Hey, Dl is sinds een paar dagen aan het schuiven met haar schema. Al enige tijd slaapt ze nog maar 1 keer overdag en dit ging eigenlijk hartstikke goed. In de avond ook geen problemen, gewoon tussen 7 en half 8 naar bed. Dan sliep ze tot 8 uur ongeveer. Maar sinds een klein weekje wil mevrouw 's avonds niet meer rond die tijd naar bed. Pas tegen half 9 wil ze naar bed, eerder heeft geen zin want dan gaat ze helemaal niet slapen. Maar het gevolg is dus dat ze 's ochtends ook pas tegen 9 uur/half 10 wakker wordt. Vanwege het ene slaapje is ze wel heel moe aan het einde van de middag/begin avond maar slapen wil ze niet (heb het geprobeerd). Ik zelf heb er opzich geen problemen mee, maar het ritme loopt zo niet echt lekker. Haar oude ritme verliep veel beter. Wakker maken 's ochtends heb ik ook gedaan, maar dan is ze de hele ochtend niet te genieten, pas na haar slaapje is ze dan vrolijk tot het einde van de middag/begin avond. Hoe kan ik haar tijden wat aanpassen? Of kan ik dit beter gewoon zo laten en afwachten of ze zelf de tijden vervroegd? Nu net werd ze even wakker (gisterenavond sliep ze pas om half 10!), wilde net heen gaan en toen zag ik dat ze weer was gaan slapen.. Maar vind het nu toch wel erg laat worden zo, ze heeft nog niet eens een boterham op nu terwijl het eten de laatste tijd heel slecht gaat.. Wat nu?!
Weet niet hoe oud ze is maar ik heb het altijd gewoon zo gelaten, zoontje sliep regelmatig uit tot 10 uur, alleen als we weg moesten maakte ik 'm wakker...die tijden veranderen nog wel en als ze honger heeft meldt ze zich ook wel. Gaat ze echt spoken als je d'r om half 8 naar bed brengt of valt ze gewoon laat in slaap, zoontje lag te kletsen of liedjes te zingen of om zich heen te kijken maar huilde niet dus liet 'm gewoon liggen.
Ik denk dat ik haar toch maar 's ochtends vroeg wakker zou maken en dat een tijdje vol zou houden. Ik bedoel, als je moet werken of als ze broertjes en zusjes zou hebben, zou ze er toch ook gewoon vroeg uit moeten? En dan evt haar middagslaapje ook iets eerder doen? Is haar kamer donker genoeg? Dat ze niet langer wakker blijft omdat het ook langer licht blijft buiten?
Jij bepaalt het schema toch! Hier heeft ze geen keus, ik moet er 4 dagen vroeg uit maar als ik thuis zou zijn zou ik ook redelijk schooltijden aanhouden zeker doordeweeks
Ik zou naar normale tijden terugschuiven, half 9-half10 pas slapen en dan 's ochtends pas rond die tijd wakker worden past op geen enkele manier in een normaal gezinsritme, volgens mij. Schuiven dus naar normalere tijden
Ik zou ook schuiven met de tijden. Maar ow wat lijkt het me heeeerlijk als je kids niet om 6.30u (of eerder) wakker zijn!!
Omdat ik 's morgens lichamelijk wat moeilijker op gang kom en man vaak laat thuis is pasten die tijden hier juist prima in het gezinsritme. Ik zie ook niet in waarom je een kind om 7 uur wakker moet maken als je nergens heen hoeft. Zoontje is inmiddels 3 en gaat ommenabij half 8 naar bed en wordt ommenabij half 8 wakker...in het weekend vaak wat later naar bed en ook later wakker. Ik zeg dus prima ritme en niks aan doen, verandert vanzelf wel een keer.
Of je het wel of niet moet aanpassen ligt helemaal aan je eigen ritme. Moet je er zelf altijd vroeg uit voor je werk of is een ander kind altijd vroeg wakker, dan zou ik proberen te schuiven met bedtijd. Als het lukt dan, want soms is het makkelijker om mee te gaan in het ritme dan veel moeite doen om het te veranderen. Want veranderen doet het inderdaad vanzelf weer. Hier ook een tijdje gehad dat zl om 09.00/09.30 wakker werd. Wel lag er er vaak niet eerder in dan 19.30/20.00. Bedtijd voor hem is nu nog steeds ergens tussen 19.30 en 20.00, maar hij wordt wel om 07.00 wakker. Het middagslaapje heeft hij sinds een paar maanden verlengd van 2 keer 1.5 uur naar 3/3,5 uur aan 1 stuk. Ach, als je kunt, geniet van je uitslapertje. En maak de avonden minder lang voor je gevoel als je moe bent. Even wandelen buiten, filmpje kijken of uitgebreid in bad/douche met de kleine. Dan vliegt de tijd en is het zo 20.30. Ik vind het heerlijk om niet precies op de klok te hoeven kijken en merk dat het niet uit maakt als mijn zoon eerder of later naar bed gaat.
