Gefeliciteerd met je nieuwe functie! Hier ook een 32 uur contract. Ik moet er wel bij zeggen dat ik sinds we het ziekenhuistraject (omdat 2e wel erg lang op zich liet wachten) in gingen voor 4 uur in de week ouderschapsverlof heb opgenomen. En die heb ik aangehouden tijdens de zwangerschap en nu met de 2e erbij nog. Gewoon omdat het erg druk is allemaal. Die 28 uur verdeel ik over 4 dagen. En dat is 3 dagen in de week rennen en vliegen omdat mijn man ook 32 uur werkt (en helaas langer reistijd van 1,5 uur enkele reis erbij heeft) 1 dag ben ik vrij en 1 dag is mijn man vrij. Het belangrijkste is denk ik dat je met je man een goed team vormt. In opvoeden, huishouden en werk. Dat je beiden achter de beslissing staat, en blijft staan. Jouw werk is net zo belangrijk als het zijne! En natuurlijk dat je goede opvang hebt, waar je een goed gevoel over hebt. Dat je je niet druk hoeft te maken over de kinderen wanneer je aan het werk bent. En ervaring heeft mij geleerd dat je heel veel energie kunt halen uit je werk. Als jij blij wordt van het werk wat je doet, dan neem je dat mee naar huis. En nog een praktisch tipje: zet s avonds de ontbijttafel, school/opvang spullen, werktas en sleutels klaar. Dat scheelt een hoop ochtensstress. Ohja... bijna nog vergeten: voel je niet schuldig als er weer eens diepvriespizza op het menu staat. Laatst haalde ik de oudste van de bso, en dan wil hij altijd weten wat we gaan eten. Dus ik zei (licht beschaamd omdat iedereen het kon horen) dat we pizza zouden eten. Zoonlief stond te juichen en ik had wel 5 andere kinderen om me heen die ook mee wilden omdat zij 'vieze groenten' moesten eten.
Ik heb nog geen kind, maar mijn vriend en ik blijven ook allebei 4 dagen werken. Ik zie het probleem niet. Ik vind 2 dagen gaan werken, omdat je een kind hebt juist vreemd. Zou financieel ook niet kunnen overigens. En ik zou gaar worden van de hele dag thuis zitten met een kleintje. Heb als student veel opgepast bij anderen en dat is leuk hoor, maar dat was 1 of 2 dagen per week. Moet er niet aan denken om dat bijvoorbeeld 5 dagen per week te hebben. Kinderen zijn leuk hoor, maar 5 van de 7 dagen thuis zitten, zou ik heel saai vinden.
proficiat met je nieuwe, leuke functie! Ik zou zowiezo doen waar je je zelf prettig bij voelt. Er staan al een hoop praktische tips in dit topic over hoe je het voor mekaar kunt krijgen dus dat moet goed komen. Verder vind ik het wel grappig dat je zegt dat mensen om je heen het opvallend vinden dat 4 ipv 3 dagen gaat werken. Bij mij is het namelijk andersom Ik werk zelf maar 3 omdat ik graag meer thuis wil zijn, maar in mijn omgeving (collega's, vrienden) met bijna alleen maar universitair geschoolden is 4 eigenlijk het minimum vaak en vinden ze drie opvallend weinig. Ik heb dus ook veel moeite moeten doen om mijn baas te overtuigen dat het best kon in mijn functie. Maar anyways, is dus allemaal relatief. Vooral dus doen wat jij zelf prettig vindt! succes!
Haha nou saai is het nooit hoor. Je eigen kinderen zijn heel wat anders dan oppaskinderen. Ik werk dus ook 4 dagen maar dat is best heftig wanneer je kind niet doorslaapt bijvoorbeeld. En je eigen kind mis je ook echt wel als je zoveel werkt (vind werken ook heerlijk hoor).
