Ik heb net te horen gekregen dat ik een o postief bloedgroep heb. Maar is het waar dat dan beiden je ouders o positief moeten hebben dat er dus voor leid dat ik ook o postief krijg. Kijk ik heb dit op internet gevonden maar. Klopt dat? In dit schema zie je welke kopieën van het gen voor bloedgroepen tot welke bloedgroep leidt: A + A leidt tot → A A + O leidt tot → A B + B leidt tot → B B + O leidt tot → B O + O leidt tot → O A + B leidt tot → AB
Kijk in dit schema is er maar 1 mogelijkheid om o postief te krijgen en dat is als beiden je ouders. o hebben
Ik weet niet of het waar is, maar mijn ouders hadden/hebben (vader overleden) beide ook O positief en ik ben ook O positief. Weet niet of je met één van de ouders ook O kunt krijgen.
Je ouders hoeven niet O te zijn. Zij kunnen alles hebben behalve AB. Je ouders kunnen bloedgroep A hebben: ze hebben dan AO en omdat A dominant is over O, hebben ze A en kunnen ze jou O meegeven. Hetzelfde geldt voor B: dan hebben ze BO. Bloedgroep AB heb je als 1 van je ouders je A meegeeft en de ander B.
ik heb 0+ positief mijn vriend 0+ negatief ons dochtertje weet ik eigenlijk nog niet mijn ma AB mijn pa 0+ positief
Je ouders hoeven dus niet perse beiden O te hebben blijkt dus wel Ben nou wel benieuwd welke bloedgroep Lindsey heeft. Ik ben O+ en mijn man A+
leuke aanvulling misschien (was zelfde soort rekensommen bij biologie) over kleur ogen? mama heeft bruine ogen, papa heeft blauwe ogen broer heeft bruine ogen ik heb blauwe ogen zus1 heeft groene ogen zus2 heeft groene ogen zus3 heeft bruine ogen
Dus, A is niet dominant over B, B ook niet over A. Maar O is wel recicief (schrijf je dat zo?) Dan krijg je: A + A = A A + B = AB A + O = A B + B = B B + O = B O + O = O Even vergelijken: is 't zelfde rijtje. Dan klopt 't toch? Nu is het idd nog zo dat jij twee genen hebt voor O. Dus is je bloedgroep O. Maar ik weet niet hoe 't zit met negatief en positief. Het is misschien makkelijker uitleggen met oogkleur. Ten voorbeeld mijn ouders. Mijn vader heeft blauwe ogen, hij heeft dus twee keer het gen voor blauw. Want blauw is recicief. Mijn moeder heeft bruine ogen, ze heeft één gen voor blauw en één voor bruin. Bruin is dominant, dus heeft ze bruine ogen. Mijn moeder kan dus haar kinderen zowel een gen voor blauw als een gen voor bruin meegeven. Mijn vader kan aleen een gen voor blauw meegeven aan zijn kinderen. Ik heb dus van mijn vader sowieso een gen voor blauw. Maar ik heb bruine ogen, dus van mijn moeder een gen voor bruin meegekregen. Ook ik kan dus mijn kinderen dus zowel een gen voor blauw als voor bruin meegeven. Bruin + bruin = bruin Bruin + blauw = bruin Blauw + blauw = blauw Sorry voor 't lange verhaal. Als je er niks aan hebt, negeer 'em dan maar.
Elke persoon heeft twee genen die zijn bloedgroep bepalen. Indien een persoon een gen voor bloedfactor A en een gen voor bloedfactor B bezit, heeft men bloedgroep AB. Indien beide genen niet coderen voor bloedfactoren (wanneer de bloedfactoren dus afwezig zijn), spreekt men van bloedgroep 0. Men kan dus volgende genetische combinaties bezitten: AB -> dus bloedgroep AB AA -> dus bloedgroep A A0 -> dus bloedgroep A BB -> dus bloedgroep B B0 -> dus bloedgroep B 00 -> dus bloedgroep 0
ligt eraan wat je heb als je ao heb en je partner heeft ook ao hebben jullie beide bloedgroep a maar je kan wel 2x een o aan je kind geven dus een o van pa en een o van ma, dus dan heeft de kleine bloedroep o.. o heb je alleen als je 2x een o heb gekregen.. hoop dat ik een beetje een duidelijke uitleg heb gegeven!
als vader O heeft en moeder B heeft heeft kind dan OB? nee ik zou echt niet weten hoe dat werkt met die bloedgroepen, van die erfelijkheidsleer met kleur ogen enzo hebben we vroeger op school gehad maar ik wist niet dat dit ook voor bloedgroepen telt. Goh weer wat wijzer geworden op mijn leeftijd.