Na een ander topic waar Off-topic werd gegaan wil ik hier verder gaan. Wie van jullie eet zonder E-numemrs of wil zonder E-nummers gaan eten? Ik ben nu bezig een lijst te maken van veilige producten. Een aantal van hier hebben hun mailadres al gestuurd en die stuur ik, zodra ik een rdelijk lijstje heb, hem toe. Ik ben erg nieuwschierig naar anderen die ook zonder E-numemrs eten. Misschien kunnen we elkaar helpen?
ik eet nog niet E-nummer vrij. Wij zijn wel (sinds tim met ons mee eet) minder pakjes en vooraf bereide gerechten gaan eten. Meer vers, ook verse groenten.
ik wil ook lid worden. ik heb in het verleden wel geprobeerd e nummers te vermijden maar het is haast ondoenlijk.op een bepaald moment zag ik door de bomen het bos niet meer. ik het een aantal gesprekken gehad met een mevrouw van een reformwinkel die ook vertelde dat we door zo'n beetje iedereen voor de gek gehouden worden. tot en met de regering en de keuringsdienst van waren aan toe. er wordt inderdaad heel veel verkocht wat gewoon niet "goed" is , vooral voor kleine kinderen.(het meest chocking in die catergorie vind ik toch wel de nestlé pyama papjes) en dan is het vaak zelfs bestemd voor die kleine kinderen. ik probeer nu voor de kleine man suiker te vermijden en zoetstoffen. daar ligt mijn prioriteit voor nu. en verder probeer ik wel van 2 het minst kwade te kiezen zeg maar. compleet alles uit de reformwinkel halen laat ons bugget helaas niet toe. ik probeer dus bewust te kopen. maar merk wel dat het menu daardoor erg schaars wordt. vooral voor de kleine. ik las in het andere topic dat je bezig was met een lijst. zou je die hier willen neerzetten? wij hebben in ons huis helaas nog geen oven. ik kan niet wachten voordat er 1 komt. maarja vriendlief is op dit moment al druk met andere klusjes in huis, dus dat zal nog wel even op zich laten wachten.
Wij proberen er ook op te letten, zeker voor ons zoontje. Ik kook zoveel mogelijk vers, probeer sauzen e.d uit pakjes te mijden/minderen en de papvoeding die mijn zoontje krijgt is van BioBim. Ik ben heel erg benieuwd naar je lijst rooibos. En super dat je dit topic hebt geopend!
Hier word ook goed gelet op E-nummer vrij eten. Eén gemakkelijke stap: Koop gewoon bij de natuurwinkel. Vind je dat te duur, tjah, dan wordt het erg moeilijk om ze helemaal te vermijden. Word er echt gek van in de 'normale' supermarkt. Het zit echt bijna in álles!!! Ik heb een speciaal boekje over E-nummers, welke je beter ECHT kan vermijden, welke nou niet bepaald bijdragen aan je gezondheid, en welke niet schadelijk zijn. Best handig, heb ik altijd in mijn tas zitten als ik naar de super ga.
Maar er zijn toch ook genoeg E-nummers die niet schadelijk zijn? Ook gewone natuurproducten kunnen zo'n nummer krijgen.. Neem je dan alleen de synthetische E-nummers mee? E-nummer
Ik vraag me ook af wat jullie precies bedoelen. Ik werk bij een bedrijf wat o.a. gedroogd fruit (pruimen, abrikozen enz.) importeert, en soms is het noodzakelijk om E220 toe te voegen om de tht te verlengen. Doe je dit niet dan zijn de producten na een paar dagen bruin en niet meer lekker. E220 is een natuurlijk conserveermiddel en daar is volgens mij niets mis mee. Eten jullie zoiets dan ook niet?
Ik eet niet e-nummer vrij. Maar ik let er wel op. Ik ben moslim en wij mogen geen producten eten waar alcohol in verwerkt is of waar dierlijke producten in verwerkt die niet "halal" zijn. maar hoe doen jullie dat dan? ALLE e-nummer ontwijken. Ik ken vrij veel enummers uit mijn hoofd en ook hoe ze heten. maar het is vaak ook zo dat ze ipv de nummers de volledige namen op het product zetten dus dan moet je goed opletten. er zijn gelukkig wel websites waar alle nrs op staan en wat ze betekenen.
