Wie werkt ook 4 dagen (of meer?)

Discussie in 'Weer aan het werk' gestart door Linn84, 7 okt 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Linn84

Linn84 Fanatiek lid

2 nov 2010
    3.489
    1
    38
    Ik heb intern gesolliciteerd naar een functie die ik heel graag wilde hebben en heb hem gekregen :D Helemaal blij! Voorwaarde is wel dat ik 32 uur ga werken ipv 24 en daarnaast flink aan de studie ga. Even omschakelen dus, voor ons allemaal.

Ik ben benieuwd hoe jullie het doen? Huishouden, kinderen, studie, werk. Hoe combineer je dat alles zonder een stresskip te worden?

En waar ik nu al tegenaan loop, de meningen van anderen ;) "4 dagen?! Nou, dat zou ik nooooooit doen, mis je veeeeeeel te veel van de kinderen" Ik en mijn man hebben het er goed over gehad en zijn er van overtuigd dat dit een kans is die ik moet grijpen. We staan volledig achter deze keuze. Maar toch...na zo'n opmerking ga ik toch even twijfelen...
    Klinkt dat bekend?

2. Lutty

Lutty Actief lid

26 okt 2012
    469
    0
    0
    Hier in België is het eerder regel dan uitzondering dat ook mama gaat werken, in de meeste gevallen ook gewoon voltijds, daar stelt niemand zich vragen bij en ook de Belgenkindjes worden groot.
    Daarnaast hoef jij je niet tegenover een ander te verantwoorden over hoe jij de opvoeding van (en dus ook de tijdsbesteding aan) je kinderen wil aanpakken! Dat is de keuze van jou en je man en een ander hoeft zich daar niet over uit te spreken.
    Hoe ik het straks ga doen, echt geen idee! Maar ik ga mij er geen zorgen in maken, denk dat onze wereld helemaal gaat veranderen als onze beeb er straks is en misschien ben ik dan wel blij dat ik de stabiliteit van mijn werk nog heb.
    Ik werk trouwens 5 dagen maar ga na mijn bevallingsverlof (tot beeb 3 maand is) nog 5 maand 4 dagen werken omdat we met een opvangprobleempje zitten door een te late inschrijving in de crèche.

3. Hopmarjanneke

Hopmarjanneke VIP lid

10 jul 2008
    13.548
    524
    113
    Vrouw
    Docent Frans (in opleiding)
    Duitsland
    Ik werk ook 32 uur, maar heb een partner die volledig thuis is bij de kinderen. Dat scheelt in ieder geval al veel regelstress.
    Wel wil ik je meegeven dat je echt dingen met je man in overleg met verdelen aangezien je én 8 uur meer gaat werken én ook nog een studie er bij moet doen... waardoor er voor jou nog minder tijd over blijft voor de huishoudelijke regeldingen.
    Je man zal hierin meer moeten inspringen ofwel je neemt iemand aan voor de schoonmaak etc.

4. JackieSt

JackieSt Fanatiek lid

18 jan 2013
    2.124
    0
    36
    Drenthe
    Ik werk ook 32 uur en mijn vriend 40 uur. Ik heb soms ook het idee dat ik me moet verantwoorden wat eigenlijk nergens op slaat. Ik vind het prima te doen maar het scheelt ook dat wij de opvang van mijn dochter erg goed geregeld hebben.

5. Shakes

Shakes VIP lid

2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    In België werken mama's over het algemeen minstens 4 dagen, meestal voltijds. Ik vond dat ook altijd heel normaal (nog steeds), alleen op dit forum hoor ik voortdurend opmerkingen over hoe zielig dat wel is voor de kinderen.

Nou, niet dus. Belgische kindjes zijn even gelukkig en gezond als Nederlandse. Mijn dochter is heel vrolijk op de opvang, en keert met even veel plezier weer naar huis. Ze heeft verschillend plekken waar ze opgroeit en geliefd is en graag is, en toch is ze nog steeds het liefst bij mama en papa.

Wat wij overigens wél doen, is een poetsvrouw elke week. Ik haat poetsen, en de tijd die vrijkomt omdat die heldin wekelijks mijn badkamer kraaknet maakt, spendeer ik met heel veel plezier aan mijn dochter.

