Hier ook helaas zelf veel ervaring met dit soort abcessen, alleen zitten ze bij mij altijd in mijn liezen... Tijdens mijn zwangerschap werd het zo erg dat ik idd ook bij de chirurg met de 'doos-bloot' moest *lol*, lig je dan met je 32 weken toeter een jonge arts in je liezen te laten kijken, knijpen en snijden... :x Was echt geen pretje, en het heeft lang geduurd voor het enigzins geheeld was, maar ook nu heb ik ze weer 'gewoon'... Gelukkig kan ik het vaak met zalfjes af en wordt het niet zo erg dat ze weer opengemaakt hoeven te worden bij de dok (vaak doe ik het zelf)...
zo te horen klinkt dit als een oppervlakkig abces en dan is het inderdaad beter om af te wachten en niets te doen. Als het open is inderdaad tijdig verschonenen en daarna even met billen in badedas of zwitsalbadje. absoluut geen soda of biotex gebruiken, maakt het inderdaad wel schoon maar is veel te agressief. Dit kan aantasting geven van het gezonde weefsel in het wondbed wat ervoor moet zorgen dat de wond weer dicht groeit. tevens ook grotere kans op vorming van wildvlees. Probeer dit te scheiden van de verhalen over een diep abces dat is een heel ander verhaal en daar moet je je niet bang door laten maken. (leegmaken met naaldje wordt ook niet snel gedaan) Het is ook belangrijk om te kijken hoe je zoontje verder is: ziek,hangerig koortsig. Geloof me als er sprake is van een diep abces is je zoontje echt niet fit. ( heb het zelf 3x met man meegemaakt) Probeer je wat minder druk te maken je wordt niet afgescheept maar op dit moment is het vele malen beter om niets te doen. Vehalen kunnen hetzelfde lijken maar er kan dan toch iets anders an de hand zijn beter is om niet te vergelijken succes verder
Nee geen fistel, maar ordinair abces (ik had ernstige bi en ik lag heel dag stil op de bank, was een drukplek of ingegroeid haartje). Omdat die plek lang open is geweest, blijft het een zwakke plek met dunne huid. Er komt soms nog steeds wat helder vocht uit na bijv. een vlucht. Beter dat dan weer zo'n ontsteking met bijbehorend snijwerk. Maar niet tevergelijken met wat jouw zoontje heeft hoor; ik was er goed ziek van! Ik moest trouwens wassen met Betadine scrub.
Bedankt voor je reactie! je hebt helemaal gelijk hoor! Ik denk dat die angst vooral gekomen is door kennissen in mijn omgeving, maar zeker ook omdat de huisartsen eerst zelf ook niet wisten wat het was. De ene huisarts wilde me naar huis sturen en had zoiets van: ach, het zal wel meevallen, terwijl de tweede huisarts (mijn eigen huisarts) meteen zei: oh dat lijkt wel een abces, misschien moeten we hem toch doorsturen naar een kinderarts. Lucas heeft er zelf geen last van, ik heb nu alles klaar staan mocht het open gaan. Ik heb ook niet het idee dat het een heel diep abces is. Ik kan er ook bijna mn vingers onder zetten (als je begrijpt wat ik bedoel). Eén vraagje alleen: als de bult open gaat, mag ik dan de rommel er wel uit proberen te duwen/ trekken (dus niet duwen op de wond maar de huid als het ware uittrekken)? Of moet ik er helemaal niks aan doen? En als het open is, en schoongemaakt is, dan gewoon weer een normale luier aan, zonder steriel gaasje of zo??
De bult is vanmorgen opengegaan. Er kwam heel veel pus en bloed uit. Ik heb voorzichtig geprobeerd het eruit te drukken, maar Lucas moest erg huilen. Nadat de meeste rommel eruit was, bleef het wel bloeden, dus heb ik een steriel gaasje met wat betadine tussen zijn billen gedaan. De bult is echter nog lang niet weg, maar meer viezigheid kwam er niet uit. Moet dit er dan in etappes uit? Want je voelt alles nog gewoon heel goed zitten (de bult). Of slinkt het nu vanzelf?
