Hallo, Ik heb een vraag tav ouderschapsverlof. Ik werk normaal 32 uur. Na mijn zwangerschapsverlof ben ik voor 26 uur weer gaan werken. Door veel stress op het werk en gebroken nachten raakte ik oververmoeid. Omdat ik niet de ziektewet in wilde heb ik met mijn werkgever afgesproken om 16 uur ouderschapsverlof op te nemen. We hebben geen periode afgesproken hiervoor. Nu na 2 maanden gaat het goed met mij en wil ik weer meer werken. Mijn werkgever doet nu moeilijk. Mijn vraag: Wat zijn mijn rechten en plichten? Mag mijn werkgever het wijzigen of stopzetten weigeren?
Volgens mij kan je te allen tijde je ouderschapsverlof weer afbreken, je bent dan wel je resterende deel (in jouw geval alles, denk ik) kwijt. Mogelijk moet je dit 2 maanden van te voren laten weten, zodat een collega die jouw uren draait, dit ook op tijd weet. Maar dit weet ik niet zeker, lijkt mij alleen logisch. Jammer dat de afspraken niet duidelijker zijn gemaakt, maar daar heb je nu niets aan.
Staan deze afspraken op papier? En hoe heb je de aanvraag gedaan? Officieel is het nl zo dat wanneer je de aanvraag in één stuk hebt gedaan dat je inderdaad dan de rest van je uren kwijt bent mocht je besluiten weer volledig te gaan werken. Mocht er een einddatum in staan en je nog uren over hebt, dan blijven de rest uren wel bestaan.