Mijn man heeft vandaag een sollicitatiegesprek gehad en daar te horen gekregen dat deze werkgever maximaal 2 weken zomervakantie toe staat. Mag dat uberhaupt? Heb je niet recht op 3 weken aaneengesloten mogen opnemen? Iemand die hier verstand van heeft en dit weet?
Bij ons kun je alleen in het hoogseizoen 2 weken achtereen vakantie nemen, dit vanwege de schoolvakantie en de meeste mensen dan vakantie willen hebben. Meestal word het dan gespiltst, eerst 2 weken en dan paar weken daarna nog n week.
Zo lang je de overige uren op een ander moment mag opnemen, kan je er weinig tegen doen. Iedereen wil immers vakantie in de zomer en de werkgever kan de tent waarschijnlijk moeilijk sluiten.
Nee hoor, dit mag gewoon. Er zijn ook bedrijven waarbij het in de zomervakantie helemaal geen optie is om op vakantie te gaan door enorme drukte (bijvoorbeeld reiswereld).
De arbeidstijdenwet geeft aan dat je minimaal 1x per jaar 2 aaneengesloten weken vrij moet hebben. Maar in welke periode dat wordt niet bepaald. Een werkgever mag dit dus als regel hebben.
Bij ons staat er in de cao dat je recht hebt op 3 aaneengesloten weken met een weekend ervoor en erna. (ik werk in de zorg vandaar de weekenden). Maar verderop staat er weer dat een werkgever anders kan beslissen als dit in belang van het bedrijf niet kan. En bovenstaande gaat niet specifiek over de zomer maar over vakantie in het algemeen. Sla de cao er dus eens op na.
OK, jammer. Dan moeten we er nog eens heel goed over nadenken Bij deze werkgever geldt dit trouwens het hele jaar: op geen enkel moment kan er langer dan twee weken achter elkaar opgenomen worden.
Oei ja het mag idd...in veel bedrijven doen ze dat wanneer het personeel het onderling niet eens wordt..dan maar allemaal 2 weken bv. Maar zou er idd goed over nadenken. Wij kamperen in de zomer 14 dagen en dat zou dan nu geen optie meer zijn ivm reistijd.
Ook niet altijd zo helaas.... Wij moeten, ivm bedrijfsbelang, het weekend voor of na gewoon werken. Dan hoeven er niet zo veel flexers en vakantiekrachten in gezet worden.
Hier is het omdat hij als enige bepaalde werkzaamheden zou gaan doen, waarvoor hij niet te lang gemist kan worden, (vinden ze. Wij denken beiden dat dat heus op te lossen zou zijn, omdat het werk is wat allemaal in het voren gedaan kan worden). Maar goed, met dubbel zo veel reistijd en nog wat nadelen nog maar eens goed nadenken. Inhoudelijk zou hij zijn werk kunnen gaan combineren met z'n twee hobby's, dus wel een beetje een droombaan, maar hij zit goed op z'n plek waar hij nu zit, werkt daar met plezier, dus we gaan nog eens heel goed plussen en minnen dan (Nouja: eerst maar even afwachten of zij hem willen natuurlijk ).
Bij mijn werkgever mag het niet! Ik werk gedetacheerd en indien ik dat wil moeten ze me 3 weken aansluitend geven. Wel erg fijn geregeld dus, maar heb er nooit problemen mee.
Och ja lastig zo ja. Dit heeft mijn man ook een tijdje gehad. Die functie werd vervuld door een vrouw en die wilde maar 32 uur werken. Afgesproken dat mijn man elke vrijdag de ochtend haar werk zou doen. Zij zijn de enige 2 in het bedrijf die dat konden.Maar het werk moest overgedragen worden en bv in de zomervakantie dan had zij bv de eerste 3 en mijn man de laatste 3. Hij moest dan elke keer die maandag (zn eerste vakantiedag) komen overdragen aan haar, zij kwam niet de vrijdag ervoor " want dat was haar werkdag niet" zo konden wij dus nooit in het eerste weekend weg of als de weken omgedraaid waren in het laatste weekend want dan moest hij ook eerder terugkomen....op een gegeven moment ook gezrgd dat dit niet meer ging gebeuren en dat wij op zaterdag vertrokkem.
2 weken is wel kort zeg, zomervakantie is 6 weken en dan mag je maar 2 weken vrij? lastige keuze vooral als de baan wel erg leuk is. Wij mogen 3 weken en als je wil mag je ook 3 weken en nog 1 of 2 dagen extra. Bij ons gaat de ééne helft de eerste 3 en de andere helft de laatste 3 weken en degene die geen kinderen hebben willen niet in die periode. buiten de schoolvakantie´s mag je 4 weken of in overleg 6 weken.
Ligt er aan in welke branche, maar er mag best veel. Bij ons moet het personeel 2 weken in de bouwvak en de rest erbuiten.
Volgens mij mag hij maar 2 weken achter elkaar vrij en later nog een week. Voor ons zou het prima zijn, wij hebben nooit langer dan 2 weken vrij, vind 2 weken vrij wel weer genoeg.
Dat zou ws wel OK zijn, maar is dus niet handig ivm de vakantieregeling met de kids van mijn man. We kijken het nog even aan, hij is iig door naar de tweede ronde. Mogelijk dat als ze hem erg graag willen hebben, dat er toch te onderhandelen valt over deze voorwaarde
Als hij niet perse hoeft te veranderen van baan, dan zou ik er toch serieus over na denken of dit het wel waard is. Ik persoonlijk vind 2 weken, zonder extra mogelijkheden van een paar dagen ervoor of erna, erg weinig. Ga eens naar het buitenland op vakantie, dan ben je zo al 2 tot 4 dagen reizen nodig. Dan zou het betekenen dat je maar 10 dagen op de camping zou zijn... Ik ben toch blij dat mijn man zoveel dagen achter elkaar vrij kan krijgen wanneer hij maar wil. Hij werkt voor de overheid. Bijv. vorig jaar liep het hier met dochter niet lekker, hij zou 3 weken zomervakantie hebben, maar heeft uiteindelijk 5 genomen zonder problemen. Verder altijd alle andere vakanties vrij en zonder problemen bijzonder verlof etc. Met onze dochter nu in gezinstherapie en daardoor iedere week een dag in therapie, maar werkgever vind het allemaal prima. Hij kan beginnen en eindigen wanneer hij maar wil. Heeft hij om 15 uur geen zin meer dan kan hij gewoon uren opnemen en naar huis. Maandag om 7 uur beginnen? Prima. Liever om 9 uur? Ook goed, zolang hij z'n uren maar maakt.