Preventief Ascal bij gyn?

Discussie in 'Onderzoeken en echo's' gestart door Tilly1981, 24 mrt 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Tilly1981

Tilly1981 Lid

24 mrt 2014
    12
    0
    0
    Ik zit met een vraag en ik kan nergens op internet antwoord vinden omdat de situaties van de zwangere vrouwen zo totaal anders zijn/waren dan die van mij.

Hier komt die:
    Ik ben op dit moment in blijde verwachting van ons 2e kindje, nu 8 weken.
    Wij hebben al een dochtertje van 6 jaar oud.
    Tijdens mijn intake met de vk in het geboortecentrum (deze zit vast aan het ziekenhuis bij ons op het eiland) liepen we het lijstje door over mijn voorgaande zwangerschap. Mijn dochter is met 39.6 geboren met een gewicht van 2470 gram en 47 cm. Er is met 37 weken een groeiecho gedaan en daaruit bleek dat zij te klein was en ik moest bedrust nemen. Bevalling heeft zich natuurlijk aangediend en vanaf breken vliezen tot ze geboren was is 5.5 uur, helemaal op eigen kracht zonder hulp van gyn etc. Was een hele makkelijke bevalling zonder gedoe voor het kind of voor mij. Wel op medische indicatie in het ziekenhuis bevallen natuurlijk ivm laag gewicht.
    Placenta was ook keurig in orde. Ik heb echt de meest makkelijke zwangerschap gehad zonder ook maar een kwaaltje en alles is altijd perfect en volgens het boekje gegaan tot aan die 37 weken. Ze heeft twee dagen in het ziekenhuis gelegen om haar temp te reguleren en mocht toen mee naar huis. Ging gelijk goed aan de borst, makkelijk kindje geweest etc.
    Na al deze info bij de vk te hebben gegeven begon zij er direct over dat ik half om half onder controlle bij de vk en de gyn kwam te staan. Prima, extra echo's etc. Maar er werd mij ook gelijk duidelijk gemaakt dat de gyn ascal voor zou gaan schrijven.
    Dit stuit mij persoonlijk een beetje tegen de borst om preventief als gezond persoon, bloedverdunners te gaan nemen. Wat ik er nameijk over kan vinden is bij vreselijk vervelende voorgaande zwangerschappen met hellp, pre eclampsie, zeer veel mk, verkalkte placenta's, niet goed functionerende placenta's etc.
    Er is bij mij nooit een oorzaak gegeven voor het lage geboorte gewicht en voor zover ik weet mankeer ik niets wat dit zou kunnen veroorzaken.
    Moet ik dan klakkeloos medicatie gaan nemen waar de mogelijkheid van bestaat dat ik zelf div vervelende bijwerkingen kan krijgen? Ik voel me er heel erg ongemakkelijk bij. Ik vroeg mij daarom af of er vrouwen zijn die ook in een soort gelijke situatie hebben gezeten/zitten. Natuurlijk ga ik dit volgende week bij mijn gesprek met de gyn zelf ook bespreken maar ik hoop op wat ervaringen van anderen.

Groetjes, Mathilde

2. Toto

Toto Fanatiek lid

21 mrt 2008
    2.061
    9
    38
    Ik slik deze zwangerschap Ascal, maar inderdaad vanwege problemen in de vorige zwangerschap (PE).

Zelf heb ik er geen bijwerkingen van, behalve dat ik iets makkelijker een bloedneus heb boven op dat het al makkelijker gaat bij een zwangerschap.

Als je je er niet goed bij voelt, maak het dan echt bespreekbaar op korte termijn. Als de Ascal namelijk voor een goede aanleg van de placenta ingenomen wordt, is het belangrijk zsm te beginnen.

3. JJ1980

JJ1980 Niet meer actief

Ik vind het niet zo'n hele gekke redenatie. Je placenta kan er mooi uitgezien hebben, maar wellicht heb je toch een kleine stollingsafwijking. Hierdoor kan het zijn dat je placenta niet helemaal naar behoren werkt.
    Je kindje was toch randje dysmatuur.

Ik heb binnenkort ook een intake met de afdeling verloskunde op het ziekenhuis. Wellicht schrijven ze het mij ook voor. Ook een licht kindje en een dysmatuur kindje gehad.
    Het gaat hier vaak om een minimale hoeveelheid aspirine hoor.

4. moedertje112

moedertje112 Actief lid

29 jun 2012
    226
    0
    0
    Huismoeder
    Schijndel
    Ik slik ok ascal in deze zwangerschap geen 1 kwaaltje en nergens last van! Ben inmiddels 21 weken dus slik het 17 weken! En ook voor de placenta

5. Trotsemama31

Trotsemama31 Niet meer actief

Ook ik gebruik ascal. Vanwege het door gemaakt hebben van Pre eclampsie. Het schijnt dat dit de kans wat kan verminderen. echter bewezen is het niet. Toch denk ik waneer de gyneacoloog ascal voorschrijft het wel zijn redenen heeft. Gewoon om verduidelijking vragen

6. Tilly1981

Tilly1981 Lid

24 mrt 2014
    12
    0
    0
    Dank jullie voor de reacties!
    Ik ga dit zeker maandag bespreken bij de gyn.
    Ik ben ook heel nieuwsgierig of er idd echte verbetering in groei is na gebruik van de medicatie in verhouding tot de voorgaande zwangerschap. Maarja dat weet je natuurlijk pas echt aan het einde van de rit :D
    Er is met mij nooit besproken dat er ook maar ergens enige afwijkingen in waren, bloed, placenta etc.
    Nu is het ook zo dat wij gewoon kleinere baby's krijgen in de familie, vaak tegen dysmatuur aan zonder aanwijsbare reden.
    Toch ben ik wel van mening dat als er geen dringende medische noodzaak is of is geweest, je niet klakkeloos medicatie in hoeft te nemen als een arts dit aanbiedt. Je mag daar best kritisch in zijn naar mijn mening.
    Helemaal gezien het feit dat het effect nogal verwaarloosbaar is volgens een aantal onderzoeken naar foetale groeivertraging die behandeld werden met acetylsalicylzuur zonder voorgaande medische reden dan een lichter kindje bij voorgaande zwangerschap.

7. Toto

Toto Fanatiek lid

21 mrt 2008
    2.061
    9
    38
    Ik ben helemaal met je eens dat je kritisch moet zijn en niet zomaar klakkeloos maar van alles moet gaan innemen omdat een medicus dat zogenaamd vindt.

Goed dat je het gaat bespreken en aangeeft wat jouw bezwaren erbij zijn. Hopelijk heeft je gyn een betere reden dan baadt het niet, schaad het ook niet...

Ik ben benieuwd!

8. Tilly1981

Tilly1981 Lid

24 mrt 2014
    12
    0
    0
    Ik laat het maandag wel even weten, ben zelf ook erg benieuwd.

9. Tilly1981

Tilly1981 Lid

24 mrt 2014
    12
    0
    0
    Nou vanmorgen bij de gyn geweest en hij liet het direct al heel erg open voor mij om te kiezen. Hij zag er persoonlijk ook geen meerwaarde in omdat het feitelijk niet bewezen is dat het ook echt de groei zou kunnen verbeteren in een situatie zoals deze. Het was meer onder het mom van 'ja ik mag het je aanbieden, maar ik ga er niet wakker van liggen als je het niet wilt nemen."
    Dus eind goed al goed. Kindje lag keurig op schema dus ik was helemaal :D

10. Toto

Toto Fanatiek lid

21 mrt 2008
    2.061
    9
    38
    Fijn!

Deel Deze Pagina