Verlof bezoek verloskundige

Discussie in 'Zwangerschap en werk' gestart door BeertjeY, 13 okt 2006.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. BeertjeY

BeertjeY Bekend lid

9 mei 2006
    889
    0
    0
    Utrecht e.o.
    Hallo,

ff mijn verhaal kwijt.....sry....

De ene dag meldde ik via de mail vanuit thuis aan mijn manager dat ik de volgende dag wat later zou komen ivm bloed laten prikken bij het lab ivm eventuele zwangerschapssuiker. (hadden namelijk suiker in mijn urine aangetroffen).
    En de volgende dag meldde ik wederom via de mail, want hij was niet aanwezig, dat ik op een bepaalde dag eerder wegging ivm controle bezoek aan de verloskundige.

Toen moest ik bij hem op het "matje" komen. Hij wilde overleg en was voorlopig nog niet accoord, ook dit ging via de mail. Dus ik naar hem toe. En toen gaf ie dus tijdens dat gesprek aan dat het niet fijn was dat ik alles in werktijd deed, ook omdat ik maar 3 dagen werk. En dat ie het daar niet mee eens was.
    Dus ik gaf als antwoord dat dit noodgevallen waren en dat ik als het enigszins kan altijd in mijn eigen tijd dit soort dingen doe.
    En dat dit niet de eerste keer is dat ik bij de vk kom voor controle en dat dit de eerste keer is dat ik dit doe in werktijd. En dat ik de afgelopen dagen/weken vaker bij de ha en het lab geweest ben maar dan dus wel in eigen tijd.

Ja ja dat wist ik niet stamelde hij. Maar een excuus kwam er niet.

Zat me toch wel erg hoog en was dan ook erg pissig. En was voor de rest van de dag zeer kort en stil. Was zo enorm kwaad, vooral omdat ik me voor meer dan 100% inzet. En er ook nog vervangende werkzaamheden bij doet voor een zieke collega. En nooit vraagt ie hoe het gaat. (de bullebak).
    Totdat op een bepaald moment een lieve collega een arm om mee heen sloeg en zei meid wat is er aan de hand, je bent je zelf niet. En toen, begon ik spontaan, mede door de hormonen denk ik, te janken. En dit is niets voor mij.
    Achteraf moest ik wel lachen want iedereen schrok enorm.

Maar zit er wel mee.
    Mag hij me zomaar verplichten om de bezoekjes aan de vk en de ha en het lab in mijn eigen tijd te doen? Vraag hier toch niet om. Doe dit ook niet voor mijn plezier wel dan (hihihi, behalve de bezoekjes aan de vk natuurlijk). En vaak kan dit (ha en lab) ook geen week wachten natuurlijk. Zoals jullie wel zullen begrijpen.
    Wie kan me hier antwoord op geven?
    Sorry, is toch nog een lang verhaal geworden en wilde het nog wel zo graag kort houden :)

Alvast bedankt voor jullie reactie!

Groetjes
    Yvonne.

2. Jucade

Jucade VIP lid

20 jul 2006
    18.229
    1
    36
    Assemblagemedewerkster
    Nope, je mag dit gewoon onder werktijd doen hoor! Hij heeft t dus bij t verkeerde eind en mag blij zijn dat jij t anders in je vrije tijd doet. Dit hoeft dus niet. Ikzelf ga altijd op maandag (mn vrije dag) naar de vk, maar geef lekker op mn werk aan dat ik dinsdags moet zodat ik ff eerder naar huis kan. (sneaky ik weet t) maar dit zijn hun ook.

3. Cynthia85

Cynthia85 Bekend lid

4 aug 2006
    799
    0
    0
    Gezondheidzorg
    Schiedam
    Officeel mag dit onder werktijd, maar bij mij op het werk doen ze ook moeilijk, kreeg ook een hele preek dat ik het maar buiten werktijd moet doen. belachelijk.

4. duikster

duikster VIP lid

13 nov 2005
    5.714
    73
    48
    je hebt recht om in werktijd te gaan. Bij mij vragen ze ook om het zoveel mogelijk buiten werktijd te doen en dat kan ik me wel voorstellen. Alleen houden mijn VK's alleen op mijn werkdagen spreekuur, dus... tja daar kan ik natuurlijk ook niets aan doen. Maar ik vind dat als je het zo veel mogelijk aan het begin of einde van je werktijd plant een werkgever eigenlijk niet zo moeilijk moet doen!

