Wij zijn ons aan het oriënteren op een dakkapel. We willen dit over een jaar ongeveer realiseren dus ik wacht nog even met offertes aanvragen, ik vind dat zo asociaal als je niet binnen korte termijn van plan bent er iets mee te doen. Vandaar dat ik even op zoek ben naar ervaringen. Onze zolder is heel netjes, alles afgetimmerd en gestuukt met een voorzolder en slaapkamer en er zitten dakramen. Nu willen wij graag wat meer ruimte en een simpele dakkapel van ongeveer 5 meter met een nieuwe scheidingswand (de huidige muur moet een centimeter of 10 opgeschoven worden omdat deze net naast de draagbalk staat momenteel, het is mooier als deze erin wegvalt). 2 draaikiepramen en een vensterbank met daaronder knieschotten. Ik ben heel benieuwd naar jullie ervaringen en tips, waar kan je goed op besparen en waar beter niet op, waren jullie tevreden met het bedrijf die dit deed?
Wij hebben een handgemaakte dakkapel, die ter plekke werd gemaakt. Je kunt ook prefab hebben, dat is doorgaans goedkoper. Wij wonen in een rijtjeshuis en hebben vergunning aangevraagd om de dakkapel tot op de scheiding te maken. Daardoor hebben we geen meter schuin stuk de kamer in. Daar zou ik zeker voor kiezen als ik jou was. Je muur loopt dan rechtdoor en daardoor ben je veel flexibeler met de ruimte.
wij willen de dakkapel aan de achterkant en dat is vergunningsvrij. Wel moet je 50 centimeter bij de erfgrens blijven, jullie hebben dat dus niet?
Dat is precies wat ik bedoel inderdaad. Wij hebben daar dus een vergunning voor gevraagd. Wij hebben ook aan de achterkant namelijk.
Ik was 4200euro kwijt... Maar ik had een dubbele dakkapel.. op voorzolder 1 vast raam+ 1 draaikiepraam en dan op de slaapkamer 1 vast raam en 2x draaikiepraam... qua afmeting is hij denk ik wel ongeveer 5 meter breed hoor...
dat klinkt heel goedkoop voor 2 losse dakkapellen, was dit lang geleden en ben je tevreden met het resultaat?
Ik denk er ook wel eens over na, al is onze zolder nog niet in gebruik als slaapkamer. Wel ook helemaal afgetimmerd en gestuuct. Bijkomende kosten zijn ook altijd nog muren verven, vloer doorleggen en raambekleding. Goedkoper dan de dakkapel maar ook best een kosten toevoeger.
Ik denk dat je je eerst moet afvragen, wat voor dakkapel wil ik. Prefab of niet, met hout of onderhoudsvrij, grootte, wat voor ramen erin etc. Wij kunnen wel wat roepen, maar dat werkt niet zo goed. Mijn buren hebben een dakkapel van hout 5,5 mtr en niet afgetimmerd voor 5.000 euro Andere buren 1 met kunstof 3 mtr wel afgetimmerd 8.000 euro.
Wij hebben een grove schatting opgevraagd voor het plaatsen van een dakkapel toen we ook nieuwe kunststofkozijnen bestelden. De vuistregel werd gegeven: tussen de 1400 en 1600 euro de strekkende meter. Dan heb je een dakkapel met goede kunststofkozijnen, HR++ glas en draai-kiepramen. Heb je een kleine dakkapel, van 2 meter, dan kom je rond de 3000 euro uit. Wij denken zelf aan een veel grotere dakkapel, en dan kan je de rekensom maken. Dat was inclusief alles, plaatsen, materiaal, afwerken, etc.
Wij willen denk ik zo iets. De dakkapel zelf kost ergens tussen de 5000 en 6000 euro bij de grotere bedrijven. Aftimmeren 500 euro extra meestal. Hoe kleiner de dakkapel hoe duurder per m2. Ik ben vooraal benieuwd naar het totaal bedrag met de afwerking en dergelijke. Hoeveel rekenen ze bijvoorbeeld voor een muurtje zetten en de verlichting. De kamer is nog niet in gebruik. De vloer moet sowieso vervangen worden en schilderen kan ik zelf, zowel hout als later dus dat vind ik geen probleem.
enkele, 5 tot 5,5 mtr compleet afgewerkt. Maar omdat wij de zolder hebben opgedeeld met een muur moet die ook opnieuw, dus dat zat erbij in. Kunstig en kiep kantel ramen.
Wij hebben het afgelopen jaar gedaan. Dakkapel afgewerkt en wel van 5,5 m breed, isolatie van dak,Dakbedekking, Afvoer in zink, Steunbalken in dak in plaats van erop. Isolatie zijwangen (ja echt wangen..) 5 ramen waarvan 3 draai/kiep. Dit is dus ter plekke op ons dak gemaakt..zodat het gewoon goed passend is. De prijs was 7250...
Dakkapel is wel aan 1 stuk! Alleen zit scheidingstuk tussen zeg maar.. Enorm tevreden, hij staat 3jaar en hebben al regelmatig mensen aan de deur gehad die kwamen vragen waar onze dakkapel vandaan kwam... Materiaal is prefab, dus onderhoudsvriendelijk... We hebben hem van binnen wel zelf afgewerkt aangezien we er een slaapkamer gingen maken... Maar 4200euro vonden wij niet duur... Nou hadden meerdere mensen in de omgeving er een dakkapel van, dus zijn daar ook gaan kijken... Vonden we wel een pre, had je toch goede recensies... Maar bedrijf is vlak erna wel failliet gegaan, dus misschien toch te goedkoop 😉
tnx dames, bij ons staat er ook al een muur dus die moet vermaakt worden en eventueel spotjes. Het is vooral de extra's die nog onduidelijk zijn. De kosten voor de dakkapel zelf zijn wel redelijk te ontdekken.