wie wel of niet combitest/nekplooimeting

Discussion in 'Onderzoeken en echo's' started by mamavanro, Oct 28, 2008.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. mamavanro

mamavanro Bekend lid

Apr 6, 2008
    610
    0
    0
    huismam
    Hoi allemaal,

Ik heb vandaag mn 2e echo gehad en een prachtig babytje die heerlijk druk bewegenlijk was...echt geweldig!
    Maar nu wees de gyn.mij op de mogelijkheid van de nekplooimeting en ik moet eigenlijk ook als heel snel een keuze maken, want ik moet in het geval van wel al voor 12 weken bloed laten prikken...maar ik twijfel, het gaat me niet om het geld, maar ik heb zoiets van ik ben toch nog jong en heb geen risico in de familie..bij mijn 1ste boden ze je dit nog niet standaard aan dus daar heb ik nooit hoeven kiezen, maar nu kan iederee zwangere kiezen..wordt alleen tot de 36 niet vergoed, maar nogmaals daar gaat het me niet eens om..het gaat me om wat te doen... ik vind het moeilijk om te zeggen ik doe het wel of niet...
    Wat hebben jullie gedaan of gaan jullie doen? Ben erg benieuwd naar ervaringen en keuzes...

2. mamavanro

mamavanro Bekend lid

Apr 6, 2008
    610
    0
    0
    huismam
    ohhh ik zag net dat er al een toppic is...sorry....

3. Sam0110

Sam0110 Fanatiek lid

Sep 6, 2007
    1,567
    1
    0
    Mijn gyn zei dat het toch goed is om te doen, ook al ben je jong.
    De grootste groep die zwanger is zijn dan ook jonge mensen en ook in die groep komt het voor, en erfelijkheid heeft er ook niks me te maken, dus je bent nooit zeker.
    Ik heb het gedaan en ben wel gerustgesteld erdoor.

4. jootje03

jootje03 Lid

Jul 16, 2008
    36
    0
    0
    Leiden
    Ja, maar de uitslag geeft ook nog geen 100% garantie! Dus denk je alles is goed en kan je alsnog een kindje met down-syndroom krijgen.
    Ik zelf laat het ook niet doen, geen echte zekerheid en elk kindje is welkom, zou niet van te voren al willen weten dat het niet helemaal goed is en dan ook voor keuzes komen te staan die erg moeilijk zijn.
    Succes met kiezen, doen waar je je goed bij voelt!

5. Cars

Cars Fanatiek lid

Dec 1, 2006
    3,207
    1
    0
    Juffie
    Friesland
    Ik sluit me hierbij aan. Succes met het maken van je keuze.

6. Line77

Line77 Bekend lid

Oct 20, 2008
    582
    0
    0
    En wat ga je doen als het wel negatief is? Dat wil dan niet met 100% zeggen dat het een kindje met Down is. Laat je het dan weghalen, met het risico dat je een gezond kindje laat weghalen? Voor mij een dilemma wat ik liever uit de weg ga, ik zie het wel als het komt.
    Succes met je keuze!

7. Belleke06

Belleke06 Lid

Mar 9, 2008
    57
    0
    0
    Bediende
    Ik ben gisteren ook naar de gyn geweest en ze heeft de meeting met de echo wel gedaan om te zien of ik meer kans heb op down syndroom. Ik moet tegen de volgende keer bloed laten prikken en ze stelde mij ook de vraag of ik die test wou doen. Ze heeft hem afgeraden omdat de test duur is en omdat het geen 100 % zekerheid geeft. Bij jonge vrouwen raad ze dan nog eens een vruchtwaterpunctie ook af.

Proficiat alleszins met de zwangerschap.

Groetjes,

8. knorretje21

knorretje21 VIP lid

Jan 1, 2008
    5,805
    0
    0

ben ik het mee eens....
    wij laten het ook niet doen, omdat alles welkom is wel of geen down enz.
    EN is ook gezegd als ze wat geks of wat dan ook zien zeggen ze dat vaak wel. Want je krijg als het goed is ook de vraag van wil je weten als we wat raars zien of iets...

