Gebeld worden door oplichters, hoe kan dit nou?

Discussie in 'De lounge' gestart door Romy1979, 4 jun 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Romy1979

Romy1979 Niet meer actief

Ik snap er niks van, in korte tijd ben ik al twee keer gebeld door een Engelssprekend iemand die zich voordoet van de technical department van Microsoft. Nu weet ik dat het pure oplichting is, dus hang ik gelijk de hoorn op. Maar hoe kan dit nu? Ook hebben we al een paar gekke mails gehad, waarvan ik de inhoud hier niet neerzet, maar ze proberen je uit te lokken om op een link te klikken, wat ik dus niet doe.

Hoe komen ze nu aan onze gegevens? Wij bezoeken geen gekke sites, laten niet klakkeloos ons mailadres achter etcetcetc. Het is wel begonnen sinds ik een facebookaccount heb genomen. Kan het hier mee te maken hebben?

Moet ik upc bellen?

2. KakieLakie

KakieLakie Bekend lid

18 feb 2014
    837
    303
    63
    Ik werd vanmorgen ook gebeld na een tijdje niks gehoord te hebben. Blijkbaar halen ze de gegevens gewoon uit de telefoongids helaas..

3. petrova

petrova Actief lid

Dat gebeurde een jaar (of misschien twee) geleden ook een keer bij mijn schoonvader toen wij er waren, precies dat, technical department van Microsoft ;). Mijn vriend is voor de grap nog met die gast in discussie gegaan waarop die jongen dus ontzettend boos werd, hahaha.

Volgens mij bellen die mensen gewoon willekeurige telefoonnummers hoor, niet omdat je dat ergens ingevuld hebt.

Mails die je krijgt zijn phishing, die krijgt iedereen maar meestal worden ze door de spamfilter gefilterd. Nieuwe komen er soms wel doorheen omdat ze nog onbekend zijn, die kun je ook als phishing rapporteren bij je emailprovider, als genoeg mensen dat doen worden de mails ook gefilterd dus krijgen andere mensen ze niet. Heb ook wel eens periodes dat ik ze wel eens krijg, denk dat die mensen die ze maken dan gewoon wat meer actief zijn of zo.

4. Purk

Purk Fanatiek lid

19 nov 2013
    3.189
    0
    0
    NULL
    NULL
    Die bellen idd gewoon allerlei nummers, niet omdat je ooit ergens een nummer hebt ingevuld, maar puur omdat ze gewoon simpelweg een lijst hebben met bestaande nummers en die afgaan. Soms heb je ook dat je telefoon maar 1x overgaat bv, dan belt zo'n scammers-bedrijfje gewoon automatisch een aantal nummers tegelijk en wordt er zodra er 1 iemand op neemt, automatisch opgehangen bij de rest.

Ik neem bij rare buitenlandse nummers gewoon nooit op; tot nu toe waren dat dus de scammers die me zogenaamd zouden helpen een virus van m'n pc te verwijderen :D Vreemd dat ze niet anoniem bellen!

5. Bluesky

Bluesky VIP lid

1 okt 2007
    5.941
    0
    36
    Verzorgende-IG
    Heerewaarden
    Of ze vissen je telefoonnummer uit het telefoonboek of ze draaien gewoon willekeurige nummers (dat laten ze dan de computer doen) Schijnbaar zijn er nog genoeg mensen die er wel op reageren, zodat het rendabel is. Op het moment is het volgens mij ook wel heel erg, ik heb er nog nooit last van gehad, en nu de laatste weken al een keer of 10.

Overigens schijnt het zo te zijn dat als je: "Ai wil koll de polies" zegt, ze zelf al ophangen... :D Dat heeft mijn moeder van de week gedaan en die spreekt echt geen woord over de grens! Ik lag helemaal dubbel toen ze dat zei in haar steenkolen Engels. Maar het heeft wel geholpen, ze hebben niet meer teruggebeld.

Upc kan hier volgens mij weinig mee, alleen eventueel het nummer blokkeren, maar dan nemen hun gewoon een ander nummer waar ze vandaan bellen. Ik heb van de week al 3 verschillende nummers gehad.

6. petrova

petrova Actief lid

Het verbaast mij eigenlijk wel omdat het dus in het Engels is... Je hebt toch het idee dat vooral die generaties zijn die geen of erg slecht Engels spreken zich minder bewust zijn van dit soort praktijken en er eerder in zouden trappen... Maar lijkt me vrij moeilijk iemand die bijna geen Engels spreekt gegevens af te troggelen?

Aan de andere kant is het misschien daardoor juist makkelijk, dat mensen denken van 'ik snap er niks van maar laat ik het maar geven' of zo... :(

Haha, ge-wel-dig!

7. nazli21

nazli21 VIP lid

28 jul 2006
    7.052
    9
    38
    fulltime mama
    Ik werd 3 weken geleden bijna elke dag gebeld door die engelssprekende microsoft. Ik werd er gek van, ik hing weer op. Ik wist gelukkig al dat het oplichters waren.

