Wie wel of niet rijstebloem in de laatste fles en vanaf wanneer?

Discussie in 'Flesvoeding' gestart door volgoedemoed, 11 jul 2023.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. volgoedemoed

    volgoedemoed Bekend lid

    26 mrt 2016
    518
    5
    18
    NULL
    NULL
    Hoi mama's.. wij zitten een beetje in de knoop met de voeding van ons dochtertje van 3 maanden. Gister gewogen en gemeten en ze is beregezond. Ze groeit als kool en weegt nu 6,3 kg.
    Ze heeft 5 flessen a 180+6 =200 cc. Gieten dus niet af. De laatste fles van 22:30 is zelfs 210.
    Drinkt over het algemeen alles op.
    Heeft ook al voeding voor hongerige baby's.
    Normaal gezien heeft ze om 06:00 de 1e fles maar de laatste dagen komt ze steeds vaker om 05:00 al , wat er voor zorgt dat ik ons ritme kwijt ben overdag wat betreft slaap en bedtijden... ze heeft zo'n honger, niet normaal..
    Het bureau geeft zoals gewoonlijk weinig info.
    Alleen dat we deze 5 flessen met deze hoeveelheid aan moeten houden en met 4 maanden met groente hapjes mogen beginnen.

    Maar tot die tijd, herkennen jullie dit ? Zoja wat hebben jullie gedaan om onze kleintjes beter de dag/nacht door te laten komen en wat deed dit. Hebben jullie rijstebloem toegevoegd bij de laatste fles? Zoja vanaf wnnr ? 16 weken of 4 maanden is ook nog een verschil.
    En ook hoeveel eetlepels?
    En de hapjes ? Ik heb namelijk het idee dat ze er eerder aan toe gaat zijn.. ook wil ik nog vragen wat het maximale aan flesvoeding is, wellicht dat ik het iets mag op hogen?.
     
  2. Fristi2012

    Fristi2012 VIP lid

    23 jun 2014
    5.941
    3.359
    113
    Rijstebloem is ook bijvoeding, daar zijn de darmen nog lang niet aan toe. In principe eigenlijk pas met 6 maand, ook al beweert het cb anders.

    Het zijn ook wel grote flessen. Kan je er niet 6 kleinere flessen van maken, om het wat meer te verdelen over de dag. En dan een kleinere speen om voor wat meer verzadiging te zorgen.
     
    Zoe123, Vero0504 en volgoedemoed vinden dit leuk.
  3. GroeneBomen

    GroeneBomen VIP lid

    7 mei 2019
    22.639
    26.235
    113
    Vrouw
    Rijstebloem mag je niet onder de 4 maanden geven. Ik zou eerder zeggen kleinere flessen, vaker aanbieden en kleinere speen.

    Heeft voor ons nooit wat gedaan mbt tot doorslapen
     
    Zoe123, volgoedemoed en Fristi2012 vinden dit leuk.
  4. Kramertje

    Kramertje VIP lid

    4 apr 2019
    6.944
    5.655
    113
    Vrouw
    Rijstebloem doet niets voor doorslapen. Ook mag dit pas vanaf 6 maanden gegeven worden. Ik zou eerder wat kleinere flessen aanbieden en dan wat vaker. Ik denk dat meer ml niet mag. Zit ook een Max aan. Meer dan 200ml wordt ook niet aangeraden. Lichaamsgewicht x 150ml kan je aanhouden.
     
    Zoe123, Vero0504 en volgoedemoed vinden dit leuk.
  5. GroeneBomen

    GroeneBomen VIP lid

    7 mei 2019
    22.639
    26.235
    113
    Vrouw
    En mbt ritme: die pas ik gewoon aan aan de baby of t gezin. Je moet je vooral flexibel opstellen. Ik kijk niet naar de klok merk ik nu bij nr3: honger? Voeding erin. Moe? Slapen. Moet kind 1 van school worden gehaald en slaapt nr3 net? Helaas pech, moet er gewoon uit. Die ukkies kun je lastig echt in een vast ritme krijgen. Van overvoeren kunnen ze ook last krijgen. Toen ik kolfde was t ook liever klein en vaker dan groot en minder. Werkte beter.
     
