Hallo allemaal, ik heb via mijn werk een tijdschriftenbon gekregen. Nu zat ik te denken om een abonnement te nemen op de mama of de Kek mama. Maar weten jullie wat het verschil is???? Ik hoor het graag, dan kan ik een keuze gaan maken. Dank je wel alvast!!
Even gegoogled Mamas maken ruzie in het schap 24-april-2008 Gistermiddag presenteerde uitgever VIPMedia haar nieuwste titel; MAMA aan het grote publiek. Op de ochtend van de presentatie lag bij alle mediaplanners en adverteerders de concurrent van het nieuwe magazine; Kek Mama van Sanoma al op het bureau. Uitgeverij Sanoma gaat hiermee de strijd aan met het in Zweden al zeer gewaardeerde MAMA van uitgeverij Bonnier. 5 jaar geleden werd in Zweden de MAMA geïntroduceerd. In deze afgelopen 5 jaar heeft het magazine diverse prijzen gewonnen en heeft nu de overstap gemaakt naar Nederland. MAMA is een Glossy voor moeders. Niet het zoveelste opvoedblad, maar een glossy over behoeftes van moeders. Ook Kek Mama (een restyling van het opvoedblad Kek), benadrukt dat de nieuwe titel voornamelijk voor de moeders is. Inhoudelijk komen in beide titels dezelfde onderwerpen aan bod. Mode, wonen, beauty, interviews met bekende papas en koken. Verschil zit er ons inziens echter toch in de overall focus. MAMA is echt gericht op de moeders, zo krijg je bij een jaarabonnement een tas voor jezelf cadeau, Kek mama heeft toch nog een sterke neiging het kind centraal te zetten. Het cadeau bij een jaarabonnement bijvoorbeeld is hier een spijkerjack voor je kind. Het introductietarief van Kek Mama ligt op 1,95, daar waar MAMA haar introductie prijs op 2,95 heeft vastgesteld. De oplage van beide titels wordt gesteld op 90.000 exemplaren. Verschil zit hem in de verschijningsinterval van beide titels. MAMA verschijnt 12 keer per jaar, Kek mama 6 keer per jaar. De prijs voor een 1/1 full color pagina ontloopt elkaar nauwelijks. De brutoprijs van MAMA ligt op 4.995,-- en van Kek mama op 4.750,--. De kortingen die Sanoma biedt zijn echter veel lager dan de mogelijke korting bij VIPMedia. Voordeel voor MAMA is dat deze al vandaag in het schap ligt daar waar Kek Mama pas maandag 28 april verkrijgbaar is. Daarnaast zet VIPMedia voor MAMA een grote landelijke outdoor campagne in, om het eerste nummer aan een groot publiek te presenteren. We zijn dan ook zeer benieuwd of er ruimte binnen het Nederlandse tijdschriften schap is voor twee titels met dezelfde ambities. Sanoma heeft een lange adem, maar is niet meer zo innoverend als eerder. Met name aan de hand van veel me-too titels probeert zij haar marktpositie in Nederland te behouden. VIPMedia heeft het enorm grote Bonnier achter zich. De komende maanden zullen we dan ook zien welke van de twee de strijd gaat winnen en of er wellicht ruimte is voor twee mama glossys. We verwachten dat de komende tijd met name de lezer en de adverteerder van deze strijd in het vak zullen profiteren vanwege scherpe aanbiedingen. ZIGT Media Management, Cathelijne Post
Ik koop de Mama wel eens als ik op vakantie ga bijv. Kek mama ook wel eens geprobeerd, maar vond ik niks aan. Mama daarentegen wel. De precieze reden weet ik verder niet meer, maar de Mama is wel een stuk hipper dan de Kek mama.
"Verschil zit hem in de verschijningsinterval van beide titels. MAMA verschijnt 12 keer per jaar, Kek mama 6 keer per jaar." Misschien was dit in het begin zo, maar de Kek mama komt volgens mij nu ook elke maand. Beide bladen zijn volgens mij wel vergelijkbaar...
Hmmm als ik het goed begrijp dan zijn ze dus beide eigenlijk veel van hetzelfde. Nou dan denk ik er nog even over na, maar waarschijnlijk zal het wel de mama worden dan. Dank je dames. Mocht er nog iemand een noemenswaardig verschil weten hoor ik het graag
de mama vind ik veel leuker dan de kek mama. ik vind de mama veel meer voor de normale mama met een 'normale' of evt geen werk en de kek mama vind ik meer gericht op de carriere mama's. Vind de kek mama echt niks aan gaat alleen maar over carriere, en dingen voor jezelf en oh ja daar boetseer je dan ook je kinderen nog even omheen en zo ben ik totaal niet.
Ik heb weleens misgegrepen, kwam ik met de kek mama thuis. Die vind ik toch wat flutteriger. Vind de mama echt een oke blad.
de kekmama vind ik zelf niets aan, is echt voor de wat "rijkere" mama's heb ik het idee. De mama is wel leuk, maar zelf ben ik gek van "ouders van nu". Erg leuk blad, kun je die ook kiezen?
De Kek-mama is meer glossy en inderdaad, meer gericht op de werkende moeder. De mama is toegankelijker vind ik zelf. Er staan ook hele open en eerlijke artikelen in. Niet altijd leuk om te lezen, maar toch. Er heeft eens een interview ingestaan met een moeder die niet nog een kind wilde en bewust koos voor abortus. Ik vond het afschuwelijk om te lezen, kan me niet voorstellen dat je dit doet omdat je leven compleet is. De andere kant; het was een eerlijk interview en het leek mij voor haar ook een onwijs moeilijke keuze. De zelfmaak dingetjes in het blad vind ik altijd erg leuk en de aanbiedingen zijn soms ook erg aangenaam (twee personen dagje beauty voor de prijs van 1!). Elke maand is er een interview met een bekende mama. Het interview met Isa Hoes was heel ontroerend en echt goed. Columns van een vader, ook heel leuk om te lezen. En wat ik erg fijn vind aan het blad; het staat niet boordevol met verhalen over zwanger zijn en bevallen, want dat hebben we inmiddels gehad en er zijn bladen die zich daar ook mee bezig houden en die doen dat prima. Kortom; ik vind de mama leuker dan de Kek mama.
Anders even beide tijdschriften halen in de winkel, en dan kan je natuurlijk zelf oordelen, zijn hier genoeg moeders die de MAMA leuker vinden dan de KEK MAMA, maar misschien vind jij persoonlijker dat KEK MAMA veel leuker! Daar kunnen wij natuurlijk niet over oordelen! Want dan kan je namelijk uit je eigen mening een abbo kiezen.