Wie werkt er meer dan ze zou willen?

Discussion in 'De lounge' started by Mamaloe26, Oct 10, 2011.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. tupp

tupp VIP lid

Jun 13, 2009
    22,815
    19,107
    113
    Female
    lerares basisonderwijs
    Ik werk drie dagen in de week in het onderwijs. Meestal rond 8 uur weg en rond half zes thuis. (Ik woon vlak bij school, dus geen reistijd.) Die drie dagen vind ik goed te doen. Mijn man is ook nog 1 dag thuis, dus gaa ons zoontje maar 2 dagen per week naar de go. Hoewel ik het heerlijk vind om thuis te zijn met mijn zoontje, ben ik toch wel blij dat ik drie dagen mag werken. Even er tussenuit, wat anders doen. Anders zouden de muren echt op me afkomen.
    Maar waar ik van baal is dat ik thuis nog heel vaak voor school zit te werken. Een keer een stapeltje nakijkwerk omdat we na school een vergadering hadden, vind ik echt niet erg. Maar er komt tegenwoordig zo veel meer bij! En omdat ik nu geen vaste duo-collega heb, mag ik op mijn vrije dagen ook nog eens op komen draven voor alle oudergesprekken. En dan een hoop studiedagen. Het gaat me steeds meer tegenstaan dat ik zo vaak extra oppas moet regelen.

2. tulip

tulip Niet meer actief

Ik werkte voorheen 2 dagen: 18 uur, prima te doen. Maar in de praktijk kwam er met vergaderingen en activiteiten vaak een dag bij. Dat vond ik te veel, daar heb ik niet voor gekozen.
    Steeds nee zeggen was ook geen optie, want dan stel je je niet flexibel op. Met daarbij dat mijn man een promotie wil gaan maken waarbij hij ook wel eens naar het kantoor in belgie of frankrijk zal moeten plotseling heb ik na veel wikken en wegen besloten om te stoppen met werken.

Om mn werk wel voor te kunnen zetten ga ik 2 dagen als go werken. Maar ik ben dus vanaf 1 oktober thuis.

3. tulip

tulip Niet meer actief

Ik lees dit nu en het laatste is dus ook de reden dat ik gestopt ben, het is wel geen onderwijs, maar kinderopvang. Maar bij mij was ook duidelijk dat het nooit zou veranderen en de werkdruk alleen maar hoger zal worden.

Krijg je nog wel een vaste duo of dit schooljaar niet meer???

4. Rica

Rica VIP lid

May 16, 2008
    7,521
    105
    63
    Female
    Mama en meer
    Boven de ijssel
    ik ga nu 24 uur werken, maar zelfs dat vind ik nog teveel puur omdat ik zo geniet van het thuis zijn bij mn kleintje...en heb hier ook altijd wel wat te doen.
    maarja dat kan gewoon niet, Het zal nu al aanpassen moeten zijn denk ik maar ik wil niet krom liggen...wil mn kleintje en ons gewoon wel geven wat we willen.

5. carrolyn

carrolyn Fanatiek lid

Jan 30, 2011
    2,770
    1
    0
    volgens mij iedereen wel.
    Alleen financieel is bij iedereen het probleem.

6. Dani11

Dani11 Niet meer actief

Ik werk nu 3,5 dag, 28 uur, het liefst werk ik 3 dagen dus 24 uur, maar dat zal helaas nooit gaan.
    Heb het er soms heel moeilijk mee, maar het kan niet anders, ik ben kostwinner.

7. cupcakes

cupcakes Fanatiek lid

Sep 28, 2006
    2,574
    4
    38
    Midden van NL
    Ik werk 2 dagen (16 uur) in de week en vind dat soms al teveel. Eerst vond ik het prima, maar nu mn oudste naar school gaat heb ik er meer moeite mee om hem naar de BSO te brengen, ook omdat hij tussendoor geen dagen heeft om bij te komen.

Mijn man werkt 40 uur in de week, dus ze zitten echt 2 dagen op de BSO/KDV.

Qua financiën is dit goed te doen, mijn man verdient echt niet veel (we zitten in elk geval samen onder modaal) maar we redden het wel. Soms even opletten met inkopen/kleding kopen, we hebben 1 auto en we gaan 1x per jaar op vakantie. Maar nog wel luxe genoeg om niet elk dubbeltje om te hoeven draaien.

8. Bri

Bri Niet meer actief

Dat klopt wel ja. Als ik vandaag de jackpot uit de staatsloterij zou winnen, zou ik morgen mijn baan opzeggen, denk ik. En dat geldt ook voor mijn vriend.
    Maar tot nu toe hebben we die jackpot niet gewonnen, en zijn we blij dat we leuk werk hebben waar we ook nog leuk mee verdienen.

