Kleine vrouwen hebben kortere zwangerschappen

Discussie in 'Films, televisie en nieuws' gestart door bosi333, 20 aug 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. bosi333

bosi333 VIP lid

1 aug 2006
    37.265
    6.790
    113
    De lengte van een vrouw heeft invloed op het risico op vroeggeboorte. Kleinere moeders hebben kortere zwangerschappen.
    Dat blijkt uit een studie aan het March of Dimes Prematurity Research Center Ohio Collaborative, waarvan de resultaten zijn gepubliceerd in Plos Mecidine.
    De onderzoekers bestudeerden 3.485 vrouwen en hun baby's en vonden dat de lengte van de moeder, welke wordt bepaald door genetische factoren, bepalend is voor het foetale milieu.
    Via die weg beïnvloedt de lengte van de moeder de lengte van de zwangerschap en het risico op een vroeggeboorte. Het geboortegewicht en de geboortelengte worden daarentegen vooral bepaald door overgebrachte genen.
    Te vroeg

"Een belangrijk doel van het netwerk March of Dimes onderzoekscentra is het identificeren van genen die belangrijk zijn voor de foetale groei en de lengte van een zwangerschap", vertelt Joe Leigh Simpson vicevoorzitter van het Research and Global Program. "Dat de lengte van de vrouw de zwangerschapsduur beïnvloedt, onafhankelijk van welke genen de moeder doorgeeft, is een belangrijke ontdekking. We verwachten dat er nog velen zullen volgen."
    De onderzoekers zien de ontdekking als een klein puzzelstukje binnen het oplossen van de grote puzzel vroeggeboorte. Wereldwijd worden er per jaar 15 miljoen premature baby's geboren: meer dan een miljoen sterven als gevolg van de vroeggeboorte. Kinderen die overleven hebben vaak hun leven lang te maken met gezondheidsproblemen.
    Lengte

Waarom de lengte van de moeder deze invloed heeft op de zwangerschapsduur kunnen de onderzoekers (nog) niet verklaren. Mogelijk spelen onbekende genen, leefstijl en omgeving een rol.

Kleine vrouwen hebben kortere zwangerschappen | NU - Het laatste nieuws het eerst op NU.nl

2. Knuffie85

Knuffie85 Niet meer actief

Sorry maar wat een onzin.
    Ben zelf ook klein maar gedragen tot 39 weken.

3. Babystew

Babystew Niet meer actief

Ik ben 184 cm lang en kon mijn oudste niet langer dan 29.6 weken binnen houden..
    Maar zal dan vast een uitzondering zijn ofzo ;)

4. Vlinder1985

Vlinder1985 Bekend lid

10 sep 2012
    802
    4
    18
    Utrecht
    Ik ben 1,57 en mijn kleine wilde er pas met 41 weken uit en als het aan haar had gelegen nog wel langer, ze zat prima.

Dus l*lkoek

5. Pepijnn

Pepijnn Fanatiek lid

8 jul 2015
    1.835
    368
    83
    Vrouw
    Sorry, dit moest gewoon :p

Bijgevoegde bestanden:

6. Panda81

Panda81 Fanatiek lid

13 nov 2008
    3.422
    446
    83
    Limburg
    Ik ben ook klein, 1m50. De oudste kwam met precies 37 weken de jongste bleef zitten tot 39.5.

7. mamavan3jochies

mamavan3jochies Niet meer actief

ik vind het geen onzin.
    ik ben 3 keer te vroeg bevallen met 27 weken `Zonder aanwijsbare reden`
    Ik ben gemiddeld in lengte maar ik had veel langer moeten zijn. Op mijn 13de en 14de heb ik amper gegeten ivm een eetprobleem. Ik heb wel eens gedacht dat ik daardoor te vroeg ben bevallen, ik ben namelijk een stuk kleiner dan mijn ouders. Wellicht is mijn baarmoeder daardoor ook niet goed ontwikkeld? Ik heb geen idee, maar het zou het wel wat kunnen verklaren.