Dit zegt mijn boekje over E220 E220. chemisch conserveermiddel. Risico's: allergieen, darmstoornissen, longirritaties, bemoeilijkt de vitB opname, misselijkheid, astma. echt vermijden Tuurlijk, er zijn ook ongevaarlijke E nummers maar die zijn helaas in de minderheid. Ik eet nu nog niet E-nummerloos maar ik maak alles op. Ik zoek een goede vervanger en die is er voor veel dingen. Het is dus inderdaad de bedoeling om over een maandje of 2 geen E-nummers die schadelijk zijn meer te gebruiken. Het is even puzzelen maar absoluut niet onmogelijk. Deepfreeze in sommige natuurproducten zitten ook E-nummers, hoe dat precies werkt weet ik nog niet maar het is een kwestie van etiketten lezen Veel merken zetten er ook niet het E-nummer op maar de volledige naam. Daar moet je ook op letten. Ik kan iedereen dit boekje aanraden. bol.com | Wat zit er in uw eten?, Corinne Couget | Nederlandse boeken Ik zal eind van de week het lijstje rondsturen met de dingen die ik al heb gevonden. Wie hem wil moet even haar E-mailadres pb-en.
E220 is echt natuurlijk hoor, ons bedrijf is hoog gecertificeerd op het gebied van kwaliteit en 1x per week komt er iemand van een extern adviesbureau langs om ons te begeleiden. Zij zoeken dit soort dingen voor ons uit. Wat Deepfreese zegt klopt ook. Begrijp me niet verkeerd hoor, ik vind het heel goed wat jullie doen, maar in natuurwinkels verkopen ze ook onze gedroogde abrikozen waar wel E220 aan is toegevoegd. Het is wel een allergeen, maar dat staat helemaal los van de schadelijkheid van een E-nummer voor mensen die er wel gewoon tegen kunnen.
Dat zou best kunnen. Maar in mijn boekje staat echt vermijden. Als het compleet ongevaarlijk zou zijn zou het in het boekje ook als groen aangegeven zijn. Ik vermijd het dus liever. daarom moet je ook natuurproducten blijven controleren. Het is ieder voorzich waar de streep getrokken wordt. De een vind bijv. nr 220 prima en de ander gebruikt het liever niet.
het klopt wat rooibos zegt. ieder moet voor zich de grens leggen. zo zijn wij dus veel meer gericht op suiker en kleurstoffen. sinds ik met eigen ogen heb gezien in een kliniek wat die kunnen aanrichten in het gedrag bij kinderen. ik let wel op de e nummers maar niet meer zo intensief als vroeger. toch wil wel keuzes maken om het zo verantwoord mogelijk te doen. maar het wordt best moeilijk gemaakt om een goed beeld te krijgen.en vaak wordt je ook nog eens misleid.
ik probeer er zoveel mogelijk op te letten, maar niet alles! Dat kan bij ons gewoon echt niet. Mijn vriend is moluks en ja ik kook heel vaak indonesisch, dus ja dan kan ik zoiets niet vermijden. Ook is mijn vriend bakker en neemt elke dag gratis brood mee van zijn werk, dus waarom zou ik zelf brood gaan bakken of kopen in de supermarkt. En daarbij er is zoveel schadelijk voor je gezondheid...wat dacht je van uitlaatgassen, en radioactieve stralingen? Echt helemaal gezond leven kom je niet onderuit.
@ Rooibos: ik heb de brood mix Goois Zonnepit van AH. De E-nummers hierin zijn: Emulgator (E472e) en meelverbetermiddel (E300).
E300: geen limiet op acceptabele dagelijkse inname en geen bijwerkingen E472e: geen vastgesteld limiet op acceptabele dagelijkse inname en geen bekende bijwerkingen. Ik vind dit oke. Wat vind jij hiervan?