Ook als je ex partner in het huis blijft wonen, moet het huis gewoon getaxeerd worden. Toen ik ging scheiden was de situatie ongeveer gelijk. Hij werkte en zorgde voor het inkomen, ik was thuis en zorgde voor kind en huishouden. Dus alles werd gedaan op zijn salaris. Toen we gingen scheiden, moest hij een nieuwe hypotheek aanvragen en had daar dus een taxatie van het huis voor nodig. Het is eigenlijk gewoon een soort verkoop van het huis, het was eigendom van jullie samen en het wordt nu eigendom van hem. Qua overdracht is dat eigenlijk hetzelfde als wanneer het over gaat van persoon A naar persoon B. Dus taxatie, hypotheek afsluiten, overdracht bij notaris etc. Een advies, ook al ga je nu supergoed met elkaar om en is alles in goeie harmonie, zorg toch dat alles goed op papier staat. Want gevoelens kunnen veranderen, situaties kunnen veranderen, nieuwe partners in het spel etc. En nu gun je elkaar nog alles, maar wat als dat niet meer zo is? Dan is het wel erg fijn om dat op papier te hebben. Sterkte met alles!
Maar hij werkt toch? Kan het huis op zijn naam krijgen dus ws verdient hij genoeg. Partnerallimentatie wordt niet zomaar kwijtgescholden, zeker niet als de partner waar hij het voor moet betalen een bijstandsuitkering heeft. De hoogte heeft wel met zijn salaris te maken, maar dit kun je volgens mij niet zelf bepalen als jij een bijstandsuitkering ontvangt.Het is niet zo dat ze dan kijken na het betalen van de hypotheek houdt hij zoveel over. Er wordt gekeken wat hij wettelijk verplicht is te betalen en daarna wordt bij het afsluiten van de hypotheek bekeken of je dan nog wel een hypotheek kan krijgen.
kinderalimentatie gaat ook van de bijstand af. Als hij draagkracht heeft, zal hij beide moeten betalen.
Er is mij gister verteld dat er eerst na zijn inkomen. Het huis enz word gekeken omdat hij zelf ook normaal moet kunnen leven. Hij verdiend ma 1300 per maand dus daar moet alles van gebeuren. Het kan zijn dat hij ook voor mijmoet betalen maar wel tot wat ie kan missen naast de vaste lasten. Heb t ff nagevraagd bij de wetswinkel....Ik hoor nu dus verschillende dingen. Ma goed ik hoor wel wat me advocaat zegt die zal t vast wel weten. Ik moet iniedergeval veel uitzoeken en regelen daar ben ik wel achter. Nu hopen dat me aanstaande exman een beetje mee blijft werken....
Partneralimentatie heeft invloed op uw hypotheek. Voor een serieuze relatie Het bedrag dat geleend kan worden, is gerelateerd aan het fiscale inkomen. Het betalen van partneralimentatie of het ontvangen van partneralimentatie beïnvloedt uw fiscale inkomen. Met andere woorden: Partneralimentatie heeft invloed op de hoogte van de af te sluiten of de over te sluiten hypotheek. Degene die alimentatie betaalt minder kan lenen, omdat het fiscale inkomen lager is geworden; Degene die alimentatie ontvangt meer kan lenen, omdat het fiscale inkomen door de partneralimentatie hoger wordt. " De te lenen bedrag wordt echt pas berekend als de partner en kinderallimentatie er af zijn. Ik weet dit zo zeker omdatbhet bij mijn ouders ook het geval was. Gelukkig zag mijn moeder van de overwaardeer de partneralimentatie af waardoor mijn vader de hypotheek makkelijk kon oversluiten. Zij werkte alleen 32 uur waardoor ze er vanaf kon zien maar dat is bij een bijstandsuitkering helaas geen optie. Ik zou ook snel informeren hoe het met de waarde van je huis zit. Hoe lang wonen jullie er? Is het huis in prijs gestegen of juist gedaald en is de afgesloten hypotheek hoger dan de waarde door verbouwing oid. Want in het geval dat jouw partner verkeerd wil en er een flinke restschuld is (wat in deze tijd sneller is dan je wellicht zelf zal denken) is de helft van de schuld van jou. Zet nu jullie nog op goede voet zijn zoveel mogelijk dingen op papier.
Ik hoorde trouwens vandaag van een vriendin (haar schoonouders liggen in scheiding) dat zo lang je een bezit hebt, je wel een bijstandsuitkering kan krijgen maar dat dit in de vorm van een lening is en je het dus terug moet betalen wanneer je uit de hypotheek ontslagen bent. Ik weet niet of dit per gemeente verschilt maar hier is dat dus wel het geval. Misschien zou je ook de gemeente kunnen bellen en informeren. Want als dat bij jullie ook het geval is, is het belangrijk de hypotheek eerst te regelen voordat je een eigen huisje zoekt en een uitkering gaat aanvragen.