Hallo, Wij wonen nu in een huurhuis, maar willen al tijden graag kopen. Nu hebben we dus een nieuwbouw op het oog. Maar we, leken als we zijn, hebben geen flauw idee wat er allemaal bij komt kijken. (laat staan of we het kunnen betalen ) Hoe moet ik me dit voorstellen. Het huis is vrij op naam en hij is 239.000 euro. Ik kan nergens vinden ( nog geen contact met makelaar verder gehad ) of het huis casco wordt opgeleverd, de badkamer is volgens mij dan wel al gedaan ( zonder bad en 2e toilet,die zijn optioneel ) maar hoe zit het met de keuken? Moet je die zelf nog aanschaffen of zit dat al bij de prijs in ( nu ik het schrijf denk ik van vast niet ) Vanaf wanneer ga je dan hypotheek betalen, vanaf de start van de bouw? Dus stel dat het huis pas volgend jaar klaar is, dan betaal ik er nu wel elke maand al voor? En wat voor een kosten komen er nog meer bij? notariskosten, levensverzekering? Aan hoeveel moet ik dan denken? Veel vragen zoals jullie zien, ik hoop dat iemand ze voor me kan beantwoorden. Groetjes Debby
een tip, wordt lid van vereniging eigen huis en koop dna het boekje "nieuwbouwhuis kopen' daar staat echt alles in!!!
Wij hebben inmiddels 2x een nieuwbouwhuis gekocht, dus heb er wel een beetje "verstand" van. Of er een standaard keuken in zit, zou moeten blijken uit de verkoopbrochure. Als dit niet genoemd wordt, kun je er denk ik van uit gaan dat er geen keuken in zit. Bij ons huis zat bijvoorbeeld wel een standaard keuken, maar deze hebben wij laten vervallen. Je krijgt hiervoor dan een gedeelte terug. Je gaat inderdaad betalen vanaf het moment van bouwen, hierdoor heb je te maken met het zogeheten renteverlies tijdens de bouw. Het hypotheekbedrag wordt vervolgens in een depot gestort en hieruit ga je de termijnen aan de aannemer etc betalen. Wij hebben er voor gekozen het renteverlies tijdens de bouw mee te financieren en dit werd ook maandelijks vanuit het depot afgeschreven. Op deze manier merk je het niet in je maandlasten. Overigens ontvang je over het saldo in depot ook een rentevergoeding. Notariskosten heb je inderdaad ook mee te maken. Hoeveel dit is kan ik je niet zeggen. Dit verschilt enorm per notaris en vaak hebben ze bij nieuwbouwprojecten ook wel speciale tarieven. Een levensverzekering wordt vaak ( welliswaar afhankelijk van hypotheekvorm ) verplicht gesteld. Wij betalen ongeveer 200 euro per maand aan premie. Hou ook rekening met kosten zoals wandafwerking, vloeren, eventueel meerwerk ( extra stopcontact etc ), aanleg tuin. Succes!
hi deb! wij hebben nu 2x een nieuwbouwhuis gekocht en de ervaring leerde ons, samen met onze kritische houding en smaak voor design (lees: duur) dat er een hele smak geld bovenop de v.o.n prijs komt. het lullige is dat de stelpost voor bv een keuken iets van 5000 kan zijn, wat veel te weinig kan zijn, en dat als je ervoor kiest die stelpost te laten vallen, dus zelf een keuken elders uit te zoeken en betalen, je niet die 5000 terug krijgt, maar slechts een (klein) deel. daarbij is alles gebaseerd op een ' gemiddelde' afwerking, maar dat hoeft niet naar je wensen/eisen te zijn. alles kan anders, maar aan elk schroefje hangt een prijskaartje... pff! de meerkosten (andere afwerking muren, andere deuren, andere stopcontacten, enz enz enz) lopen heel snel op, als je het althans degelijk en goed wilt doen. het hangt er ook van af in hoeverre het huis wordt afgeleverd; zitten er bv al kamers in ed? bij ons huidige huis, een oude openbare school, konden we zelf de indeling ontwerpen per verdieping, dat hield dus in dat we precies de vrijheid in ontwerp hadden die we wilden (' doet u hier maar een muurtje, en daar maar een trap!' ) maar OOK een boel, een heleboel ' verbouwingskosten bovenop de v.o.n prijs. tip: idd lid worden van vereniging eigen huis tip: onderhandelen over wat bij de v.o.n prijs is inbegrepen kan heel goed, zeker in deze tijden!! bv het aanleggen van alle overige electra, lichtpunten, maar bv ook een 2e of 3e wc, luxere afwerking muren/schilderwerk is allemaal onderhandelbaar. een kleine 10% voordeel zou je moeten kunnen halen... ik denk dat als je goed onderhandelt, dat je al een boel inclusief die 239 kan krijgen. tel daar misschien voor keuken/badkamers/afwerking/evt ' gekkigheden' (openhaard bv) nog eens 25 bij op...265? succes!
