Eten en drinken wat niet te slecht is voor de tanden

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door Snoopy1979, 17 nov 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.229
    7.276
    113
    Vrouw
    Brabant
    Afgelopen week naar de tandarts geweest en Lisa heeft een gaatje... Verder allemaal netjes. Volgens de tandarts poetsen we goed maar krijgt ze teveel suiker.
    Eva had geen gaatjes maar wel op sommige plekken veel tandsteen. Bij haar zei hij niets over haar eten en drinken. Maar bij haar moeten wel wel beter poetsen.
    Ik vond het best tegenstrijdig, of is dat niet zo en verschilt het per gebit? Hm klinkt eigenlijk ook wel weer logisch ;)

Maar goed, Lisa snoept helemaal niet zoveel en drinkt ook niet veel zoete dranken had ik het idee, maar het is dus wel teveel. Ze eet wel graag zoetigheid op brood. Dit at ze zo ongeveer voorheen:

Boterham met chocopasta, water/melk/soms limonade.
    Fruit en limonade
    2 boterhammen: pindakaas en chocopasta, water, 2 snoepjes
    fruit/koekje/chocola, water of limonade of een pakje sap/chocomel/yoki
    Avondeten, soms als toetje een mini magnum, vaak yoghurt of la vache qui rit kaasjes.

Vanaf nu krijgt ze wat meer hartig op brood (weet niet of pindakaas slecht is voor de tanden?), vanochtend wel jam op brood op. Pindakaas en jam mee naar school. In plaats van 2 snoepjes een stuk komkommer en in plaats van 1 keer limonade en 1 keer water nu 2 keer water mee. 's Ochtends water of melk en geen limonade meer. In het weekend wil ik wat makkelijker zijn.
    Ze heeft geen problemen hiermee, Eva laat ik een beetje meedoen maar die vindt het echt wel minder ;). Eva krijgt wel een pakje sap of chocomel mee, want als ze alleen water mee heeft drinkt ze veel te weinig. Ze krijgt wel een snoepje mee zodat ze op school kan ruilen ;). Beetje jammer wel dat het meenemen van snoep bij het overblijven de norm is...

Kunnen jullie een beetje meekijken en hebben jullie nog adviezen? Wil er wel wat mee doen maar wil ook weer niet te streng zijn. Bijvoorbeeld jam op brood, ik neig naar alleen hartig, maar ben ik dan niet te streng? Vind het een beetje lastig!

2. Esmaralda

Esmaralda Fanatiek lid

8 nov 2009
    4.023
    10
    38
    Vrouw
    Somewhere
    #2 Esmaralda, 17 nov 2014
    Laatst bewerkt: 17 nov 2014
    Misschien kun je zonnatura jam nog proberen? Daar zitten natuurlijke suikers in. Maar dan alsnog zit je met de zuren in de fruitsuikers. Het gaat ook om het aantal eet momenten, niet alleen om wat ze eet, om het suiker.

Ik geef mijn kinderen eigenlijk alleen maar diksap, water, thee, melk (af en toe maak ik er nesquick van) en karnemelk. Dus ik vind joghi, chocomelk en dat soort dingen wel zoet, maar met mate moet gewoon kunnen lijkt mij. Als ze maar niet de hele dag ervan drinken, steeds een slokje. Dat is wel ontzettend slecht, maar dat lijkt me niet dat ze dat doen.

En poets je elektrisch of met de hand? Dat wil ook al heel veel schelen.

3. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.229
    7.276
    113
    Vrouw
    Brabant
    Weet niet of die Zonnatura jam dan veel uitmaakt.
    We poetsen met de hand, maar zou niet uit moeten maken volgens de tandarts als je lang genoeg poetst. Ik hou zelf niet van elektrisch poetsen dus hou het liever bij met de hand poetsen.