6. Chiggy

Chiggy VIP lid

29 aug 2010
    12.876
    25
    38
    Rotterdam
    Ik werk ook 32 uur. Een partner heb ik niet. Familie in de buurt ook niet. Ben dus behoorlijk op mezelf aangewezen en ik vind het prima te doen! Mijn kleine gaat naar een gastouder. Huishouden doe ik gewoon op mijn vrije dagen... Op werkdagen doe ik niet zoveel behalve dan even de rotzooi opruimen en de afwas, en soms een wasje.

7. Hopmarjanneke

Hopmarjanneke VIP lid

10 jul 2008
    13.548
    524
    113
    Vrouw
    Docent Frans (in opleiding)
    Duitsland
    Weet je, dat heeft gewoon te maken met de beeldvorming, er zijn immers veel meer landen waar de moeder na de geboorte fulltime werkt (Scandinavische landen oa) Maar NL is wel het land met het hoogste aantal parttime dienstverbanden.

Dus wat wij in NL heeeeeel normaal vinden is voor jullie (oa in BE) een uitzondering en andersom. Het is alleen wel jammer dat je altijd wordt afgerekend op je keuzes... werk je "teveel" is het niet goed, maar wanneer je thuis bent bij je kindjes is het ook noet goed :D en alles daar tussen in. Er is geen algemene "waarheid" mbt werken en kinderopvang.

8. Linn84

Linn84 Fanatiek lid

2 nov 2010
    3.489
    1
    38
    Jullie hebben gelijk :D Het gaat ook vast wel goed komen, heb er in ieder geval enorm veel zin in!

Mijn man werkt 4x9, en is dus ook een dag thuis bij de kinderen. Daarnaast doet hij gelukkig heel veel met hen en in het huishouden, dus wat dat betreft zit het wel goed!

Ben erg benieuwd hoe snel het allemaal gaat wennen. Ook voor de kinderen. Dochter kan straks niet meer naar de psz, omdat ze een dag extra naar de opvang gaat. En om de week komt mijn sm een dag oppassen.

9. Snoeppie

Snoeppie Bekend lid

10 sep 2012
    521
    0
    0
    NULL
    NULL
    Wij werken ook beide op contract 32u. Ik heb daar nog dagelijks 1,5u reistijd bij en manlief werkt vaak op zaterdag nog 4u extra of een paar uurtjes 's avonds bij drukte. Ik vind het nu goed te doen, maar moet toegeven dat het wel handig zou zijn als wij 1x p.m. een poetshulp zouden hebben om de onderhoudsklusjes werk te werken want daar kom ik slecht aan toe. Daarnaast accepteer ik dat het huis niet altijd zo netjes is als wat ik had gehoopt haha. Ik vind poetsen dan ook verschrikkelijk dus doe alleen het hoognodige.

10. Hilly1980

Hilly1980 VIP lid

23 jun 2014
    7.299
    6
    38
    Ik ben zelfstandig ondernemer, dus ik werk nu wel meer dan 40u :D Ik hoop dat straks als de kleine er is ook te kunnen doen, want anders heb ik een probleem. Wel heb ik het voordeel dat ik als 'eigen baas' mijn dagen en uren flexibel kan verdelen.

11. Micera

Micera Fanatiek lid

23 jun 2013
    3.296
    547
    113
    Ik werk 40 uur per week. Ben zelfs meer gaan werken nadat mijn zoontje is geboren, omdat ik een nieuwe (hele leuke!) baan heb gekregen. Mijn man heeft wel 1 dag ouderschapsverlof in de week genomen voor het eerste jaar.
    Mijn zoontje gaat 4 dagen per week naar het kinderdagverblijf. Dat was de eerste week na mijn verlof even wennen, maar hij heeft het nu echt naar zn zin en begint zelfs al vriendjes te maken.

Zijn vader neemt hem mee naar bijvoorbeeld het consultatiebureau of de huisarts. Dat plannen we bewust op de papadag. Het huishouden doen we ieder de helft. We hebben samen een schema, waarop we afstrepen wat die maand gedaan moet worden. Het is netjes, maar we gaan echt niet iedere dag stofzuigen of stoffen. Daarin maken we keuzes. Vaak doe ik een deel van het huishouden in het weekend (en 's avonds de was tussendoor), mijn man doet het op zijn papadag.

Boodschappen doen we minder vaak dan voorheen, we leggen nu meer in de diepvries (brood voor de hele week bijvoorbeeld). We hebben dus echt een grotere koel/diepvriescombinatie gekocht, omdat we daar op misgrepen. Koken doe ik voor meerdere dagen, net zoals de groentehapjes voor mijn zoontje (veel maken, en dan in de diepvries).

