pleegzorg stappenplan en tijdsbestek

Discussie in 'Adoptie en pleegzorg' gestart door Meissie1001, 23 okt 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Meissie1001

Meissie1001 Fanatiek lid

6 aug 2013
    1.880
    358
    83
    Vrouw
    Reizen, fotografie
    Breda
    Kan iemand mij vertellen wat gang van zaken is? Wij hebben de bijeenkomst bijgewoond van pleegzorg, de papieren ingevuld en opgestuurd en nu aan het wachten.
    Maar hoe lang? Wat gebeurt er daarna etc?

2. Meissie1001

Meissie1001 Fanatiek lid

6 aug 2013
    1.880
    358
    83
    Vrouw
    Reizen, fotografie
    Breda
    Jammer ik dacht dat er ook mensen waren die pkeegzorg hadden gedaan.

3. Khrisje

Khrisje Lid

13 jan 2012
    31
    0
    0
    NULL
    NULL
    Dat ligt eraan welk gebied je woont, denk dat het rond de 3 á 6 weken is en anders moet je gewoon pleegzorg bellen en die vraag stellen is helemaal niet gek.
    Wij moesten minimaal een jaar gestopt zijn met de mmm.
    Succes.

4. sonne

sonne Actief lid

7 dec 2010
    236
    22
    18
    NULL
    NULL
    Wij hadden de info avond bijgewoond in december. Toen nog een tijdje gewacht, in de zomer de inschrijfformulieren opgestuurd. In oktober en november kregen wij ons onderzoek onderzoek, drie uitgebreide gesprekken nadat we een reeks vragenlijsten hadden ingevuld. In december/januari begin de Stap cursus en in april werd ons eerste pleegkind bij ons geplaatst. Drie kwart jaar later de tweede. Maar het verschilt dus wel per regio....

5. Meissie1001

Meissie1001 Fanatiek lid

6 aug 2013
    1.880
    358
    83
    Vrouw
    Reizen, fotografie
    Breda
    Dank jullie wel.
    Wij hebben accoord van de raad al binnen, snel trouwens..
    Se volgende stap is een telefoontje van hen of papieren?
    Wij willen de zw op natuurlijke wijze even helemaal stop zetten als we hiermee beginnen en hebben geen behandeling gehad, alleen echo's etc. Geen hormonen/ivf etc. In maart is miskraam jaar geleden.

6. sonne

sonne Actief lid

7 dec 2010
    236
    22
    18
    NULL
    NULL
    Ik weet het niet helemaal zeker, voor mij is het een tijd geleden, maar volgens mij belden ze mij op dat ze het papier van de raad hadden gekregen, kregen we de vragenlijsten opgestuurd en werden we, nadat we die opgestuurd hadden, gebeld voor een eerste afspraak. Spannend he om hier mee bezig te zijn? Voor mij is het de beste keuze geweest die ik kon maken, pleegouder zijn is echt fantastisch!

7. mizz

mizz Actief lid

15 nov 2012
    342
    0
    0
    NULL
    NULL
    Bij ons ging het wel iets anders, aangezien het kind al in beeld was en wij gauw gescreend moesten worden. Maar hou er rekening mee dat ze erg veel willen weten over je onvervulde kinderwens en dat het in veel gevallen een reden is om een negatief advies te krijgen.

De gesprekken vond ik heftig en intens.. Mocht je meer willen weten ben ik altijd via pb bereid meer te vertellen!

8. Mamayo

Mamayo Bekend lid

18 sep 2014
    916
    0
    0
    NULL
    NULL
    Realiseer je goed dat je pleegkind altijd het kind van een ander blijft, waar je korter of langer, maar meestal tijdelijk, voor mag zorgen. Met het kind krijg je automatisch de ouders en instanties erbij!

9. Meissie1001

Meissie1001 Fanatiek lid

6 aug 2013
    1.880
    358
    83
    Vrouw
    Reizen, fotografie
    Breda
    He allemaal bedankt voor de reacties.
    We weten waar we aan beginnen. Praten er al jaar over, wat als "het" niet lukt . We wilden altijd 2 kids, maar dat gaat op deze manier niet meer lukken, we willen deze stress van afgelopen 2 jaar niet nog een keer aangezien wij onze relatie nog belangrijker vinden en die er soms door stress of ruzies omtrent 'verplichte sex' onder leed. Als wij mogen beginnen voor pleegzorg stoppen we alles waarmee we bezig zijn en dan kijken we wel of we ooit weer verder gaan want wij willen een kindje een mooi leven geven epwant dat kan bij ons. Ik heb veel liefde en mijn man nog meer, kan niet wachten om hem vader te laten zijn, hij is zo fantastisch met kinderen. Adoptie is een te lang traject en aangezien ik iets ouder word en je soms 10 jaar moet wachten ben ik als oudste van het stel wellicht al te oud en in sommige landen moet je 10 jaar getrouwd zijn of 6 maanden in het land gaan wonen, wat beiden niet aan de orde is voor ons.
    Graag zou ik meer info willen...
    Wij hebben nu al ruim een week de post binnen van de raad maar nog altijd niets gehoord van een instantie... Wat nu?

