Mag dit? Onbetaald vakantie.

Discussie in 'De lounge' gestart door Skatje, 12 mei 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Skatje

Skatje VIP lid

10 dec 2008
    9.026
    165
    63
    Vrouw
    Gastouder
    Arnhem
    Grrrr die werkgever van mijn man! Waarschijnlijk heeft hij nu geen recht op loon tijdens de vakantie..

Sinds juli vorig jaar werkt mijn man voor zijn huidige werkgever. (Transport, werkt als vrachtwagenchauffeur) Er was afgesproken dat hij 1x een 0-urencontract zou krijgen voor 3 maanden en daarna voor 40 uur.
    Na afloop van dit contract kreeg hij weer 0-uren. Nou ok. Kan, ging niet denderend met het bedrijf dus whatever.

In december ging het bedrijf failliet. Op 6 januari was er een doorstart (22 december eigenlijk, maar zijn baas zegt 6 januari waardoor de periode 22-12/6-1 nog onbetaald is). Mijn man heeft toen wéér een 0-urencontract gehad. En daarna nog 1. Hij heeft wel ieder week 60 uur of meer gewerkt, zonder uitzondering.

Nu hebben we de laatste 3 weken van juni vakantie. We willen dan met de caravan weg. Zijn baas zegt doodleuk dat je geen vakantiedagen opbouwt met een 0-urencontract en zegt dat je bij het UWV een uitkering voor die weken kunt aanvragen omdat je recht hebt op vakantie.
    Het UWV zei eerst dat dat klopt, maar nu komen ze erop terug en zeggen ze dat hij bij zijn werkgever moet zijn. En uiteraard weet die van niks.

Mag dit? Hoeft zijn werkgever hem niet door te betalen bij vakantie? Ik dacht dat als je een x aantal uur had gewerkt, je daar wel recht op hebt ondanks een 0-urencontract.

Heeft iemand hier verstand van.

2. Vlinder1985

Vlinder1985 Bekend lid

10 sep 2012
    802
    4
    18
    Utrecht
    Ik heb zelf ook een 0-uren contract en ik krijg mijn vakantiedagen en vakantiegeld direct elke maand met mijn salaris erbij gestort. Ik kan zelf wel vrij nemen, maar deze krijg ik dan niet doorbetaald inderdaad, hier moet ik zelf geld voor apart leggen.

3. Kaala

Kaala Fanatiek lid

10 okt 2012
    2.672
    0
    36
    NULL
    NULL
    Ik woon dan wel in de UK maar voordat ik een vast contract had hier werkte ik voor een agency, onbepaalde tijd.

Ik kreeg 't vakantiegeld samen met m'n uurloon (was echt maar 2 pond trouwens..) en als ik eens vakantie wou was dat ook altijd onbetaald.

4. blackrose88

blackrose88 Bekend lid

16 dec 2012
    877
    0
    0
    Vaak is het met 0 uren contracten dat het salaris wat hoger is en daar dus je vakantie geld bij in zit.

Ik heb ook wel is een 0 uren contract gehad en mijn vakantie dagen werden ook niet betaald. Want met 0 uren contract word je alleen de dagen betaald dat je daadwerkelijk werkt

5. Skatje

Skatje VIP lid

10 dec 2008
    9.026
    165
    63
    Vrouw
    Gastouder
    Arnhem
    Mijn man krijgt geen vakantiedagen en vakantiegeld bij zijn loon in. Hij bouwt wel gewoon vakantiegeld op, maar geen dagen??

6. Mnon

Mnon Niet meer actief

0 uren contract is volgens mij gewoon pech hebben bij vakanties.

7. Skatje

Skatje VIP lid

10 dec 2008
    9.026
    165
    63
    Vrouw
    Gastouder
    Arnhem
    Dat is dus niet het geval bij hem.

8. Vlinder1985

Vlinder1985 Bekend lid

10 sep 2012
    802
    4
    18
    Utrecht
    Misschien even het contract bekijken, hier moet het instaan.

9. Kaala

Kaala Fanatiek lid

10 okt 2012
    2.672
    0
    36
    NULL
    NULL
    Misschien even het contract van werkgever goed doornemen, hier was mijn werkgever ook zijn eigen regeltjes aan het verzinnen

10. Skatje

Skatje VIP lid

10 dec 2008
    9.026
    165
    63
    Vrouw
    Gastouder
    Arnhem
    Contact staat niks in.