Het is niet vervelend, ik vind mijn zoontje heerlijk en mijn werk ook erg leuk. Maar het is wel vol, eerlijk is eerlijk. Tijd voor extra's, shoppen, hobby's, sociale contacten, dat is schaars. Als ik thuis ben, besteed ik zoveel mogelijk tijd aan mijn zoontje. Vakanties idem. Niet erg, wel druk.

En inderdaad, heel vaak krijg ik vragende ogen als mensen horen dat ik 5 dagen per week werk en "net" een kind heb gekregen. (Komt vaak ter sprake wanneer ik even wegga om te kolven). Terwijl mensen aan de andere kant ook weer verbaasd zijn dat de vader een dag ouderschapsverlof heeft genomen. Uiteindelijk zijn het keuzes die wij zelf maken, en waar we beiden achterstaan. Dus ik maak me daar geen moment druk om.

12. Superjollie

Superjollie Fanatiek lid

13 feb 2011
    1.821
    72
    48
    Groningen
    Ik ben nu nog met verlof van de jongste, maar ga straks weer 4 dagen aan het werk. Ik werk 4 dagen van 8,5 uur, bij ons in het bedrijf is 34 uur fulltime!

Ik heb er weer zin in. De jongste is nu net gestart met de kinderopvang en dat gaat goed. Ik heb altijd 4 dagen gewerkt en mijn vriend ook. 2 dagen kinderopvang en 1 dag passen mijn ouders op. Wij gaan nu wel een poetsvrouw nemen, dat vinden we met 2 kinderen wel handig.

13. Lynn88

Lynn88 Bekend lid

15 feb 2013
    877
    0
    0
    Ik werk momenteel 4 dagen in de week en ik moet zeggen: ik vind het erg zwaar in combinatie met het moederschap.

Nu is het ook een vrij veeleisende baan waar ik in de praktijk meer tijd aan kwijt ben dan de 32 uur die op papier staan. Daarnaast werkt mijn partner 40-50 uur in de week dus de zorg voor de kleine komt grotendeels op mijn schouders terecht.

Ik wil je niet ontmoedigen hoor, maar ik zit momenteel overspannen thuis omdat het me teveel is geworden. Maar iedereen is daar natuurlijk anders in. Als alles goed gaat en ik ga straks weer langzaam aan het werk (het gaat al stukken beter namelijk) dan wil ik max. 3 dagen gaan werken. Voor mij (en belangrijker nog: voor ons gezin) is dan de balans werk-privé gewoon beter.

Ik moet er ook bij zeggen dat het financieel gezien voor ons niet broodnodig is dat ik 'zoveel' werk. Ik weet niet hoe dat bij jullie zit, maar dat telt ook wel mee denk ik.

Wat betreft de reactie van anderen: ik zou me daar niet ál te druk over maken. Vlak na mijn bevalling heb ik voordat ik mijn huidige baan kreeg een tijdje thuis gezeten. Ik werd gek van alle vragen: "Heb je al een baan?" "Hoevaak solliciteer je?" "Word je weleens uitgenodigd op gesprek?". En toen ik eenmaal een baan had en diezelfde mensen die het solliciteren maar lang vonden duren vertelde dat deze voor 32 uur was kreeg ik : "Zoveel?! Vind je dat niet teveel?" "Zo ga je wel veel van de ontwikkeling van L missen hoor". Kortom: het is in de ogen van sommige anderen nooooooit goed :D

14. Linn84

Linn84 Fanatiek lid

2 nov 2010
    3.489
    1
    38
    Haha, nee dat klopt. Het is nooit goed bij anderen. Menseigen denk ik, altijd klagen en zeuren ;)

Ik ga juist meer werken omdat ik ein-de-lijk iets mag gaan doen wat ik echt leuk vind! Mijn huidige functie vind ik echt verschrikkelijk. Ik ben er van overtuigd dat ik straks meer energie heb na 32 uur werken dan nu na 24. Dus daar ben ik niet zo bang voor. Daarnaast is mijn man 1 dag thuis bij de kinderen en doet hij erg veel in het huishouden.

Ik denk dat we het gewoon moeten gaan ervaren. Ik heb er onwijs veel zin in in ieder geval :D We hebben al een schema gemaakt met wat op welke dagen door wie gedaan wordt, dan bestaan daar straks geen misverstanden over en hoeven we er niet meer over na te denken.

