3,5 week geleden ben ik bevallen van ons dochtertje. sinds een dag of 3 vloei ik helemaal niet meer,en vandaag weer een heel klein beetje roze afscheiding. moet ik dan alweer beginnen met de pil of moet ik wachten tot de menstruatie echt door zet? want ik weet het niet.... en ben je meteen weer beschermd als je aan de eerste strip begint?
Hi, De verloskundige en kraamhulp hebben mij verteld dat ik weer met de pil kan beginnen wanneer ik wil. Het is alleen wel zo dat de eerste strip (de eerste twee weken van de strip) niet veilig zijn. Voor de zekerheid gewoon 1 strip met condoom en na de eerste mentruatie is je tweede strip wel veilig. Liefs
Je mag inderdaad alweer meteen beginnen met de pil. En dan de eerste strip nog met condoom doen. Maar wanneer je borstvoeding geeft moet je wel een speciale pil, andere pillen kunnen namelijk de melkproductie verminderen. Maar je kan dus ook wachten tot je weer ongesteld bent geworden, dan is de eerste strip wel veilig. Ik wacht ook tot ik weer ongesteld ben geworden. Maar, zie banner, nu nog niet.....
Ik heb een keizersnede gehad. De arts gaf me 2 opties wat betreft de pil: eerste menstruatie afwachten of 6 weken na bevalling beginnen met pil (eerste strip is dan nog onveilig als je gaat vrijen)
Het ligt er ook wel aan of je borstvoeding geeft of niet. Als je bevallen bent van ene meisje kun je ookal geef je borstvoeding meteen met de pil beginnen. Is het een jongen en geef je borstvoeding dan wordt er toch aangeraden de pil nog even te laten voor wat het is en een andere manier van anticonceptie te zoeken.
Ik heb ook een keizersnede gehad en de gyn gaf aan dat wanneer ik weer een eisprong kon verwachten na 3 to 4 weken en daarna dus weer een eigen menstruatie. Hij vertelde dat ik, als ik op dag 1 van de menstruatie weer zou gaan starten met de pil, de pil direct zou gaan werken. Als ik op de 7e dag van mijn menstruatie zou beginnen met het slikken van de pil, dan zou ik de rest van die maand / pilstrip nog aanvullend een condoom moeten gebruiken.
dit is nieuw voor mij... Ik meende dat je bij BV een andere soort pil moest slikken ( oestogeen-vrije), ongeacht t geslacht van je kindje..( wat ik hier eerder ook al las..)
ik heb nu mijn menstruatie voor de zekerheid de ha gebeld,en die zegt dat ik pas 6 weken na mijn bevalling mag starten met de pil??
Ik was hier dus ook al voer aan het nadenken, wilde de ha maandag bellen, volgens mij bij bv moet je een andere pil dan je eigen pil!! dat is wat mijn verloskundige mijn verdelde. iig zal ik altijd je ha volgen, die zullen het otch wel weten??
Bij kunstvoeding kan je in principe gewoon weer beginnen met je 'oude' merk pil. En je hoeft niet te wachten tot je eerste menstruatie, je moet dan alleen even in de bijsluiter lezen wanneer je veilig bent. Wacht je wel tot je menstruatie dan ben je meteen veilig (of na 1 maand, nu twijfel ik even en heb geen bijsluiter meer hier liggen). Bij borstvoeding word eigenlijk altijd een minipil (Cerazette) voorgeschreven. Dit omdat hier maar 1 hormoon in zit en andere merkten pillen (met meerdere hormonen) meer hormonen in de melk komen en zorgen voor terugloop van je productie waar je niet op zit te wachten. Dit is overigens ongeacht het geslacht van je kindje. Ik zelf ben na de eerste bevalling met een maand of 4.5 begonnen met de pil (wel cerazette ivm borstvoeding) en zonder ongesteld te zijn geweest. En na de tweede bevalling ben ik na 1 maand met de pil (cerazette ivm borstvoeding) begonnen en ook zonder ongesteld te zijn geweest.
Ik ben 2 weken na de bevalling weer begonnen met de pil. Ik slik wel de Cerazette omdat ik eerst bortvoeding gaf. En moest de eerste maand condoom gebruiken (hadden toen nog helemaal geen sex, veels te pijnlijk) Maar dat het scheelt of dat je een jonge of een meisje hebt lijkt mij de grootste onzin. Bij ons in de huisartsenpraktijk doen we daar iig niets mee.