Hoi meiden, Zowel ik als mijn man nemen ouderschapsverlof op en er komt dus (m.i.v. volgende maand) flink wat minder salaris per maand binnen. Mijn vraag aan jullie: hoe ging deze overgang bij jullie? Komen jullie nog goed 'rond'? Moeite met het minder luxe leven/boodschappen doen? Waar bezuinigen jullie op? Nog tips?
Wij zijn inderdaad beter op de boodschappen gaan letten. Niet alles bij de AH halen maar ook gewoon naar de Lidl. Het verbaasde me hoeveel geld dat scheelt. Voorheen gingen we nog wel eens uit eten of een drankje doen. Dat werd vanzelf minder toen de kleine geboren werd. Daarnaast heb ik veel kleertjes in de 2e handswinkel gekocht. Zeker in de eerste periode hebben ze het zo kort aan dat ik zonde vond om overal de hoofdprijs voor te betalen.
Ik ging terug van full-time naar part-time en heb de eerste 3 maanden (na verlof) ook nog eens mijn ouderschapsverlof volledig opgenomen. Er kwam dus aanzienlijk minder geld binnen. Wij zijn vooral minder 'luxe' gaan leven. Niet meer uit eten, goed opletten op de boodschappen en inderdaad geen dure kinderkleding kopen. Hier eigenlijk alles van de Hema of de H&M. Hier ook geen pampers of andere 'merken' wat betreft babyspullen. En daarnaast heb ik de eerste maanden borstvoeding gegeven. Dat scheelt zeker ook in de kosten Maar dat is natuurlijk voor iedereen persoonlijk!
Suggestie als je dit niet al gedaan hebt: duik eens in je uitgaven van het afgelopen jaar (dus niet alleen supermarkt, maar ook abonnementen, gemeentebelastingen, etc etc). Met je internetbankieren ernaast is dit nog niet eens zo ingewikkeld. Kijk vervolgens eens naar hoe veel je nu gaat verdienen samen in vergelijking met eerst. En dan kun je dingen gaan strepen. Misschien red je het wel gewoon door het eerst jaar niet met vakantie te gaan en het vakantiegeld van beide te gebruiken om de gaatjes te dichten. Bijvoorbeeld. Maar zonder inzicht in wat er binnenkomt en uitgaat kun je moeilijk bezuinigen omdat je dan vaak op de verkeerde dingen bezuinigt of doorslaat.
Vragen jullie ook maandelijks de ouderschapsverlof korting terug? Enne... check ook eens op toeslagen.nl of je door de teruggang in salaris ook recht hebt op meer toeslagen?
wij gingen zeker wel 1 x per maand uit eten, soms met vrienden soms met zn 2tjes... nu met een kleine word dat lastiger wil niet steeds oppas regelen daarvoor dus nu vaak thuis wat uitgebreider koken. en ipv uit ete met vrienden gezellig thuis bij elkaar zitten. scheelt je in oppas regelen en in de kosten natuurlijk! en net zo gezellig! en idd op boodschappen kan je veel bezuinigen, ik haal 1 x per maand een paar dozen melk, sap, cola chips enzo bij de lidl. auto helemaal vol en dan kunnen we er ff tegen. en zo ook bij de gewone supermarkt. ik heb een grote voorraad kast en grote vriezer. alleen t verse haal ik iedere week. hoe minder vaak je in de supermarkt komt hoe goedkoper
Bekijk indd eens andere dingen die misschien goedkoper kunnen! wij hebben dit jaar onze auto van allrisk gehaald en ook de scooter teruggezet in verzekering (dat ding is al bijna 6jaar oud hoeft ook niet meer voor diefstal versekerd te worden) Scheelt een hoop geld! Telefoonabo met een sim only kaartje kost ook minder dan een nieuwe telefoon met bijbehorend abonnement. En dan ook nog eens internet, telefoon en televisie. Is je abo op de televisie of internet bijna afgelopen, bel ze en vraag om vaste klantenkorting (werkt hier altijd). Zijn er paketten afgesloten waar je helemaal niet naar kijkt? Electriciteit/water ook nog iets? Mijn man is echt heel handig met die dingen en kan dat soort dingen zo goed op een rij zetten. Door er voor het begin van dit jaar even voor te gaan zitten besparen we dit jaar heel veel geld!
