vermoeidheid reden om ziek te melden?

Discussie in 'Zwangerschap en werk' gestart door cathelijne81, 10 mei 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. cathelijne81

6 mrt 2011
    57
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hi misschien een stomme vraag hoor maar is vermoeidheid een reden om je ziek te melden? Ik werk 5 dagen per week en maar vaak overuren. De stress van mijn baan wordt me wat te veel. Daarnaast ben ik sinds een week begonnen met methyldopa ivm hoge bloeddruk. Bijwerkingen: reactievermogen kan verminderen, slaperigheid, slapte en zwakte. Ik ben vaak zo ontzettend moe de dat het pijn doet.
    Zijn er dames met ervaring met deze situatie?
    Kan je bijvoorbeeld minder gaan werken door gedeeltelijk in de ziektewet te gaan?

Groeten!

2. bumpie

bumpie Niet meer actief

als je het niet meer aankunt zou ik gedeeltelijk in de ziektewet gaan. En omdat je al een hoge bloeddruk hebt zou ik het wel doen. Denk aan je zelf een aan je kindje. Je rust pakken wanneer je het nodig hebt. Overwerken zou ik niet meer doen. Maar dat is mijn mening.

3. Bibi82

Bibi82 Bekend lid

30 mrt 2011
    506
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik zou dit bespreekbaar maken met je werkgever. Die overuren zou ik ook niet meer doen dan. Wellicht kun je verder wat minder uren gaan werken. Je moet wel aan je eigen gezondheid denken en dat van je kindje natuurlijk.

4. Bri

Bri Niet meer actief

Puur vermoeidheid vind ik niet zo snel een reden om je ziek te melden. Al is een slecht reactievermogen in sommige situaties zo gevaarlijk dat je er beter aan doet om je wel ziek te melden of je werk(locatie) aan te passen; dat zul je zelf moeten afwegen, ik ken jouw werksituatie niet. Voor iemand die een bus of vrachtwagen bestuurt, of die gevaarlijke machines moet bedienen zijn die gevaren wat ernstiger dan voor iemand die administratief werk doet. Denk ook aan je verkeersdeelname; als je erg moe bent kan het gevaarlijk zijn om lange tijd een auto te besturen. Dan kun je beter thuis werken, of een kantoor dichtbij, waar je misschien met OV naartoe kunt.

Maar wat je beschrijft klinkt me nog wel wat ernstiger. Hoge bloeddruk, stress, pijn van vermoeidheid.... bespreek het met je vk, je arts en je leidinggevende. Kijk op welke manier het voor jou te doen is, en verantwoord te doen. Misschien is het verstandig om rustiger aan te doen en minder te gaan werken. Je hoeft je niet groot te houden en je weet zelf wel of je je aanstelt of niet. (Lijkt me niet, dan krijg je geen medicatie voor hoge bloeddruk voorgeschreven...)

Sterkte, ik hoop dat je je gauw wat beter gaat voelen!

5. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

Ja, vermoeidheid kan een reden zijn om je ziek te melden. Je kunt zo vermoeid zijn dat je niet meer in staat bent om je werk redelijk te doen of dat de energiehuishouding zo laag wordt dat je (bij keuze) alleen nog je werk zou kunnen doen (met veel moeite). In dit soort gevallen is het soms beter om je ziek te melden... maar...

Ziek zijn overkomt je (zwangerschapsverschijnselen ook hoewel dit niet altijd ook betekent dat je ziek bent)
    maar ziekmelden overleg je. Soms kun je nog prima werken zolang je maar andere dingen kunt doen, of thuis kunt werken. Bespreek je klachten altijd met je werk. Puntje bij paaltje kun je je altijd nog ziekmelden (wel altijd overleggen met je huisarts)

Gedeeltelijk ziek melden kan prima. Zo kun je bijvoorbeeld prima halve dagen of zelfs 3/4 dagen gaan werken maar overleg met je werkgever is hierin wezelijk. Het kan heel goed dat je over een tijdje je een stuk beter voelt en je dan wel gewoon kunt werken. Overwerk mag aan je gevraagd worden maar mag je ook weigeren ivm je zwangerschap. Dit lijkt me aan te raden ivm je hoge bloeddruk. Het is zowiezo goed om op het werk te melden dat je medicatie gebruikt!

6. adi

adi Niet meer actief

Helemaal mee eens!

Wat jij beschrijft klinkt heel heftig, vooral als je zegt dat je zo moe bent dat het gewoon pijn doet. Dat herken ik heel goed en daar moet je tijdens de zwangerschap wel naar luisteren.
    Je lichaam geeft signalen aan.

verder is het afhankelijk van je werksituatie. ga in overleg met je leidinggevende, en evt de arboarts. Kijk samen hoeveel uren per week voor jou realistisch is, en of het nog verstandig is om over te werken.

Ik heb de eerste 4 maanden vreselijke vermoeidheid gehad, mede door de drielingzwangershap. In overleg met mijn leidinggevende heb ik het werk als volgt aangepakt:
    - na 8 weken ging ik 6uur per dag werken (ipv 9);
    - na 14 weken ging ik halve dagen werken;
    - de planning was dat ik met 24 weken 3 dagen pw zou werken en met 28 weken zou stoppen met werken, maar het is anders gelopen hier.

7. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

Oja, misschien goed om erbij te vertellen..