Denk dat hij de FNV maar moet bellen.

11. Be Happy

Be Happy Niet meer actief

Inderdaad.

Het contract grondig doorlezen alsmede even nauwkeurig naar zijn loonstrookje kijken.

12. Chiggy

Chiggy VIP lid

29 aug 2010
    12.876
    25
    38
    Rotterdam
    Je bouwt gewoon vakantiedagen op hoor... over de daadwerkelijk gewerkte uren. Zou mooie boel zijn anders ;)

Volgens de wet heb je recht op 4 x de wekelijkse arbeidsduur aan vak.uren.
    Bij een 40 urige werkweek is dat dus bijvoorbeeld 20 dagen...
    Als je nagaat hoeveel uur hij gewerkt heeft kun je zo uitrekenen hoeveel vakantieuren er opgebouwd zijn.

13. Tweekids

Tweekids VIP lid

26 aug 2012
    13.148
    330
    83
    Vrouw
    Kraamverzorgster & hypnobirthing docent
    Ik zou even het juridisch loket bellen, super snel antwoord ! :)

Wel balen natuurlijk hier zit je niet op te wachten. Wel kan je maar dat weet je vast een contract afdwingen omdat hij nu al zolang zoveel uren werkt..

14. Misha85

Misha85 Fanatiek lid

17 dec 2013
    1.326
    0
    0
    Ik heb met mijn 0 uren contact gewoon vakantie gehad onbetaald dat wel
    Maar ik had wel mijn dagen opgebouwd. Ik zou even in de cao kijken als ik hem was
    Want naar t UWV gaan voor vakantie is n beetje raar ;)

Las ik nu goed dat hij 4x een 0 uren contract heeft gekregen?
    Zo ja dan zou ik even naar het juridisch loket gaan want dan heeft hij nu recht op een vast contract,na 3x verlenging hoor je voor vast aangenomen te worden. zonder uitzondering

15. Skatje

Skatje VIP lid

10 dec 2008
    9.026
    165
    63
    Vrouw
    Gastouder
    Arnhem
    Er zit een faillissement tussen. Dus dan is het per januari een 'nieuwe werkgever' en heeft hij dus nog maar 2 contracten gehad.

16. Kim11

Kim11 VIP lid

23 mrt 2011
    5.960
    178
    63
    Sowieso mag je niet meer dan 3x een 0uren contract hebben. Als je langere tijd zoveel uur per week werkt standaard, dan kun je eisen dat dit omgezet wordt in het zoveel uren contract. Hij is dan wettelijk verplicht om je dat te geven.

Bij mij, bouwde ik gewoon vakantiegeld op hoor, en ik kreeg gewoon uitbetaald. Tis maar net wat voor regeling je hebt.

17. Misha85

Misha85 Fanatiek lid

17 dec 2013
    1.326
    0
    0
    Bij het zelfde bedrijf ? En als er voor hem niets is veranderd dan maakt dat niets uit
    Gewoon even voorleggen bij het juridisch loket

18. Skatje

Skatje VIP lid

10 dec 2008
    9.026
    165
    63
    Vrouw
    Gastouder
    Arnhem
    Tnx! Gaan we doen!

19. K0pjeThee

K0pjeThee Bekend lid

18 nov 2011
    990
    52
    28
    mh
    Met een 0- uren contract heb je recht op vakantie uren en vakantiegeld. Dit wordt berekend over de daadwerkelijk gewerkte uren.
    Je kunt de vakbond of rechtsbijstand laten bemiddelen, maar dit kan wel de verstandhouding tussen je man en zijn werkgever beïnvloeden.

20. Niicci

Niicci Fanatiek lid

1 apr 2013
    2.700
    49
    48
    Nederland
    Bij mijn laatste 0-uren contact zat "vakantiegeld" er bij in. Dit werd gewoon maandelijks uitbetaald waardoor het maandloon hoger was.
    Máár: dit stond wel in mijn contract vermeld.

En bij mijn 0-uren contract ervoor kreeg ik achteraf vakantiegeld en zat het niet bij het maandloon in.

Deel Deze Pagina