4. Sylvia29

Sylvia29 Fanatiek lid

2 jan 2010
    1.996
    0
    0
    Onze 4 jarige:

Krentebol en bruine boterham met kaas smorgens.
    Op school:
    Krentebol met bruine boterham appelstroop.
    Banaan tussendoor
    Na school:
    Een koekje
    Avond:
    lekker prakje en soms een toetje (vla of zelf gemaakt toetje met kwark en fruit uit de blender)

Op dit moment vliegt er nog weleens een kruidnootje tussendoor haha.
    Zij drinkt over de dag heen water, fristi, fruitdrank en thee.

Wat volgens onze tandarts belangrijk is, en wat ik vroeger ook mee gekregen heb:
    Poetsen na het ontbijt, voor het ontbijt poetsen schijnt sneller tot gaatjes te leiden. Reden hiervoor ben ik helaas deels kwijt.
    Savonds na het poetsen niets meer geven op water na als ze dorst heeft.

Ik hou zelf niet van zoetigheid op mijn brood, Dl heeft dat ook, en heeft liever een lekker stukje worst of kaas op haar brood.
    Crackers met Kinder smeerkaas worden hier ook nog weleens smorgens gegeten (cracotte) en in het weekend lekker pistoletje met kaas.

Volgens onze tandarts is het ook fruit wat het glazuur aantast, en de suikers de kans geven toe te slaan, en gaatjes te veroorzaken.

Wel altijd gehoord dat het heel verschillend is, mijn vriend en ik poetsen beide twee keer per dag, hij heeft geen enkel gaatje, en ik heb er meerdere gehad, waarvan sommige echt ernstig (en dat terwijl hij een zoetekauw is :S)

5. Sylvia29

Sylvia29 Fanatiek lid

2 jan 2010
    1.996
    0
    0
    O tandarts hier zei trouwens wel dat als kind gevoeliger is het drinken door rietjes beter is met sommige dranken.
    Uit een beker gaat het dan eerst de mond door, en met een rietje "slaat" het vaak de tanden over en gaat het zo de keel in.

In hoeverre het scheelt weet ik niet, maar opzicht vond ik het geen hele gekke gedachte.
    Zij was ook geen voorstander van tuitbekers oid, omdat drinken dan nog langer in de mond blijft dan uit een gewone beker. (of rietje)

6. Kanshebber

Kanshebber Fanatiek lid

23 okt 2010
    1.647
    2
    0
    communicatieadviseur
    Randstad
    Een half uurtje wachten na het eten voor je gaat poetsen. Dan is het glazuur weer gehard dat door suiker en zuur in het eten iets zachter wordt. Dat zachte glazuur beschadigt sneller met poetsen.
    En het aantal eet- en drinkmomenten beperken tot in totaal zeven per dag. Alleen water mag altijd.

7. mimi83

mimi83 Niet meer actief

Dit inderdaad vooral, al het eten en drinken is een aanslag op de tanden behalve water, dus of je nu brood met hartig of brood met zoet geeft maakt voor de tanden geen snars uit.

8. Eylem

Eylem Niet meer actief

Ik denk dat het vooral in het drinken zit. Zeker als ze verdeeld over de dag zoet drinken is dat elke keer een aanslag op het glazuur. Hier drinken ze altijd water, een beetje sap of chocomelk misschien twee keer per week. Wel gewoon elke dag een koekje en toetje (soms zoet soms fruit of yoghurt ĺ. Ik zou in jouw geval denk ik het lekkere drinken beperken tot 1 keer per dag en voor de rest water of thee.

9. tjiptjap

tjiptjap Bekend lid

24 okt 2014
    950
    0
    0
    Mijn tandarts zei, tijdens een van de vele bezoeken, dat juist zuivelproducten slecht voor het gebit is door de melkzuurbacterien. Het vermijden van die, en andere producten, zou niet nodig zijn maar wel na alles even spoelen met water zodat de mond "schoon" is. En idd altijd even wachten poetsen (bij mij werd 15 min gezegd). Maar ik denk dat er ook wel een beetje aanleg bij komt kijken, ik poets heel zorgvuldig en volg alle adviezen op, maar ik heb wel een slecht gebit (net als mijn moeder had). Heel snel de kiezen laten sealen, is toch weer wat extra bescherming.

10. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.229
    7.276
    113
    Vrouw
    Brabant
    Ja met een rietje schijnt beter te zijn inderdaad. Maar dan drinkt Lisa te weinig. Maar goed ze houdt wel van water en melk, dus dat is niet zo'n probleem.
    In fruit zitten wel suikers maar goed, ze moeten het wel eten natuurlijk.
    Poetsen doen we een half uur voor het eten om 7:30. Een half uur erna gaat echt niet lukken, aangezien ze rond 8:00 eten en we om 8:25 weggaan.

11. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.229
    7.276
    113
    Vrouw
    Brabant
    Dit wist ik inderdaad maar erna gaat helaas echt niet. Deed het altijd wel totdat ik las dat het niet goed is. Las ook weer dat het alleen geldt voor als ze zure dingen hebben gegeten, dus bij een boterham met vleeswaar en een beker met melk zou het erg zijn om meteen erna te poetsen. Maar ze eten ook wel hagelslag, chocopasta of jam bij het ontbijt en dan zou direct erna poetsen weer niet goed zijn. Vooral bij de jam denk ik.

12. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.229
    7.276
    113
    Vrouw
    Brabant
    Ik lees overal dat het dus wel uitmaakt wat je eet of je meteen erna mag poetsen.

13. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.229
    7.276
    113
    Vrouw
    Brabant
    Denk dat ik dit inderdaad ga doen. Eva krijgt wel een pakje sap of chocomel naar school omdat ze anders haast niet drinkt. Lisa ga ik 's ochtends laten kiezen tussen melk of water en op school krijgt ze alleen water. En dan thuis wat limonade met een koekje ofzo. Denk dat ze op de bso ook limonade drinkt en ze eet dan in ieder geval ook fruit, denk met een koekje.

14. vaddie

vaddie Fanatiek lid

30 nov 2010
    4.016
    1
    38
    Vrouw
    In de buurt van Utrecht
    Wat een raar advies om met de hand te blijven poetsen. Hier veel ervaring met tanden (als patient) En vanuit het ziekenhuis (een tandarts) kreeg ik het advies om 3x daags elektrisch te poetsen. Met een gewone tandenborstel kan je lang niet zo goed poetsen.

Poetsen voor het eten is compleet zinloos. De bedoeling is dat je poetst na het eten (z.s.m) Op die manier hebben de zuren van het eten niet de tijd om het tandglazuur aan te tasten.
    Ik denk dus dat je het niet moet zoeken in het eten/ drinken (want vind het een goed schema) maar in hoe en wanneer je poetst.
    In ieder geval tanden poetsen na het eten zal al een verschil maken. Dan heeft de tandpasta enkele uren de tijd om het glazuur te herstellen. En in die uren zitten er geen etenszuren in de mond die het glazuur kunnen beschadigen. Tot het volgende eetmoment.

En wat je zelf ook al zegt: de ene is er gevoeliger voor dan de andere.

15. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.229
    7.276
    113
    Vrouw
    Brabant
    Denk dat het om de zure zuivelproducten gaat, zoals yoghurt, karnemelk en kwark. Lees overal dat melk niet slecht voor de tanden is.

Kiezen sealen doen ze denk ik niet bij melkkiezen, de groeven zijn ook niet zo diep. Bij Eva worden haar achterste kiezen (volwassen gebit) wel binnenkort geseald voor de zekerheid.

16. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.229
    7.276
    113
    Vrouw
    Brabant
    De tandarts van mijn man zegt ook dat met de hand poetsen of electrisch poetsen niet uitmaakt als je maar goed poetst.