    volgoedemoed vindt dit leuk.
  6. volgoedemoed

    volgoedemoed Bekend lid

    26 mrt 2016
    518
    5
    18
    NULL
    NULL
    Ze heeft de kleinste speen al.. en idd ook al geprobeerd maar dit werkte helemaal niet
     
  7. volgoedemoed

    volgoedemoed Bekend lid

    26 mrt 2016
    518
    5
    18
    NULL
    NULL
    Al gedaan en werkte helaas niet /maakte geen verschil want dan was het weer oorlog toen een kleinere fles leeg was. En heeft al de kleinste speen
     
  8. Olifantje1991

    Olifantje1991 VIP lid

    9 jan 2013
    9.321
    3.558
    113
    Maak je haar wakker voor de fles van 22.30? Wat gebeurt er als je die niet geeft? Hier geven we al weken geen late fles meer omdat we dr dan uit de diepe slaap halen en ze toch gewoon komt in de nacht, waardoor je een fles extra hebt. Onze dochter is nu ook 3 maanden, 14 weken en krijgt sinds afgelopen weekend meestal een fles van 180/6 soms nog 150/5 en woog vorige week ook bijna 6kg.
    Rijstebloem is bijvoeding dus daar zou ik echt mee wachten tot de 4 maanden als je het wilt geven. Ik weet van de oudste 2 dat het weinig uitmaakte, ze vonden het ook niet zo lekker, het was geklier met de juiste speen etc dus denk dat ik het nu niet eens ga proberen.
    Overigens kan het ook een sprongetje zijn, dan hebben ze soms ook wat meer honger. De 3 maanden staat daar wel om bekent, daarom ben ik altijd voorzichtig met ophogen omdat je bij 5x 180 eigenlijk helemaal geen ruimte meer hebt om extra te geven.
    Hier werd de afgelopen week ook rommelig geslapen. Paar keer weer 2 nachtvoedingen gehad ipv 1 (ze slaapt meestal van 20.30-4.00/5.00 ongeveer), kwam om 2.00 alweer. Nu lijkt het weer wat rustiger te worden, maar binnenkort komt de slaapregressie er ook aan dus ik ga er vanuit dat het nog wel even aanrommelen blijft. :roflmao:
    Wat je ook nog kan doen is 180/5 geven, dan geef je wat meer water en kan je 1 fles extra geven.
     
    Anniek88 en volgoedemoed vinden dit leuk.
  9. Olifantje1991

    Olifantje1991 VIP lid

    9 jan 2013
    9.321
    3.558
    113
    Als je dan daarna gewoon even een speentje geeft voor de zuigbehoefte en afleiden door spelen/liedje zingen o.i.d.
     
    volgoedemoed vindt dit leuk.
  10. WWJD

    WWJD Niet meer actief

    Die zou ik echt nog niet voor de 4 maanden geven, hoe 'hongerig' ze ook lijkt. De darmen kunnen dat nog niet aan. Ook niet elke baby kan het met 4 maanden al aan.

    Ik zou inderdaad tips van hierboven proberen met kleinere flessen, wat langer voeden (kleine speen) en op andere manier de verdere zuigbehoefte bevredigen met een speentje oid. Want ik weet niet of het per se echt het honger hebben is.
    3 maanden is ook wel weer een regelmoment.
     
    volgoedemoed vindt dit leuk.
  11. Malbec

    Malbec VIP lid

    5 apr 2020
    5.709
    7.778
    113
    Vrouw
    Je moet helemaal niets ;)

    dat gezegd hebbende. Ze is pas 3maanden. Super knap dat ze al zo lang achter elkaar doe kan slapen. Ik zou in het flesje van 22:30 gewoon 180 doen en dan haar volgen in de nacht. Waarom kom je niet uit met slaapjes en flesjes. Ze is nog zo klein, ik zou haar gewoon volgen. Iets kleinere flesjes geven en dan kun je ook toegeven aan haar behoeftes zonder dat je haar overvoed.

    Rijstebloem mag echt niet nog niet, daar zijn de darmpjes niet klaar voor. En dan erbij, het doet niks voor een “voller” gevoel want het wordt weer vloeibaar in de maag. Is echt onnodig.

    Advies is tussen 4 en 6 maanden starten met bijvoeding en liever meer naar de 6 maanden dan naar de 4 maanden. Het is echt een misvatting dat baby’s nog eerder aan bijvoeding toe zijn. Dit lijkt zo en dit interpreteren wij zo. Maar de kijken net zo naar een wortel als naar een kaars op die leeftijd, dus maakt geen klap uit ;) nog eerder starten is niet goed voor de darmpjes, deze zijn nog niet gerijpt.
     