9. Isademi

Isademi VIP lid

Jun 3, 2008
    11,327
    2
    0
    Thuisblijfmama
    Zuid Oost Brabant
    op basis van een nekplooi laat je geen kindje weghalen, pas na een definitieve vruchtwaterpunctie (waar ze DNA testen wat in principe niet fout kan gaan) krijg je die beslissing en dat is het gewoon betrouwbaar (behalve een vlokkentest die is minder betrouwbaar, 5% foutmarge)

Je moet wel je beslissing laten gaan over betrouwbare testen een nekplooi blijft een kans berekening en op die grond laat je niets weghalen...

duidelijk een uitspraak en mening die niet gegrond is met juiste informatie en dus nutteloos bij haar vraag..

10. Witte

Witte Lid

Mar 11, 2008
    97
    0
    0
    Wij hebben het wel laten doen. Ook omdat in onze naaste omgeving 1 geval was waarbij een vriendin een zwaar gehandicapt kindje zou hebben gekregen, bij de nt meeting was er een nekplooi van 9 mm. Na de punctie die hierop volgde, bleek het dus helemaal mis te zijn met het kindje ( bevalling opgewekt met 21 weken). En bij een ander die dus helemaal geen pre-controles had laten doen, de shock was bij de bevalling. Een vervormd en heel zwaar gehandicapt kindje dat na een uurtje gestorven is. Nou, als ik het verdriet bij die mensen zie, wil ik toch liever weten of er verhoogd risico is.
    Maar dat is heel persoonlijk natuurlijk. Want ben me ook wel bewust dat die kans heel erg klein is, maar toch. Je zal net diegene zijn...

11. Nikita23

Nikita23 VIP lid

Jul 31, 2006
    5,198
    0
    0
    Ik ga het bij een volgende wel doen, en nee: Ik laat het niet weghalen als mijn kindje een handicap heeft. Ik heb nu al een zoontje, en wil me simpelweg voor kunnen bereiden wanneer het wat mankeert. Vooral omdat het naar mijn zoontje toe wel zo prettig is wanneer we niet overdonderd zijn en hulp kunnen afstemmen op onze gezinssituatie. Ik heb het bij mijn zoontje niet gedaan, maar zou het bij de volgende wel doen. Overigens wordt het door mijn aanvullende verzekeringspakket ook op jonge leeftijd vergoed.

12. deepfreeze

deepfreeze VIP lid

Nov 29, 2007
    11,895
    42
    48
    Ik heb het niet gedaan. Gewoon omdat een kindje met down ook welkom zou zijn.

Ik heb wel de 20 weken echo laten doen, om te kijken of er geen afwijkingen zijn waar we bij de geboorte rekening mee moeten houden (bv. hartafwijking die problemen kan geven tijdens geboorte). Maar niet als doel om de zwangerschap nog af te breken.

13. Ellen1982

Ellen1982 Actief lid

Jun 18, 2008
    363
    0
    0
    Verzorgende ig
    Eindhoven
    Uitslag wil niets zeggen, dochter van een oud collega van me heeft het ook laten doen, "alles was goed"... kindje wordt geboren en heeft het syndroom van down dus.
    En inderdaad wat ga je dan doen? Ik kies ervoor om een kindje te krijgen en als het een syndroom is dan is dat zo, deal with it!

14. makey

makey Fanatiek lid

Feb 16, 2006
    1,999
    0
    0
    als de uitslag negatief is dan wil dat niet zeggen dat t kindje down heeft en andersom als het goed is kan het kindje alsnog down hebben. om het echt uit tesluiten moet je dan een vw punctie laten doen.