Bij mijn eerste zwangerschap heb ik van 10 tot 16 weken 50% gewerkt ivm ernstige vermoeidheid. Daarna heb ik van 16 tot 28 weken volledig gewerkt en toen van 28 tot 32 weken ongeveer 70% ivm zware rugklachten en van 32 - 34 weken 100% ziek en met verlof met 34 weken.

Mijn 2e zwangerschap is helemaal goed gegaan en ben ik uit voorzorg wel met 34 weken met verlof gegaan maar op een ziektedag geen bijzonderheden.

8. rebekka84

rebekka84 Fanatiek lid

27 jan 2011
    1.930
    184
    63
    Je kan je ziekmelden vanwege je bloeddruk en de pijn die je noemt. Gaat het echt alleen om moe zijn, dan lijkt me dat geen reden. Vraag anders advies aan je vk, die kan ook bevestigen dat je rust moet nemen als dit het geval is.

9. Devero

Devero Actief lid

5 dec 2010
    250
    0
    0
    Zuid Holland
    Geen idee wat voor werk je doet, maar ik zou in eerste instantie beginnen met me aan de reguliere werktijden te houden. Overuren horen daar niet bij ;) Misschien dat dit al een stuk scheelt (en het moet maar net mogelijk zijn natuurlijk) Zo niet, dan heb je in ieder geval een stukje verantwoordelijkheid genomen. Blijkbaar is er dan meer nodig en kun je in gesprek met je werkgever bekijken wat haalbaar is. Zeker gezien de klachten die jij hebt, mag ik aannemen dat je werkgever de bereidheid toont om mee te denken en in ieders belang een volledige ziekmelding te voorkomen.

Mocht dat niet het geval zijn en er van jou wordt verwacht dat je gewoon in je huidige ritme doorwerkt, dan vind ik zeker dat je reden hebt om je ziek te melden. Alleen zou de vermoeidheid dan niet de reden zijn, maar alle andere lichamelijke klachten en de risico's die dit met zich mee brengt.

Gedeeltelijk ziekmelden kan overigens altijd, maar idd wel in overleg. Ik ben zelf na ongeveer 20 weken ook voor 25% ziekgemeld omdat ik geen nachtdiensten meer kon draaien. Nou ja...het kon wel, maar dat betekende dat de cliënt mij de volgende ochtend moest begeleiden in plaats van andersom :D. Met andere woorden: ik kon mijn werk niet meer naar behoren doen. En dan is de eerste stap altijd samen te kijken wat er nodig is om het wel haalbaar te maken.

Suc6!

10. Caroline1985

Caroline1985 Nieuw lid

30 okt 2010
    2
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik heb het wel gedaan.
    Ik voelde me met 6/7 weken zo beroerd dat ik twee weken lang elke middag huilend thuis kwam en meteen in bed kroop. Mijn vriend maakte me vervolgens na twee uur wakker om wat te eten. Dat kwam er natuurlijk een uur later weer uit. En om negen uur ging ik dan weer naar bed. Nog steeds beroerd. De gyn zei daarop dat er niks anders op zat dan naar mijn lichaam te luisteren. De dag daarop heb ik met mijn leidinggevende en het secretariaat overlegd en ben ik ongeveer vier weken gedeeltelijk ziek geweest. In plaats van 8 uur 5 uur per dag werken, waardoor ik smiddags een dutje kon doen en s avonds enigszins normaal kon functioneren. Geen activiteiten, maar ik was al blij dat ik rechtop aan tafel kon blijven zitten.

Met twaalf weken zwangerschap zijn we een week op (al geplande) vakantie geweest. En sindsdien ben ik weer helemaal aan het werk. Ik heb alle energie van de wereld nu.

Op mijn werk vonden ze trouwens dat ik me maar helemaal ziek moest melden. Maar dan werk ik ook bij een geitenwollensokken instelling, die totaal niet representatief is voor het normale bedrijfsleven. Maar toch, de reactie op je werk zou ook eens mee kunnen vallen.

Heel veel succes en denk vooral aan je gezondheid van jezelf en je baby. Caroline

11. Athina

Athina VIP lid

31 okt 2007
    23.809
    3.339
    113
    zwemjuf
    zuid-holland
    Officieel hoef je als je zwanger bent geen overuren meer te maken + je hebt recht op extra pauze, max 1/8 van de uren die je maakt op een dag. Misschien kan dit al wat verlichting geven?

Zover ik weet is dit wettelijk geregeld...

12. Tinus

Tinus Actief lid

18 jun 2007
    417
    0
    0
    Zuid-Holland
    Ik vind het onzin om je ziek te melden terwijl je overuren draait (tenzij je baas je "verplicht" om overuren te draaien) Kijk eerst eens hoe het loopt als je je normale uren draait, inderdaad met misschien wat extra pauze. Hoewel ik persoonlijk die extra pauze niet zo goed snap als je op kantoor werkt, maar dat ligt misschien aan mijn instellen en soort werk.

Als je je normale uren draait en je bent nog steeds extreem moe (niet vermoeid, maar overmoeid), dan zou het in mijn ogen best kunnen dat je wat minder uren gaat werken en je dus ziek meldt voor een bepaald aantal uren. Beter nu even wat minder dan hard doorwerken en er met 20 weken volledig doorheen zitten.

Deel Deze Pagina