    Zoe123, WWJD en volgoedemoed vinden dit leuk.
  12. Malbec

    Malbec VIP lid

    5 apr 2020
    5.709
    7.778
    113
    Vrouw
    Even inhakend op het eerste stukje. Dit was precies zo. Maakte ik haar wakker. Kwam ze om half 3 voor nog een fles. Liet ik haar liggen. Kwam ze ook om half 3 :o:
     
    volgoedemoed en Olifantje1991 vinden dit leuk.
  13. Vero0504

    Vero0504 VIP lid

    17 nov 2016
    18.051
    14.321
    113
    Heeft G ook gehad, eerste dagen is t omschakelen.

    Zij dronk zichzelf t lamlazerus vanwege reflux en wilde eigenlijk alleen maar meer meer meer.

    Voeding op verzoek, prima...totdat dat giga problemen opleverde. Toen teruggeschakeld en ja dat was gezeik want fles leeg, dus woest. Dat ze haar volgende flesje eerder kreeg snapte ze niet, maar geef t een paar dagen en t is oke.

    Rijstebloem doet geen bal, t is losse vulling en ze moesten t hier ook niet. Zou t zeker niet eerder gaan geven.
     
    volgoedemoed vindt dit leuk.
  14. DR87

    DR87 Fanatiek lid

    2 mei 2016
    1.128
    431
    83
    Wij hebben ook een hongerige baby. Het is nog niet beter geworden maar wat hier zeker helpt is haar niet wakker maken voor de laatste fles. Dan komt ze zelf 1 of 2 uurtjes later en die fles erna schuift dan ook wat op. Ze krijgt sinds kort hapjes maar dit doet nog weinig met haar behoefte aan flessen (ze is nu 5,5 maand). Het wordt vanzelf beter en wie weet is het nu even een fase.
     
    volgoedemoed vindt dit leuk.
  15. Zoe123

    Zoe123 VIP lid

    9 feb 2013
    11.488
    5.581
    113
    Vrouw
    #15 Zoe123, 13 jul 2023
    Laatst bewerkt: 13 jul 2023
    Maar…het gaat om een uurtje?
    Je baby is dus 12 weken.
    En slaapt na de fles van 22.30 door tot nu dan 5 uur.
    Dat is 6 uur. Hoe heerlijk voor je nachtrust!
    Niet vervelend bedoeld maar wat is dan nu precies het probleem?
    “Beter” de nacht door….ze doet het voor 12 weken juist al echt supergoed!
    Heel veel baby’s komen op deze leeftijd gewoon nog voor een nachtvoeding…
    Volkomen normaal, dat hoort bij hoe een mensenbaby gebouwd is.

    Hoe lastig het voor jou ook is. Probeer je aan te passen aan je baby ipv andersom.
    Ze is nog zo klein.
    Met 3 maanden zijn de darmpjes helemaal niet klaar voor vaste voeding.
    Niet voor rijstebloem en ook niet voor hapjes. Waar ze ook niet eerder aan toe is, dat is een
    idee dat je zelf hebt, een interpretatie, een baby van 3 maanden weet überhaupt niet wat een wortelhapje is en dat dit lekker is. Wel willen ze alles in hun mond stoppen maar dat kan ook een stok van de hond zijn bij wijze van spreken.
    En tot 6 maanden heb je het over wat oefenhapjes. Deze vervangen geen voeding.
    Met 12 weken zou ik zeggen, laat na 20.00 je schema los en dan gaat ze zelf wel regelen wat bij
    haar past.
     
    Fristi2012, Malbec, Liekje81 en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  16. Lies1611

    Lies1611 VIP lid

    3 jun 2013
    7.057
    3.128
    113
    Wij hebben geen rijstebloem gegeven en gevoed op verzoek. Hierdoor hebben we toch een tijdje meer gegeven dan "mocht" nadat zuigbehoefte was uitgesloten, maar wel met een baby die tevreden was. Dit trok zichzelf altijd wel recht.
     
  17. Featherr

    Featherr Fanatiek lid

    20 jun 2016
    3.125
    2.544
    113
    Vrouw
    Brabant

Deel Deze Pagina