. Dit gaat extreem moelijk alsof er gewichten aan mijn armen hangen. Het gedaante loopt meestal bij mij vandaan, juist niet naar mij toe. En dan wordt ik wakker van angst. Zijn er mensen hier die dromen kunnen uitleggen? Ik vind dat altijd erg interessant en tegelijkertijd hoop ik dat de nachtmerrie zo wat minder eng wordt. Soms droom ik lucide, dat je weet dat je droomt, ik hoop dat dat bij deze nachtmerrie ook nog eens lukt.
Ik werk met dromen. Ik wil er wel even naar kijken. Toen je als tiener deze dromen had, kun je je daar nog van herinneren of je toen ook goed sliep of net als nu; te weinig en dus erg vermoeid? Zat je in een bepaalde fase van je leven? Als ik er nu zo naar kijk dan vertaal ik deze droom in een vorm van uitputting. Het "donkere" in je komt dan naar boven. Klinkt zwaar en dat is het ook natuurlijk, gezien je werkelijk geen kant op kunt. Wat je zelf ook wel aangeeft; het is zoals het is, je kunt even niet anders. Maar je zou het uit willen schreeuwen. Roepen om hulp. Ik heb het betreffende topic nog niet gelezen. Maar misschien kun je hulp van buitenaf inroepen? Ook dat kan simpel natuurlijk. Gewoon eens iemand die op komt passen zodat je wat tijd voor jezelf kunt pakken. Deze situatie van het slecht slapen, werkt letterlijk en figuurlijk verstikkend. Een gebrek aan slaap werkt verlammend en het is bekend dat mensen die te weinig slapen, geconfronteerd worden met een verandering in de psyche. Dat zie je dus terug in deze droom. De zolder staat ook voor het denken zeg maar. De plekken in je hoofd, je gedachten, herinneringen. Alles komt daar samen. Zoals je thuis een zolder hebt met dozen, rommel en alles waarvan je soms niet weet dat het er is, zo zit het ook met je hoofd. Het duistere figuur staat wellicht voor het machteloze, het niet weten en dat is ook beangstigend in sommige gevallen. Een andere boodschap is dat het een droom is die aangeeft dat er iets in je huis gaande is en dat zou ook het slechte slapen kunnen veroorzaken. Maar daar heb ik zo geen zicht op en ga ik ook nog niet vanuit. Tenzij jouw eigen gevoel zegt dat het wel zo is. Je mag me altijd een pb sturen en dan kan ik je daar verder in helpen en evt. tips geven om met deze droom ook om te gaan. Ik hoop dat je hier iets mee kunt.
Hoi justme1974, Dank voor je reactie! Interessant om te lezen. Afgelopen nacht geen nachtmerrie gehad en dan voel ik me vandaag meteen een stuk rustiger. Nu kan ik het wel relatieveren. Maar de eerste halve à hele dag na zo'n nachtmerrie blijft het angstige gevoel echt bij me hangen. Op de middelbare school had ik met vlagen veel nachtmerries. Maar dat was een andere nachtmerrie, altijd over autorijden wat vreselijk mis ging. Ik kon natuurlijk toen nog niet autorijden en dan ging de auto ervandoor of er zat geen stuur in of er zaten geen remmen in of de deuren gingen niet open, dat soort dingen. Ik kan me niet herinneren of dat tijdens drukke periodes was, maar dat zou heel goed kunnen. Het zou wellicht beter zijn als mijn man en ik de nachten beter zouden verdelen. Ik ben nu eigenlijk altijd degene die er 's nachts uitgaat voor dochterlief. Dat is zo gekomen door de borstvoeding en uit gewoonte zo gebleven. Ik weet niet wat je bedoelt met "iets in je huis gaande is". Ik denk niet dat dat aan de orde is. Ik ben iemand die, oké hier komt een bekentenis, altijd wel een beetje bang is in huis, ongemakkelijk zeg maar, met name in het donker. En dat heb ik in alle huizen gehad waar ik gewoond heb, niet specifiek in dit huis. Ook vroeger bij mijn ouders was ik al bang in het donker en eigenlijk ook bang voor de zolder, want ja, die was donker. Dank voor je hulp! Interessant en helpt met relativeren.
Overigens heb ik ook wel van die achtervolgingsdromen (nachtmerries). En daar is het me al eens gelukt om te stoppen met rennen, me om te draaien en te zien dat er niets was. Ik realiseerde me dat ik droomde. En toen was het net zo'n ouderwets computerspelletje (als een level niet helemaal goed liep / geen einde had oid), een wereld waar niets gebeurde verder en ik in het zonnetje ging zitten.
Fijn dat je hier iets mee kunt. Wat betreft de dromen uit je jeugd; autorijden staat voor je eigen sturing in het leven en zoals je dat beschrijft in die periode, heeft het misschien te maken met dat je toen die tijd onzeker was? Onzeker als meisje, student, als kind, als puber? Bang om te falen misschien. In je pubertijd draait er een hoop om controle, presteren etc. Het is wel heel goed dat je jezelf leert in dromen te sturen, want dat kan je in het dagelijkse leven ook helpen. Wat je ook kunt doen voor je gaat slapen, is van te voren met jezelf afspreken dat je je niet bang laat maken door het onbekende. Zelf je droom leren sturen dus, zoals je eerder deed. Mocht je nog meer vragen hebben, je mag me altijd berichten