wie weet hoe dit zit?

Discussie in 'De lounge' gestart door nuofnooit, 15 mrt 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Rozeroos

Rozeroos Niet meer actief

Ondanks dat je persoonlijk geen geld hebt betaald voor het huis, heb je wel al die tijd voor de kinderen gezorgd en het huis onderhouden. Ook dat is werken!!!!

Verder kun je als je wil alles aan je ex geven. Misschien kun je wel de afspraak maken dat hij je een klein geldbedrag meegeeft zodat je het nieuwe huis leuk kan maken en evt nog spulletjes bij kan kopen die je nodig hebt.
    Dit komt ook ten goede van de kinderen. Als ze een leuke kamer hebben en fijne woonomgeving voelen ze zich veel sneller thuis in een nieuwe omgeving.

2. nuofnooit

nuofnooit Niet meer actief

Ja de hypotheekakte staat op beide namen. We hebben er samen voor getekend.....Financieel kan hij makkelijk de hypotheek betalen, ik en de kinderen vallen nu weg. Dus hij houdt daar ook zeker geld van over, daar kan ie makkelijk alles mee betalen....Ik zou dus alleen van papier af moeten. Maar zo te lezen zal ons huis dus eerst getaxeerd moeten worden, en dan maar hopen dat er geen restschuld is....Anders zit ik daar dan ook nog aan vast als hij dwars zou willen (wat ik overigens niet verwacht)......

@lovewinnie ik weet er alles van. Heb vele om heen zien strijden, en ik heb altijd gezegd dat ik dat absoluut niet zou willen. Gelukkig denkt hij er net zo over. Ook omdat we kinderen hebben, en gewoon verder willen met ons leven. Ben blij dat we het zo kunnen doen!

Blijft trouwens het bedrag dat ie per maand krijgt van de belasting voor de woning hetzelfde? Of is dat op personen berekend in het huishouden? Nee toch.....

3. nuofnooit

Hij gaat me ook helpen met het inrichten van het nieuwe huisje op bepaalde vlakken. Dat is ook wel het minste wat hij kan doen, nadat ie alles zo mag hebben van mij.....

4. Hopmarjanneke

Hopmarjanneke VIP lid

10 jul 2008
    13.548
    524
    113
    Vrouw
    Docent Frans (in opleiding)
    Duitsland
    Precies, het is niet zo dat jij niet hebt meebetaald aan dingen... jij hebt allerlei dingen in natura in gebracht (huishouden verzorgt, kinderen verzorgt etc.) Omdat jij thuis was voor de kinderen, kon je ex fulltime blijven werken.

5. nuofnooit

Ja oke zo had ik het nog niet bekeken. Ik keek alleen even na het financiele plaatje vanwege het huis en dergelijke....

6. lin80

lin80 Fanatiek lid

7 apr 2008
    2.798
    1
    0
    Als jullie onderling overeenkomen dat hij het huis op naam krijgt, dan hoeft het huis niet getaxeerd te worden. Dat moet alleen als 1 van jullie de schuld/winst wil. Ik vind het ook super als jullie dit onderling zo kunnen regelen, dat scheelt ook voor de kinderen heel veel ellende, want die krijgen er toch altijd wat van mee.
    De hypotheekrente aftrek blijft hetzelfde voor hem, dus dat maakt geen verschil. Denk wel even na over partner alimentatie en kinderalimentatie. Wat verwacht je van hem. En dat hij je helpt met de financieen van de inrichting van je nieuwe huisje vind ik ook netjes, maar laat dit soort dingen wel even op papier zetten. Anders sta je straks misschien met lege handen en dat wil je ook niet. Maar zo te lezen gaat dat allemaal goedkomen.

7. nuofnooit

Oke, maar gaat de bank dan niet vragen over taxatie van het huis? Kunnen wij gewoon zeggen dat ik afstand doe van het huis en alles?

Ja de kinderen moeten er gewoon zoveel mogelijk tussen weg blijven. Die maken zo al genoeg mee, dus die wil ik zeker niet extra belasten met ruzie of wat ook maar. Dat verdienen ze niet.

Hij zal alimentatie voor de kinderen betalen, daar maken we een afspraak over op papier kwa geld. Partneralimentatie hoef ik niet. Dat mag ie houden...We hebben een leuk potje van de belasting terug gekregen en daar krijg ik de helft van voor me huisje, dus daar ben ik wel blij mee!

Maar ik laat zeker alles goed op papier zetten. Denk niet dat er problemen komen, maar je weet het natuurlijk nooit!

8. lin80

lin80 Fanatiek lid

7 apr 2008
    2.798
    1
    0
    Je moet hiervoor even contact opnemen met de hypotheekverstrekker, maar omdat de hypotheek alleen op zijn salaris is zal het waarschijnlijk geen probleem zijn dat hij die overneemt. Wel moet dat weer via de notaris veranderd worden.

9. nuofnooit

Ja oke, na ja er zal vast wel meer via de notaris gedaan moeten worden dus dan alles maar in 1x! Vraag me alleen af wat dat gaat kosten, want geld er voor heb ik niet eens....

