Binnenkort gaan wij een bedrijf starten (VOF). Nu is het zo dat ik daar een auto voor nodig heb en weet dat je een auto voor de zaak kunt kopen/regelen alleen niet precies hoe en wat. Weet iemand van jullie hoe ik het beste dat allemaal kan doen? Ik heb gehoord dat als je VOF begint een auto op naam van de zaak kunt kopen maar hoe gaat dat dan? en Leasen wat houd dat precies in? Wat betreft auto's van de zaak ben ik echt een leek alvast bedankt
Wij hebben zelf een VOF. We hebben 2 bedrijfswagens, dit betekent dat je de btw kunt terugvorderen van het aankoopbedrag en van de brandstof. Ik heb zelf een prive-auto en kan de kilometers die ik rijd voor de zaak, declareren bij de belastingdienst. Zo zit het in grote lijnen. Leasen heb ik niet veel verstand van, maar dat kost een hoop geld in verhouding tot wanneer je het met gespaard geld koopt. Welk bedrijf gaan jullie beginnen als ik vragen mag? ps. De eerste goede investering is een accountant, die mensen kunnen heel veel voordeel opleveren. En dat is dan onder het mom van: het kost wat maar dan heb je ook wat
Dus als ik het goed begrijp kun je beter gewoon een auto kopen en de rest via belasting regelen? Wij gaan iets doen in de PGB kan verder nu nog niet alles erover kwijt komt nog wel maar accountant gaan wij zeker strakjes inschakelen komen natuurlijk steeds meer werknemers erbij en al dat geregel geef ik liever aan een accountant uit
PGB...? En dat is precies? Ik zou je adviseren om éérst een accountant te regelen... de rest komt dan vanzelf... niet andersom.
PGB: Persoons Gebonden Budget in die branche gaan wij een bedrijf starten. Accountant word zeker meteen geregeld veel handiger natuurlijk
Ik dacht al persoonsgebonden budget maar dacht ook: wat voor bedrijf ga je daarin starten maar dat is natuurlijk nog big secret Zie dat je in ZL woont: ik ook!
Ja kan het zo niet zeggen vanwege miss wat meelezers. Kan het niet goed uitleggen hier als je het echt graag wilt weten moet je mij een pb sturen Leuk nog iemand uit Zuid-Limburg Zijn er vandaag veel hier op forum van haha waar woon jij dan in Zuid-Limburg?
Leasen is vermoedelijk niet zo verstandig voor jullie. Niet alleen betaal je voor al die figuren die ongelofelijk aso met zo'n auto omgaan, je kan ook voor nare verrassingen komen te staan als je onverhoopt meer km's rijdt dan volgens de overeenkomst mag. Verder bevat het gemiddelde lease contract nog veel meer valkuilen en met een heel klein wagenparkje kan je nooit een vuist maken tegen zo'n leasemaatschappij. Als je de auto zakelijk koopt, zit je voor zover ik weet ook als vennoot vast aan de bijtellingsregeling, dus je mag max. 500 km per jaar prive rijden, of je betaalt dus bijtelling. En dat loopt (zelfs met een wat oudere auto) behoorlijk in de papieren. Om deze reden hebben veel zelfstandig ondernemers een old-timer, omdat ze dan zonder bijtelling met hun auto van de zaak kunnen rijden. Deze valt buiten de bijtellingsregeling (maar het zou ook kunnen dat deze regeling op korte termijn op de schop gaat of zelfs als is gegaan en er ook voor de oldtimer bijtelling betaald moet worden) Wat Chantal zegt is inderdaad ook een optie. Er is ook nog een manier dat je de auto eerst zakelijk koopt (en wel profiteert van BTW-aftrek) en hem na bijv. een jaar voor een zacht prijsje (niet te zacht, dat wekt argwaan) prive koopt. En voor al die handige trucjes is een accountant idd erg handig.
Dankjewel Valhalla. Leasen ga ik zowiezo niet doen. het is alleen voor mij bedoeld de toekomstige medewerkers moeten zelf een auto hebben/regelen. Wij hebben nu een auto alleen vriendlief heeft ook een auto voor zijn werk nodig en was benieuwd hoe het zit als ik ook een auto koop wat betreft auto en eigen zaak. Ik denk dat de optie van Chantal het beste is.
Nog even een tip, als jullie een auto met "grijs kenteken" kopen op naam van de VOF, hoef je ook de BPM niet te betalen/ kun je deze terug krijgen. Let bij de aanschaf van een geel kenteken (2e hands) wel op of het een btw of marge auto is. De garage kan je hier wel meer over vertellen. En de tip, neem echt een accountant, VOORDAT je daadwerkelijk aan de slag gaat! Het kost misschien even wat, maar hij kan je waarschuwen voor de valkuilen, en met het goed opzetten van je bedrijf! Dit is veel beter dan het "achteraf rechtbreien wat krom is". Ik ben zelf assistent accountant en 'weet dus waar ik het over heb zonder arrogant te zijn .