Ik zou toch even naar de huisarts gaan hoor! En niet zelf gaan duwen hoor, dat doet zo'n zeer en je moet ook gecontroleerd duwen, op de juiste plekken enzo. Als de bult leeg is, is het nog lang hard hoor, dat is het omliggende weefsel. Omda het op zo'n 'vieze' plek zit, moet Lucas misschien toch aan de ab. Ala het daar een infectie wordt, is dat ook geen doen voor dat kind: hele dagen weken in de badedas ...
Nee en het lastige is dat hij een heel droog, eczeem huidje heeft, dus waarschijnlijk kan hij niet eens tegen badedas.... Hij is nu op het kdv, ik ga zo even bellen om te vragen hoe het gaat denk ik. En anders ga ik morgenvroeg direct naar de huisarts. Ik had gisteren ook de huisarts zelf graag willen spreken, maar de assistente scheepte me af... Edit: heb even gebeld, hij doet het goed, lijkt nergens last van te hebben. Alleen heeft hij nog niet gepoept, dus ze houden hem nu wel goed in de gaten!
Mijn mannetje van 1,5 heeft dit laatst ook gehad zo'n abces. Hij heeft 2 maanden met een grote bult op zijn arm gelopen wilde maar niet open werd groter en groter en rood. Huisarts zei dat hij er niets aan kon doen,alleen dan een pleister met betadine, pfff moet je daar nou mee. Toen vertelde mijn zus (werkt bij de Hap) dat ik een verbandje moest aanleggen met een nat gaasje en dit flink nat oest houden. Na 2 dagen was het open. Maar ben inmiddels doorverwezen geweest naar de dermatoloog omdat de plek zelf maar niet verdwijnt,( lijkt wel een blauwe plek van 1,5 cm doorsnee) inmiddels na 3 maanden is het geslonken naar 1 cm doorsnee. Moet het nu elke keer met olie of vettige zalf zorgen dat de doorbloeding lekker blijft lopen zodat het misschien uiteindelijk helemaal weg gaat. Pffff het ziet er zo zielig uit. Net op zo'n plek waar je je kindje wel is stevig wil vastpakken als het iets verkeerds heeft gedaan (wat ik nog nooit heb gedaan, en met dit warme weer zien de mensen het plekje ook zo goed. Succes ermee!
Dank je! Tja dat verbinden en nathouden kan natuurlijk niet tussen de billen. Kan me voorstellen dat de plek bij je zoontje op zijn arm ook niet fijn is, zeker als het zo zichtbaar is alsof hij idd hardhandig is vastgepakt. Maar goed, jullie weten natuurlijk wel beter. Ik kijk het straks zelf even aan, en als ik het niet vertrouw bel ik morgenvroeg naar de huisarts voor een afspraak. Dan moet ze zelf maar even kijken. Hier kwam er dus 3 dagen geleden een klein geel etterkopje op (sorry voor omschrijving ) en vanmorgen ging deze dus open toen ik hem aan het verschonen was. Ik heb niet echt geknepen op de bult, meer zachtjes met mn vinger erop gedrukt waardoor de rommel er snel uit kwam. Toen Lucas begon te huilen ben ik er direct mee gestopt, en toen kwam er alleen nog maar bloed uit. Maar onderhuids voel je dus nog steeds dezelfde schijf.