Bij het kopen van een nieuwbouw woning van een projectontwikkelaar komen veel extra kosten. En nog veel meer extra kosten als jullie dingen willen aanpassen, zoals een toilet op een andere plek/ stopcontacten op andere plekken/ binnenmuren verplaatsen/ andere tegels/ andere keuken/ enz. Ook moet je nadat je er woont rekening houden met de volgende kosten aanleg van een tuin, bestrating, aansluitkosten gas/ water/ elektra.
wij hebben ook net een nieuwbouwhuis gekocht. Nouja bijna. De meer/minder kosten (verplaatsen leidingen, extra stoppen en stopcontacten) zijn dingen waar je goed naar moet kijken of je dat niet zelf kunt doen. Want er worden belachelijke prijzen voor gevraagd. Vaak zit er veel standaard in. Wij hebben een erg goedkope woning, met dus ook een erg goedkope (standaard wit blok met 3 beneden en 2 bovenkastjes) keuken, casco op laten leveren, levert ons 500 euro op... Dus we zijn nu zo'n 5000 euro straks kwijt aan een nieuwe, maar mooiere keuken (is natuurlijk ook wel een investering) . Badkamer laten we de optionele wc in zetten, maar het bad gaan we zelf doen. Net zoals het aanleggen van extra stopcontacten, waterkraantje buiten. Verder komt er in ons geval ook nog een tuinafscheiding bij die we zelf moeten betalen (in overleg dus ook met de buren) . Dus tja, er komt nog een heel bedrag bij... Dit kun je gedeeltelijk laten mee financieren in je hypotheek, door middel van een bouwhypotheek, maarja, dan worden je maandlasten ook weer wat hoger. Verder schreef iemand het al geloof ik: Je gaat eigenlijk vanaf het begin van de bouw betalen, maar dat kun je dus ook in je hypotheek mee laten nemen. Waardoor wij pas echt gaan betalen bij de sleuteloverdracht, als alle fases zijn afgerond. Notariskosten kunnen ontzettend uiteen lopen. Ik geloof dat wij rond de 450 euro kwijt zullen zijn. Maar wij zitten 'vast' aan 1 notaris, vanwege het project. Anders is het zinvol ook daarin te vergelijken qua prijs.
Wij hebben een tijdje terug ook een nieuwbouwhuis gekocht en er komt idd nog heel wat bovenop de vrij op naam prijs. Je bent in principe al hypotheek verschuldigd vanaf het moment dat de bouw begint of vanaf het moment dat je de koop sluit (als je later koopt). Je betaalt zeg maar steeds een deel als de bouw vordert en je krijgt een deel terug van rente over de rest van het hypotheek bedrag (snap je hem nog?). In het begin betaal je dus vrij weinig en later steeds meer. Notariskosten worden volgens mij door de verkoper betaald, maar je moet natuurlijk wel evt voor een samenlevingscontract of testament betalen. Verder moet je betalen voor alles wat je anders wilt dan hoe het standaard wordt aangeboden (zoals hier boven ook al staat). Daarnaast moeten de muren nog worden afgewerkt en de vloeren worden gelegd. Wij hebben ongeveer 25000 extra gerekend voor al het meerwerk, de vloeren, de muren en de keuken en de meerprijs voor de badkamer. Daarnaast nog ongeveer 10000 voor de dubbele hypotheeklasten en rentegedoe. De kosten daarvan hangen af van hoe lang de bouw duurt enzo. De tuin hebben we later stukje bij beetje gedaan. Ik zou zeker lid worden van VEH en eens langs gaan bij een hypotheekadviseur.