ik heb echt jullie hulp nodig ik had altijd een goed leven kreeg alles wat mijn hartje begeerde maar sinds n kleine week ben ik alleenstaand met mijn 3 lieve mooi kindjes hoe pak ik het toch aan bv kwa eten en kleding voor de kinderen wat te regelen pff ik weet het allemaal niet meer vind het zo moeilijk dat ik op het moment met mijn handen in het haar zit hoop dat iemand mij toch een beetje op weg kan helpen dank je wel alvast voor het mee denken
Het belangrijkste wat ik je wil meegeven is dat het belangrijkste wat je je kids kunt geven niet te koop is. Dat lijkt een clice, maar ik heb veel ouders gezien die zich schuldig voelde dat ze moesten down shiften. De kids worden uiteindelijk het meest gelukkig van aandacht en liefde. Tuurlijk zul je af en toe flink balen omdat je ze niet kunt geven wat je misschien zal willen. Toch onthouden de kids later die keer dat ze met mama in de tuin hebben gekampeerd en niet die keer dat ze naar de bios zijn geweest. Je kunt qua kleding heel veel leuke dingen vinden in tweede hands zaken, gewoon goed zoeken. Misschien kun je met vriendinnen een samenwerking vinden dat de een de dingen weer doorgeeft aan de ander. Ook speelgoed wat je weer oppimpt is leuk. Heb zelf net een wiegje gekocht voor 2 euro en daar met de lapjes die ik nog had een schattig poppen wiegje van gemaakt. Niemand die ziet dat het niet nieuw is. Ben je handig? Een heleboel leuke dingen, zowel kleding als kado s maak je zelf, ook samen met de kids voor opa s en oma s etc. Ook het proces voor je kids dat niet alles nieuw hoeft te zijn ( milieu, zuinig zijn, etc ) is zeker niet verkeerd! Ze leren zo ook hoe ze straks zelf met weinig rond kunnen komen en dat is een groot goed. Zoek bij de goedkope supermarkten uit welke producten goed en lekker zijn, er zit veel tussen wat gewoon prima van kwaliteit is. Vraag voor verjaardagen praktische dingen die ook nog leuk zijn. Verzin voor feestjes iets wat je zelf kunt doen, bv een vossenjacht, verkleedfeest. Hoeft weinig geld te kosten. Bak zelf taart en cake, is leuk en als je het slim doet een stuk goedkoper dan taart kopen. Klinkt misschien allemaal mooi, maar ik weet echt waar ik het over heb. Met mijn moeder ook de eerste 8 jaar van de bijstand moeten leven, zelf door mijn bedrijf in de sanering gezeten en met een minimum rondgekomen en nu een man getroffen die eruit gesaneerd is door zijn werk. Niet leuk allemaal, maar word er elke keer weer wijzer van. Dus, vertrouw op jezelf, vind een balans want daar hebben jouw kids het allemeeste aan. heel veel sterkte! Liefs Eva
Zorg dat je (weer) ONafhankelijk wordt meid! Ga dus werk zoeken en/of een opleiding volgen zodat je een goede financiƫle toekomst kan opbouwen voor jezelf en je kinderen zonder afhankelijk te moeten zijn van je wederhelft of instanties. Het zal misschien even bikkelen zijn de eerste jaren maar later zullen je kinderen dankbaar zijn en trots op hun moeder. Sterkte en succes!