10. Vrouw1982

Vrouw1982 Fanatiek lid

17 mei 2012
    2.195
    464
    83
    Vrouw
    Het zou kunnen dat ie verplicht wordt partneralimentatie te betalen. Als jij geen inkomen hebt en leeft van een uitkering, dan zal hij daar aan mee moeten betalen, indien jullie langer dan een bepaalde tijd getrouwd zijn. Tenzij jij gaat samenwonen of trouwen met een ander. Volgens mij kun je niet van partneralimentatie afzien als je een uitkering krijgt. Wel kan hij volgens mij de partneralimentatie afkopen.

Zoek dat ook even uit, dan hebben jullie wat meer zekerheid. Fijn dat jullie het netjes willen oplossen, echt heel goed voor de kids!

Helaas is het alleen wel zo dat pas als alle kaarten op tafel liggen (en hij dus weet wat hij nog aan jou kwijt is), het duidelijk wordt of alles in goede harmonie zal verlopen. In mijn omgeving meermaals meegemaakt dat de boel omslaat zodra bekend werd wat t allemaal ging kosten voor de ene partij.

Een nieuwe akte op laten maken bij de notaris kost ook geld. Wellicht kunnen jullie daar ook afspraken over maken.

Laat je dus goed informeren en zorg ook dat je alle afspraken vastlegt (evt bijv. via een mediator waar je ook een regeling voor de kids treft. Das makkelijker en beter dan via de rechtbank).

11. lin80

lin80 Fanatiek lid

7 apr 2008
    2.798
    1
    0
    Misschien kunnen jullie eerst eens samen om tafel gaan zitten en bespreken wat hij wil. Dan kunnen jullie van daaruit kijken wat jullie gaan doen. Mocht hij het huis helemaal op naam krijgen en jij neemt verder bijna niks mee, dan zou je voor kunnen stellen dat hij de notariskosten voor zijn rekening neemt. Maar dat is wel helemaal afhankelijk van wat hij wil. Is hij het met je eens dat hij het huis op naam krijgt en dat het huis niet getaxeerd wordt? Ik kan me voorstellen dat hij het er mee eens is dat je alles achter laat, maar dan zal hij toch ook ergens rekening met jou moeten houden. Je kunt natuurlijk niet helemaal met lege handen achterblijven. Aan de andere kant, mocht het huis geen overwaarde hebben maar juist een onderwaarde, dan moet jij de helft van die schuld betalen of hij moet zo lief zijn en de hypotheek laten voor wat het is. Vroeger zat er al snel een overwaarde op een woning, maar in de huidige markt is het helaas zo dat het huis vaak minder waard is en je dus met een restschuld blijft zitten.

12. nuofnooit

Ja hij wil het huis juist houden. Dat was het eerste wat ie zei. Ik blijf in dit huis. En dat vond ik ook prima, heb totaal niks met dit huis...Ik weet dat hij dit financieel makkelijk kan doen, dus das geen probleem voor hem....Over taxatie weet ik niet. Als de bank daarover begint zal ie daarover moeten beslissen. Ik zou alleen niet weten stel dat er onderwaarde is en hij wil wel dat ik het betaal waar ik dat weg moet halen? Plus de hypotheek zou toch wel gewoon hetzelfde blijven als dat ie altijd was? Omdat het allemaal altijd al op zijn loon is gedaan....

13. nuofnooit

Daar ben ik ook wel een beetje bang voor. Hij doet nu nog normaal en wil vanalles, maar als straks alles voor de kiezen komt bij hem, dan vraag ik me af of hij dan nog zo normaal is....Hoop het wel, want ik wil gewoon in harmonie uitelkaar voor zover het kan haha. En de kids er ook zover mogelijk buiten laten. Wel weet ik dat ik zo snel mogelijk een huisje voor mezelf wil hebben, want ik weet niet of het wel zo slim is om in 1 huis te blijven als alles op tafel gaat en hij dan bijvoorbeeld niet meer zo makkelijk is. Alleen ik heb nog een handtekening van me advocaat nodig, en van hem voor me urgentie. Hoop dat ie die zo snel mogelijk dan wil tekenen dan kan ik iniedergeval een eigen plekje zoeken. En dan ieders vanuit eigen huizen de rest regelen, misschien dat dat heel veel zal schelen? Pfff zie er nu best tegenop. Had eerst zoiets van komt goed allemaal. Maar begin me nu stiekem toch wel zorgen te maken, of ik dit allemaal wel ga redden.....

14. Rozeroos

Rozeroos Niet meer actief

Harmonie is opzich belangrijk, maar laat je voor de harmonie niet ondersneeuwen. Zorg dat je krijgt wat je nodig hebt en je kinderen nodig hebben.
    Bedenk dat je ook een beetje leuk verder wil leven en niet op een houtje wil bijten. Tegenwoordig hou je met een bijstandsuitkering niets meer over. Dan kan je wel aan het werk, maar je moet eerst een baan vinden en je moet het kunnen plannen met de kinderen.

