hulp gevraagd : van koop naar huur

Discussion in 'De lounge' started by Crazycat, Jan 25, 2011.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Crazycat

Crazycat VIP lid

Nov 21, 2009
    8,849
    1
    36
    belgie
    halo dames .. ( en misschien heren :p)
    ik heb een vraag ..

mijn vriend en ik hebben een koop woning maar willen eigenlijk .. ergens anders wonen ..
    nu kunnen wij niet meer kopen ivm bkr..
    maar goed nu willen wij gaan huren
    kan je zomaar over stappen van koop naar huur
    hoe zit het met je hypotheek en je bouwdepot

heb je dan een restschuld?
    de woning kan zo verkocht worden
    omdat hij een terug koop garantie heeft
    bij de gemeente
    de gemeente koop het terug
    maar nu willen we gaan huren voor een aantal jaar ( jaartje of 8 tot 12 )
    totdat we uit de financiele kwestie zijn
    daarna willen we het huis van mijn ouders overkopen..

2. Migga

Migga Fanatiek lid

Oct 12, 2006
    1,005
    4
    38
    Bij de koop van je woning ben je een schuld bij de bank aangegaan. Zodra je je woning verkoopt, en geen nieuwe woning terugkoopt, dan zul je je volledige hypotheek in eens af moeten lossen bij de bank. Je huis zal daardoor opnieuw getaxeerd gaan worden. Hopelijk is het bedrag waarvoor de gemeente je huis terugkoopt hoger dan het hypotheekbedrag dat je geleend hebt. In zo'n geval kun je zelfs een bedrag overhouden nadat je de hypotheek hebt afgelost. Maar vaak is dat ook niet het geval.
    Stel: je huis kostte 100.000 euro. Kosten koper zijn ongeveer 10%, dus dat is in totaal 110.000. Stel je bouwdepot bedroeg 20.000 euro, dan heb je in totaal dus een hypotheekschuld van 130.000 euro. Als je nu maar 115.000 euro voor je huis krijgt, dan hou je dus een restschuld van 15.000 euro over. Dit bedrag moet je zo snel mogelijk zien af te lossen, want de bank vraagt er hoge rentes voor. Het beste kun je je een persoonlijke lening aangaan om dit berag af te lossen, dat scheelt vaak wel in rente.

Succes ermee!

3. Crazycat

Crazycat VIP lid

Nov 21, 2009
    8,849
    1
    36
    belgie
    een persoonlijke lening kunnen we niet krijgen dat is het probleem
    maar je bent wel heel duidelijk !
    dan je wel voor ja antw.. !!
    dus het kan dus wel
    alleen moeten wij dus ons huis laten taxeren

humm

hij heeft het gekocht voor
    66 duizend
    en 8 duizend bouw
    komt ongeveer allemaal uit op 74
    en volgens mij is alles bij elkaaar 84 geweest
    dus moet het huis verkocht worden voor 84 of meer?
    begrijp ik ..
    hummmm
    dan moeten we het maar een keer laten taxeren

4. Amfy

Amfy Niet meer actief

ja als het huis in totaal 84 heeft gekost moet het ook weer 84 opbrengen anders hou je schuld.

je zou eens kunnen kijken wat een vergelijkbare woning doet bij julli ein de buurt.

trouwens wat voorn huis is het? ik bedoel 66.000 is niet duur

5. winniethepoeh

winniethepoeh Niet meer actief

je moet er ook even om denken dat je wel bij een woningbouwvereniging ingeschreven moet zijn en dat je inkomen niet hoger mag zijn dan een bepaald bedrag. Ook al heb je bkr, als je inkomen hoger is krijg je geen sociale huur meer en dan moet je al particulier gaan huren en dan ben je beduidend meer kwijt dan je hypotheekbedrag nu.

6. Knuf de Konijn

Knuf de Konijn Actief lid

Jun 19, 2009
    499
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik ben nu even aan het denken hoor, maar als je een hypotheek hebt voor nog geen 85.000 eu, dan kun je toch beter daar blijven wonen? Je huur zal ook bij de sociale woningbouw denk ik duurder zijn.

7. Crazycat

Crazycat VIP lid

Nov 21, 2009
    8,849
    1
    36
    belgie
    ja maar het punt is
    we willen hier weg omdat
    - we niemand hebben hier
    - dichter bij ouders wilen wonen
    - 4 hoog wonen en dat zijn 6 trappen ( niet handig met een kleine)
    - denkend aan de toekomst kwa scholen en hogere scholen en dat zit hier niet dan moet je helemaal naar de andere kant.
    - kwa werkgelegeheid beter
    - toekomst misschien een 2e en hebben maar 2 slaapkmers

wij wonen in rotterdam overschie .
    op 4 hoog en de huizen zijjn van net voor of net na de oorlog ..
    en kijken op de snelweg naar den haag en het vliegveld bijna om de hoek
    en hebben maar een klein huisje een 3 kamerwonining

8. Marieke1983

Marieke1983 Niet meer actief

snap ik, maar soms heb je geen keus. je financiele zaken gaan toch voor neem ik aan.

kijk idd even goed óf je kunt huren. hier in eindhoven moet je al 7 jaar ingeschreven staan voor je kans maakt, óf loten (en dat is helemaal een ramp) kan me zo voorstellen dat in de randstad de wachtlijsten nog erger zijn. urgentie krijg je niet en je mag niet teveel verdienen. plus met zo'n lage hypotheek is blijven zitten waar je zit misschien goedkoper.

succes! zou het wel heeeeeel goed uitzoeken!