Oke oke, saai is wellicht wat overdreven. Maar ik hoor van mijn moeder en haar vriendinnen dat 'de muren soms op hen afkwamen'. De dagen lijken toch veelal hetzelfde, vonden zij althans. Maar goed, gelukkig is iedereen anders en vindt de een het fantastisch en de ander wat minder. Ik geloof ook meteen dat het met een eigen kind anders is, daar wil je zoveel mogelijk van mee maken. Ik had het wat onhandig verwoord. Maar ik denk dat een goede balans het belangrijkste is. 70 uur werken is niet goed, maar als je van je werk houdt is thuiszitten ook niet goed. Juist de balans en de twee werelden zorgen ervoor dat je een leuke moeder kunt zijn. (denk ik: nog geen ervaring in de praktijk)
Het zou niet mijn keuze zijn maar zolang de opvang goed geregeld is moet het toch te doen zijn lijkt mij. Ik hoor weleens verhalen van 2 dagen naar de crèche,dan weer een dag naar opa/oma en dan weer een dag naar een ander familie lid. Dan ben je naar mijn mening niet goed bezig. Ik werk "maar" 2 dagen maar heb dan ook 3 kinderen. Ik merk wel dat naarmate de kinderen groter worden ze het soms wel vervelend vinden als ik moet werken en ze naar Bso moeten. Ze komen thuis toch meer tot rust dan elders. Zolang het niet ten kostte gaat van de kinderen moet je het gewoon doen.
Gefeliciteerd! Goed gedaan zeg. Of je een goede ouder bent wordt niet bepaald hoeveel tijd je met je kinderen doorbrengt maar HOE je tijd met je kinderen doorbrengt. Don't count the days, make the days count! Ik werk al zolang mijn kinderen er zijn 32 uur per week (met een tussenpose waarin ik zwanger en werkloos ben geweest). Ik heb geluk dat ik regelmatig thuis kan werken en mijn uren best flexibel zijn. Daardoor is het voor mij goed te doen. Ik ben erg georganiseerd maar haasten, daar hou ik echt niet van. Ik vind het heerlijk dat ik mijn kids gewoon naar school kan brengen bijvoorbeeld (ik begin rond 9:00). Een erg flexibele man helpt ook enorm. Wij nemen twee dagen kdv / bso af en één dag komen opa en oma. Samen hebben we bedacht dat we drie dagen opvang het maximum zouden vinden. Nu blijkt dat vooral onze oudste best wat moeite heeft met de BSO en daarom willen we het graag zo houden. Mochten opa en oma het niet meer kunnen doen (ze zijn alletwee flink op leeftijd) dan ga ik in principe minder werken zodat er geen extra bso nodig is. Het kan natuurlijk goed zijn dat we niet in die situatie komen omdat zoon zich beter gaat voelen of dat opa en oma nog lang duur zullen gaan (dat laatste hopen we natuurlijk want het is voor iedereen leuk) En mis ik veel? Nee, dat denk ik niet. Ik geniet enorm van mijn kids en heb eigenlijk nooit stress. Ik geniet ook van mijn werk, mijn vrienden en partner. Ik ben in balans en mijn kinderen die gaan lachend door het leven dus ook daar zit de balans wel snor!
Helemaal mee eens Gefeliciteerd hoor met je nieuwe baan! Ik werk vijf dagen en vind het prima te doen. Maar scheelt dat ik in het onderwijs zit en 14 weken vrij per jaar heb. Mijn man werkt vier dagen. We hebben ook een huishoudelijke hulp aangenomen zodat we niet op onze vrije zaterdag nog het huishouden moeten doen. In de tijd dat we thuis zijn willen we er ook volop zijn voor onze dochter. En dat commentaar is heel herkenbaar...dat komt vooral van moeders af die of helemaal thuiszitten of maar 2 dagen werken. Niets van aantrekken! Als mama happy is met dr baan en dr zelfontplooiing ben je ook een veel leukere mama
Thnx voor de leuke reacties en de tips! 's Avonds alles klaarzetten kan inderdaad een hoop gezoek schelen 's ochtends Gaan we meteen mee beginnen! En een huishoudster... lijkt me heerlijk, maar vind dat ook een beetje eng Misschien later... Ik ben nu geleidelijk naar mn nieuwe functie aan het toewerken en vind het zo heerlijk! Ik krijg hier echt bergen energie van In mijn oude functie keek ik ieder kwartier wel op de klok en nu is het echt zo opeens tijd om naar huis te gaan! Love it!