Om deze redenen doe ik het dus niet.
    kreeg het wel aangeboden omdat ik in het zh zit

15. Margot1988

Margot1988 Actief lid

Sep 2, 2008
    402
    0
    16
    Ik heb het niet gedaan omdat ik jong ben en er zitten helemaal geen erfelijke ziektes in de familie van beide en het is zoals ze al zeggen een kans dus dan heb je nog geen zekerheid.
    suc6 met je keuze

16. Isademi

Isademi VIP lid

Jun 3, 2008
    11,327
    2
    0
    Thuisblijfmama
    Zuid Oost Brabant
    ja bij mij werd ook alles vergoed, je kan het ook als voorbereiding zien EN daarnaast hebben kindjes met down (of andere afwijkingen) vaak extra prenatale zorg nodig (soms net optijd bij wijze van spreken en te laat als je het niet zou weten, pas bij de geboorte)

Als je een kindje met down krijgt vergt dat toch enige aanpassing (al is het alleen maar mentaal) ipv schrikken bij je bevalling omdat het down heeft kan je dan toch een leuke (zover dat kan bij een bevalling) bevalling hebben omdat je voorbereid bent om wat er komt.

Wij hebben het gedaan omdat wij het onze zoon niet aan kunnen doen om altijd op de tweede plaats te komen en dus onder dit alles zou moeten lijden, wij als ouders hebben een keuze maar hij niet en juist degene die het er meest onder lijd bij een afwijking.

Je hebt ook afwijkingen waarbij het in de BM al pijn heeft zou iemand die het perse wil houden dan dat kindje dat aan willen doen alleen omdat je het weigert weg te halen (dat lijkt mij dan een beetje struisvogel effect en de verantwoordelijkheid voor een leventje weghalen bij jezelf omdat het "lekker makkelijk" is)

17. mamavanro

mamavanro Bekend lid

Apr 6, 2008
    610
    0
    0
    huismam
    Hoi meiden

Bedankt voor al jullie reacties...we hebben besloten het niet te doen..het overviel me ook wel dat ik gewoon binnen 2 dagen beslissen moest, omdat het bloed in ieder geval al voor de 12 weken afgenomen moest zijn en ik las idd dat het geen garantie geeft..
    ik wist eigenlijk ook niet dat ze het nu standaard aanbieden, want dat was bij mijn zoontje niet zo (was ik 5 jaar geleden zwanger van) maar ik heb een goed gevoel bij onze keuze..en je weet het inderdaad toch nooit, en tuurlijk hoopt iedereen op een gezond kindje....maar helaas hebben we dat niet altijd zelf in de hand :( ....
    Iedereen nogmaals bedankt! :D en hele goede zwangerschap met prachtige baby's... :baby:

18. mariska1978

mariska1978 Bekend lid

Oct 22, 2008
    702
    1
    0
    psychiatrisch verpleegkundige
    Vorden
    Hoi,

Bij mijn 1e controle bij de vlk (8wk) werd mij ook gevraagd of ik de combinatietest/nekplooimeting wilde laten doen.
    Doordat ik in mijn opleiding tot verpleegkundige ook les heb gehad in de zorg voor zwangere, was ik al op de hoogte van deze mogelijkheid.
    Ik heb het er met mijn man over gehad en wij hebben ervoor gekozen om het niet te laten doen.
    Reden: ze kunnen geen garanties geven, het is een kansberekening.
    Bij een "positieve" uitslag kan je alsnog een kindje met Down krijgen en bij een "negatieve" uitslag kan je alsnog een gezond kindje verwachten.

Groetjes Mariska

19. Brezjika

Brezjika Bekend lid

Precies, heb ook geen enkele test gedaan, vaak onnodig onrust zaaien bij 'KANS' op blahblah. Puur eigen mening, vind deze test onzin.

Groetjes Brez

20. Boortjuh

Boortjuh Lid

Sep 22, 2008
    54
    0
    0
    n.v.t
    venlo
    ik heb de nekplooi meting laten doen voor men eigen gevoel
    om te zien of het echt nodig zou zijn voor verder onderzoek
    bij mij was de uitslag van de plooi en men bloed goed
    en het is idd geen garantie maar in onzekere tijden wel een gerust stelling dat je kindje goed ontwikkeld
    bij mij kwam er namelijk ook uit dat ik 7dagen verder in de zwangerschap ben
    als eerder gedacht en gezegt...
    en weet je al zou je kindje wat hebben of mankere
    niemand is perfect
    ik zou er niet minder van gaan houde als het nou wat mankeert
    of dat het nou gezond is
    mense houde toch ook van mij zou als ik ben met alles er op en eraan :D

Share This Page