Heeft gewicht invloed op zwanger worden?

Discussie in 'Zwanger worden' gestart door Jebentwelkom, 15 aug 2006.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Jebentwelkom

Jebentwelkom Actief lid

11 aug 2006
    108
    0
    0
    Hoi, ergens las ik dat je moeilijker zwanger kan worden als je een te laag of te hoog lichaamsgewicht hebt. Weet iemand of dat klopt?

Hoe is dat bij jullie? Zijn er hier die overgewicht hebben, of juist te weinig wegen, en zijn jullie snel zwanger geraakt?

Ik weeg m'n hele leven al onder het gemiddelde, maar heb nooit eetproblemen gehad. Ik eet gewoon een paar boterhammen per dag, en ook iedere dag aardappels/pasta/rijst en groente en regelmatig fruit. Ik snoep ook best vaak, en bijna iedere avond wel wat chips of zoutjes.

Als kind zat ik al op of onder de onderste lijn, en nu als volwassene weeg ik maar 50 kilo (lengte is wel gemiddeld). Kan dat van invloed zijn op het zwanger worden?

2. Jorietje

Jorietje Fanatiek lid

22 feb 2006
    4.149
    688
    113
    Zuid-Holland
    Hoi,

Wat leuk, eindelijk iemand die ook niet veel weegt..
    Ik weeg 49 kg... En mn lengte is wel gemiddeld, geloof ik..
    Volgens mij maakt het niet zoveel uit, maar helemaal precies, weet ik het ook niet!

Gr.
    Jorietje

3. Hoi,

Ja, het gewicht kan invloed hebben op vruchtbaarheid. Dit is altijd een moeilijke discussie geweest, omdat een boel mensen het altijd als aanval opvatten.

Ik heb zelf vruchtbaarheidsproblemen door overgewicht.
    Ik heb verschillende gyn gesproken en allemaal zeiden ze hetzelfde. ook verschillende wetenschappelijke onderzoeken gelezen en de resultaten daarvan zijn duidelijk.

Gewicht KAN invloed hebben op de vruchtbaarheid bij een vrouw. De eisprong kan beinvloed raken door onder/overgewicht. Het kan dus zo zijn dat onder invloed van dit gewicht je minder of geen eisprongen hebt. Als je minder eisprongen hebt, heb je dus minder kansen per jaar om zwanger te worden. Je bent dan verminderd vruchtbaar.

Het is NIET zo dat als je eenmaal boven of onder een bepaald gewicht zit dat dit gelijk zo is. Ieder mens is anders. Ik had door mijn overgewicht haast geen eisprong meer, ik was dus niet vruchtbaar. Uit onderzoek is gebleken dat als je gaat afvallen dit zeer gunstig is voor je hormoonhuishouding en je cyclus. Ik ben nu 37 kilo afgevallen en mijn cyclus word steeds regelmatiger, en steeds vaker heb ik een eisprong.

Het is dus niet zo dat je door over of ondergewicht onvruchtbaar bent, het kan alleen zo zijn dat dit eventueel invloed zou hebben op je eisprong.

Als je nog vragen hebt, shoot me

4. Jorietje

Jorietje Fanatiek lid

22 feb 2006
    4.149
    688
    113
    Zuid-Holland
    Maar wanneer spreek je van ondergewicht?
    Als je verder helemaal gezond bent (voor zover je weet) en je eet en drinkt en snoept net zoals een ander, kun je dan toch spreken van ondergewicht?
    Ik stel de vraag misschien wat krom, maar je begrijpt misschien wat ik bedoel..

Gr.
    Jorietje

5. Niet meer actief

Bij www.voedingscentrum.nl kan je je bmi uitrekenen nav je lengte en gewicht.

Hier staat gelijk bij of je ondergewicht of overgewicht hebt.

En als het 1 of 2 puntjes scheelt is het echt geen ramp hoor, maar als je echt een gigantisch verschil hebt, misschien wel 8 punten, dan moet je je zorgen gaan maken... (en zelfs dat hoeft het nog geeneens)

6. Niet meer actief

7. Jorietje

Jorietje Fanatiek lid

22 feb 2006
    4.149
    688
    113
    Zuid-Holland
    Thnx Mo666, ik zit net op t randje van te licht en een gezond gewicht denk ik, maar ik weet mn lengte niet precies, maar wel ongeveer..
    Maar dan ga ik me iig geen zorgen maken!

Nogmaals thnx!

8. Fiorentina

Fiorentina Actief lid

5 mei 2006
    121
    0
    0
    Hoi,
    Ik ben ook heel licht, altijd al geweest.
    Ik weeg 47 kilo, ben 1.61 lang. Volgens de berekening zit ik net op laagste aantal punten dat je mag hebben om een gezond gewicht te hebben.
    Ik eet goed en gezond, maar ik heb volgens mij niet zulke zware botten. Ik zou wel graag 50 willen wegen...

Fiorentina

9. Jorietje

Jorietje Fanatiek lid

22 feb 2006
    4.149
    688
    113
    Zuid-Holland
    Hey Fiorentina,

Weet jij wel zeker dat je n eisprong hebt?
    In het bericht van Meisje staat dat het evt invloed zou kunnen hebben op de eisprong..

Ik ben vorige maand begonnen met tempen, en weet dus nog niet zoveel...

Gr.
    Jorietje

10. Jebentwelkom

Jebentwelkom Actief lid

11 aug 2006
    108
    0
    0
    Ha Jorietje, ik zit toevallig ook in de 4e ronde! We maken ons nog geen zorgen hoor, we zijn pas net begonnen. Maar ik vroeg het me zo af omdat ik dat ergens las.