8. Tiniedice

Tiniedice Bekend lid

4 jan 2014
    809
    0
    0
    NULL
    NULL
    Even een tip: ze in het Engels verrot schelden. Niet zo netjes maar ze stoppen wel met bellen:D

En ja, ik spreek uit ervaring.

9. Lovely83

Lovely83 VIP lid

29 mei 2008
    20.418
    3.298
    113
    Als ze met een zichtbaar nummer bellen kun je het bij je provider laten blokkeren.

10. Romy1979

Romy1979 Niet meer actief

Haha bluesky, jouw moeder....:D

Wij hebben een geheim nummer, dus dan zullen ze wel willekeurig bellen.
    Mafkezen zeg. Er zijn zoveel mensen die er nog instinken ook.

En zij bellen anoniem.

11. Kaboutermeis

Kaboutermeis Fanatiek lid

16 apr 2013
    4.184
    1
    0
    Heb ik van pure vermoeidheid op mijn werk ook gedaan.
    Na 7 keer de telefoon neergooien voor die kerels (de eerste keer luister je nog effe braaf, maar het was echt wel duidelijk dat het niet klopte dat hun Engels erbarmelijk was en dat ze belden van god weet waar, maar alleszins niet uit ergens in Europa, wist mijn scherm me te zeggen) was ik het immers zat.

En ja, het hielp, want ik heb ze geen 8ste keer aan de lijn gehad :).

12. JustNice

JustNice Bekend lid

3 jul 2008
    908
    140
    43
    Zuid Holland
    Ik had ze vorig jaar aan de telefoon, heb meteen opgehangen. Daarna het nummer gegoogeld, en kwam ik erachter dat het oplichters waren.
    De volgende dag werden we weer gebeld, mijn man nam op, ik hoorde hem Engels praten, dus ik meteen in actie. Pakte de telefoon af en ben kei hard gaan gillen. Was een tip wat ik had gelezen op Google
    Ben nooit meer gebeld, dus heeft geholpen denk ik

13. Strandbal

Strandbal VIP lid

3 mei 2013
    8.890
    3.414
    113
    Nog nooit meegemaakt maar vidn het wel dom dat mensen er intrappen. Sowieso omdat ze engels spreken is dat al erg verdacht.

14. ffff

ffff Bekend lid

9 okt 2012
    911
    545
    93
    Ik heb dit een ruim jaar geleden gedurende 4 maanden meer dan 90 keer gehad. Telkens telefoonnummer en tijd opgeschreven en doorgegeven aan de provider. Als er voldoende klachten waren, konden ze er soms nog wel wat aan doen, zeiden ze. Heb er niet veel van gemerkt, helaas.. Toen ik een keer midden in de nacht met hartkloppingen aan de telefoon stond (was bang dat er weet-ik-veel-wat aan de hand was met een familielid) heb ik ze, geheel tegen mijn stijl, zo ongelooflijk hard uitgescholden en zoveel bedreigingen over politie, aanklachten, etc. gedaan dat ze nooit meer hebben teruggebeld.. Heb echt een tijd gehad dat ik buikpijn had als de telefoon weer ging, omdat het zó vaak gebeurde en ik er zó machteloos tegen stond.

15. AnnaCF

AnnaCF Niet meer actief

Ik heb ze nog nooit aan de telefoon gehad. Terwijl ik toch echt m'n telefoonnummer op internet heb staan. Zelfs m'n adres maar ja dat heb je als je bij de KVK ingeschreven staat.
    Dus denk toch dat het random gaat ;)

16. Marvb

Marvb Fanatiek lid

17 dec 2012
    1.518
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hier al maanden, zeer irritant. Ik gooi hem er ook direct op. Zo hoor je weken niks. Zo bellen ze 3x op een dag.

17. indy2

indy2 Lid

18 jul 2011
    9
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik heb eens bij zo'n irritante beller die al vaker had gebeld keihard op een voetbalfluitje geblazen...deed vast pijn aan zn oor!

18. AnnaCF

AnnaCF Niet meer actief

Hahaha :D

19. Vlinder73

Vlinder73 Fanatiek lid

22 feb 2011
    2.146
    1
    38
    In mijn paradijs
    Ik heb er gelukkig nog geen last van. Maar wij staan ook niet o het telefoonboek,wij zijn afgeschermd

20. Sandana

Sandana VIP lid

9 jan 2012
    5.682
    5
    38
    Vrouw
    Verpleegkundige
    Onder Eindhoven
    Echt erg hoe die mensen hun tijd doorbrengen...

Let trouwens ook op je post, inmiddels ook een beruchte. Je krijgt een pakketje in de bus en dan komt er iemand aan de deur. Dat het pakketje verkeerd aangekomen is. Als hij het meeneemt, dan krijg jij de rekening. En de ontvanger van het pakket is verantwoordelijk, dus heb je een fikse aan je broek hangen.
    Pakketje nooit meegeven en retour afzender na het bedrijf te hebben gebeld.

Deel Deze Pagina