9. Moonfairy

Moonfairy VIP lid

Oct 12, 2007
    6,168
    1
    0
    on the moon
    Sta je ingeschreven bij woonnet-rijnmond.nl?
    En waar wil je heen?tenminste waar wonen je ouders?

10. Crazycat

Crazycat VIP lid

Nov 21, 2009
    8,849
    1
    36
    belgie
    spijkenisse
    en nee ik sta nog niet ingeschreven maar dat wilde ik vandaag doen maar er kwam even wat vervelends tussen

11. danip

danip Niet meer actief

Ik ben bang dat het nu echt niet verstandig is om te gaan verhuizen. Hoe graag je het ook wilt.

Je hebt nu een superlage hypotheek! Denk niet dat je snel een huurwoning voor dat bedrag vind. Daarnaast sta je dus nog niet ingeschreven, en dit is ook niet een geval voor urgentie. Sowieso wordt het moeilijk om een huurwoning te vinden dan, en vooral als het goedkoop moet.

Dan heb je nog een eventuele restschuld die je schulden alleen maar verhoogt.

Ik begrijp dat de situatie nu niet praktisch is, en niet naar jullie wens. Maar je hoeft er ook niet 10 jaar te blijven wonen. Als je dit een jaar/paar jaar (weet natuurlijk niet hoe erg je financiele problemen zijn) blijft volhouden, kun je daarna lekker beginnen met een schone nieuwe start in een ander huis. Misschien kun je tegen die tijd wel een leuk huurhuisje krijgen.

Succes in ieder geval.

12. Crazycat

Crazycat VIP lid

Nov 21, 2009
    8,849
    1
    36
    belgie
    dank je wel
    nou ja de schulden zijn we eigenlijk zo uit
    als mijn vriend as vrijdag de uitslag krijgt of hij een veeel betere baan heeft !!!!!!!!!
    dus het is afwachten dan zijn we er binnen ander half jaar uit
    maja dan heb je het bkr gezeur nog
    dat blijft 5 jaar staan

13. Vica86

Vica86 Niet meer actief

Ik geef je weinig kans dat je snel een huurwoning hebt als je nog neit ingeschreven staat.. Waar ik woon kom je redelijk snel aan de beurt.. En dan is snel binnen 4,5 a 5 jaar. Die kant op zal het beduidend langer zijn neem ik aan.

14. chantal26

chantal26 Fanatiek lid

Jun 25, 2007
    4,181
    0
    36
    Dit is niet echt een makkelijke situatie. Ik denk ook niet dat je heel vlug een huurwoning kan krijgen, je moet dan inderdaad een paar jaar ingeschreven staan. Of je moet Particulier gaan wonen, maar dat helemaal geen optie, dat is tegenwoordig helemaal niet te betalen.
    Wij hebben een aantal jaren terug een een jaar particulier gehuurd omdat ons nieuwbouw huis nog niet af was, en in het andere waar we eerst woonde moesten we uit. Ik kan je vertellen dat we nu goedkoper uit zijn als toen.
    Ik weet dat dit niet echt een fijne situatie is, maar ik denk dat het nu even nIet anders kan.
    Goedkoper alsmnu kom je echt niet te zitten.

Sucses met alles

15. Moonfairy

Moonfairy VIP lid

Oct 12, 2007
    6,168
    1
    0
    on the moon
    via woonnet rijnmond,sta je wel gauw 8 jaar ingeschreven voor een normaal huurhuis, denk aan eensgezinswoning. En denk ook aan de huur norm wat per 1 januari geld, dus als je boven de 34000 bruto op jaarbasis verdient, mag je pas huren boven de 625 euro... En als je echt snel wilt huren, zou je ook altijd particulier kunnen kijken. Ik heb geen verstand van kopen, maar hoop dat je qua een huis snel huren, hier wat aan hebt. ;)

16. FairyLaughs

FairyLaughs Niet meer actief

ik denk dat je ERG dom bent om te gaan verhuizen (niet kwaad bedoeld)

je zegt dat als je vriend een betere baan krijgt je er binnen 1,5 jaar vanaf bent, van de schulden..

nou als je schulden al weg zijn heb je al 1 probleem minder,.. ik zou vanaf dat moment even verder kijken..

en, rekenen jullie dat 1,5 jaar dat jullie eruit zijn met de hypotheek kosten die jullie nu betalen? of van de huur van een nieuw huis..
    omdat de huur veel hoger zal liggen dan jullie nu betalen zal het afbetalen van de schuld ook een stuk langer duren...

dat 1,5 kan je toch nog wel even wachten? en dan verder kijken?