Dus als je ex moeilijk gaat doen zorg dan dat je goed weet wat je wilt en wat je niet wilt. En ga niet zomaar toestemmen om de lieve vrede te bewaren.

Wat je zegt over dat het prettig is om je eigen huisje te hebben. Zou je partner nu niet tijdelijk ergens kunnen logeren? Zo haal je de spanning wel het huis uit en komt er rust.

En natuurlijk ga je dit redden. Makkelijk word het niet, maar je zal zien dat je sterker bent dan je denkt.
    Meid een dikke knuff voor je.

15. nuofnooit

Ik zal ook zeker zorgen dat ik krijg wat de kinderen en ik nodig hebben. En als hij het er niet mee eens is en hard wil spelen dan zou dat jammer zijn. We hoeven geen ruzie te maken zou niet weten waarom. Alles kan gewoon goed geregeld worden en lekker verder met je leven. Hopen dat dit ook gaat gebeuren. Het is nu nog goed, ik hoop dat het zo blijft al ben ik van binnen wel bang dat het anders zal gaan.......

Ik ga zeker niet makkelijk zijn als hij moeilijk gaat doen. Ik zal de kinderen erbuiten houden en ook zorgen dat zij er buiten staan. Maar ik geef me niet zomaar gewonnen, hij mag alles hebben dus als hij ineens moeilijk gaat doen, en me niks gunt ja dan zal ik zelf ook in de sprint moeten. Maar ik ga daar geen ruzie om maken, of verwijten of wat ook maar. Zo ben ik niet maar, ik laat niet over me heen lopen....

Me ex gaat echt zijn huis niet uit. Die blijft zitten waar ie zit. Ik kan hier zelf ook niet weg omdat de kids hier school enz hebben. Familie zit allemaal hier vanaf dus dat gaat niet lukken....Ik moet hier blijven tot ik een huisje heb.....Er is nog geen spanning en ik hoop zooooooo dat het zo blijft. Zou heel wat schelen, als er spanning komt krijg ik het zwaar want daar ben ik heel gevoelig voor en dan ga ik mezelf opvreten van binnen en dat wil ik niet....

Dank je wel meis!!

16. Eppo82

Eppo82 VIP lid

25 jun 2007
    15.230
    6.091
    113
    Wij waren 1000 euro kwijt om een akte van verdeling op te maken...
    En wij waren niet getrouwd, volgens mij is scheiden ook best een financiele klap.

Ik heb net een nieuw huis je gekocht, ik denk dat we aan taxatie, notarissen en adviseringen en al die kosten samen wel zo'n 10.000 euro kwijt zijn. Zit wel deels weer opgenomen in de nieuwe hypotheken, maar toch. We zijn toch een paar duizend kwijt van onze spaarrekening.

17. twinkle star

twinkle star Niet meer actief

Dit klopt niet hoor. Je kunt niet zomaar iemand uit de akte schrappen. Toen mijn ouders uit elkaar gingen moest het huis getaxeerd worden omdat de hypotheek echt overgesloten moest worden. Je kunt dan aangeven geen aanspraak te willen maken op eventuele overwaarde maar mocht het huis minder waard zijn kan jouw expartner wel de helft van de schuld eisen.

Jouw partner is sowieso verplicht allimentatie te betalen voor jou en de kinderen. Je kunt aangeven geen partnerallimentatie te willen ontvangen als je zelf kunt rondkomen maar voor de kinderen is hij het verplicht te betalen, dit kun je op laten benen in een convenant. Je bent tegenwoordig ook verplicht een ouderschapsplan op te laten stellen en hierin kun je ook een hoop kosten voor de kinderen op laten benen. Ik lees echter dat jij geen inkomen hebt, ws zul je de bijstand in moeten of heb je inmiddels werk gevonden? In het geval jij bijstand ontvangt zal hij verplicht zijn ook partnerallimentatie te gaan betalen wat dan van jouw uitkering afgetrokken zal worden. Het is dus nog maar de vraag of hij straks het huis nog kan betalen als deze extra kosten er ook bij komen.

Het lijkt heel makkelijk, ik wil het huis en de spullen niet. Maar er komt toch meer bij kijken helaas.

18. chrystel73

chrystel73 VIP lid

9 jan 2009
    6.300
    2.569
    113
    ga je straks werken? Als je een uitkering krijgt dan lijkt het me dat je verplicht bent om de partneralimentatie aan te nemen.
    Anders teer jij volledig op de staat terwijl hij je eigenlijk gedeeltelijk kan onderhouden volgens de wet.

Zou inderdaad alles heel goed uitzoeken en goed laten vastleggen.

19. nuofnooit

Ik heb geen werk ben wel druk aan t zoeken...stel dat hij ook voor mij moet betalen kunne we dat bedrag zelf bepalen net als kinderalimentatie?

20. nuofnooit

hmm ik lees net in de papieren dat er na zijn inkomen en draagkracht word gekeken. Als dat nie voldoende is is hij niet verplicht mij te betalen...

Deel Deze Pagina