En het schijnt dat als je slaapt de bacterieen in je mond ook veel actiever zijn doordat je minder speeksel aanmaakt. En dat poetsen voor het poetsen dus wel nut heeft. Zeker als je bij het ontbijt niet zuur eet, maakt poetsen ervoor of erna weinig uit omdat je speeksel de suikers weer kan neutraliseren.
    En meteen na zuur eten poetsen schijnt juist heel slecht voor het glazuur te zijn, omdat het dan zacht is en dat je het dan wegpoetst. Eten gaat hier niet heel snel dus denk dat zsm poetsen alsnog poetsen wordt als de zuren al op het glazuur aan het inwerken zijn.

Ik vind het lastig, je leest overal wat anders. En poetsen na het eten lukt gewoon niet, ik krijgt ze niet om 7:30 meteen aan de boterham, dan krijgen ze er geen hap in. Direct na het eten zou wel kunnen, maar dat schijnt ook weer niet goed te zijn. Ze spoelen hier na het eten wel goed met water.

17. fayenne

fayenne Bekend lid

3 sep 2013
    935
    0
    0
    NULL
    Ik raad elektrisch poetsen aan. Je komt overal beter bij en het wordt beter gepoetst.
    Minstens een minuut poetsen is de vorm volgens mij bij kinderen.
    Hier drinken ze smorgens wat sap en tussen de middag en als ze uit school komen sap of thee dus totaal 3 glaasjes per dag.
    Snoepen gebeurt door de weeks bijna niet wel een koekje maar echt snoep in het weekend alleen en al helemaal niet naar school.
    Ik zou Cherry tomaten komkommers of augurkjes geven ipv snoep.
    Melk drinken ze amper hier.
    Het verschilt ook zeker wel Per kind hoor de ene heeft een sterk gebit dan dr ander.

18. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.229
    7.276
    113
    Vrouw
    Brabant
    Met de gewone tandenborstel komen we ook overal bij. We poetsen zeker 2 minuten. Heb het idee dat dat ook wel gewoon goed gaat nu. Maar zal het nog eens navragen bij de mondhygieniste.

Maar ik ga zeker voor Lisa minderen met de limonade. En in plaats van een snoepje krijgt ze nu komkommer mee bij de overblijf. Eva krijgt wel 1 snoepje zodat ze wat te ruilen heeft ;).

Augurken schijnt ook zuur in te zitten wat weer slecht is voor de tanden... maar ze vinden het ook echt niet lekker dus dat is sowieso geen optie :)

19. Kanshebber

Kanshebber Fanatiek lid

23 okt 2010
    1.647
    2
    0
    communicatieadviseur
    Randstad
    Bepaald medicijngebruik leidt ook tot een andere samenstelling (speeksel en bacteriën) in je mond en daardoor tot meer gaatjes.
    En er worden om vooralsnog onverklaarbare redenen steeds meer kinderen geboren met zgn kaaskiesjes. Dat zijn kiezen met een zwakke binnenkant. Als daar het glazuur 2 wordt aangetast leidt dat sneller tot gaatjes.

20. Kaboutermeis

Kaboutermeis Fanatiek lid

16 apr 2013
    4.184
    1
    0
    Vergeet ook niet dat veel mensen gewoon gevoeligere tanden hebben en véél gevoeliger zijn voor gaatjes. Hoe hard je dan ook poetst, dat baat vaak weinig. Je wordt er vaak helaas mee geboren.

Mijn zus kreeg hetzelfde van eten / snoep / drinken als ik, maar toch heeft en had zij nooit een gaatje en is bij mij zowat elke kies ondertussen opgevuld. En heb ik elk jaar wel minstens 1 gaatje bij (dat ik zelf niet merk).
    Belangrijkste lijkt mij dus een regelmatige controle en dat er op tijd wordt ingegrepen / gevuld en niet pas als het pijn doet want dan is het vaak al te laat (zeker bij volwassen tanden).

Deel Deze Pagina