Ik heb van 14-15,5 kranten gedaan, begonnen met een zomer ronde tijdschriften.. Blauwe maandag in de appie gewerkt en daarna nog een jaar bij bastion hotel.. Daarna gemigreerd..
Ik moest toen ik nog op de basisschool zat, ik geloof vanaf een jaar of 7, elke dag de afwas doen. Ene week afwassen en de andere week afdrogen. Elke avond de tafel dekken, afruimen, en 3x per week savonds het eten aan zetten. Zelf mijn kamer opruimen en schoonmaken en 1 keer per maand de ramen Lappen (al deed ik dat vrijwel nooit). Vaak deed ik mijn eigen wasgoed wassen omdat mijn moeder altijd alles zolang mogelijk uitstelde om geen halve machines te draaien. Bij mijn opa en oma sweekends hielp ik mee op de boerderij maar hier genoot ik ook heel erg van. Thuis was wel echt een stomme verplichting.
Ik kom uit een horaca familie. Dus ja, ik hielp/werkte al jong mee. Koelkasten bijvullen, afwassen, bestek pouleren, servetten vouwn, tafels indekken etc, maar ik vond dat eigenlijk altijd heel leuk. Ik mocht hier echt niet voor van school wegblijven hoor! Later toen ik zelf in een ander restaurant/bar werkte werd het weleens anders. Als er zieken waren bij mijn moeder, en ik was vrij, werd ik gebeld (om 08.00 ofzo) met de meededeling; over een half uur staat er een taxi voor de deur, jij opent en je wordt afgelost om 14.00. Uhm oké.... en sons ging ik daarna dan door naar mijn eigen werk en werkte ik door tot 02.00 's nachts. En dus werkte ik (te)veel en (te) vaak naast mijn HBO en WO. Maar dit was nooit onbetaald, maar niet geheel vrijwillig. Ik denk dat TS moeite heeft met het feit dat het zo ging bij haar vroeger? Jij moest werken? Onbetaald? En veel te veel?
Mijn man is met zijn broers/zussen en ouders als vluchtelingen naar Nederland gekomen 18 jaar geleden. Hij deed toen 4 krantenwijken vanaf 5 uur sochtends tot half 9 sochtends. Dan ging hij naar school en savonds vouwde hij folders. In de zomer werkte hij de hele zomervakantie in kassen bij een tomaten kwekerij. Hij begon hiermee al op zeer jonge leeftijd. Hij was rond 11-12 jaar oud! Al het geld wat hij verdiende samen met zijn 4 broers (die werkten ook allemaal zo hard) werd direct aan zijn ouders afgestaan. Zo konden ze samen sparen dat hun vader een eigen onderneming kon openen. Inmiddels is die onderneming nu een groot familiebedrijf geworden waarin alle broers werken 🙂 Alle broers hebben niet eens meer doorgestudeerd omdat het bedrijf wat hun vader opgezet heeft zo succesvol is geworden! Nu plukken ze daar allemaal de vruchten van want na al die jaren loopt het nog steeds goed genoeg om van te leven.
Dankjewel voor de reacties. Ik was inderdaad niet op zoek naar verhalen over bijbaantjes enzo, want die heb je (neem ik aan) vrijwillig gedaan en daar heb je geld voor gekregen. Ik was op zoek naar verhalen over mensen die als kind dus verplicht gewerkt hebben, hele dagen en vaak ook 's avonds, in het bedrijf/huis van hun ouders en daar geen geld of andere beloning voor kregen. Ik schreef ook specifiek jonger dan 14/15 jaar, omdat je beneden die leeftijd niet meer dan een paar uur achter elkaar mag werken. Ik heb me rot gezocht online, maar ik vind alleen verhalen van kinderen in derde wereldlanden of verhalen van voor de invoering van de leerplicht. Ik vind het zo bizar... ik had geen idee van hoe uitzonderlijk het was. Vooral omdat best veel mensen konden zien dat ik aan het werk was, ook onder schooltijd, ook in de avond, en er toch nooit iemand iets van zei. Ik heb verder geen behoefte om hier veel informatie over te geven omdat ik bang ben voor herkenning. Ik was vooral op zoek naar lotgenoten, maar ik denk dat die er niet veel zijn. Toch bedankt voor al jullie reacties.
het is erg afhankelijk van hoe heftig jij het ervaren hebt, en wat voor 'werk' je gedaan hebt in het bedrijf van je ouders. En ging je dan naar school, of bleef je weg van school? bij alle families met familiebedrijven zie ik eerlijk gezegd dat kinderen inderdaad meewerken in het thuisbedrijf, dat is vaak juist de dynamiek van een familiebedrijf. Mijn man komt uit een horeca familie, ze hadden ijssalons, eettenten, ijskraampjes enz, en de hele familie werkte mee vanaf een jaar of 7. En ze kregen ook niet betaald door eigen ouders oid, het was werken voor het gezamenlijke gezinsinkomen. Hij is zo opgegroeid en heeft het nooit als negatief ervaren, juist heel positief. Bij de ijssalon en de friettent hier in het dorp zie ik bijv ook de kinderen van de eigenaren meehelpen. Zelfs bij de dansschool waar mijn kinderen zitten staan de kinderen [9-10 jr] van de eigenaar bij de jassen en achter de koffiebar op woensdag- en vrijdagmiddag Maar bij jou proef ik hele negatieve ervaring, en daar zit wellicht een veel diepgaandere reden dan enkel meewerken in het familiebedrijf..
Je laatste post vind ik niet zo prettig. Zijn een paar meiden heel open over hun vervelende en verdrietige ervaring en daar sta je niet zo bij stil. Want je denkt dat hier niet veel lotgenoten zijn. Als er 1 is, zou dat al fijn zijn toch? Maar je geeft te weinig informatie wat ook je goed recht is hoor. Sterkte! En één hele dikke knuffel voor alle verdrietige verhalen!! Respect voor jullie!
Ik sluit mij hier bij aan. Ik lees hier toch een aantal verhalen van vrouwen die ook vanaf jonge leeftijd moesten werken. Waaronder ikzelf. Ik heb er gelukkig achteraf gezien geen moeite mee, maar ik vond het ook niet leuk dat toen ik eenmaal betaalde baantjes had al mijn verdiende geld moest afgeven voor de huishoudpot. Toen ik jonger was, wilde ik uiteraard ook gewoon spelen in plaats van werken. Ik begrijp het zeker wel en volgens mij meer dames hier.
Het spijt me dat ik hier niet gereageerd heb op de pijnlijke verhalen van sommige dames hier, maar ik was bezig om hen PM's te schrijven ter reactie. Ik ga een verzoek doen om dit topic te sluiten, want het voelt bij nader inzien voor mij niet prettig om het er op deze manier over te hebben. Ik heb het verkeerd ingeschat.