Overigens zou ik dan nog niet de hele dag thuis gaan zitten, maar iets anders doen waar ik blij van word en voldoening uit haal. Alleen hoef je je dan niet af te vragen of je er wel een factuur voor kunt sturen.

Het past niet bij ons dat één van ons het werk zou opzeggen en dat de andere dan al het inkomen binnen zou brengen. Dat komt niet overeen met onze opvattingen over economische zelfstandigheid, en over 'voor jezelf kunnen zorgen'.

9. Maartje06

Maartje06 Fanatiek lid

Dec 5, 2006
    2,143
    0
    0
    MW-er
    Noord Holland
    Ik werk 28 uur, terwijl ik liever 24 uur zou werken. Reden daarvoor is dat ik deze baan heel graag wilde hebben. De vacature was voor 32 uur en uiteindelijk hebben we het gemiddeld op 28 uur. In eerste instantie werkte ik de ene week 32 uur en de andere week 24 uur(4 dagen om 3 dagen). Dat beviel helemaal niet. De weken van 32 uur vond ik veel te lang.
    Toen ben ik 28 uur per week gaan werken (3,5 dag) en dat geeft veel rust. Onze dochter gaat twee middagen naar de BSO. De andere middagen is een van ons thuis.

Daarnaast zijn we op zoek gegaan naar een huishoudster, zodat we niet hoeven te poetsen als we eenmaal thuis ben. Ik vind het de investering (25 euro in de week) meer dan waard! De dagen dat ik thuis ben heb ik alle aandacht voor mijn dochter en hoef ik niet te zeggen; "Nee schatje, mama moet nu de badkamer soppen."
    Op deze manier is het goed vol te houden (mits het kabinet de kinderopvangtoeslag niet afschaft :()

10. tupp

tupp VIP lid

Jun 13, 2009
    22,815
    19,107
    113
    Female
    lerares basisonderwijs
    @Tulip: als het goed is krijg ik binnenkort inderdaad weer een vaste duo. Dus het is nog even doorbikkelen. Maar dan nog: de werkdruk wordt inderdaad steeds hoger. We moeten ook steeds mee dingen doen die voor mijn gevoel ver van het lesgeven afstaan. Dat zal in de kinderopvang trouwens ook wel zijn, wat administratie e.d. betreft.
    Toch zou ik mijn werk niet willen missen hoor! Maar voor onderwijs (en waarschijnlijk wel meer beroepen) geldt dat je beter fulltime kunt werken dan parttime. Als parttimer ligt de werkdru gewoon veel hoger.

11. Mamaloe26

Mamaloe26 Fanatiek lid

Oct 26, 2009
    1,236
    0
    36
    CEO Family Ltd.
    Noord Holland
    Ja ik ben ook de kostwinner

12. Tesske

Tesske VIP lid

Mar 24, 2009
    6,799
    0
    0
    Nou ik niet hoor.
    Ik vind mijn werk geweldig en moet er niet aan denken om iedere dag thuis te zitten.
    voor mij is de combinatie werk en mama ideaal.
    Ik werk ma/woe/vrij en heb dus om de dag een dag met mijn kleine meid.
    Op die dagen doen we altijd leuke dingen en is de aandacht voor haar.

13. Eppo82

Eppo82 VIP lid

Jun 25, 2007
    15,255
    6,153
    113
    Ik werk nu 18 uur, verdeeld over 3 dagen en ik denk dat ik daarmee een redelijke balans heb tussen thuis en werk voor mezelf.
    Ik vind mijn werk (meestal) leuk, we kunnen daardoor ruimer leven, en ik vind het prettig zelf ook geld te verdienen, dus voor ons de beste oplossing zo.
    Als de kindjes straks op school zitten zou ik wel meer willen werken.

14. pcootje

pcootje VIP lid

Jun 17, 2009
    5,888
    0
    0
    In ons hutje.
    Ik vraag me af waarom er een best groot deel liever thuis is bij hun kinderen maar nu moeten werken. Waarom kiezen jullie dan nu voor een luxere levenstijl ipv als de kinderen naar school gaan.
    Je kinderen zijn maar eenmaal zo klein/jong. Een jaar of 2 niet op vakantie, een goedkopere woning en minder kleding en speelgoed merken ze niets van hoor.
    k vind het dan zo jammer dat er vrouwen zijn die het fulltime moederschap missen voor het werk.
    Nu heb ik het niet over de vrouwen die werken omdat ze dat zelf leuk vinden, om welke reden dan ook.
    Zelf ben ik gestopt met werken voor een baas toen ik zwanger was van de oudste, ik heb er voor gekozen om zelfstandig te worden met alle financiele onzekerheid die daar bij hoort. Tot op de dag van vandaag nog geen dag spijt gehad en geniet met volle teugen van het moederschap en mn eigen bedrijfje. Soms vergt dit wel meer tijd dan me lief is, maar het voordeel is dat ik dan veel werk naar de avonden kan verschuiven.

