Wie werkzaam in Welzijn/Gehandicaptenzorg? MBO voldoende of toch HBO?

Discussie in 'De lounge' gestart door Minny, 2 jul 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Minny

Minny Fanatiek lid

26 sep 2007
    4.647
    2
    0
    Je moet hierbij ook stage lopen. Net als bij een ROC en Hogeschool.

2. Ukkie2

Ukkie2 Niet meer actief

Mbo is ook voldoende hoor, maar als je in de toekomst hogerop wil komen zou ik wel na gaan denken over HBO.

3. Bri

Bri Niet meer actief

In het algemeen: de lagere MBO niveaus zullen steeds minder gevraagd worden. Met MBO4 of 5 maak je nog een redelijke kans, maar de grotere vraag zal toch bij HBO-geschoolden zitten. Denk bijvoorbeeld aan de wijkverpleegkundige.

Bedenk wel dat het werk in de zorg enorm aan het veranderen is. Binnen een paar jaar zullen de verzorgingshuizen verdwijnen, en in de huishoudelijke verzorging thuis wordt heel erg veel geschrapt. Daarentegen neemt de vraag naar wijkverpleegkundigen toe. Veel verpleeghuizen stappen over naar kleinschalig wonen, waarbij veel bredere functies worden gecreëerd. Ook die zitten op een wat hoger niveau.

Veel instellingen in de zorg ontslaan honderden mensen aan de onderkant, en hebben vacatures aan de bovenkant. Je moet dus niet te veel afgaan op de arbeidsmarkt van vandaag en gisteren, maar heel goed kijken wat de ontwikkelingen zijn.

4. Minny

Minny Fanatiek lid

26 sep 2007
    4.647
    2
    0
    Hele goede tip. Ik heb al eens eerder naar de opleiding tot verpleegkundige gekeken, maar twijfel of dat medische wel echt iets voor me is. Vind het adviseren wel leuker, vandaar dat persoonlijk begeleider me zo leuk lijkt. Maar las later dat dit ook bij Verpleegkundigen voorkomt?

Ik zie trouwens wel veel vacatures voor Verpleegkundigen.

Deel Deze Pagina