Rijbewijs als legitimatiebewijs met trouwen

Discussion in 'De lounge' started by furby, Nov 27, 2016.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. furby

furby Bekend lid

Mar 14, 2010
    848
    99
    28
    NULL
    NULL
    Volgende week gaan wij (gratis) trouwen.

Nu kom ik er net achter dat onze legitimatiebewijzen zijn verlopen per eergisteren :(. Heel stom ik weet het maar ik heb er echt niet bij stil gestaan.

We zijn natuurlijk in ondertrouw gegaan enkele maanden geleden en hebben toen alle papieren laten zien en getekend.

Zou het voldoen om met de rijbewijzen te legitimeren of moeten we morgen een spoedprocedure in gang zetten?

Jeetje ik ben compleet gestresst nu..

Is er iemand die bekend is met de procedure en dit weet?

2. G89

G89 VIP lid

Sep 18, 2008
    10,062
    1,296
    113
    Nederland
    Ik heb geen legitimatiebewijs moeten laten zien op mijn trouwdag. Zou eerlijk gezegd niet weten waar ik m'n pasje dan had moeten stoppen:p

Je hebt alles geregeld tijdens de ondertrouw.

3. Dizzy

Dizzy Fanatiek lid

Apr 23, 2008
    2,758
    1
    36
    Rijbewijs is voldoende als die nog geldig is dat was hier tenminste wel zo. Voor de zekerheid even bellen?

4. Madelie

Madelie VIP lid

Jun 14, 2014
    11,473
    8,734
    113
    Een rijbewijs is geen geaccepteerd legitimatiebewijs bij gemeenten. Ik zou morgen dus meteen even bellen en navraag doen. Maar ik heb nog nooit gezien dat een bruidspaar zich op de huwelijksdag moesten legitimeren.

5. Koon

Koon Niet meer actief

Ik heb toch gewoon het id van mijn kind meegekregen door enkel mijn rijbewijs te laten zien.

6. Kukido

Kukido Fanatiek lid

Jun 16, 2016
    2,365
    2,962
    113
  7. Loeki82

Loeki82 Fanatiek lid

Apr 9, 2012
    1,410
    839
    113
    Female
    Ik ben in februari dit jaar getrouwd en hoefde me niet te legitimeren. Dat doe je al wanneer je in ondertrouw gaat.

Als je na het trouwen een nieuwe identiteitskaart aanvraagt staat ook meteen je nieuwe achternaam erbij 😉.

8. Beckje

Beckje VIP lid

Jul 12, 2010
    8,652
    4
    36
    lijkt me ook als die net paar dagen verlopen is dat het ook wel meevalt. je nummers blijven hetzelfde... met een verlopen paspoort mocht ik zelfs zonder problemen nog max 3 maanden reizen, dus dat valt wel mee. met rijbewijzen ligt het anders :)

9. Fuddey

Fuddey VIP lid

Oct 6, 2015
    16,382
    12,678
    113
    Ik zou het even navragen bij jouw gemeente.

10. rocketscience

rocketscience Fanatiek lid

Feb 16, 2015
    4,274
    3,239
    113
    Female
    Ik heb dit meegemaakt maar dan met mijn getuige. Zij was helemaal vergeten om op de dag zelf haar paspoort nog mee te nemen en had alleen haar rijbewijs bij zich. Maar het was geen probleem en geen van allen hoefden nogmaals ons te legitimeren (ja misschien mijn man en ik bij de balie voor binnenkomst maar dat kan ook met rijbewijs).

We waren eerder al een keer langsgeweest en zodoende hadden ze al kopieen van alle paspoorten in het dossier.

Ik zou voor de zekerheid maandag direct even bellen naar de gemeente maar denk dat het geen probleem zal zijn.

11. Devilschase

Devilschase VIP lid

Dec 1, 2007
    21,158
    8,135
    113
    Generaal zonder leger.
    Flevoland

Welk nummer blijft hetzelfde? Je documentnummer veranderd per nieuw uitgegeven document.

12. BloemJK

BloemJK Fanatiek lid

May 30, 2016
    1,184
    3
    36
    NULL
    NULL
    Er is een groot verschil tussen legitimatiebewijs en identificatiebewijs.
    Een paspoort en Identiteitskaart zijn beide identiteitsbewijzen.
    Een rijbewijs is dat niet, een rijbewijs is een legitimatiebewijs.
    In veel gevallen is een rijbewijs voldoende, behalve bij overheden en handelingen waarbij identificatie verplicht is, zoals bijvoorbeeld als je bij een werkgever in dienst gaat, ze een geldig identiteitsbewijs nodig hebben. Dit heeft te maken met loonbelasting etc. Salaris uitbetaling dus.
    Technisch gezien is het zo dat een werkgever een probleem kan krijgen met salaris uitbetaling op het moment dat hij geen geldig identiteitsbewijs van je heeft. Echter in de praktijk gaat er behoorlijk wat tijd overheen eer zoiets echt een probleem wordt, en eigenlijk heeft iedereen al een nieuwe aangevraagd voor het zover is. Het is wel zo dat je moet uitkijken dat je identiteitsbewijs niet verloopt als je een uitkering hebt van het UWV, ze kunnen je uitkering inhouden als je identiteitsbewijs is verlopen (vriendin van mij had dit)
    Voorzover even de algemene info.

Je hebt bij de aanvraag een geldig identiteitsbewijs overlegd begrijp ik. Ik geloof niet dat het op de dag zelf een probleem gaat worden.
    Ik ken echt geen enkele bruid die even een paspoort uit haar boeket tevoorschijn haalt ;)

13. chrystel73

chrystel73 VIP lid

Jan 9, 2009
    6,302
    2,576
    113
    Ik heb op m'n trouwdag echt geen id kaart hoeven laten zien.
    Daar is ondertrouw voor en dat moet je ook de kopieën id van je getuigen meenemen

14. mamabri

mamabri Niet meer actief

hahaha, ik moet hier echt om lachen! ik zie het ook echt voor me (beelddenker :p)

TS ik zou wel even bellen met de gemeente of het echt geen probleem is, en natuurlijk zsm een nieuw id aanvragen.

Share This Page