Binnenkort hebben onze kids een extra vrije middag ivm studiemiddag vd leerkrachten. Dit is precies als wij 10 jaar getrouwd zijn. Ik zou dan heel graag een dagje met ons gezinnetje weggaan. Maar 's morgens is er wel gewoon school, zoon is 4 dus die mag wel een keertje 'vrij nemen' Maar dochter is 7 en dus leerplichtig. Ziekmelden wil ik niet.....zijn er mogelijkheden om haar toch een keer een halve dag thuis te houden??
Mijn zus heeft kinderen. Waaronder mijn nichtje van 10. Paar jaar terug was mijn zus zoveel jaar getrouwd. Toen heeft de gevraagd aan de school of ze om die reden een dagje niet naar school hoefde en dat mocht. Misschien mag je dochter voor zulke gelegenheden wel een dagje vrij?
Verlof bij de directeur aanvragen, er staan per jaar 10 dagen voor om voor speciale gelegenheden een dag vrij te kunnen vragen.
Verlof aanvragen bij de directeur inderdaad. Ik werk zelf op een school en mijn ervaring is dat ze voor dit soort dagen wel vrij geven. Speciale dagen dus. Niet zomaar voor een dagje strand oid
Zoals hiervoor al vaker gezegt is, even aanvragen bij de directeur. Meestal is het voor zulke dingen geen probleem om vrij te krijgen zolang je dat niet een paar keer per jaar doet.
Nou ik ben heel eerlijk gezegd niet meer zo "eerlijk" wat betreft vrij vragen. Mijn dochter zat op een PCBO school, en opa&oma van vaders kant waren 30 of 35 jaar getrouwd, weet het niet exact meer, was een rond getal in iedergeval. Nu wilden opa&oma met de hele familie naar Disney land Parijs. Hoe leuk is dat.. Haar half zusje (van papa en nieuwe vrouw) zit ook op een PCBO school, en kreeg gewoon vrijdag de hele dag vrij, en maandag ook de hele dag vrij. Mijn dochter, mocht of alleen de vrijdag, of alleen de maandag vrij... Heel gedoe, stond officieel maar 1 dag voor. Zij zat op dat moment in groep 8, de cito toets was al geweest, keuze voor de nieuwe school al gemaakt. Ze moest nog 3 weken naar school. Mijn ex is zelfs naar de gemeente geweest en al, maar nee het gebeurde niet, terwijl haar half zusje dus ook op een PCBO school zat en wel vrij kreeg Ze zouden met een groep van 18 man gaan, alles was al geboekt, mijn dochter is dus niet meegegaan.. Ze hadden wel een dag later kunnen gaan, maar dat had dus enorm veel geld gekost. Haar vader zei " dan meld ik je wel ziek" Maar dat wou dochter zelf al niet meer, omdat natuurlijk de data's op school bekend zijn. Mijn zoon zit nu op een school waar je zelf je vakanties etc mag inplannen, ideaal, Mijn dochter zit nu op het voortgezet onderwijs, maar wat een lesuitval, echt niet normaal!! als wij nu dus een weekend weg willen meld ik mijn oudste dochter gewoon ziek. Daar zal ik misschien wel commentaar op gaan krijgen hier, maar als ik zie hoe ze op school omgaan met vrije uren.. Officieel had zij 7 weken zomervakantie. Maar 4 weken voordat de officiele vakantie begon, moesten de boeken al ingeleverd worden (je mag dan nog niet op vakantie,neeee want officieel is er nog school..maar geen les meer) Ze gingen met school een dagje naar een pretpark, smiddags een keer een sportdag, een keer een filmpje kijken en voor de rest vrij vrij vrij. Nou sorry hoor, als ik dan 1x per jaar een weekend weg wil, met mijn gezin buiten de officieele vakantie. Jammerdan.. daar maken ze het zelf naar. Maar wil je zelf iets langs de legale weg, dan moet je niet raar opkijken als ze moeilijk doen. Ik hoop dat je gewoon vrij krijgt..
bedankt voor alle reacties helaas gaat het niet door omdat ml geen vrij heeft dan maar wat lekkers eten als hij uit z'n werk komt....
Je dochter heeft recht op 1 snipperdag per schooljaar. Hiervoor moet je als ouders wel iets ondertekenen dat je die dag zelf verantwoordelijk bent voor je kind. Zou er even naar vragen bij de directeur.
Siriel, je had haar ook gewoon die extra dag wel thuis kunnen houden. Dan krijg je een boete van 50 euro of zo, maar dat is altijd goedkoper dan die reis voor haar annuleren of haar zielig thuislaten. Dat zou ik gewoon doen.
Nee de meeste scholen vertellen dat niet omdat ze het liever niet hebben natuurlijk. Op de school waar ik werk is het wel bekend en wordt er ook wel gebruik van gemaakt.
Daar staat niets over in de wet, dus dat zal wel een regeling van school rzijn. Maar kind mag maximaal 10 dagen per jaar vrij krijgen op aanvraag, voor familiekringen etc. Directeur beslist of het goed is. Vaak schermen ze met leerplicht, maar leerplicht heeft niets te maken met verloven korte dan 10 dagen. Probleem is wel dat er geen beroeps mogelijkheid is, dus je bent overgeleverd aan de goodwill van de directeur.
Maar voor die 10 dagen staan wel regels op papier. Zo moet je een eigen zaak hebben en aan kunnen tonen dat je niet in de vakantie op vakantie kunt. Ook staan voor bepaalde zaken aangegeven hoeveel je vrij mag krijgen. Bij huwelijk van een familielid bijv. 1 dag of zoveel jarig huwelijksfeest van opa en oma 1 dag. Deze dagen totaal mogen 10 dagen max zijn. Het is dus niet zo dat je ongeoorloofd 10 dagen vrij mag nemen. Dit alles heeft niet met goodwill van de directeur te maken, als je recht op die dag hebt krijg je hem gewoon maar met het feit of zij een het risico willen lopen op een waarschuwing van de leerplicht en inspectie.
Mijn ex heeft dit allemaal geregeld, en heeft zelfs contact met de een of andere hoge pief gehad om de situatie uit te leggen. Die heeft hem inderdaad ook op een boete gewezen mocht hij haar wel gewoon meenemen. En die boete ging iets verder dan 50 euro. Maar daar gaat het niet om. Het gaat er om dat hij het via de officiele weg heeft willen regelen, en dat is niet gelukt. Omdat op school de leerkrachten er ook al van wisten, voelde mijn dochter zich er niet fijn bij om die ene dag gewoon weg te krijgen. Ze wilde dus zelf niet meer mee. Het is gewoon onterecht dat haar zusje op een andere basisschool wel 2 dagen vrij kreeg. Door dit hele voorval doe ik dus geen moeite meer om een enkele dag officeel aan te vragen. Dan meld ik haar gewoon af. Dat wordt op deze manier ook in de hand gewerkt vind ik
Mijn stiefzoontje kreeg zelfs vrij toen mijn ouders 25 jaar getrouwd waren... in de statuten van school was dat meegenomen als opa en oma (ook stief) zoveel jaar getrouwd zijn of ouders/naaste familie etc.