Karin

5. senseemillia

senseemillia VIP lid

20 nov 2005
    8.645
    0
    0
    beleidsadviseur
    Utrecht
    Ik werk zelf vier dagen per week. Vrijdag is mijn vrije dag.
    Natuurlijk mogen de bezoekjes vk, ha en zkh onder werktijd en ik heb dit ook echt wel gedaan als het niet anders kon.
    Meestal ging ik zelf op de vrijdag plannen. Een enkele keer met een ziekenhuisbezoek (dat valt dus gewoonweg niet te plannen) moest ik onder werktijd (en dan nog zo'n ongunstige tijd van elf uur 's ochtends ofzo..altijd fijn die ziekenhuizen).
    Maar je zoals je al schrijft voor je werkgever zijn die bezoekjes niet zichtbaar. Eigenlijk ook raar want dat zou dus betekenen dat mensen die minder werken of meer over minder dagen, in feite productiever zijn.

Ik vind overigens patroeschka, dat je het niet kan maken te liegen over de dag waarop je naar de vk gaat. Ongeacht hoe of wat je werkgever is.

6. Jucade

Jucade VIP lid

20 jul 2006
    18.229
    1
    36
    Assemblagemedewerkster
    Dan weet jij totaal niet waar je t over hebt, als je zo'n werkgever hebt als ik. Maar maakt niet uit. Ik vind t een leugentje om mn eigen bestwil.

7. mieltje

mieltje Bekend lid

19 jan 2006
    913
    0
    0
    Meestal is het geven en nemen.
    Ik probeer bezoekjes liefst buten werktijd te doen. Vindt ik voor mijnzelg ook prettiger. Kom ik niet onder druk te staan dat ik weer op tijd op mijn werk moet zijn.
    Al het niet anders kan dan probeer ik het of het begin van de ochtend of eind van de middag te plannen zodat ik toch produktief ben op een dag.
    Liegen tegen mijn werkgever zou ik niet eens durven!
    Je kan beter open kaart spelen.

8. Jucade

Jucade VIP lid

20 jul 2006
    18.229
    1
    36
    Assemblagemedewerkster
    Krijg toch geen vast contract, heb niks meer te verliezen. Ach laat ook maar, als jullie een beetje mijn verhalen over t werk hadden gevolgd, hadden jullie niet zo gereageerd denk ik.

9. senseemillia

senseemillia VIP lid

20 nov 2005
    8.645
    0
    0
    beleidsadviseur
    Utrecht
    Nee hoor ik dat wel gezien. Maar blijf er gewoon bij dat ik vind dat je daarover niet mag liegen. Ik schreef volgens mij ook ongeacht hoe of wat voor soort werkgever. Je staat nog onder contract.

10. bosi333

bosi333 VIP lid

1 aug 2006
    37.265
    6.790
    113
    Misschien is liegen niet echt aardig, maar ik moet zeggen dat ik het wel snap. Ik heb het vroeger ook wel gedaan( ik zit nu op school, dus dan mag je zelf weten wanneer je wel of niet gaat)

Ik vind niet dat iemand kan oordelen in welke situatie jij zit. Als jij denkt dat dit beter is voor jou, zou ik het zeker niet laten of je schuldig over voelen. Maar dat doe je gelukkig ook niet, ;)

Soms moet je gewoon voor jezelf kiezen. Je leeft maar 1 keer tenslotte.

11. Molly

Molly Fanatiek lid

4 dec 2005
    1.456
    0
    0
    Ik ben van de week ook 1 keer onder werktijd naar de verloskundige geweest, zolang je het niet altijd expres onder werktijd plant moet dat geen probleem zijn. Nu vraag ik me alleen af onder welke post dit valt (voer zelf de uren in). dit is geen bijzonder verlof, maar waaronder moet je het dan afschrijven, weet iemand dit?

12. Allahinkulu

Allahinkulu Fanatiek lid

16 jan 2006
    3.608
    4
    38
    Vrouw
    Turkije
    haha whatever..patroeschka..ik zou dat ook gerust doen hoor :) Ik heb sowiezo een hekel aan werken..dus ik ben altijd al iemand van de smoesjes geweest..ook op school trouwens :p:p
    Ik haat verplichte dingen :)

13. kristel

kristel Niet meer actief

Dit verschilt per werkgever. Bij mijn werkgever moet ik voor de uren dat ik voor een vk, huisarts, tandarts of iets dergelijks ga verlof opnemen.