Dit is zo ontzettend waar! Ik ben ook zo opgevoed. Mijn moeder had bijstand. En ja, mijn moeder voelt zich daar tot op de dag van vandaag nog schuldig over maar dan zeg ik haar 'mamma, ik ben zo ontzettend trots op hoe je het gedaan hebt en hoe je ons hebt opgevoed. En ik ben dankbaar, verschrikkelijk dankbaar dat je er altijd voor ons was en we alle aandacht en liefde kregen die nodig was'. Spullen zijn spullen maar wat Eva hier zegt, dit zijn de dingen die niet te koop zijn en tegelijkertijd zijn ze onvervangbaar. Echt. Ik ben zo'n kind. Diezelfde opvoeding maakt dat ik me nu in de sanering echt heel goed kan redden. En dat was een overgang hoor. Van een baan met 2300 euro netto per maand naar 60 euro per week. Maar juist doordat ik het bij mijn mams zo geleerd heb voel ik dat helemaal niet als een last maar als een uitdaging. En het gaat zo goed! Ik ben echt trots op mezelf. Ik geniet 100 x meer van alles. Ik hou van de uitdaging EN.... als ik straks uit de sanering ben dan weet ik dat ik dit zo blijf doen. Want waarom teveel verspillen als het niet nodig is? Creatief als Eva ben ik niet maar ik haal bijna alles van Marktplaats af tegenwoordig. Bijna onze hele babyuitzet is tweedehands. Veel gekregen van mijn onwijs lieve buuf maar ook veel van MP. Vorige week nog een mooie box weten te bemachtigen. Boodschappen doe ik gewoon bij AH MAAR.... bijna alles haal ik van de Euroshopper. En geloof me, de brie is lekkerder van de ES dan van de President . Om maar een voorbeeldje te noemen. Die dingen die ik niet heel lekker vind van ES (zijn er maar weinig maar toch) haal ik van AH eigen merk. Euroweken van C1000 of de Route 99 weken van AH zijn handig maar neem wel een lijstje mee want voor je het weet koop je teveel. Ook maak ik qua boodschappen een weekmenu. Dat doe ik elke keer voor ik boodschappen ga doen. Dan haal ik voor de hele week alles in huis zodat ik niet meer naar de suup hoef die week. Scheelt bakken met geld. Geloof me. Ik kook bijna alles vers. Recepten haal ik vaak van 24kitchen af. Staan netjes de lijstjes en alles bij. Kruiden kweek ik tegenwoordig zelf in mijn keukenvenster. Kruiden zijn niet goedkoop dus zelf kweken scheelt enorm. En het is leuk. Zo kan ik voor zo'n 40 euro per week boodschappen doen. En daar zit dan cola (ES uiteraard) en chips voor lief bij. Het is echt heel goed te doen en je zult er uiteindelijk nog lol in krijgen ook. Tenminste, dat geldt voor mij wel. En wat Eva zegt, je kinderen onthouden dat. Die onthouden niet dat ze dure Nikes aan de voeten hebben maar ze onthouden wel dat mamma zo hard voor ze gevochten heeft en er toch voor ze was. Ze onthouden juist die momenten waarvan jij dacht 'oh, ik doe mijn kinderen tekort'. Het is echt zo. Wij hebben onze jeugd heel arm doorgebracht. Regelmatig wel eens vaker per week een bord patat of spaghetti gegeten. Maar zowaar ik hier zit, ik zou echt nog niet een dag, nog geen uur, nog geen seconde anders willen overdoen. Succes! Je kan het! Liefs, Crypto
Oh en voor mijzelf trouwens..... Ik ben 1000 x gelukkiger dan in mijn leven hiervoor . Arm maar ziels- en zielsgelukkig
@Cryptonism: knap en RESPECT dat je gelukkig kunt zijn ondanks je moeilijke financiële verleden en heden. Maar toch denk ik dat je als ouder(s) alles op alles moet zetten om dit soort situaties te voorkomen en hier niet te licht over moet denken. Leven in financiële "armoede" is emotioneel heel zwaar, zeker ook voor een kind. Zelfs kleine kinderen kunnen al de spanningen oppikken die hiermee gepaard gaan, ook al probeer je als ouders dit zo goed mogelijk te verbergen. De meeste mensen die ik ken hebben dan ook wèl degelijk een tik of zelfs trauma opgelopen door zo'n jeugd. Hoeveel liefde ze ook kregen van hun ouders, de rekeningen konden er niet van betaald worden. Het is natuurlijk ook niet fijn om steeds te moeten zien dat andere kinderen allemaal dingen hebben of kunnen doen die jij nooit kan. Om nog maar niet te spreken van alle stress die je ouders ervaren en jij dus ook als kind, als er weer een rekening op de deurmat valt die ze niet kunnen betalen. Daarom adviseer ik TS ook om nu te gaan investeren in een betere toekomst voor haar kinderen, dus een baan proberen te zoeken met toekomstperspectief en/of een goede opleiding te gaan volgen.
-Zit je in een huurhuis? Huursubsidie aanvragen. -Je kan nu alleenstaande ouder korting van de belastingdienst krijgen. -Kijken of je nu meer zorgtoeslag krijgt. -Kijken of je meer kindgebonden budget krijgt. -Ik weet niet of je werkt en je kinderen naar het kdv gaan, maar ook even doorgeven dan dat je minder geld hebt nu, voor meer kot. -Kijken waar je op bezuinigen kan. Mobiele telefoon, krant of tijdschrift etc. -Dingen die je niet meer gebruikt op Marktplaats zetten en daar weer iets nieuws van kopen. (Recyclen) Succes!
