haha jah denk het dan wel. nou ik kan wel rekenen maar ben er geen kei in, kleine dingen weet ik. maar vaak denk je over dingen dan te diep na, en dan is het net niet jeust zoals hij dus hihi
Ik dacht dus ook 5 en ben echt ook uit een eerder wiskundetijdperk (en was ook niet echt slecht in wiskunde - 7 op mijn HAVO diploma in 1987). Ik was het hele Meneer van Dalen wacht op antwoord totaal vergeten moet ik eerlijk bekennen. Ik vind het wel leuk dat mijn stoffige geheugen weer een beetje opgefrist is door dit topic. Ik heb later wel mijn eerder afwezige talenknobbel aangewakkerd, dus nu de grote vraag: wie weet waar het fokschaap (of kofschip) ook alweer voor staat? (ben ik nl. ook vergeten)
Dat klopt niet hoor. Het is 'altijd' al zo. Als je even zoekt op google, die rekenvolgorde ligt al sinds 1800-zoveel vast... Rekenregels vergeten kan natuurlijk altijd, maar dat is wat anders dan dat het niet geleerd zou zijn. Dus toch een fout in het rekenonderwijs, dat dit zo aangeleerd is, dat het bij veel mensen niet is blijven hangen.
Ik kom ook uit op 7 hoor! En het is voor mij een paar jaar geleden dat ik dit soort sommen gemaakt heb. Rekenen/Volgorde van bewerkingen - Wikibooks Kofschip/fokschaap is een ezelsbruggetje die je gebruikt voor de d/t in verleden tijd en voltooide tijd. 't Kofschip - Wikipedia
Het kofschip wordt niet meer zoveel gebruikt, want dan moet je de kinderen eerst helemaal uit gaan leggen wat dat is Het fokschaap nog wel. Het is een hulpwoordje om te bepalen of een werkwoord +de of +te achter de stam krijgt bij de verleden tijd. Als de letter in het fokschaap zit, wordt het +te
Qua taal heb ik alijd de mazzel gehad dat ik geen ezelsbruggetjes nodig heb gehad. Op één of andere manier heb ik daar altijd een bepaald 'gevoel' voor gehad. Maar rekenen was altijd een ander verhaal...
Sluit me aan bij deze berekening Met de opmerking dat meneer van dalen idd niet meer is zoals hij eens was. Brugklas is 23 jr geleden voor mij (wat klinkt dat oud) Eerst : en x van links naar rechts daarna + en - ook van links naar rechts. Blijft het 7
Vermenigvuldigen en delen gaat altijd voor, dus je krijgt inderdaad 2 + (2 x 2) + (2:2) = 2 + 4 + 1 = 7
Ik vind het wel grappig dat er al meerdere malen een duidelijke uitleg wordt gegeven door meerdere personen wat de uitkomst is en dat er dan nog steeds mensen blijven zeggen dat het 5 of 6 is. Mijn antwoord is iig ook 7 en ben afkomstig uit hetzelfde tijdperkt, was zeker een periode van goed onderwijs?!
Ik heb niet alles doorgelezen maar het ezelsbruggetje is: Meneer Van Dalen Wacht Op Antwoord. Dus eerst Machtsverheffen, dan Vermenigvuldigen, Delen, Worteltrekken, Optellen en Aftrekken. 2+2x2+2:2 wordt dus 2+(2x2)+(2:2)= 2+4+1=7