15. Feye

Feye VIP lid

26 nov 2013
    6.467
    3.913
    113
    Vrouw
    Hier ook 32 uur (wat in de praktijk meer richting 40 uur gaat) en man ook 32 uur (40 uur contract, maar nu 8 uur ouderschapsverlof).
    Ik vind het goed te doen, maar dat komt ook omdat ik op 10 minuten fietsafstand van m'n werk woon en man en ik beide een baan hebben waarin we flexibel zijn (eerder of later beginnen, thuiswerken, vrije dagen wisselen, etc.). Dit maakt de 32 uur werken wel makkelijker.

En we zijn beide geen stresskippen, dus dat scheelt enorm. Het gaat zoals het gaat. Dat betekent dat wij soms om 20.30 uur pas aan het avondeten zitten, of dat er een berg met wasgoed ligt te wachten. Tja, ik kan me er niet druk om maken.

16. Lumiere

Lumiere Fanatiek lid

11 dec 2012
    3.622
    593
    113
    doktersassistente
    Brabant
    Ik werk 34u, 3 hele van 9u en 2 halve dagen. Vriend 36u. Ik vind het zwaar, maar minder zwaar dan ik voorheen had gedacht. Ik zou wel een dag minder willen, maar dat gaat financieel niet, dan zouden we heel krap komen zitten.

Mijn werk is wel begripvol, bv nu mijn zoontje de beruchte 4mnd dip heeft en slecht slaapt heb ik wat meer vrij hier en daar.

17. Nicci1982

Nicci1982 Niet meer actief

Mijn partner en ik werken beide fulltime. Mijn man 40 en dus 5 dagen en ik 36 min 1 uur ouderschapsverlof verdeeld over 3x9 en 2x4 dus 5 dagen waarvan 2 korte. Op de korte dagen werk ik de ochtend en mijn vriend de late dienst op zijn werk. Zo wisselen wij het perfect af.
    Bind het goed te doen en we hebben prima tijd voor elkaar. Daarnaast goeie opvang in de vorm van opa's en oma's. Dus ook daar is het volledig genieten en alle aandacht voor hem.
    En daarnaast een gelukkige moeder omdat ik lekker kan werken. Daar haal ik mijn energie uit! En een gelukkige mama is een gelukkig kind!

18. mappel

mappel Niet meer actief

Ik ben zelfstandig en werk tussen de 28-45 uur. Afhankelijk van hoe druk of het is, maar gemiddeld wel 36 uur. Ik vind dat echt verschrikkelijk. Ik was voorheen een workaholic alles ging voor mijn bedrijf, nu vind ik er niet veel meer aan. Ik heb zelf het gevoel Veel te moeten missen. Moeder/schoonmoeder/man passen op maar krijg vaak te horen 'heb je al gezien dat ze dit of dat kan? ' Ik baal daarvan en werk nu bewust even wat minder. Maar kan hierdoor wel moeilijker rondkomen. Het is keuzes maken. Nooit verwacht en toch gebeurt. Maar iedereen staat er anders in. ..

19. Kaboutermeis

Kaboutermeis Fanatiek lid

16 apr 2013
    4.184
    1
    0
    Hier ook een Belgje ;). Die fulltime of 4/5de werken doodnormaal vindt.

Op zich lijkt het werk mij dus wel goed te doen. Alleen nog een opleiding erbij vind ik "pittig". Daar ben ik benieuwd in of je dat gaat volhouden.

Ikzelf zou kijken of - als je de opleiding wil volhouden - geen poetshulp of strijkhulp ofzo kan krijgen.

In BE is de opvang ook wel "betaalbaarder" dan in NL. Hier kost een volledige dag opvang rond de 25 à 30 euro, warm eten 's middags inclusief.
    Bij jullie worden de prijzen kennelijk meer per uur berekend en zijn die best prijzig. En zit er vaak nog geen eten bij.
    En kinderen gaan bij ons op 2.5 à 3 naar school - in NL pas op 4 jaar.

20. mb90

mb90 Bekend lid

17 feb 2013
    706
    25
    28
    Vrouw
    Nog een belg hier :p

Ik werk 38uur (in 4dagen) en man 40uur en meer...
    Kunnen hier jammer genoeg niet minder werken maar het lukt momenteel nog goed!

Deel Deze Pagina