En als ik nu op die site van het voedingscentrum kijk en mijn BMI uitreken moet die dus tussen 19 en 25 zitten en hij is 17! Op die site staat ook ( hier) dat je onder de 18,5 ondergewicht hebt... En dat het voor gezonde mensen met ondergewicht vaak niet eenvoudig is om aan te komen. Dat kan je wel bereiken door vaker tussen de maaltijden door ook wat te eten.

Mijn cyclus is wel altijd vrij regelmatig maar de eisprong voel ik nooit, dus ik weet ook niet of ik die altijd heb. Nu moet ik wel zeggen dat ik eigenlijk weinig tussendoortjes eet, misschien moet ik toch wat meer gezonde tussendoortjes eten? En verder rustig afwachten........

Fiorentina, ik probeer ook altijd om niet onder de 50 te zakken, maar in drukke tijden en na ziekte zak ik er ook weleens onder. En voor mij duurt het dan heel lang voor ik terug op gewicht ben!

11. Jorietje

Jorietje Fanatiek lid

22 feb 2006
    4.149
    688
    113
    Zuid-Holland
    Ik kan echt alles eten, ook chips en friet en marsen enzo, die eet ik nu niet veel, want ik wil zwanger worden!
    Ik zag dat jij (JeBentWelkom) ook in de 4e ronde zat, dat is wel grappig...
    Maar ik ben in februari al gestopt met de pil, maar toen deden we nog n beetje voorzichtig en nu dus niet meer!!! Alle remmen los dus hahaha..

Maar ik maak me nog geen zorgen, als ik over n jaartje niet zwanger ben, ga ik maar ns verder denken...

12. Katrin

Katrin Lid

15 aug 2006
    9
    0
    0
    Account Manager
    Utrecht
    @Jorietje:
    als je je lichaamsgewicht door de lengte van je lichaam x de lengte van je lichaam deelt (bv: je bent 1.78 cm groot en 72 kg zwaar, dan moet je 72 delen door 1.78x1.78 (= 22.73).
    Als je tussen de 20 en 25 ligt heb je geen onder- of overgewicht.

13. Fiorentina

Fiorentina Actief lid

5 mei 2006
    121
    0
    0
    Volgens de BMI, als ik 1 kilo aankom zit ik op gezond gewicht.
    Ik zit nu op 18,1 BMI.
    Ik ben altijd ongesteld.
    Mensen met anorexia worden vaak NIET meer ongesteld en hebben dus geen eisprong.
    Ik denk dat je zelf kunt aanvoelen of je wel of niet gezond bent. Of je vaak ziek bent bijv. Ik ben zelf haast nooit ziek en heb ook gewoon vet. Dus ik denk dat het begrip gewicht een beetje te abstract is. Je moet het overall bekijken.
    Ik kan trouwens aan iedereen wel vragen: weet je zeker of je een eisprong hebt? Dat kan toch niemand met zekerheid over zichzelf zeggen?

Groetjes

Fiorentien

14. Jebentwelkom

Jebentwelkom Actief lid

11 aug 2006
    108
    0
    0
    Ik eet ook 1x per week lekker friet met veel mayo!!! En toch kom ik niet aan hoor, soms wel makkelijk!

Verder ben ik ook bijna nooit ziek, hooguit 1x per jaar. En altijd gewoon ongesteld. Maar het kan ook dat je wel ongesteld bent en geen eisprong hebt. Maar ik heb het idee dat het bij mij wel goed zit. Al zou ik best een paar kilo aan willen komen! (dus maar snel zwanger worden, dan komt dat vanzelf ;))

15. Jorietje

Jorietje Fanatiek lid

22 feb 2006
    4.149
    688
    113
    Zuid-Holland
    Op een gegeven moment door tempen of naar een arts te gaan kun je er natuurlijk wel achter komen of je een eisprong hebt..
    Het had gekunnen dat je dat wist, maar het was zomaar een vraagje!

16. Jorietje

Jorietje Fanatiek lid

22 feb 2006
    4.149
    688
    113
    Zuid-Holland
    Ja idd, Jebentwelkom, dat zeg ik ook altijd tegen mezelf.. En er zullen dan ook heus wel wat pondjes achterblijven als t kind er is...

17. Jorietje

Jorietje Fanatiek lid

22 feb 2006
    4.149
    688
    113
    Zuid-Holland
    Hoi Jebentwelkom,

Ben jij al lang gestopt met de pil? Of heb je die nooit geslikt?

Gr.
    Jorietje

18. Fiorentina

Fiorentina Actief lid

5 mei 2006
    121
    0
    0
    Jorietje en Jebentwelkom we zitten alledrie in de vierde ronde!

Jorietje, jouw naam lijkt op mijn echte naam (ga ik hier natuurlijk niet zeggen op het forum).

Groetjes

Fiorentina

19. Jorietje

Jorietje Fanatiek lid

22 feb 2006
    4.149
    688
    113
    Zuid-Holland
    Jorietje is niet mijn echte naam hoor hahaha..
    Grappig, alle 3 in de 4e ronde..

En ben jij allang gestopt met de pil?

20. he dames, ondergewicht kan inderdaad invloed hebben op je cyclus. Maar dat is niet zo direct als je i 2 of 3 punten onder het BMI zit. Dt is maar een richtlijn, en nogmaals elk lijf is anders.

Vaak merk je het ook aan je lijf. Je menstruaties zijn niet regelmatig en er gaat steeds meer tijd tussen zitten. Maar ik ben geen arts. Alleen een gyn kan bevestigen of het idd om ondergewicht gaat wat invloed zou hebben.

Als ik de verhalen zo lees, zou ik me als ik jullie was absoluut niet druk maken! Het komt op mij niet over alsof er sprake zou zijn van gewicht en vruchtbaarheid!

Zet hem op!!

Liefs meisje

Deel Deze Pagina