Zit er ernstig over na te denken om mijn FB account op te heffen. Het is natuurlijk lekker gemakkelijk om mensen even een berichtje te sturen om af te spreken of iets te vragen. Maar...wordt zo moe van het roepen over elke 'scheet', het delen van armbandjes, reizen, boomhutten die je kunt winnen, het delen van gruwelverhalen over kinderen en dieren of 'deel dit als je ook zoveel van je moeder, de kat van de buren of de schaamluis van je oude leraar Duits houdt' Nog los van het feit dat ik soms wat onzeker wordt van posts van anderen die 'altijd' een leukere tijd lijken te hebben dan ik. Dat is natuurlijk niet zo. Maar wel als ik bijv. Ziek ben of supermoe van de zwangerschap. Ik heb begin dit jaar een miskraam gehad, voelde me heel ellendig en verdrietig en het was net Carnaval ( een feest dat ik altijd vol overgave vier). Heb toen bewust alle Facebook apps mijn telefoon en Ipad gehaald en geen fb gecheckt. Vond t heerlijk, maar kon nog altijd terug natuurlijk. Anyways, zijn er meiden die helemaal gekapt zijn met fb? Wat waren de reacties en wat vind je zelf van een Facebook-loos leven?
Ik overweeg het al een hele tijd... maar ik ben bang dat ik vereenzaam. Ik woon nu al 3 jaar in deze stad en heb nog steeds geen contacten gelegd. Mijn oude vrienden in Arnhem en Nijmegen zie ik superweinig omdat zij nog met een heel ander stuk leven bezig zijn, zonder samenwonen/getrouwd zijn/kinderen. Facebook helpt om toch nog wat contact te houden.
Misschien dat je aan mijn antwoord niks hebt... Ik ben namelijk niet gekapt met Facebook, ik ben er gewoon nooit aan begonnen. Heb ik het idee dat ik iets mis? Soms wel ja, maar voor mij geen reden om een account aan te maken. Als ik wil weten hoe het met iemand gaat of als ik wat wil afspreken dan bel/sms/app/mail ik wel even. Als ik bij anderen zie wat voor onzin er soms op gegooid wordt... Wat interesseert het mij nou wat voor ontbijt je hebt gehad? Ik kan me ook niet voorstellen dat anderen het boeiend vinden om mijn dagelijks leven op de voet te volgen. Daarentegen vind ik het wel jammer dat er tegenwoordig best wel wat dingen via Facebook lopen. Winacties gaan via facebook, informatie over bepaalde dingen kan je terug vinden op facebook. Maar ja, voor mij weegt dat (nog) niet op tegen het feit dat ik het nutteloos vind. Dus ik mis het op dit moment (nog) niet. Maar kan me voorstellen dat als je wel een account hebt dat het moeilijk is om die op te geven.
Je kunt misschien ook eerst proberen wat instellingen te wijzigen? Heb ik ook gedaan, dan komen de berichten van bepaalde personen, in jouw geval de personen die er zoveel delen, gewoon niet op je tijdlijn. Geen antwoord op je vraag, maar ik heb het eerst zo geprobeerd, bevalt me prima!
Ik heb ook geen prive account, nooit gehad. Ik heb wel een zakelijke facebook, maar ik moet zeggen dat ik daar echt te weinig post. Het is ook erg moeilijk om aan likes te komen. De meeste mensen willen ruilen, zo van, ik like jouw pagina alleen maar als jij mijn pagina ook liked. En ik kan niet liken met een bedrijfpagina. En dat maakt het niet leuk, vind ik Mijn man heeft wel fb en daar kijk ik wel eens op. Maar ik vind het echt niet interessant wat iemand eet, drinkt of poept. Ik heb wel genoeg mensen bij wie ik zo op de koffie kan gaan, wat jij dus minder hebt. Misschien dat ik het dan ook wel zou missen hoor! Maar nu, nee totaal niet!
Ik zit er ook wel eens over te dneken, maar ook ik ben bang dat ik dan gewoon vereenzaam. Ik woon nu 2 jaar in dit dorp, ik ken bijna niemand, en ik moet ook ezeggen dat dat waarschijnlijk aan mijzelf ligt want zodra ik mijn buurman zie breekt het zweet me al zowat uit omdat ik goedendag wil zeggen. En dan is FB/internet makkelijker
Die likes zegt helemaal niks. Die kan je per 10.000 kopen voor een habbekrats. Ik heb geen facebook en zal er ook nooit aan beginnen. Dit heeft diverse redenen. (o.a. dat amerika lekker meeleest, de reclame die je weer moet blokkeren enz... ) Wat is er mis met persoonlijk contact tegenwoordig? Het lijkt wel of iedereen perse via facebook contact met elkaar moet hebben. (ik klink als een ouwe l*l)
Ja ik overweeg het ook weleens maar voor mij is het de enige manier om op de hoogte te blijven van veel dingen aangezien ik al een thuisblijfmama ben en niet veel sociale contacten is Facebook ook wel erg handig. En de reclame die in je strot wordt geduwd met 'like en win' en dat soort ongein ja dat irriteert me wel en ook zijn het altijd dezelfde mensen die over de rug van hun vriendenlijst er beter van willen worden Maar geen reden om mijn account op te heffen, hoogstens die persoon uit mijn nieuwsoverzicht te verwijderen... (dat kan je namelijk uitzetten, dan krijg je geen updates meer van die persoon zonder dat je hem of haar uit je vriendenlijst hoeft te verwijderen..)
Maar nu zie je al in dit topic.. mensen die geen contacten hebben blijven vasthouden aan facebook, maar ondertussen heb je nog steeds geen contacten irl. Volgens mij is dat echt een probleem van deze tijd.