8. mumija

mumija Niet meer actief

Nou, bij mij klopt het voor geen meter :D.
    Ik ben 1.60 en ben bevallen met;

40+3
    40+3
    41+3
    42+1

9. amdaa

amdaa VIP lid

28 mrt 2015
    9.670
    11.009
    113
    Dus hoe Noordelijker mensen op aarde leven, hoe langer de zwangerschappen?
    Zou deze uitkomst ook mondiaal bevestigd kunnen worden?

Los van alle individuele ervaringen, lengte is mondiaal redelijk volgbaar verdeeld.
    Hebben Aziatische, Zuid Amerikaanse en Zuid Europese vrouwen over het algemeen kortere zwangerschappen dan vrouwen in Noord Europa?

Volgens mij is de gemiddelde zwangerschapsduur in Mexico en Portugal ook 40 weken is, maar ik weet niet of vroeggeboorte daar en in Azië zoveel vaker voorkomt dan hier...

10. Pepijnn

Pepijnn Fanatiek lid

8 jul 2015
    1.835
    368
    83
    Vrouw
    Goed punt inderdaad, daar had ik nog niet aan gedacht.

Vind het ook een beetje een onzinnig onderzoek, waarom is dit van belang?

11. Vlinder84

Vlinder84 Niet meer actief

Hahaha geweldig!

12. Knuffie85

Knuffie85 Niet meer actief

😂😂😂👍🏻

13. Islah

Islah Niet meer actief

Zo klein ben ik nou ook weer niet (1.68) maar toch veel te vroeg bevallen en bij de andere zwangerschappen een operatie nodig gehad om weer een vroeggeboorte te voorkomen.

Mijn schoonzus is een stuk kleiner dan ik (denk zo'n 1.58) en die is pas met 2 weken overtijd bevallen..

14. Micchan

Micchan VIP lid

24 jan 2012
    22.458
    2.258
    113
    Vrouw
    Wenen
    Yep, deze staat nu in de woonkamer en kijk eens, al 5 weken gewonnen. :cool:

Nee, zonder gekheid, geen idee of het zo is, maar als het zo is.. wat dan? Lengte is niet echt iets wat je makkelijk kunt veranderen..

15. Talvi

Talvi Niet meer actief

Bij mij klopt dat iig niet 😊

16. Jackie87

Jackie87 VIP lid

6 aug 2013
    5.495
    2.948
    113
    Natuurlijk gaat het bij sommige mensen niet kloppen maar dat wil niet zeggen dat jou persoonlijke situatie een wetenschappelijk onderzoek eronder uit haalt ;)

17. Teddy26

Teddy26 Niet meer actief

Maar dat moeten ze het niet neerzetten als een feit. Dan moet er staan: veel korte vrouwen hebben korte zwangerschappen. Of, de meeste korte vrouwen hebben korte Zwangerschappen.;)

De titel klopt niet en dat is wel een feit :p

18. Nova1984

Nova1984 Actief lid

31 jul 2015
    402
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik ben 1.58
    dus hoop dat het niet klopt :)

19. WinterBird

WinterBird Fanatiek lid

28 nov 2012
    1.416
    877
    113
    NULL
    NULL
    Die laatste zin maakt alles sowieso erg vaag: "mogelijk spelen onbekende genen, leefstijl en omgeving een rol." Dat is toch altijd zo bij vroeggeboortes? Of is het in die gevallen dan altijd raak bij kleine vrouwen? En bij kleine vrouwen met andere leefstijl, genen en omgeving weer niet? En wat is klein dan weer voor vaag begrip? Hier in het westen word ik (1.58m) als klein gezien, maar in andere werelddelen ben ik gemiddeld of zelf wat groter ;)

Waarschijnlijk gewoon slecht verwoord door de journalist?

20. Teddy26

Teddy26 Niet meer actief

Nou bij mij koptie het ook niet. Ik ben 1.65 en dus kleiner dan gemiddeld, maar ik zat voorbij de 40 weken. En ik werd ingeleid, dus had van mezelf ook wel tot 41 of 42 kunnen doorgaan.

Deel Deze Pagina