Deze of volgende week zal onze uk zijn nieuwe meubels krijgen voor zijn kamertje. Hierbij dus ook een groot bed. Ivm komst broertje wil ik daar alvast op tijd mee beginnen, hoewel hij nog wel even in zijn ledikant kan blijven omdat we ook een wiegje hebben. Daarom ben ik op zoek naar een paar specifieke tips voor de overgang. Ik heb een aantal specifieke vragen: - wel of geen kussen? Zo ja, waar haal ik een geschikte kussen? - wel of geen bedhekje? - wel of niet de klink omhoog? - wel of niet het ledikant op zijn kamer laten staan? - bed wel of niet kort opmaken (ik hoorde dat dit nodig was ivm warmteregulatie omdat ze anders het hele bed moeten verwarmen)? Helaas maak ik me best een beetje druk om de overgang (dat is al niet goed, ik weet het). Dus ik denk dat ik beter papa hem naar bed kan laten brengen (helaas wil hij alleen maar mama de laatste tijd + bij mama ook steeds tijdrekken etc.etc.etc. en soms even huilen om weer aandacht te trekken). Reden dat ik me druk maak is dat hij de afgelopen twee maanden slecht heeft geslapen, slecht inslapen (incl. tijdrekken) + in de nacht en vroeg in de ochtend wakker. Dit is sinds 1,5 week over nadat we hem behandeld hebben voor een schimmelinfectie (welke overigens totaal nooit zichtbaar is geweest, enkel wat lichte roodheid)
Hmm wij kochten een dekbed waar een kussen bij zat (kleuterdekbed en dus ook kleuterkussen. Nauwelijks vulling maar dochterlief is er heel stoer mee. En je kunt het altijd nog uit bed leggen.) Wj hadden geen bedhekje (wel een laag bed maar ze is er in het begin nooit uitgevallen... Inmiddels 1 keer.... Geen idee hoe ze dat gedaan heeft maar toen sliep ze gewoon verder op de grond) Kort opmaken hebben wij ook nooit gedaan... Heb zelf altijd het idee dat je eigen dekbedholletje altijd lekker warm is... Maar wellicht vergis ik me daar in... Dochterlief heeft het altijd warm dus die klaagt niet zo snel. Hooguit dat het dekbed te warm is Klink staat hier wel omhoog.. Eigenlijk zodat de poezen niet op de kamer komen maar toen ze net in een echt bed sliep was het niet heel onhandig toch Je kunt het altijd proberen of hij uit bed komt... Zo niet, is het zeker niet nodig. En onze dochter had de onhebbelijke neiging om gewoon net zolang te roepen tot de deur open was dus wakker was je toch wel. Maar geen ongewenste ontdekkingstochten in ieder geval. Tip op dat gebied.. Tandpasta, sudo en andere uitsmeerbare dingen dusdanig wegleggen dat hij er niet bij kan Wat betreft ledikant laten staan... Tja onze dochter was zoooo enthousiast over dr nieuwe bed dat het niet in ons opgekomen is en ze heeft dus ook nadat dr nieuwe bed er stond nooit meer in een ledikant geslapen. Wellicht als je kind moeite heeft met veranderen dat het handig is? Daar heb ik dus geen ervaring mee want bij ons ging het gewoon prima.