Bedankt voor jullie reacties. Nog 1 vraagje: hoe vraag ik de ouderschapsverlofkorting maandelijks terug? Dacht dat dit alleen achteraf kon eigenlijk!
Nee hoor. Je kunt een voorlopige teruggaaf vragen bij de belastingdienst (programmaatje op de site). Daarin kun je aangeven dat je de heffingskorting per maand uitbetaald wilt krijgen. En degene van jullie die het minst verdient krijgt ook nog de inkomensafhankelijke combinatiekorting. Dat is ook nog 1000-2100 per jaar, afhankelijk van je inkomen.
Dit idd. Per maand kun je bijv zo'n 100e combinatiekorting krijgen en 250e ouderschapskorting als je allebei 1 dag minder werkt. Dat is dan toch weer 350e mooi meegenomen! Wij hebben er voor gekozen om dit vooralsnog niet maandelijks te laten uitbetalen zodat we volgend jaar in 2015 een lekker bedrag in 1x terug krijgen. Wij zijn niet zo goed in sparen dus als we het zouden krijgen gaat het ook meteen weer op Ik moet ook eens bij de Lidl of Aldi gaan kijken idd... kom ik echt nooit. Maar ik hoor van veel kanten dat het eigenlijk helemaal niet goedkoper is dan de gewone basis huismerken vd gewone supermarkt.
Ik wil ook ouderschapsverlofkorting per maand ontvangen, maar kan echt niet vinden hoe ik het moet aanvragen. Kan iemand dit even stap voor stap uitleggen? Heb er niet echt verstand van.
Hou er rekening mee dat je ouderschapsverlofkorting kan krijgen, aan te vragen bij belastingdienst en dat je een combinatiekorting krijgt bij belastingdienst omdat je een kind hebt. Ik heb ouderschapsverlof en door bovenstaande blijven onze inkomsten gelijk met daarvoor. Dus even goed uitzoeken bij belastingdienst.
Let wel goed op want volgens mij komt de ouderschapsverlofkorting per 1 januari 2015 te vervallen volgens de website van de belastingdienst en diverse andere bronnen. Net als 7 van de 11 andere kindgebonden toeslagen en kortingen. Zou heel naar zijn als je hier rekening mee houdt en volgend jaar blijkt dat dit niet meer geldt en je in financiele problemen komt. Corrigeer mij als ik het niet goed heb.
Is idd iets om rekening mee te houden. Wij hebben ook een overzicht gemaakt van alle vaste kosten en zijn gaan kijken wat er weg of goedkoper kon. Enkele abonnementen opgezegd. Van energieleverancier gewisseld. Internet/TV abo herzien. Ook alle verzekeringen naar elkaar gelegd en doorgenomen met onze vaste tussenpersoon. Daar kon ook nog eea geschrapt of goedkoper. Verder wat meer op de aanbiedingen letten en bij het boodschappen doen bedenken wat je echt nodig hebt.
Wij hebben alle inkomsten en uitgaven uitgezet in een Excelbestand. Boodschappen staat met stipt op nummer 1! Let er erg op nu ik verlof heb en kan gewoon meer dan 100 euro besparen per maand. Ouderschapsverlofkorting krijg je inderdaad maar tot 1 januari 2015, maar ook voor die tijd kreeg je dat vaak maar een jaar omdat de belastingdienst kijkt naar de achteruitgang in salaris. Vaak is dat maar 1 jaar het geval omdat je dan minder gaat werken. Het volgende jaar zal je salaris nagenoeg hetzelfde zijn of iets meer zijn. Dan krijg je de tegemoetkoming niet meer. Ik vind vooral het kinderdagverblijf een aderlating.