'domme' uitspraken

Discussion in 'De lounge' started by Spoetnik, Oct 10, 2024.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Spoetnik

Spoetnik Fanatiek lid

Jun 8, 2013
    4,365
    4,422
    113
    Female
    Vanavond zaten we aan tafel en ik zei: op die kledingbeurs is niet zoveel soeps te vinden.
    Mijn dochter van 6 zei, wat? Wil je soep kopen?

Toen ging ik nadenken en dacht... wat zeg ik nou eigenlijk?
    Binnen 5 minuten zei ik weer zoiets, waarvan ik dacht: waarom zeg ik dit :o:

Kennen jullie ook van die rare zinnen die eigenlijk nergens op slaan? (Als een l*l op een drumstel bijv :roflmao:)

Golden1213 likes this.
  2. toch3

toch3 VIP lid

Dec 28, 2013
    18,279
    17,158
    113
    Zo ongeveer alle spreekwoorden slaan nergens op als je ze letterlijk pakt :D

Jessi79, Chillin and citroenrasp like this.
  3. Sylver

Sylver Fanatiek lid

Sep 17, 2014
    1,861
    1,756
    113
    Dit idd :)

Het regent pijpenstelen
    Oude koeien uit de sloot halen
    Iets uit de duim zuigen
    Van een mug een olifant maken
    De hond in de pot vinden
    Boter op je hoofd hebben
    Een appeltje met iemand schillen
    Kat in de zak kopen
    Iemand een oor aannaaien
    Vuile was buiten hangen
    Nu komt de aap uit de mouw
    Op hete kolen zitten
    Lopen als een kip zonder kop
    De kogel is door de kerk
    Met iemand in zee gaan
    Een bittere pil slikken

Ik kan er nog veel meer verzinnen denk ik.
    Ik hou wel van spreekwoorden, al gebruik ik ze vaak ironisch.
    Maar ik heb idd al heel vaak de kinderen moeten uitleggen dat het een spreekwoord is en dat ik het niet letterlijk bedoel :roflmao:

Vero0504, Chillin and Huismuisie like this.
  4. Felice

Felice VIP lid

Apr 22, 2009
    7,496
    8,417
    113
    Dat onze kinderen die spreekwoorden niet meer kennen/leren vind ik eerlijk gezegd toch wel een verarming :oops: dat vind ik eigenlijk pas dom

5. Dubbelgeluk

Dubbelgeluk VIP lid

May 18, 2013
    13,073
    12,030
    113
    Vind ik ook! Al vind ik ‘je krijgt wat je verdient’ wel echt een die mag worden geschrapt.

In de Engelse taal zijn er ook geweldige uitdrukkingen. Een oud collega gebruikte altijd de een na de ander, zo mooi!

Felice likes this.
  6. toch3

toch3 VIP lid

Dec 28, 2013
    18,279
    17,158
    113
    Afhankelijk van de situatie. Als kinderen rottigheid uitvreten krijgen ze wat ze verdienen, nl straf :p

7. Huismuisie

Huismuisie VIP lid

Aug 10, 2016
    10,458
    11,973
    113
    Female
    Noord Brabant
    Bedoel je dat je het wel prima vindt dat kinderen hier minder mee opgroeien?

Ik vind het eigenlijk wel jammer als dat zo is. Ik gebruik ze nog best regelmatig. Geeft wel wat charme aan de taal.

8. Jillzz

Jillzz Fanatiek lid

Aug 17, 2015
    2,126
    405
    83
    Zoon heeft pas een heel thema op school gehad over spreekwoorden. Hij heeft er een heleboel geleerd. Vond ik erg leuk, want ik hou er wel van.

Chillin and Felice like this.
  9. Zxcvb

Zxcvb VIP lid

Dec 13, 2019
    13,009
    14,675
    113
    Female
    Mee eens!
    Wij kregen er vroeger overhoringen over. Ik had zelfs een boekje waar er veel in stonden. Ik gebruik nog wel eens een spreekwoord of gezegde, maar dan zitten ze me hier allemaal aan te kijken: waar heb je het over?

Wel jammer hoor

10. Felice

Felice VIP lid

Apr 22, 2009
    7,496
    8,417
    113
    Nee juist niet, ik vind het echt een verarming dat zij dat niet meer leren

Anouk2005 likes this.
  11. Felice

Felice VIP lid

Apr 22, 2009
    7,496
    8,417
    113
    Dat boekje hadden wij vroeger thuis ook, moet nog ergens een exemplaar hebben liggen, vind dat echt leuk! Was op de lagere school ook dol op die kleurplaten waar je zoveel mogelijk spreekwoorden uit moest halen :D

En hou ook heel erg van woordgrapjes, Nederlandse taal is zo mooi!