14. Pendrag

Pendrag VIP lid

26 jul 2006
    6.458
    1
    0
    Ik vind het ronduit asociaal om hierover te liegen. Ook als je een rotwerkgever hebt. Dan zoek je toch ander werk? Ik vind dat je problemen moet oplossen en niet liegen. Maar goed, dat is mijn mening.

Omdat ik zelf 40 uur werk, kan ik niet in eigen tijd naar de VK. Maar ik ik zorg er wel altijd voor dat mijn afspraak meteen om 8 uur 's ochtends is. Zo kom ik hooguit een half uur later op kantoor. Dit valt volgens onze CAO in de baas z'n tijd.
    Nu ik voor 25% ben ziekgemeld, kan ik ook eens aan het einde van de middag een afspraak maken. Wel zo leuk omdat mijn vriend dan ook meekan.

15. MarionM

MarionM Bekend lid

2 aug 2006
    761
    0
    0
    Breda
    Ik plan het altijd buiten werktijd, ik werk maar 3 dagen in de week dus dat kan makkelijk.
    Ik heb 1 keer onder werktijd een echo laten maken, maar dat was een spoedecho ivm bloedverlies. Toen ging die echo even voor natuurlijk ;) Maar daar deden ze op mijn werk ook niet moeilijk over gelukkig.

16. Jansen

Jansen Bekend lid

6 nov 2005
    588
    0
    0
    Als je een CAO hebt zul je daar vaak teruglezen dat je dergelijke afspraken in eerste instantie buiten werktijd moet inplannen, zeker als je parttime werkt.

Je zegt "ik heb er toch niet om gevraagd" maar bedenk ook eens dat je werkgever er ook niet om heeft gevraagd.

En liegen vind ik persoonlijk nooit een oplossing..

Succes ermee

17. Niet meer actief

Mijn werkgever heeft ook getracht om hierover moeilijk te doen. Maar tsja.. ik woon in een dorp en de VK heeft daar maar1 keer per week een consult..

Ik riep ook meteen dat ik niet ga stressen omdat mijn chef dit dan toevallig niet uit vindt komen. Het is dat of ik neem er een vrije dag voor op! Dan ben ik er lekker de hele dag niet....

tsja.. die keus was snel gemaakt hè!

18. BeertjeY

BeertjeY Bekend lid

9 mei 2006
    889
    0
    0
    Utrecht e.o.
    Al mijn bezoekjes aan de VK heb ik in mijn eigen tijd gedaan. Nu dus op 1 na, en dat terwijl ik dan ruim 7 maanden zwanger ben.
    Volgens de CAO vallen dokterbezoeken e.d. onder betaald verlof.
    Heb er wel om gevraagd om zwanger te worden. Maar niemand vraagt om "kwaaltjes".
    Dus ik snap eigenlijk niet goed waar je heen wilt. Maar oke. Zal wel aan mij liggen :(

En liegen op mijn werk doe ik niet. Ben gewoon te eerlijk. Meld me zelfs af als mijn manager niet aanwezig is of zo.

19. Jansen

Jansen Bekend lid

6 nov 2005
    588
    0
    0
    Ik wil nergens heen, jij voelt je waarschijnlijk aangesproken.

Als je op 1 keer na altijd in je eigen tijd bent gegaan is er toch niets waar jij óf je werkgever je druk om hoeven te maken.

En ik ben de laatste die zich druk maakt om wanneer anderen hun afspraken inplannen

20. Inky

Inky Fanatiek lid

12 mei 2006
    3.195
    0
    0
    Leerkracht
    Bij ons is de vk alleen op woensdag in ons dorp de andere dagen is ze in een nabij gelegen stad. Ik werk de ene woensdag wel en de andere woensdag niet.
    Tot nu toe zijn alle bezoekjes op mijn vrije dagen gepland en de volgende is op de dag dat ik moet werken. Mijn werkgever doet absoluut niet moeilijk. Mede daardoor hou ik ook rekening met hem en plan ik al mijn bezoekjes zoveel mogelijk op mijn vrije dagen.

De 20 wekenecho daar kon ik geen dag voor uitzoeken maar wel ene tijdstip. Ik kies het dan zo dat hij maar voor 1 dagedeel vervanging hoeft te zoeken. En wat doet hij dan...... hij zegt, geniet er maar lekker heel de dag van.

Juist omdat hij weet dat ik nooit zomaar iets op ene werkdag plan gaan we zo soepel met elkaar om.

Maar sommige dingen kunnen echt niet wachten. Zoals prikken voor suiker e.d. en daar moet dan niet moeilijk over gedaan worden.

Deel Deze Pagina