Ik werk ook 4 dagen en ik hou van mijn werk. Minder dagen werken vind ik niet zo prettig omdat ik het dan veel drukker heb en minder snel voor leuke projecten enz in aanmerking kom. Nu na de geboorte van nummer 2 neem ik even een tijdlang 4 uur ouderschapsverlof per week op (elke dag om 16 uur ipv 17 uur naar huis). Dat maakt het allemaal net wat makkelijker qua logistiek. Ik heb best wat reistijd en iets kortere dagen werken maakt onze avondspits veel relaxter. Het maakt voor onze kinderen heel veel uit of ik ze om 18 uur of om 17 uur ophaal. Ik begin op tijd dus manlief brengt ze dan weg. Ze gaan beiden 3 dagen naar het kdv en dat gaat heel goed. Ik ben maandag thuis en manlief heeft donderdag ouderschapsverlof. Verder proberen we 's avonds regelmatig iets qua opruimen en of schoonmaken te doen en de rest in de weekend. Op onze vrije dagen lukt dat niet zo best met een baby en een peuter... Ik denk er ook sterk over om een schoonmaakster te nemen. Zou zo heerlijk zijn als de badkamer en de vloeren elke week gedaan worden. Het is niet super schoon bij ons, maar ik zorg wel elke dag dat het beneden opgeruimd is en dat de wc en de keuken schoon zijn. Kost niet veel tijd als je het bijhoudt. Verder koken we vaak op onze vrije dagen een extra maaltijd of snij ik alvast de groente op de avond ervoor. Dan heb ik er verder na een werkdag weinig werk aan en kan ik aandacht aan mijn kleintjes besteden. Ik ben er heel blij mee dat ik mijn eigen centjes verdien, mijzelf kan ontwikkelen en toch ook voldoende tijd met de kinderen en manlief kan doorbrengen.
Ik werk ook 32u. En mijn man 36u. Heb daarnaast 2u reistijd per dag. Toch vind ik nog de tijd en energie om minimaal 4x per week nog paard te rijden. Wel ervaar ik af en toe wat stress over het huishouden. Een poetshulp lijkt me wel een uitkomst! Ik vind het erg belangrijk dat je niet afhankelijk bent/wordt van je man. Dus juist investeren in deze baan en studie! Succes!
Ik werkte tot aan mijn verlof 40u, nu 32. De afgelopen tijd heb ik een aantal keer ook op mijn vrije dag gewerkt en dat merkte ik direct, ik heb dat ene dagje echt nodig. Daarentegen kan ik ook niet zonder mijn werk, ik ben voor het eerst een dagje gaan werken toen mijn kleintje 8 weken was. Die dag voelde ik me super, eindelijk kon ik weer een keer mezelf zijn. De volgende dag heb ik gehuild omdat ik weer een hele dag thuis was met een baby. Ik hou enorm van mijn kind maar ik heb de uitdaging van mijn werk absoluut nodig. Om het allemaal geregeld te krijgen hebben we 2.5u/week een hulp en mijn schoonouders passen 1 dag in de week op. Dan wordt er ook even gestreken en zij doen de boodschappen en koken. Binnenkort gaat mijn man ook 4 dagen werken en hoeven mijn schoonouders niet meer elke week te komen. In de weekenden zijn we vaak bij mijn ouders of schoonouders en aangezien dat vrij ver weg is blijven we daar ook slapen. Overigens ben ik Belg maar woon in NL. Ik ging zelf als kind naar een gastouder en later naar de BSO. Verder hadden we vaste babysitters en hadden we 2x per week een poetshulp die ons ook ophaalde van school. Ik herken de verhalen van de BSO, als kind vond ik dat ook niet altijd even leuk. Als het lukt zou ik het wel willen proberen om een hulp te hebben net als mijn moeder, anders denk ik erover om samen met de buren een afspraak te maken dat we om de beurten de kinderen van school ophalen en oppassen.
Wij werken allebei voltijds. Ook hier is dat meer regel dan uitzondering. Gaat wel hoor. Trouwens, je kan het ook zo zien: in de meeste landen groeien de kinderen zo op en dat gaat prima. Daarbij moet jij als ze eenmaal groot zijn ook nog iets hebben: als je nu een carrièrekans misloopt omwille van uren kan je het je later mss gaan beklagen als je kinderen eenmaal je hulp niet meer nodig hebben of zelfs als ze voltijds naar school gaan (en dat is binnen een paar jaar al zo). Dan zijn ze ook niet bij jou. Gewoon goede afspraken maken met je man: huishouden beter verdelen of iemand aannemen. Enneuh... je kinderen zullen het je helemaal niet kwalijk nemen hoor. Laat die anderen maar praten.