Misschien kan een maatschappelijk werkster je ondersteunen?. Ze kunnen je tips over financieen geven, maar ze kunnen ook heel goed luisteren, heb hier ook ervaring mee in moeilijke tijden in mijn leven. Ben ook alleenstaand geweest maar dan met 1 kind, vond dat ook al moeilijk, alleen het idee al. Met 3 kinderen is natuurlijk een nog grotere verantwoording, sterkte!. Het gaat je vast lukken, een mens kan soms meer aan dan je zelf van te voren denkt!. Liefs.
o wat een lieve lieve mensen hier ook en wat een lieve steun dank jullie wel ik kan veel met jullie antwoorden ik heb een wajong ben 80 tot 100% af gekeurd daar heb ik nu een verhoging op moet daar alleen op wachten dit heb ik ook al kunnen regelen -maatschappelijk werk woensdag kan ik al terecht -huur op mijn eigen naam -menzis - gas en licht -water -schuld laten splitsen -verzekeringen auto en inboedel dit moet nog -huurtoeslag -kindergebonden bugget -zorg toeslag -alleenstaand ouder korting -kwijt schelding gemeentelijke belasting bsr (contianer) -langdurigheids toeslag -chronisch ziekte toeslag maar dit alles kan ik pas als ik van wajong mijn aanvulling weet pff
meid dan ben je al goed op weg! je moet inderdaad nu eerst weten wat de inkomsten gaan worden, je kan evt als het krap is wel al bellen he om een idee te hebben wat de hoeveelheid word en hem dan zo"n 500/1000 euro p. j hoger zetten (dat je dus meer inkomen krijgt)dan heb je in ieder geval niet dat je terug hoeft te betalen. Aangezien de toeslagen e.d. nu of stopgezet zijn of op jullie gezamelijk inkomen is gebaseerd scheelt dat waarschijnlijk al heel veel en je kan het zo over 1 a 2 mnd weer aanpassen naar het daadwerkelijke bedrag. op Mijn toeslagen.
Je bent inderdaad al goed op weg hoor! Niet alles valt binnen een week te regelen omdat je afhankelijk bent van anderen (toeslagen, uitkering etc) met berichtgeving. Mijn moeder stond er alleen voor. Geen alimentatie en enkel bijstand. Oke na mijn jeugd kon ik geen pannenkoek meer zien maar verder was ik heel gelukkig hoor! Mijn moeder ging als uitje met mij naar schiphol om daar vliegtuigen te kijken en een ijsje eten, naar de kinderboerderij, samen knutselen etc. Ik heb nooit honger gehad of iets tekort gekomen. Enige wat mijn hart deed breken was toen mijn moeder zich 1 x niet in hand had toen er een rekening op de mat viel die ze niet verwachtte. Ze kreeg direct een migraine aanval en moest huilen dat zag ik per ongeluk. Toen gaf ik haar mijn spaarpot (kreeg af en toe het kleingeld uit het winkelkarretje) en zei dat ze mijn geld wel mocht gebruiken. Wat natuurlijk weer haar hart brak. Echt ik heb zoveel respect voor mijn moeder! Ze heeft me zoveel meegegeven over eigen waarde, respect, wat er echt belangrijk is in het leven, sterk zijn, zelfstandigheid.. dat had ik nooit zo bewust meegekregen als mijn moeder bij mijn vader was gebleven. Die levenslessen zijn me 1000000x zoveel waard dan een vakantie of nieuwe game boy.
k heb even zitten lezen en max wat je aangevuld zou krijgen is tot 100 % minimum loon , je krijgt nu als het goed is 75 % van minimumloon via oude wajong regeling.dus je zou het minimum loon in kunnen vullen op de belastingdienst site, daar zal het nooit ver van af wijken.
Ben ik ook. Op mijn moeder vooral! Ze heeft het toch maar gedaan met twee kids en alle ellende die ze achter zich heeft moeten laten.
