hallo, mijn broetje(16 jaar) wil niet naar school toe (hij spijbelt aldoor)en het kan hem niks schelen maar nou heeft mijn vader een brief gehad van de gemeente dat hij (als mijn broertje niet naar school gaat) een boete moet betalen (dat ken hem ook niks schelen) hij denkt er veel te makkelijk over me vader die werkt de hele dag op een vrachtwagen (dus 's ochtends vroeg weg en laat thuis) mijn vader belt hem vroeg wakker als hij eruit moet dan gaat hij er wel uit maar hij gaat niet naar school toe hij kan dus ook niet controleren of hij gaat. ik kan hem ook niet uit bed halen want ik woon in friesland en mijn vader en broertje wonen in noord-holland dus dat is een beetje ver fietsen mijn oma bood het aan en mijn vader zei dat dat niet nodig was (ze is ook al 75 en opa 84) dus dat gaat gewoon niet liefs samantha maar hij komt er wel achter en dat wil ie niet inzien want mijn vriend heeft ook zijn school niet afgemaakt en hij heeft er ook spijt van
jeetje wel vervelend zeg echt weer een puber stunt hoop dat hij het toch gaat beseffenen uit eindelijk toch naar school gaat
nou ik weet niet of hij het gaat beseffen want hij is zo eigenwijs als kippenstront (ik ook hoor) (sorry hoor maar zo zeggen wij dat ) hij is toevallig deze hele week naar school gegaan omdat jelle(mijn vriend) hem 20 euro had aangeboden dus met andere woorden gaat hij alleen voor geld naar school toe
Het is jammer dat je vader een boete krijgt, maar anders zou ik je broertje gewoon zijn gang laten gaan. In de loop van zijn leven komt ie er echt vanzelf wel achter dat ie gewoon naar school had moeten gaan. Maar ja...daar heb je vader nu niks aan. Sterkte met dit moeilijke broertje van je!
kan je vriend niet met hem praten (hoewel met pubers is het soms alsof je tegen het behang praat), hij heeft zelf ook zijn school niet afgemaakt en weet dus hoe het is. En hij heeft ook spijt. Misschien lukt het om hem in te laten zien wat het kost (woont nu nog bij je vader) om later op jezelf te wonen (huur, eten/drinken, stappen, elek, blablabla) en wat zijn salaris zal zijn als hij een baantje vind voor ongeschoold werk. Deze sommen komen zelden uit. Hebben jullie hem ook gevraagd wat hij dan met zijn tijd wil gaan doen, als hij niet naar school gaat. Wil hij gaan werken of maar een beetje lanterfanteren? Probeer naar hem te luisten en vraag waarom hij niet naar school wil (daarom en zomaar is in dit geval geen antwoord). Misschien is er wel iets heel vervelends aan de hand? Of is hij gewoon obstinaat (oftewel puber)? Spijbelen zijn vrienden ook? Hele lastige situatie hoor. Veel succes PS is hij nog leerplichtig dan, dat je vader een boete krijgt?
mijn vriend heeft al een paar keer met hem gepraat (kon beter tegen een stoelpoot praten) we hebben van alles al geprobeerd en als hij niet naar school toe gaat dan gaat hij de hele dag achter msn zitten en zijn vrienden gaan wel gewoon naar school toe hij is nog leerplichtig tot zijn (volgens mij) 18e met 17 jaar is het 2 dagen naar school toe en 3 dagen werken en met 18 is dat 1 dag naar school toe en 4 dagen werken
ik ben zelf ook gestopt met school maar toen zat ik op het MBO dus ik heb mijn VMBO diploma wel gehaald hij zal wel denken dat kan ik ook
Kan je vader je broertje die boete niet zelf laten betalen? Misschien kan het hem dan wel wat schelen?
Als het zo ver zou komen zou ik hem allereerst de boete zelf laten betalen. Verder zou ik kostgeld gaan vragen. Hij is 16, dus maar 1 dag in de week leerplichtig. Dan zoekt hij maar een baan voor 4 dagen in de week en een opleiding van 1 dag in de week (die hij dan ook mooi zelf mag betalen). Ik ben heel hard in dit soort dingen. Voor je ouders is het ook allemaal niet gratis. Als ze niet willen, kun je ze niet dwingen. Dan maar werken en flink kostgeld betalen.
hoihoi En is werken en leren niks voor hem . ik had het vroeger ook gehad met school en ben toen gaan werken en leren dan kan je iets doen wat je leuk vind en wat je ook echt interseerd . in ieder geval sterkte ermee . groetjes yvonne
Krijgt ie nog iets van zakgeld of kleedgeld ofzo? Dan zou ik dat meteen inhouden. En dan pas geven als ie een maand naar school is geweest. Dan voelt ie dat het consequenties heeft. Eerst iets doen, dan pas "salaris". Zo gaat het in de echte wereld ook toch?
