Hallo allemaal Ik zou graag wat ervaringen van anderen horen die zwanger zijn en in de zorg werken. Verder heb ik ook nog wat vragen: Hoe zit het met slaapdiensten, tot hoeveel weken moet je deze werken? Tot hoe laat mag je werken 's avonds? Ik werk diensten van 9 tot 10 uur, tot hoeveel weken mag dit, of hangt dit af van hoe ik me voel? Alvast bedankt! Groetjes en fijne zwangerschap! Susan
weet dat nachtdiensten vanaf 12 weken niet meer hoeven slaapdiensten durf ik niet te zeggen. wat wil je verder weten voor ervaringen? ik werk met dementen op een overbruggings afdeling van een verpleeghuis.
werden er bij jou op een gegeven moment de diensten aangepast? qua werktijd? Kan me voorstellen dat je op een gegeven moment nietmeer de hele dag rond kunt lopen en op je benen kunt staan. Zelf werk ik met moeilijk opvoedbare pubers, dus verzorging zit niet in het takenpakket.
slaapdiensten moet je volgens mij gewoon blijven draaien als je zwanger bent. op mijn locatie zijn er alleen maar slaapdiensten dus die draai ik dan ook. verder zou ik het niet weten, sla de CAO er eens op na zou ik zeggen. overigens zit ik in de gehandicaptenzorg dus het kan bij jou weer anders zijn.
Ja, ik val ook onder de gehandicapten CAO. Op mijn vorige werk was alles veel beter geregeld, hoe het bij mijn huidige instelling is geregeld is niets van terug te vinden.... Dus zal me idd op de COA moeten richten. Draai bijvoorbeeld diensten van 10 uur, van 12 tot 22 uur. Kan me voorstellen dat ik het daar met 7 maanden zwangerschap flink zwaar mee ga krijgen. Moet ook erg veel lopen tijdens een dienst. groetjes Susan
Gepikt van Fnv Bondgenoten: Als je zwanger bent heb je recht op regelmatige werktijden (volgens de arbeidstijdenwet) en mag je geen nachtdiensten meer werken. Ook al heb jij dan een slaapdienst en je dus eigenlijk niet "werkt", de kans bestaat altijd dat je opgeroepen word voor een calamiteit, en is het dus wel een nachtdienst. (Zie de rode tekst boven) Anders zou je geen slaapdienst nodig hebben.. Als je het werk aankunt mag je natuurlijk wel die slaapdiensten blijven doen... Overigens mag het nooit zo zijn dat je cao negatoef afwijkt van de arbeidtijden wet, dwz dat het niet in jou nadeel mag zijn. Ik hoop dat je hier wat aan hebt...
Ik werk in de kraamzorg. Ik hoefde vanaf het moment dat ze wisten dat ik zwanger was geen nachtwachten (dan sta je op wacht, maar je kan wel gewoon gaan slapen. En dan wordt je gebeld voor een bevalling) meer te draaien.
Ik werk bij de thuiszorg. Door rugklachten zit ik voor 4 uur in de ziektewet. De overige 20 uur werk ik van 8 uur tot 13 uur over 4 dagen. Ik heb dit zo geregeld met mijn leidingggevende en ben er erg blij mee. Werken in de zorg is toch vrij zwaar....
De slaapdienst die ik meestal draai is vrij pittig, d.w.z. je zit geen minuut stil en hebt veel te doen. Ik trek het nu nog wel maar soms heb ik last van mijn rug. Als ik dat niet meer trek, dan geef ik het te zijnertijd wel aan. Ik ga het gewoon proberen
Dan snap ik niet waarom ze het een slaapdienst noemen? Dat noem ik een gewone nachtdienst.. Of werk je dan de avond ook? Dat je zeg maar om 23.00 naar bed gaat? Zo gaat het bij mijn nieuwe werkgever in elk gval. werken van 19.00 tot 23.00 en dan slapen tot 7.00 en dan naar huis.
bij ons is slaapdienst van 16.30 tot 23.00 uur, dan naar bed tot 7.00 uur (weekeinden uitslapen tot 9.00 uur) en dan om 12.30 uur weer naar huis. Bij calamiteiten kan het zijn dat wij wel aan de slag moeten en dan dus tussen 23.00 en 7.00 uur niet kunnen slapen.
Ik werk zelf ook in de zorg en volgens mij is het zo Op het moment dat men weet of jij hebt vertelt dat je zwanger bent moetenm de nachtdiensten worden afgeschaft voor jou ..... Het zal zeker in je cao staan. groetjes en suc6
hi, In de cao staat goed beschreven wat je wel en niet mag draaien. B.v. nachtdiensten mag vanaf 3 maanden niet (mits je zelf geen bezwaar heb natuurlijk). Ook avonddienst moeten ze inplannen in overleg, en als je bezwaar heb, hoef je ze vanaf 3 maanden helemaal niet meer te draaien. Daarbij zijn ze verplicht om je aangepast werk te geven als je het niet meer aankan. Nou gaat dit natuurlijk vaak niet goed. Kijk maar naar mij.. heb moeten knokken om geen avonddiensten meer te draaien, en nu geven ze me zo'n rotrooster dat ik afgelopen zondag om 10 uur naar huis ben gegaan. Dat rooster loopt zo... 1 dag werken, 1 dag vrij, 1 dag werken, 1 dag vrij, 2 dagen werken, 1 dag vrij, 1 dag werken, 1 dag vrij.... gaat dus echt nergens over. Morgen heb ik een gesprek met mijn baas. Heb ook gezegt dat ik nog een kind heb van 8 jaar die ik uit school moet halen, naar clubjes moet brengen, aandacht wil. Ik kan dus niet even lekker gaan rusten als ik thuis kom. Dus ben benieuwd morgen. Iedereen verder heel veel succes Groetjes Lotte
Ik werk ook in de gehandicaptenzorg, met slaapdiensten, volgens mij ben je niet meer verplicht om vanaf 12 weken slaapdiensten te draaien. Maar typ op google eens 'CAO gehandicaptenzorg' in, dan kun je het zo downloaden en opzoeken
Hé Lotte Wat een gek**t op je werk zag! Volgens mij mag je zo niet eens ingeroosterd worden, heb je recht op een x-aantal aaneengesloten vrije dagen in een bepaalde periode. Ja, lekker vaag, haha, weet het ook niet precies, maar volgens mij is daar wel iets over afgesproken. Ik hoop dat je eruit komt! En bedankt voor je reactie Groetjes susan