ik vind dat je al een hoop geregeld heb dus mag je alvast trots zijn dit als eerste, bel desnoods dagelijks met de instanties des te eerder willen ze van je af en hebben ze de berekening voor je, maak nu alvast een maandelijkse berekening zo doe ik ongeveer (bedragen zijn natuurlijk voorbeeld) inkomen: 1000 toeslagen: 1000 uitgaven: huur 500 g/l/w 200 tel/int 100 verzekeringen 100 rest noem maar een bedrag en deel dit door 4 zo heb je weekgeld en heb je inzicht in je in en uitgaven, hou een agenda bij en probeer elke maand toch een minimaal 5 euro opzij te zetten voor verjaardagcadeautjes dan heb je niet die maand in ene keer een grote uitgaven, hou van de kinderbijslag 50 euro apart voor kerst/sinterklaas doe liever 1 x in de week boodschappen als elke dag, grote kans dat je toch meer meeneemt dan gedacht en dan kom je in de problemen, en let goed op de prijzen altijd belangrijk kinderen zijn blij met nieuwe dingen of dat nu 1 euro of 10 euro kost zal hun een worst wezen, kijk voor nieuwe dingen op marktplaats of tweede hands winkels qua speelgoed (kleding koop je van de kinderbijslag en lekker even naar de markt harstikke leuke kleren voor niet veel geld) nou zo doe ik het en gaat altijd prima succes meid je komt er echt wel
@Nikki: ik ben het helemaal met je eens dat je alles moet proberen. Maar van die emotionele schade heb ik niets gemerkt. Mijn moeder was en is nog steeds, erg goed in sterk zijn en sterk blijven. Pas toen we volwassen waren hoorde ik dat ze zich er soms zo rot over voelde. Dat kwam dan ook nog vooral door een kennis die elke maand met haar pleegkind (die ze om de financien had) nieuwe schoenen en kleding van ik weet niet hoeveel geld ging halen en dat bij ons kwam uitpakken. Ik weet dat ik ooit eens van mijn werkgeld een tweedehands filmcamera gekocht had en zij weer binnenkwamen. Die kerel een grote ogen opzetten en de jaloezie spoot er van af. Mijn eerste reactie: 'goh Ome Sierd, valt het tegen dat een ander ook eens wat heeft'? . Maar nee, ik zou liegen als ik emotioneel geleden heb onder de situatie. Sterker nog, ik ben zo ongelooflijk blij dat mijn moeder altijd thuis was voor ons. Wij hoefden nooit naar anderen toe. We konden altijd met mijn moeder over problemen praten etc. Ja het was arm en je at wel eens een paar keer hetzelfde maar ik zou geen dag over willen doen. Mijn moeder heeft het wat opvoeding betreft echt perfect gedaan. Mijn lief en ik zijn beiden opgevoed met een moeder thuis en willen dat zelf niet anders. Dat betekent geen dure spullen voor ons kindje. Geen nieuwe computers of weet ik wat. Maar dat is een keuze die we maken. Het zal opletten zijn op de centjes maar dat hebben wij er voor over. @Mv3hartendiefjes: bedenk ook dat jij in aanmerking komt voor bijzondere bijstand. Kijk even op de site van je gemeente en dan zie je dat je voor heel veel dingen extra bijstand kunt krijgen. Je komt er wel hoor!
hier hetzelfde hoor met mijn moeder maar wat ik nooit vergeten zal is hoe speciaal de weekenden waren want dan kregen we groene limonade en een zak chips, dus wij keken ontzettend uit naar de weekenden, het is echt hoe je als ouders zijnde ermee omgaat, en stressen en doen hoeft helemaal niet want persoonlijk heb ik van mijn moeder nooit stress meegekregen pas op veel latere leeftijd en toen kon ik zelf werken en zo mijn moeder bijstaan, ook hier ontzettend trots op mijn mama die het toch maar gedaan heeft
Het lijkt wel alsof wij uit hetzelfde gezin komen . Hier precies hetzelfde. Ik ging werken toen ik 14 was. Ik loog tegen de baas dat ik al 15 was . Tot grote frustratie van mijn moeder. Maar ik had me al snel geliefd gemaakt bij de baas en kon zo altijd wat extra's verdienen. Daar ondersteunde ik mijn moeder mee. En net wat je zegt. De weekenden waren altijd speciaal. Dan was er limonade en als ze kinderbijslag had gehad dan was er zelfs cola. Genieten. En dat ervaar ik nu sinds lange tijd weer. Je geniet zoveel meer van dingen. Laatst was ik bij de Prenatal. Truitjes met lange mouwtjes (ons meisje wordt in de herfst geboren) voor 3 euro. Daar heb ik er drie van meegenomen. Daar kan ik elke dag naar kijken. Mijn vriend werkt maar op oproepbasis dus dat is altijd heel onzeker. Zo werkt ie een week en zo weer twee weken niet. En wat hij werkt is voor zijn dochter. Dat heb ik zelf zo gewild. Dat is ook prima zo. Maar wat we stabiel hebben is de 60 euro per week en dat is prima te doen als je oplet. Onze moeders zijn topwijven vind je niet? Ik kan haar soms achter het behang plakken om haar zendingsdrang (ze gaat sinds ze een hartinfarct gehad heeft naar de kerk) maar ik hoef maar even te denken aan hoe ze voor ons gevochten en gezorgd heeft en ik ben apetrots op haar.
hahah ja toen ik jou verhaal las dacht ik hetzelfde volgens mij hebben we dezelfde moeder hahaha, en ja zeker was en ben apetrots op mijn moeder, nu ik ook volwassen ben snap ik haar nog beter, maar hoe ze het deed ik weet het niet hoor bar moeilijke tijden en toch elke ochtend vrolijk en de weekenden waren speciaal, en tuurlijk baalde je als kind weleens dat je geen poppel kreeg (waren toen in en maar 100 gulden) maar denk dat elk kind dat weleens heeft, tenzij je als ouders zijnde je kind mateloos verwent en alles geeft waar hij/zij om vraagt, maar dat is vragen om problemen in de toekomst zo werkt het nu eenmaal niet je kan niet alles hebben wat je wilt