Is hij dit schooljaar 16 geworden? dan is hij verplicht dit school jaar volledig af te maken (fulltime) Daarna is hij gedeeltelijk leerplichtig, hij moet 2 dagen in de week onderwijs volgen. Ik neem aan dat hij nog op de middelbare school zit? De boete komt dus van de leerplicht ambtenaar, die zou ik hem dus zelf laten betalen. als hij zijn diploma heeft, kan hij zelf een opleiding kiezen (dat vinden leerlingen altijd veel leuker) en zal hij toch echt 2 dagen min naar school moeten. Desnoods maken jullie een afspraak met de leerplichtambtenaar, hij moet daar dan wel bij zijn. Groetjes
bedankt voor de antwoorden ik zal het eens tegen me vader zeggen wat die er van vind (de boete zelf te laten betalen)
Ik heb een zelfde situatie meegemaakt met mijn zusje. Ze wilde ook niet naar school, schoolinspectie geweest, brief van gemeente. Ze zat toen op VMBO theoretisch, 2e jaar. Daar is ze toen mee gestopt. En naar het Albeda college gegaan, die neemt leerlingen aan vanaf 15 jaar. Nivo 1.. Ze is toen gaan leren voor secretaresse, en heeft nooit meer gespijbeld! Ze had het daar zo naar haar zin, en op die oude school niet... Misschien is dat een tip, van school veranderen? Liefs Sinnamon
Op MSN ipv school?!? Dat soort dingen zijn net als zakgeld privileges. Die men krijgt als men zich goed gedraagd. Gedraagd men zich niet goed (zoals dus niet naar school gaan) dan vervallen die dingen! Dat doe ik hier nu al met mn zoontjes van 7 en 9. Je misdragen (zoals mn zoontje die vorige week n grote mond dacht te kunnen hebben tegen de juf!) dan vervalt er iets voor n week. Als je na die week hebt laten zien dat je je wel goed kan gedragen dan mag je weer. Zo werkt dat straks ook. Als jij je goed gedraagd op de werk vloer krijg je misschien n bonis of goed werk beschouwing en kan je misschien meer salaris vragen/krijgen of n betere functie oid. Doe je dat niet dan kan t zijn dat je ook n andere functie krijgt maar dan n mindere. Of zelfs ontslagen word. Hij is oud en wijs genoeg om dit soort dingen aan den lijve te te ervaren. Zowiezo als hij niet meer op die computer kan is er waarschijnlijk weinig aan om de hele dag in je uppie thuis te hangen En als je pa n boete krijgt vind ik t niet meer als normaal dat de aanstichter van het kwaad (je broertje dus) het betaald. Dat hij niet leert is erg vervelend want als ouder (en familie) wil je toch het beste voor je kind. Maar dan moet die wel mee willen werken. En uiteindelijk is het t vervelendst voor hem zelf. Al komt hij daar helaas pas later achter.
Zelf boete laten betalen!!! En van z'n opleiding is het jammer, maar hij is 16 dus het is z'n eigen verantwoordelijkheid. Hij ziet het belang van een opleiding blijkbaar niet in, en het is nu te laat om hem dat te leren helaas....
hij doet niks anders dan achter msn zitten hij is toevallig nou wel naar school toe (heel apart) en mijn vader komt dua laat thuis en hij moet dan ook nog het huishouden doen maar dut lukt hem niet in zijn eentje want hij is natuurlijk doodmoe als ie klaar is met werken endaar helpt hij mijn vader ook niet mee. het is gewoon een lui varken en de hond uitlaten doet ie ook niet want als thijs (hond) niet uitgelaten word dan vervreet hij alles wat op tafel ligt (er zijn al heel wat huistelefoons en afstandsbedieningen door heen gegaan) (dan hebben we een grote tuin maar daar kan hij zijn energie niet kwijt) en thijs heeft wel redelijke beweging nodig en mijn vader gaat nog met hem uit voor hij naar zijn werk gaat