Wie werkzaam in Welzijn/Gehandicaptenzorg? MBO voldoende of toch HBO?

Discussie in 'De lounge' gestart door Minny, 2 jul 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Minny

Minny Fanatiek lid

26 sep 2007
    4.647
    2
    0
    Hallo, ik ben er helemaal uit en wil een opleiding gaan volgen richting Welzijn, om persoonlijk begeleider te worden.

Nu kom ik er niet helemaal uit of ik aan MBO niveau 4 voldoende heb of toch beter HBO SPH kan gaan doen.

Als ik op de sites van onderwijsinstellingen kijk staat daar dat je met MBO ook al heel ver komt, maar bij de meeste vacatures staat toch dat ze SPH vragen.

HBO is een hele grote stap voor me en dit zou ik niet naast mijn huidige baan kunnen/willen doen. MBO zou ik nog wel aandurven.

Wat denken jullie, MBO of HBO voor deze functie?

2. Hanneke23

Hanneke23 Bekend lid

20 jan 2012
    642
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hoi Minny,

Ik heb mijn opleiding mbo verpleegkunde in de verstandelijk gehandicapten zorg gehaald. Daarna ook nog een tijdje daar gewerkt als persoonlijk begeleidster.
    Kan dus prima hoor met een niveau 4.

3. Koali

Koali Fanatiek lid

1 okt 2012
    1.845
    0
    36
    NULL
    NULL
    Hier is de ervaring dat je met MBO niet volledig persoonlijk begeleider wordt, maar meer een tweede begeleider van iemand. Dan heb je een collega die eerste begeleider is (en HBO heeft gedaan) naast je staan. Die is dan ook verantwoordelijk voor bijvoorbeeld begeleidingsplannen, doelen, gespreksvormen, etc. Jij bent hierin dan ondersteunend.

4. Minny

Minny Fanatiek lid

26 sep 2007
    4.647
    2
    0
    Maar mag je dan alles doen als persoonlijk begeleider wat je met een sph opleiding ook mag? Ik wil wel een verantwoordelijke functie en geen assistent worden.

5. Minny

Minny Fanatiek lid

26 sep 2007
    4.647
    2
    0
    Hihi zie nu pas jouw antwoord. Dus met MBO ben je wel een assistent en met hbo niet?

6. Mama092013

Mama092013 Fanatiek lid

23 feb 2013
    1.276
    17
    38
    Vrouw
    Ik werk in de gehandicaptenzorg.
    Brabant
    Ik heb spw 4 gedaan en ben nu persoonlijk begeleider. Ik ben verantwoordelijk voor de behandelplannen etc.. Ben eindverantwoordelijke, dus ben geen 'assistent'
    Dus mbo is prima!
    Bij ons is het zo dat je met hbo bijvoorbeeld coördinerend begeleider bent, maar dan ben je meer verantwoordelijk voor het team.. Een meer overkoepelende functie.
    Als je echt cliëntgericht wil begeleiden is mbo dus voldoende.

7. Minny

Minny Fanatiek lid

26 sep 2007
    4.647
    2
    0
    Dat is wat ik ook op de sites lees, maar bij vacatures vragen ze vaak wel HBO. Hoe kan dat dan?

8. Mammietammie

Mammietammie Fanatiek lid

18 jan 2012
    1.567
    0
    36
    Zuid-Holland
    Zeker als je een verantwoordelijke functie wil zou ik hbo aanraden. Bovendien zijn er tegenwoordig zo ontzettend veel mensen die de zorg in willen, werkgevers hebben ze voor het uitkiezen. Dus hoe hoger geschoold hoe beter op dit moment.

9. Minny

Minny Fanatiek lid

26 sep 2007
    4.647
    2
    0
    Als ik Internet mag geloven heb je als persoonlijk begeleider niveau 4 een hele grote kans op werk.

MBO zou ik nog wel via NCOI naast mijn huidige baan aandurven. Maar HBO met al die verslagen enzo maken durf ik er niet naast te doen.

Lastige keuze!

Ik denk trouwens al een heel goed beeld te hebben van deze functie, maar als iemand het leuk vindt om er nog iets over te typen, lees ik dat graag. Hoe ziet je dag er bv uit?

10. Mammietammie

Mammietammie Fanatiek lid

18 jan 2012
    1.567
    0
    36
    Zuid-Holland
    Op dit moment heb je eigenlijk helemaal geen grote kans op werk in de gehandicaptenzorg, er zijn heel weinig vacatures en veel werkzoekenden. Dat is ook de reden dat werkgevers in vacatures vragen om hbo, het is niet nodig voor de functie maar ze kunnen het zich gewoon permitteren.

Maar wil jij begeleider worden en dus alleen met cliënten werken, of heb je de ambitie om eerst verantwoordelijk begeleider, trajectcoordinator of Teamleider te worden?