12. Zxcvb

Zxcvb VIP lid

Dec 13, 2019
    13,009
    14,675
    113
    Female
    Oh ja!!! Dat was zo leuk. Echt een strijd om de meeste te vinden:D

Asil, Anouk2005 and Felice like this.
  13. Felice

Felice VIP lid

Apr 22, 2009
    7,496
    8,417
    113
    Lies1611, Chelsey88 and Zxcvb like this.
  14. Huismuisie

Huismuisie VIP lid

Aug 10, 2016
    10,458
    11,973
    113
    Female
    Noord Brabant
    Oh sorry je schrijft verarming. Ik las verademing… haha eerst goed lezen dus :D

Maar vind het ook echt zonde. Ook dat er zoveel engelse woorden worden gebruikt onder bepaalde groepen en de samenleving.

Felice and Zxcvb like this.
  15. NiVa0230

NiVa0230 Fanatiek lid

Dec 14, 2018
    1,705
    3,838
    113
    Geen "domme" uitspraak maar ik vind de uitspraak "daar ga ik slecht op" wel raar. Zeg gewoon dat je ergens niet (goed) tegen kan. Ik kan dus slecht tegen de uitspraak "daar ga ik slecht op".

Nellie4, Zxcvb and DeeLighT like this.
  16. Asil

Asil VIP lid

Nov 14, 2018
    10,147
    9,750
    113
    Female
    Geen spreekwoord of gezegde maar wel iets wat mij nog steeds bij is gebleven.
    Mijn rij instructeur had een uitspraak thuis met de kinderen en die ging:

What are you rommel in the cookietrommel? En dan antwoordde de kinderen standaard:
    I take a lookie for a cookie.

Tot de dag van vandaag gebruik ik hem wel eens maar dan zeg ik het hardop, tegen mezelf, in de hoop dat ik dat koekje laat liggen :D

OT: mijn vriend is heel erg van de spreekwoorden, heeft die thuis ook mee gekregen. Ik dacht dat ik er wel een paar kon maar hij, hij gebruikt spreekwoorden die ik niet ken maar wel degelijk bestaan. Daarnaast kan ik 2 spreek woorden nog wel eens doorelkaar halen of creatief samenvoegen :).

Mim89, Zxcvb and Anouk2005 like this.
  17. Anouk2005

Anouk2005 VIP lid

Mar 21, 2012
    23,184
    16,521
    113
    dokters-assistente
    De Glazen Stad
    Ik vind spreekwoorden echt geweldig. Bij mijn moeder thuis ligt zelfs nog een spreekwoordenboek van vroeger.
    Mijn oudste kinderen hebben het nog wel op de basisschool en het VO gehad maar dan in veel mindere mate dan hoe ik het heb geleerd.
    Pas was mijn oudste zoon iets aan het het vertellen over een gedoetje op zijn werk, dus ik zeg, joh loop niet zo te zeuren, wie de bal kaatst kan hem ook terugverwachten, zeur niet zo,
    Hij stond me echt met open mond aan te kijken en zegt tegen me, wie zegt hier iets over een bal, wat praat jij raar?
    Ik ben afgehaakt en gezegd van joh zoek het maar op, dan snap je het wel.
    We worden sws een beetje taalarm en inderdaad al die achterlijke engelse termen die in een zin worden gegooid, geen gehoor.

Zxcvb likes this.
  18. toch3

toch3 VIP lid

Dec 28, 2013
    18,279
    17,158
    113
    Spijtig om te lezen dat het blijkbaar landelijk is. Het viel ons wel op dat de hulpjongeren aan boord er heel veel niet kende maar hoopte dat dat een bepaalde groep was.

Al vraag ik me nu wel af of mijn kinderen er wel veel kennen :oops:

19. joopterheul

Sep 24, 2024
    90
    98
    18
    O, in het Engels inderdaad! Zoals 'overstaying your welcome', dat vind ik zo prachtig :) Is ook geen goede Nederlandse vertaling voor.

Sorry, volledig off topic :oops:

20. Felice

Felice VIP lid

Apr 22, 2009
    7,496
    8,417
    113
    Zoals ik al schreef, ik ben dol op spreekwoorden, woordgrapjes etc

Maar ik vroeg me wel af, waarom vind jij het eigenlijk domme uitspraken? Omdat je kinderen het niet kennen?

Share This Page