Kussen: vind ik hier nog niet nodig. Zoon is ook een buikslaper dus probeer een kussen zo lang mogelijk uit te stellen Bedhekje: hier wel gedaan, al is het alleen maar voor mn eigen gemoedsrust ook maakt het zn bed wat knusser en dus de overgang iets kleiner (hier gelijk naar 1 persoons bed) Klink omhoog: hier niet gedaan. Zoon vanaf begin af aan verteld dat hij ons moet roepen als hij zijn bed uit wil. En gelukkig doet hij dat. Traphekjes zijn uiteraard wel dicht als hij in bed ligt Ledikant laten staan:nee, niet gedaan. Wij zijn 2 weken vantevoren begonnen over zn nieuwe bed. Vooral heel positief en blij over gedaan. Hebben bed van ikea dus hem daar ook zn bed laten zien. Toen hij eenmaal overging, was het ook gelijk goed. Ledikant ook gelijk weggehaald, zou alleen maar verwarrend voor hem zijn geweest. Overigens hebben wij met overgang naar grote bed ook gelijk zn speen weggedaan. Kort opmaken: heeft volgens mij met warmte niks te maken. Hier doen we het vaak omdat je hem dan beter in kan stoppen. Doe het dekbed dus overdwars op zn bed. Is nogal een woelrat
Hier zijn we net over, na zn 2e verjaardag. We hebben er eerst een paar dagen naast gezeten, omdat hij eruit kwam en bleef roepen en later ook huilen. Dit hielp, hij sliep steeds sneller in. Na een paar dagen was het niet nodig, hij komt eruit, roept een keer en gaat dan terug naar bed. Ik heb gedacht aan de klink omhoog, vond ik persoonlijk erg sneu. Gevoel van opsluiten, dus traphekjes dicht en onze kamer op slot. Kon hij niets gevaarlijks doen/vinden. Het bedje is meteen gewisseld, dus niet laten staan. Lijkt me ook wel erg verwarrend? We hebben geen hekje, maar het bedje heeft wel een opstaand rand en in het midden een inkeping voor erin en eruit. Gewoon een dekbedje en kussen van ikea, slaapt hij prima op. Ook gewoon opgemaakt, niet kort. Maar warmbloedige kinderen, dus eerder teveel als te weinig hier. (mama heeft het namelijk altijd koud)
Bedankt voor de tips! Ik ben benieuwd. Ik hoor idd vaak dat mensen het ledikant laten staan, maar dat lijkt me ook te verwarrend. Ik ze hem denk ik vast op de babykamer, dan kan ik hem nog zo verzetten mocht het nodig zijn. Hier ook meteen een 1 persoons bed, dus dat is behoorlijk. Helaas past een bedhekje van ikea bijvoorbeeld niet, omdat het steigerhout is en dus 3cm dik. Maar ik denk dat ik er wel 1 wil. Ik heb trouwens gewoon nog hoop dat hij gewoon blijft liggen. Dus niet zelf uit zijn bedje komt, als hij dat wel doet nl weet ik zeker dat hij niet snel zelf in zal slapen en dat ik een lange adem moet hebben. Hij is erg volhardend, dus dat is niet in een paar avondjes bekeken. Ik dacht zelf dat ik dan gewoon zijn ledikant weer terug zou zetten, en over een paar maanden weer proberen, of moet ik dan ook echt volhouden?
Mja hoe groot acht je de kans dat ie over een paar maanden dan wel blijft liggen? Echt minder ondernemend zal hij niet worden denk ik? Misschien beter de eerste dagen goed oe naar bed doen en inprenten dat ie in bed moet blijven. En wat wij deden... Ze mocht 's ochtends (dus pas nadat het licht was.. Lang leve de winter) uit bed om op dr kamer te spelen. Maar goed.. Het is nu nog wel ERG vroeg licht Misschien dat een slaaptrainer dan handiger is.
Hier was de oudste ook een volhouder hoor. Die ging niet zo snel inslapen. Maar die huilde niet, riep wel vaak en speelde veel/lang op zijn kamertje. Hij is wel een tijdje al om 6uur wakker geworden, maar wij ook ivm werk. En hij lag in het weekend lekker rustig bij ons. Wel een fase van een half jaar en daarna sliep hij weer meer uit. Ik zou persoonlijk volhouden, eventueel steeds langere tijd terug komen/terugleggen?! Het is ontdekken en dat kunnen de mijne helaas ook erg goed. We hadden er dan ook 2 weken vakantie voor uit getrokken. Dachten we nodig te hebben voor onze eigen rust. Gelukkig niet nodig gehad. Maar hoelang ik het zelf zou volhouden?? Geen idee.. Hopelijk kom je er ook niet achter, haha
Onze man ginf over naar een andere kamer en dus ook gelijk een groot bed. Wij kunnen ook geen bedhekje plaatsen (matras is te hoog) maar we hebben.het matrasje van het campingbedje ernaast liggen. Mocht hij er dan uitvallen ligt hij zacht. Ze leren vanzelf ook om in bed te blijven liggen. We kijken wel elke avond of hij er nog recht in ligt voor wij naar bed gaan. Hij heefr wel een dekbed maar geen.kussen. Het is een echt buikslaper dus ook geen kussen nodig. Bed is ook niet kort opgemaakt (hij kruipt toch naar boven in bed) en hij heeft t altijd zo warm dat hij eigenlijk alleen maar onder het dekbedhoes slaapt.