10. Mamayo

Mamayo Bekend lid

18 sep 2014
    916
    0
    0
    NULL
    NULL
    Mijn vorige berichtje was misschien wel erg kort en bondig, ik zal me wat nader verklaren:).
    Ik twijfel er niet aan dat jullie er goed over hebben nagedacht en een duidelijk beeld hebben bij het hebben van een pleegkind. Ik zie in mijn werk (in de jeugdzorg) alleen zo vaak dat het de verwachtingen die pleegouders hebben of hadden niet overeenkomen met waar ze in werkelijkheid mee te maken krijgen. Ik vind dat voor zowel de pleegouders als de pleegkinderen heel verdrietig. Ik denk dat het pleegouderschap de moeilijkste vorm van ouderschap is die er bestaat, omdat je aan de ene kant "helemaal ouder" moet zijn voor het pleegkind, maar tegelijkertijd het uitgangspunt moet hebben dat je slechts een tijdje voor het kind van een ander mag zorgen. natuurlijk komt het voor dat je een jong kind in huis krijgt, van wie al snel duidelijk is dat die nooit door eigen ouders of familie zal worden opgevoed en die in het pleeggezin volwassen wordt, maar veel vaker gaat het om tijdelijke plaatsingen, waarbij het ook regelmatig voorkomt dat een kind terug moet naar een situatie die lang niet zo goed is als je eigenlijk zou willen.
    Ik wil je echt het pleegouderschap niet uit het hoofd praten hoor, integendeel: aan goede pleeggezinnen is altijd gebrek, maar wil wel dat je bovenstaande goed beseft om teleurstelling bij jezelf en je toekomstige pleegkinderen te voorkomen.
    Heel veel succes met het verdere traject!

En wat betreft je laatste vraag: de ambtelijke molens draaien vaak nogal traag :( ;)

11. mizz

mizz Actief lid

15 nov 2012
    342
    0
    0
    NULL
    NULL
    Een week is echt niks. Voor jou is het vreselijk lang, maar voor instanties staat een week ongeveer gelijk aan een uur en dat is soms erg vervelend. Maar hou er rekening mee dat je daar nog wel veel vaker mee geconfronteerd gaat worden. Wat betreft de uitspraken van mijn voorganger. Ik ben het er deels mee eens. Realiseer je goed wat het inhoudt. Het is totaal iets anders dan adoptie. Je krijgt (bijna) altijd ook de biologische familie erbij die zelfs bij jou over de vloer komen. Pleegzorg is in vele gevallen tijdelijk maar je kan daarin ook je voorkeur aangeven. Wil je crisisopvang doen, kortdurend, of langdurend waarbij er ook gevallen zijn waarbij het kind nooit terug kan naar de ouders. Welke leeftijd etc. Zo kan je wel aangeven wat jij denkt dat goed bij je past. Je zou ook bijvoorbeeld met weekend/vakantie pleegzorg kunnen beginnen. Dan krijg je een keer per maand een weekend een pleegkind zodat de ouders/verzorgers even ontlast worden. Ik weet natuurlijk niet in hoeverre jullie je er al in verdiept hebben maar dat zijn wat dingen om over na te denken. Spannend is het he? Ik heb voor onze pleegdochter alles opgeschreven. Zo kan ze het later ook zelf lezen als ze daar behoefte aan heeft..

12. sonne

sonne Actief lid

7 dec 2010
    236
    22
    18
    NULL
    NULL
    Tuurlijk kloppen de dingen die gezegd worden, maar het kan ook anders. Belangrijk om realistisch te zijn in je verwachtingen. Tuurlijk zijn er nare verhalen, maar voor mij geldt dat ik het veel leuker en mooier vind dan ik had gedacht! Met moeilijke momenten en situaties tussendoor, want die hebben we zeker gehad. Maar als ik zie hoe kinderen opklaren en een ontwikkelingsachterstand inhalen.... Dat maakt voor mij alles goed.

13. mizz

mizz Actief lid

15 nov 2012
    342
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ben ik absoluut met je eens Sonne. Het is echt een verrijking in ons leven en absoluut ons zonnestraaltje!

14. Meissie1001

Meissie1001 Fanatiek lid

6 aug 2013
    1.880
    358
    83
    Vrouw
    Reizen, fotografie
    Breda
    Wij zijn naar 2 bijeenkomsten geweest waar we alles hebben gehoord over de diverse vormen en wij zouden alleen willen gaan voor langdurig en dan het liefst met de meeste kans dat ze blijven (verplichte uit huis plaatsing dus)
    We weten dat ook hiervoor de wachtlijst lang is en dat het eerste jaar spannend is omdat ze ten alle tijden proberen het kind terug te laten gaan naar de echte ouders.
    Er is familie van ons die 2 pleegkinderen heeft en die zweert erbij (heeft ook zelf geen kinderen kunnen krijgen en ook overwogen te stoppen net zoals wij)
    Na vele gesprekken met hen zijn er ons erin gaan verdiepen en wij zijn gestart met dit traject. We willen graag de cursus gaan doen om dan nog te zien of we er nog steeds 100% achter staan maar als we niets horen kunnen we ook niet starten... erg jammer.
    We weten dus waar we aan beginnen en wat we wel en niet willen. We twijfelen zelfs al of we nu niet gewoon al stoppen met het "proberen" zwanger te raken aangezien we ons hierop willen richten en we gewoon echt klaar zijn met de minimale kans dat het ons gaat lukken...
    Maar dan dat lange wachten hier hè ;)
    Kunnen we net zo goed even Door oefenen haha. ..
    We weten wel dat we niet starten met ivf voorlopig voordat we weten of we met pleegzorg mogen starten. Voor ons is het het 1 of het ander.
    Maar nu in niemandsland blijven we gewoon op de natuurlijke weg vrijen en we zien het wel... Bedankt voor jullie advies en ik hoop snel een telefoontje te mogen ontvangen.

Gr

15. Meissie1001

Meissie1001 Fanatiek lid

6 aug 2013
    1.880
    358
    83
    Vrouw
    Reizen, fotografie
    Breda
    Eindelijk binnenkort een afspraak!!!
    Komen ze langs, ben benieuwd waar zij naar op zoek zijn en of wij mogen starten omdat onze laatste miskraam nog geen jaar geleden is...

Deel Deze Pagina