Ik zou het ook lekker zo laten als je er zelf geen problemen mee hebt. Hier ook een kindje dat meestal pas rond 20.30 naar bed gaat. Ik kan 'm ook prima na het avondeten nog even in bed leggen en dan kan hij de hele avond mee naar een verjaardag (tot +/-22.00). Tja wat is gezond/ ongezond. Ik vind, zolang een kind zijn rust krijgt en geen moeite lijkt te hebben met de situatie, dat het prima is. Wij hebben bv. zometeen vanaf 15.00 een feestje incl. eten e.d. Normaal slaapt mijn zoontje 2x, maar omdat dan precies zijn 2e slaapje rond 16.00 is, heb ik hem vanmorgen na z'n fles weer terug in bed gelegd , zodat hij tot 9.00 sliep en daardoor ging hij net pas om 12.30 voor zijn eerste slaapje naar bed. Hij ligt nu nog steeds lekker te slapen, dus hij kan zo heerlijk uitgerust mee naar het feestje.
Maar je kunt t ritme ook schuiven Door t middagslaapje in tte korten. Moest ik hier ook doen. Sliep gerust 3,5 u om s ochtends om 6u wakker te worden. Dus nu 2,5u en 7u wakker. In jou geval valt je kindje miss eerder in slaap als je je kindje eerder wakker maakt..
Dank je wel voor jullie reacties. Op zich heb ik er geen moeite mee aangezien ik niet werk en dus niet om een bepaalde tijd op hoef. Wel hebben we een baby die in de ochtend rond een uur of 6 wakker is. Die slaapt na de fles ook verder maar ik zelf niet. Die uurtjes besteed ik aan het huishouden, aangezien ik daar de rest van de dag zo lang mee bezig ben vanwege dl die overal alles overhoop trekt In die uurtjes kan ik even doorwerken. Ze is trouwens 17 maanden. Haar eerder naar bed brengen resulteert in een hoop gehuil net zo lang tot ze overstuur is en iemand naar haar toe komt. Ze lijkt dan wel moe maar wil ook spelen. Heel verwarrend want ze geeft het de laatste tijd weer amper aan dat ze moe is. Of ze geeft aan moe te zijn maar wil dan gewoon even knuffelen of opgepakt worden. En na 16 maanden denk je je kind toch wel te kennen.. Maar goed vandaag was ze dus om half 10 wakker. Had besloten haar te laten liggen en kijken hoe laat ze uit zichzelf wakker werd (dit is de eerste keer dat ze tot zo laat sliep overigens, normaal is het wat eerder). Vanmiddag sliep ze van 1 tot half 4 en vanavond wilde ze om half 8 naar bed. Toen ik beneden kwam en de babyfoon aanzette lag ze al heerlijk te slapen! Ook gedurende de dag is ze helemaal niet ontevreden geweest, ook geen driftbui te bekennen. Ik weet niet wat ik meemaak! Ben benieuwd hoe het morgen gaat. Ik kan haar slaapje(s) normaal gesproken wel enigszins sturen hoor, maar niet te gek. Het wordt wat beter nu ze ouder is maar veel eerder of later (en dan praat ik over een uur of meer) naar bed dan dat ze aangeeft is niet echt een optie. Eerder naar bed dan gaat ze over haar toeren en valt ze moeizaam in slaap (en wordt 's nachts veel wakker), later naar bed dan gaat ze ook over haar toeren en slaapt nog later dan normaal (en overdag dan slaat ze het slaapje over). Vaste tijd wakker maken heb ik lange tijd gedaan omdat ze toen ook een periode tot half 9 sliep (daarvoor om 7 uur wakker) en het ritme daardoor overhoop lag. Daar had ze toen nog meer last van, sinds ze geen fles meer krijgt is dit opvallend minder. En wat het nu precies is weet ik niet, maar als ik haar 's ochtends wakker maak en ze is dan uit haar doen dan durf ik de volgende dag niet consequent vol te houden. Heb liever dat ze dan vrolijk wakker wordt, maar ben bang haar slaappatroon op deze manier te ontregelen (haar laten uitslapen).. Hoewel ze bij uitslapen (net als vanochtend) wel heel vrolijk is gedurende de dag en bij wakker maken minder of niet. Zo lastig allemaal, waar doe ik nu goed aan hé?
Wij hebben "expres" dit ritme aangehouden, mijn man werkt in de horeca en is laat thuis en zo hoeft hij niet om 7 uur of eerder op als hij de avond daarvoor pas laat thuis is. En ook vind ik het niet erg om een beetje te kunnen uitslapen in het weekend. Vind daarom de opmerking ook wel raar dat dit niet in een normaal gezin thuishoort? Wij zijn zeker geen normale mensen dan? Zo t lezen werkt het momenteel voor jou zodat je dan tijd aan het huishouden kan besteden dus ik zou het lekker zo laten.
Weet niet of je mijn opmerking bedoelt, maar ik had het over een normaal gezinsRITME. Dat is wat anders dan wat jij ervan maakt.
Ik snap dat ze zich aangesproken voelde hoor.. je moet doen wat bij je gezin past en in de horeca situatie is haar ritme helemaal perfect
Bij werk in de horeca snap ik dat ritme idd ook Maar aangezien de meeste mensen niet in de horeca werken... Maar ik snap niet dat als iemand dan schrijft 'normaal gezinsritme', dat iemand het dan presteert daaruit te concluderen dat ze geen normaal mens zou zijn...