Dochter gaat deze week over naar peuterbed (20 maanden) Hebben geen kussen wel een hekje ervoor Klink is omhoog. Ledikant is van kamer
Ik heb een aantal specifieke vragen: - wel of geen kussen? Zo ja, waar haal ik een geschikte kussen? Ik heb een seizoenendekbed gekocht bij babyplant, daar zat een kussentje bij in - wel of geen bedhekje? hebben wij niet gedaan, eerste 2 weken hebben we haar matrasje van het ledikant nast haar bed gelegd, als ze eruit zou vallen zou ze zacht vallen. ze is nooit uit dr bed gevallen - wel of niet de klink omhoog? niet gedaan, ze blijft netjes in haar bed wachten totdat wij haar ophalen, terwijl ze best zelf erin en uit kan.. - wel of niet het ledikant op zijn kamer laten staan? Nee, te verwarrend. - bed wel of niet kort opmaken (ik hoorde dat dit nodig was ivm warmteregulatie omdat ze anders het hele bed moeten verwarmen)? niet nodig Onze dochter ligt sinds 3 weken in haar grote bed, het ging gelijk goed! we zijn 3 weken van tevoren begonnen met haar voorbereiden, haar meegenomen naar de winkel om een bed te kopen, en ze mocht zelf een dekbedovertrek uitzoeken. ook heeft ze zelf een beer uitgezocht voor in haar nieuwe bed (ging per toeval maar ze is er helemaal gek mee) we hebben haar laten zien dat we in haar kamer bezig waren, behang laten zien enz. je kind goed voorbereiden is belangrijk
Onze dochter slaapt sinds juni in haar grote 1 persoonsbed. We hebben samen met haar het bed op marktplaats alvast bekeken. Zonder gedoe hebben we het babybed naar de andere kamer gedaan en zij in het grote bed. Ze vond het heel stoer. Ik heb een aantal specifieke vragen: - wel of geen kussen? Zo ja, waar haal ik een geschikte kussen? Ze wilde zelf graag een kussen, omdat wij dat ook hebben. We hebben een zeer plat kussen gekocht bij Ikea voor 4.- te vinden bij de kinderafdeling. Nauwelijks een kussen te noemen. - wel of geen bedhekje? Wel een bedhek. Ze is er zonder, 1x uitgevallen en toen hebben we toch maar een bedhekje erop gedaan. - wel of niet de klink omhoog? We hebben een traphek en s nachts mag ze bij ons komen als er wat is. Op dit moment hebben we wat inslaapprolemen met haar, maar doorgaans komt ze zelf niet zomaar van haar kamer. - wel of niet het ledikant op zijn kamer laten staan? Was hier niet nodig, maar lijkt me ook onnodig verwarrend. Wij hebben er ook geen nadruk op gelegd dat het ledikant voor de baby is. Ze mocht zelf al haar knuffels in bed doen en ze was helemaal blij met het nieuwe bed. - bed wel of niet kort opmaken (ik hoorde dat dit nodig was ivm warmteregulatie omdat ze anders het hele bed moeten verwarmen)? Nooit gedaan. Ze trapt de dekens toch van zich af, dus ik heb van die Amerikaanse pyjama's met voeten eraan voor de koudere periode. Kijk gewoon even naar hoe je kind is, dan kun je zelf een beetje invullen wat bij jullie past en wat niet.
Wij hebben iets voor haar tweede verjaardag een peuterbedje gekocht. Ze legde in haar ledikantje haar knuffels altijd onder haar hoofd, daarom hebben we wel gekozen voor een kussen, bij de Ikea een dun kinderkussen. Wanneer ze dat niet zou hebben gedaan zou ik niet voor een kussen kiezen. We hebben niet voor een hekje gekozen, ze is er denk ik twee keer uit gevallen. Het inslapen ging goed, ze was super blij met haar Dora dekbed en wilde graag bij Dora en boots liggen, helaas werkt dat nu niet meer zo om ervoor te zorgen dat ze graag naar bed gaat, haha. Dus in het begin een leuk dekbed, samen uitzoeken, of juist als verrassing van iets wat hij erg leuk vind op bed leggen. Ik heb het bed altijd normaal opgemaakt. De klink hebben we altijd normaal laten staan. We hebben wel een traphekje, inmiddels maakt ze het wel zelf open, maar dan weet ik wel zeker dat ze goed wakker is en niet half slaperig van de trap af gaat. Als ze uit bed komt gewoon terug leggen, in de winter kun je makkelijker zeggen dat het nog donker is dus ze in bed moet blijven, in de zomer wel uit moeten leggen dat ze in het ligt gaat slapen en wakker wordt als het al ligt is. Ledikantje hebben we niet laten staan, ook nooit over nagedacht eigenlijk.
Bedankt weer voor de tips! Ik ga eerst nog op zoek naar een geschikt bedhekje. En ik twijfel nog over wat ik met de klink doe...