15. oxbow

oxbow Niet meer actief

Ik werk op papier 10 uur, maar werk meestal 15 uur per week.

Liever was ik helemaal thuis bij dekids, maar hier ook financieel niet mogelijk.

Eigenlijk zou ik meer moeten werken om financieel beter rond te kunnen komen, maar dan ben ik het weer kwijt aan de go en die is zo en zo moeilijk te vinden met mijnw erk of ik moet 4 avonden per week gaan werken en dat vind ik teveel van het goeie.

Hier absoluut geen luxe levensstijl vind ik zelf.
    We moeten er echt om denken.
    Hebben ook maar 1 auto (2 is ook niet nodig, want mijn man red het op zijn fiets), maar pak vaak de fiets omdat de auto nog al zuipt.
    Haal mijn boodschappen bij de aldi en we gaan 1 keer per jaar met de tent op vakantie, omdat dat een stuk goedkoper is.
    Heb wel ieder jaar een abonnement op sprookjeswonderland, omdat de kinderen dat erg leuk vinden.
    Kleren koop ik vaak tweedehans, maar meer omdat ik dan merkkleding koop voor weinig geld en ik geen tijd heb om te shoppen.

16. Vlekje

Vlekje Fanatiek lid

Aug 12, 2008
    1,443
    0
    0
    voedingsdeskundige en eigenaresse van: kwestievanv
    Somewhere over the rainbow
    Ik werk nu nog 2 weekenden (a 49 uur) per maand, maar dat is stage, en de nachturen worden nu nog doorgeteld. Over 4 maanden als mn opleiding afgerond is zal ik meer moeten werken om zo boven bijstandsniveau uit te komen. Waarschijnlijk zal dat 4 dagen worden. Ben liever meer thuis, maar mijn eerste prioriteit is om mijn eigen geld weer te verdienen en niet meer afhankelijk te zijn van de soos. Gelukkig heb ik leuk werk waar ik hopelijk kan blijven :)

17. kirst78

kirst78 Fanatiek lid

Nov 15, 2007
    4,760
    0
    0
    Ik zou ook zooooooooo graag bij mijn meisjes thuis blijven, maar weet dat ik daar op den duur ook niet vrolijk van zal worden, dus 2 dagen werken is voor mij echt super. Ik werk nu 2 dagen in de week, dat is 1 dag ouderschapsverlof per week. Dit duurt tot halverwege maart en dan moet ik weer over op 3 dagen in de week. Financieel wel fijn, maar ik zou het liefst die 2 dagen blijven werken en financieel ook prima. Helaas staat mijn baas dat niet toe :x. Hij vindt dat ik bij 2 dagen werken in de week de feeling voor het werk mis. Grote onzin natuurlijk aangezien ik werk met een eigen caseload, maar ja die discussie ga ik toch nooit winnen.

Ik geniet van de dagen dat ik nu nog bij ze ben en probeer straks weer zo veel mogelijk mijn werk aan te laten sluiten op mijn prive, want dat staat bij mij heel ver boven op de prioriteitenlijst. Dus afspraken maken onder schooltijd of in de avonden, dus dat ik toch zoveel mogelijk bij de meisjes ben.

Succes, want ik begrijp helemaal hoe jij je voelt!

18. Mentiera

Mentiera Actief lid

Mar 29, 2010
    419
    0
    0
    NULL
    NULL
    Je ziet het echt verkeerd, luxe is in mijn ogen een bootje hebben, elke dag shoppen, dat soort dingen.
    Een normaal huis in een goede buurt vind ik geen luxe. Werken om je kindje weg te halen uit een huis 3 hoog achter in een achterstandswijk is een hele goede financiële reden om als moeder te gaan werken.
    mijn kindje ontwikkelt zich in dit huis zoveel beter als mijn oude huis en de kinderboerderij en de speeltuin dichtbij zou elk kind moeten hebben.

19. pcootje

pcootje VIP lid

Jun 17, 2009
    5,888
    0
    0
    In ons hutje.
    Weet niet wie het nu verkeerd ziet, maar een goedkopere woning hoeft niet altijd een achterstandwijk te zijn.
    Wij hebben het huis op 1 loon, hiermee voorkomen we tophypotheken en wonen we fijn in een , door mijn gerenoveerde, jaren 30 woning met een tuin van 700m2, daarachter een groot park incl speeltuin en kinderboederij.
    Als bij mij het niet haalbaar was geweest op 1 loon dan was ik gaan huren.

20. Mentiera

Mentiera Actief lid

Mar 29, 2010
    419
    0
    0
    NULL
    NULL
    Jouw huis vind ik nou luxe. Zo is het niet voor de meeste mensen hoor, dus om nou tegen ze te zeggen dat ze kleiner en goedkoper moeten gaan wonen, geen speelgoed te kopen en niet op vakantie te gaan is dan een beetje vreemd.

Share This Page