Toen mijn oudste nog een baby was was het ook een drama hoor. Maar ondertussen heb ik op school vrouwen leren kennen, op de psz en nu ook op de dreumesgroep.. (nu hebben we ook echt een 'oudervriendelijke' school zeg maar dus weet niet hoe dat elders gaat)
Verwijderen kan niet, alleen deactiveren. Ik heb dat na het overlijden van mijn dochtertje gedaan. Ik kon toen niet tegen alle doelloze poep-en-scheet berichten van mensen. Een half jaar later weer geactiveerd, om mijn nieuwe zwangerschap te delen. Doe niet zoveel op facebook, het is meer om de leuke dingen te kunnen lezen en foto's van vrienden enzo. Het facebookloze leven was wel lekker hoor. Ik heb facebook niet gemist in die tijd. Met echte vrienden toch wel contact gehouden. En nu gaat dat ook eigenlijk vaak via whatsapp en zelden over facebook. Ik heb het nu alleen nog voor candy crush
Tsja ik heb er ook wel eens over nagedacht, maar heb het nog niet gedaan. Oplossing: mijn FB check ik gewoon nauwelijks. Bevalt me prima! Een keer in de paar weken scroll ik even door mijn nieuwsberichten en dan kom ik meteen weer tot de conclusie dat ik niets mis.
Heb vorig jaar een heel jaar zonder facebook geleefd, was best rustig en hield tijd over! Moest echt even afkicken. Nu heb ik wel weer een account maar kijk meestal wat anderen doen. Enne je kan je account helemaal eraf gooien moet je ff googelen
Je kunt het flink afschermen met je instellingen. Ik vind het vooral erg handig omdat mijn contacten nou eenmaal niet naast mijn deur wonen.
@Aylen: ja, kan me voorstellen dat weinig contacten het een stukje moeilijker maakt. Ik ben zelf ook net verhuisd naar een andere woonplaats, maar verwacht eigenlijk niet via fb aan nieuwe contacten in de buurt te komen. Mijn vriendinnen wonen gelukkig maar op een kwartiertje afstand, maar die spreek ik juist vooral via telefoon of irl. Misschien kun je vaker met ze aspreken? Uitnodigen in Oss voor een gezellig ouderwets slaapfeestje? Is ook geen wereldafstand vanuit Nijmegen bijv. @Salsera: Er zijn zelfs bedrijven die geen website meer vermelden, maar enkel een fb account. Ik zit zelf in de communicatie en beroepsmatig vanuit marketing oogpunt snap ik dat best, maar privé vind ik het vooral irritant. Er is straks een hele generatie die fb als 'het internet' beschouwd... Ik hoop mijn dochter niet. @Lise186: Dit heb ik idd al gedaan. Ik krijg nu minder ongewenste posts over mishandeling of dierenleed. Lig daar van wakker, dus bedrijf liever struisvogelpolitiek. Maar kan vriendinnen die soms heel negatief posten of die elke opmerking van hun kind moeten delen moeilijker op de negeerlijst zetten. Weet niet wat dat is, alsof ik ze tekort doe. @Yan: helemaal gelijk. Zoals hierboven beschreven vind ik het zakelijk ook interessant, maar privé steeds minder. Daarbij spreek ik mijn vriendinnen familie juist niet via fb. Ben dan ook totaal niet bang om te verpieteren. @Leona: ik denk dus echt dat je contacten in de buurt veel eerder opdoet door bij een vereniging t gaan of te sporten in het dorp. Misschien ga je er zonder fb wel eerder op uit? @Marnatman: niets mis met persoonlijk contact. Wat dat betreft hebben we dezelfde ouwe l*llenmening . Ik vind het bijvoorbeeld ook zo jammer dat vriendinnetjes in de kroeg alleen maar met hun smartphone bezig zijn. Bij elke piepje wordt er naar dat ding gegrepen. Heb als enige in mijn omgeving bijv. geen whatsapp en neem ook mijn telefoon niet op als ik met mensen in gesprek ben. @Umm85: precies, persoonlijke contacten zijn het allerbelangrijkst. Contacten in de buurt hoop ik dan ook straks via school te krijgen. Nog een jaartje wachten. Tot die tijd wil ik gaan peuterdansen en op zwangerschapsyoga. Er op uit trekken is toch de beste manier denk ik. @Mamapeetje: dat is ook zo, ik vind het ook handig om op de hoogte t blijven van mijn neven en nichten bijvoorbeeld of vriendinnen van vroeger. Misschien moet ik toch maar eens een opschoonactie houden en een heel selectief beleid gaan voeren.
Heel hard misschien, maar mensen die alleen maar like dit of dat dingen posten die ontvriend ik... Of ik blokkeer de posts van die persoon oid. Ik heb daar echt geen zin in. Verder posten mijn vrienden gelukkig geen enge verhalen of nare plaatjes. Ik zie facebook een beetje als een interactief foto-album (waar je vaak ook alleen de leukere dingen op zet), een manier om met sommige mensen contact te houden en een manier om de updates van bepaalde sites bij te houden (blogs, auteurs, nieuws, geek-stuf etc). Ik heb eigenlijk ook juist heel veel dingen op mijn facebook waar ik blij van word. Misschien moet je een beetje wieden in je vrienden en wat leuke sites op je facebook zetten?
Ik kan je geruststellen: er is een leven buiten Facebook! Echt waar!Ik heb namelijk helemaal geen Facebook en heb een ontzettend leuk en sociaal leven
Dit dus. Blij om te horen da jij er ook zo in staat, ik voel me soms net een prehistorisch fossiel. Ik hoef geen twitterm facebook, hyves of wat nog meer. Ik app, bel en sms. En ik vind mijn leven en eigenlijk dat van iedereen niet interessant genoeg o 24/7 te delen Dus ik ben dol op mijn facebook-loze leven!