17. Eppo82

Eppo82 VIP lid

Jun 25, 2007
    15,264
    6,159
    113
    Ik zou nog even wachten totdat je schuld is afbetaald als ik jou was. Wel gelijk inschrijven voor huur, en dan toch proberen zoveel mogelijk af te lossen aan je schuld.
    Je zit hier immers met een goedkope hypotheek.
    Er zijn wel puntjes zoals de trappen die niet handig zijn en je ouders die wat verder wonen, maar die zijn niet onoverkomelijk.

Wij hebben een soortgelijk probleem, wij hebben een relatief goedkope hypotheek, en net te klein huis zonder zolder, we wonen 65 km van mn ouders (dus je begrijpt dat ik ook graag wil verhuizen), maar ook nog een flinke studieschuld. Die willen/moeten we eerst aflossen voordat we naar een groter huis (en dus meer woonlasten) verhuizen.

Maar goed, ik zou alles even goed op een rij zetten als ik jou was en dan samen met je vriend een beslissing maken. Ik hoop in ieder geval dat hij vrijdag goed nieuws te horen krijgt mbt tot die baan.
    Succes!

18. raspberry

raspberry Niet meer actief

Als ik het zo lees, zou huren op dit moment lastig zijn: je staat nog niet ingeschreven, dus kom je ws toch uit op particuliere huur en dat is erg duur, (ws duurder dan je koopwoning nu, want nu heb je hypotheekrenteaftrek en bij particuliere huur heb je vaak geen recht meer op huurtoeslag, vanwege de te hoge huurprijs).
    Verder: de woningbouw heeft een terugkoopgarantie gedaan, maar in dei afspraken zal ws iets staan over de prijs waartegen dat gedaan wordt. Dat is meestal tegen marktwaarde (en die is de afgelopen jaren in de meeste gevallen gedaald!), en als de waarde van het huis toch gestegen is, is vaak in de afspraken opgenomen dat als je het binnen een bepaalde termijn weer verkoopt, je de winst deelt met de woningbouw: dat is hun beloning dan voor de terugkoopgarantie en de zekerheid die dat jullie biedt.

Kijk dus eens goed het contract met de woningbouw na, dan weet je iig of je wel of niet met een restschuld zit, en kijk verder na hoeveel hypotheek je opgenomen hebt en hoe het staat met de aflossing daarvan of met de opbouw van kapitaal: dat kun je bij je hypotheekverstrekker allemaal navragen.
    En dan dus nog de vraag tegen welke prijs je uberhaupt op dit moment kunt huren...

Ik denk dat jullie ws het beste kunnen blijven zitten waar je zit....

19. Crazycat

Crazycat VIP lid

Nov 21, 2009
    8,849
    1
    36
    belgie
    hallo dames
    bedankt voor jullie informatie,.
    ik heb ook nooit hier neergezet dat ik ala minuut wil verhuizen ..
    maar wel graag voor dat de kleine 4 word..
    ( ze is pas 5 weken )
    dan zijn we als alles volgens plan gaat van de schulden af..

tja huren ik heb idd gekeken ..
    ik vroeg me eigenlijk allleen af of dat kon .. van koop naar huur
    het kan dus wel
    maar is niet te betalen .. .

dan denk ik dat we gewoon sowieso ander half jaar wachten
    en dan kijken hoe we ervoor staan
    dan kunnen we altijd nog kijken
    hoe het zit met bkr.. en een huis kopen ..

20. Cupcake

Cupcake Bekend lid

Aug 27, 2009
    555
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hey meid,

Ik ken de huisjes in Overschie.
    En ik heb eenidee waar je ong woont. Net naast de snelweg.
    Ik denk financieel gezien dat je nu beter zit dan naar waar je wilt gaan.
    Spijkenisse zijn de huisjes wel groter maar de huur is duurder al dan niet even duur.

Wat ik weet van de terugkoop garantie via de woningbouw is dat zij het terugkopen voor hetzelfde bedrag waar jij het voor gekocht heb.
    Althans zo is het mij verteld. Zou ik dus even nagaan. Of was het de winst die je maakte op het huis deelde met de woningbouw??
    ( t'is alweer een tijd geleden namelijk )

En wat ik nu ga zeggen is totaal niet aanvallend bedoel en zeker geen kritiek.
    maar als jullie nu in een financiele kwestie zitten waardoor je je huis wilt verkopen. Is een 2e dan wel een fijn idee? Ik zou erg gestressed raken.. ( dat had ik nu al terwijl we het niet eens zo moeilijk hebben ) Of is er alleen een BKR registratie en geen schuld?

Sorry ik ben waarschijnlijk te nieuwsgierig:)

Share This Page