Misschien kun je vragen of een dermatoloog die er in is gespecialiceerd er is naar kan kijken, het is tenslotte niet niks voor zo'n klein mannetje. Gewoon doorzeuren hoor! Die plakaat moet hoe dan ook weg dus wat dat betreft kun je maar beter een nog grotere infectie voor zijn. Als ik het zo lees dan lijkt het wel heel erg op mijn verhaal, alleen dan op een andere plek. Even iets anders, heb je zelf wel is last van die grote steenpuisten (sorry voor mijn woordgebruik) het blijkt namelijk zo te zijn hoorde ik dat als iemand het eenmaal heeft en zeker ook kinderen dat ze het nog wel is gaan krijgen en het een soort erfelijk kan zijn. Zelf heb ik daar namelijk nog wel is last van vandaar mijn vraag. Groetjes
Geeft niks dat je dat vraagt! Ik heb zelf wel veel last van acné gehad als tiener, en soms nog wel eens. Op mijn 10e heb ik ooit 1x een steenpuist op mijn rug gehad ter grote van (niet schrikken) een tennisbal. Hier heb ik heel erg veel pijn van gehad. Door te weken in warm water, trekzalf erop, is hij uiteindelijk open gegaan. Ik heb nu nog steeds op die plek vaak een trekkerig gevoel. Overigens heeft mijn broer er wel veel last van, en mijn moeder heeft in haar familie heel veel last van vetbulten (die ook nog wel eens ontstoken raken). Het is dus wel familiair belast, maar zou dat dan genetisch bepaald kunnen zijn? Overigens lijkt mijn zoon als twee druppels water op papa (maar das uiterlijk he)
Fijn dat het nu open is De bult die je nu voelt is waarschijnlijk het omliggende weefsel wat opgezwollen en verhard is. Zoals mijn advies eerder al was. na het poepen even alleen met de billen in de badedas. Indien mogelijk na het drogen nog even aan de lucht laten en daarn weer een schone luier. Betadinegaasjes zijn aan zich goed maar als daar poep onder gaat zittten maak je het aleen maar erger. persoonlijk vind ik het weer naar de dokter gaan nu niet zinvol. Je kunt heel goed zelf in de gaten houden of er een infectie bijkomt dan ontstaat er een grotere rode rand omheen. Dit moet langzaamaan genezen en kan nog wel even duren.
Als er niets meer uitkomt en het er niet ontstoken uitziet, zou ik ook biet naar de HA gaan. Ik heb zelf vaak last gehad van zulke plekken in m'n lies. Als het open was en er niets meer uitkwam, voelde ik ook altijd nog diezelfde bult onder m'n huid. Ik dacht altijd dat dat wel 'de holte' geweest was, waar de viezigheid in zat. De volgende dag was het dan ook altijd weg.
De bult aan de oppervlakte lijkt iets kleiner, maar de huid eromheen is echt heel paars aan het worden, soort van blauwe-plek kleur... Is dat normaal??
De badedas gaat redelijk, alleen het schuimt heeeeel erg waardoor hij dat ook in zijn mond krijgt. (hij spettert namelijk heel graag hihi). Echter is de bult nu weer net zo groot als twee dagen geleden en zit op dezelfde plek weer een geel kopje, dus ik denk dat het morgen of zo wel weer open zal gaan. Hij wil nu ook niet meer dat ik er aan zit...maar dat komt waarschijnlijk omdat ik er de vorige keer wat op geduwd heb en dat vond hij niet fijn...
Wéér een etterkop betekent nog steeds/nieuwe ontsteking. Ik ben tegen ab voor wissenwasjes, maar dit lijkt mij een goede reden. Het is ook van dat fijne zweetweer, niet bevordelijk dus! Kan je hem niet lekker buiten zonder luier laten lopen?
Hij is nog geen 7 maanden, hij loopt nog niet maar wij hebben buiten alles verhard dus dan zou ik hem op een dekbed of zo moeten leggen. Maar kan het proberen natuurlijk! Hij heeft vandaag wel lekker buiten in zn badje gezeten voor het eerst! Zou ik dan toch de ha weer moeten bellen? Hij gaat morgen naar het kdv en ik heb een hele belangrijke afspraak eigenlijk... Natuurlijk gaat Lucas vóór alles, en als het nodig zou zijn, zeg ik alles af! maar ik wil niet weer naar huis gestuurd worden met niks...
Wat sneu voor je mannetje (en voor jullie natuurlijk...)! Als er nu weer een geel kopje op zit dan zal nog niet alles eruit geweest zijn... Het is alleen maar goed als die rotzooi eruit komt en ik zou dan zeker niet meteen weer naar de HA gaan hiermee! Tenzij hij koorts krijgt natuurlijk... Sterkte ermee!
Met lopen bedoel ik tevens zitten/liggen etc. Gewoon zonder luier dus. Een gele kop betekent onsteking/etter/pus en dat dus twee keer kort na elkaar bij een baby van 7 maanden. Ik zou de ha iig even bellen!