Gefeliciteerd met je baan!!! Ik werk 32 uur en mijn man 40. Daarnaast volg ik nog een thuisstudie. Mijn zoon gaat 4 dagen per week naar de kinderopvang. Het gaat super goed en ik vind mezelf echt geen slechte ouder Als ik de keuze had, ging ik minder werken maar dat is helaas geen optie op dit moment.
Leuk een nieuwe baan, mooie kans toch Maar ik snap wel een beetje je gevoel, ik ben zelf ook grootgebracht met het idee dat werken voor een moeder prima is maar dat ze er vooral voor de kinderen moet zijn. En in bepaalde kringen schaam ik me er soms zelfs voor dat we een au pair hebben en we allebei 36u werken. Maar dat is volgens mij vooral cultureel bepaald. Mijn man (belg) vindt het trouwens ook heel normaal dat beide ouders fulltime werken, en neemt ook een groot deel (meer dan de helft) van het huishouden voor zijn rekening. Ik doe wel meer de schooldingen, doktersbezoeken en zwemles. Wij hebben 2 kinderen en krijgen straks de derde, als de derde er is ga ik 32 u werken (in het kader van iets minder opvangkosten) en doen we geen au pair meer (extra kamer nodig). Belangrijk is volgrns mij; goede afspraken maken. Plan je studieuren ook echt in overleg in, maak afspraken over het huishouden en verzin geen onmogelijke opvangconstructies want daar wordt je alleen maar gestresst van. Besteed uit waar het kan als je het kan betalen; neem een poetsvrouw of strijkhulp en laat de albert je boodschappen bezorgen. Zodat je je vrije tijd aan leuke dingen kunt besteden. Iedereen zijn eigen keuze maar ik vind leuk en uitdagend werk heel belangrijk, en een beetje doorgroeien ook. Alleen daarvoor al is minder dan 32u overigens geen optie in veel bedrijven. Veel succes en plezier ermee
Zelf had ik ook erg veel moeite met het kind naar de opvang te brengen, en ja ik zou het bijna zielig vinden om je kind veel naar de opvang te brengen. Maar het is ook weleens in me opgekomen dat het voor het kind heel normaal is, papa moet werken, mama gaat ook weg en het kind heeft ook een eigen plek voor overdag, iedereen is niet thuis overdag, ook geef je het kind mee dat je voor onderhoud en geld.... gewoon moet werken... Even 'andersom' denken dus, en dat is voor ons volwassenen soms moeilijk doordat we met een ander idee opgegroeid zijn.
en dat niet alleen. Op een goed kdv leren de kinderen zoveel meer als wanneer ze thuis bij moeders blijven. Denk aan het meedoen in een groep. Omgaan met leeftijdgenootjes. Eerste vriendschappen. Spelletjes spelen. etc. Bij ons werken ze met de methode speelplezier, en die sluit dan weer heel goed aan bij de lesmethode van de basisschool waar oudste zoon nu zit. Ik heb ook gemerkt dat de overgang naar de basisschool heel soepel is verlopen bij de oudste. Dat heeft er veel mee te maken dat hij al gewend was om weggebracht te worden naar een lek waar hij met een groep kinderen en een juf leuke dingen mag doen. En ook met het feit dat in zijn klas een paar kinderen zaten die hij nog uit de kdv-tijd kende.
Ik werkte 5 dagen en wilde liever terug naar 3, maar helaas, ik mocht alleen terug naar 4. Dan dus straks 4 dagen werken. Mijn man gaat ook 4 dagen werken, dus we zijn beiden een dag thuis, dat is wel fijn.
Ik werk 32 uur en mijn vriend nu hij ouderschapsverlof heeft ook 32. Wij hebben het zo geregeld dat hij maandag de hele dag, woensdagochtend en vrijdagochtend oppas heeft van onze ouders.
Ik werk ook 4 dagen (32 u) had liever 24u gehad maar helaas. opzich is het prima te doen, zodra ik thuis kom heb ik volle aandacht voor hem en als hij slaapt doe ik de was en sstofzuigen, de 3 vrije dagen doe ik uitgebreid het huis. Het is alleen even wennen en in het ritme komen. over oppas: Ma: schoonmoeder di: ik vrij. wo en do: mijn moeder vr: opvang mijn man werkt vol continu (32 u pw) en is vaak doordeweeks vrij, dan hoeft hij niet naar de oppas/opvang. wel zonde soms dat mijn man 2 van de 6 vrijdagen werkt dus we betalen vaak opvang voor niks of een halve dag