11. Liekj

Liekj Niet meer actief

ik werk ook in de gehandicaptenzorg als persoonlijk begeleider met mbo niveau 4.
    mijn collegas met sph doen hetzelfde werk als ik en verdienen hetzelfde..
    dus mbo lijkt me prima.

er zal vast verschil zijn per instelling, maar zo zit.het dus bij ons :)

12. Minny

Minny Fanatiek lid

26 sep 2007
    4.647
    2
    0
    Hmm hier zegt de meerderheid toch mbo, lastig hoor als je wisselende informatie krijgt.

Ik zie overigens best veel vacatures voor begeleider op Internet.

13. rums

rums Niet meer actief

Ik heb de opleiding spw 4 woonbegeleiding afgerond en werkzaam in de gehandicaptenzorg als persoonlijk begeleider. De groepen waar ik op gewerkt heb in het verleden was persoonlijk begeleider niveau 4 voldoende.

Met een hbo opleiding dan ben je zelfs in sommige instellingen te hoog opgeleid. Dat kan wel maar dan moet je accepteren dat je functie aangeboden krijgt op werk en denkniveau 4 en daar ook naar betaald krijgt.

14. Minny

Minny Fanatiek lid

26 sep 2007
    4.647
    2
    0
    Ik heb 2 keuzes; MBO 4 naast mijn huidige baan doen via Scheidegger en een stageplaats zoeken voor ongeveer 1 dag per week.

Of ontslag nemen en SPH gaan doen en voor de komende 4 jaar een werkplek vinden.

15. rums

rums Niet meer actief

Latig die keus daar kan ik je niet bij helpen.
    Als jij hbo wilt doen dan ben je wel breder opgeleid maar in deze economische tijden is het lastig om daar een functie naar te vinden. Dus zoals ik al eerder schreef, een functie onder je werk en denkniveau aannemen en dus daar ook naar betaald krijgen.

En ik vrees dat je geen stageplek voor 1 dag kunt vinden. Het is nu al lastig om voor 5 maand achtereenvolgend een stageplek te vinden. Laat staan voor maar 1 dag per week. Wij zijn daar op de groep ook niet happig naar omdat het behoorlijk veel aandacht vergt van de collega's maar vooral van de clienten.

16. Mama092013

Mama092013 Fanatiek lid

23 feb 2013
    1.276
    17
    38
    Vrouw
    Ik werk in de gehandicaptenzorg.
    Brabant
    Bij ons is het ook zo dat je ongeacht mbo of hbo, hetzelfde verdient in de functie van persoonlijk begeleider..
    Dus wat dat betreft heb je geen voordeel met hbo.

Ook kun je bij ons intern doorstromen. Dus stel je bent aan het werk als persoonlijk begeleider, en je wilt verder als leidinggevende van de woning of iets dergelijks, dan kun je intern worden opgeleid. Dus ook dan heb je niet echt voordeel met hbo. Het enige verschil is, is dat je als je al hbo geschoold bent, je meteen kan beginnen in een leidinggevende functie.. Meer niet.

Ik zou het dus bij mbo houden, ook makkelijker te combineren denk ik met je huidige baan (qua 'huiswerk')

17. Miranti

Miranti Fanatiek lid

1 jan 2013
    1.445
    0
    36
    Bij mij in de organisatie nemen ze voor de functie persoonlijk begeleider gewoon mbo niveau 4 ook aan, maar ik weet wel dat je in sommige gevallen sneller aangenomen wordt met hbo.. Maar dat verschilt wel steeds! Hangt er hier vanaf wat je in huis hebt zeg maar en welke ervaring je al hebt.

18. Winddanser

Winddanser Fanatiek lid

2 mrt 2013
    3.295
    0
    0
    NULL
    NULL
    Heb de rest niet gelezen, maar zou kiezen voor een HBO-opleiding als je als persoonlijk begeleider aan het werk wil. Vaak gaat de voorkeur uit naar iemand met een HBO-opleiding en ik zie het binnen mijn werk ook veel, als je er als MBO'er al werkt dan zijn er vaak wel mogelijkheden, maar als je van buitenaf komt dan kom je verder met een HBO-diploma.

Los daarvan moet je kiezen wat goed bij jou past en wat je denkt dat haalbaar is. Succes ermee!

19. JongeMama22

JongeMama22 Niet meer actief

Ik zou hbo doen als ik jou was, zeker in deze tijd. Je hebt er gewoon meer aan, je kan er meer mee, je kan er verder mee komen.

O en als ik je nog een advies mag geven doe aub geen opleiding via scheidegger, loi, nti, etc. Maar ga naar een normale onderwijsinstelling. Dit soort thuisstudies staan toch minder goed aangeschreven en werkgevers hebben liever de voorkeur aan iemand die op een normale school heeft gezeten.

20. Abri

Abri VIP lid

16 jun 2010
    12.423
    3
    38
    MBO 4 is voldoende hoor voor wat je wilt, maar voor een breder toekomstperspectief zou ik voor HBO kiezen. Je zou daarbij ook nog deeltijd kunnen overwegen (1 dag school, zo'n 20 uur werken).

Houd echter wel in je achterhoofd dat er veel gaat veranderen in de gehandicaptenzorg. Hier in de regio wordt er verwacht dat er best veel ontslagen gaan vallen ivm de veranderingen.

Deel Deze Pagina