Wij hebben bij onze eerste zoon geen geboortekaartje gehad en nu kiezen we er wederom voor het niet te doen. Zijn er meer mensen die hier bewust voor hebben gekozen? Het lijkt namelijk alsof wij hier nogal "vreemd" in zijn Nou moet ik er wel bij zeggen dat een kaartje in onze cultuur ook niet echt gebruikelijk is. Vaak krijgen mensen bij het kraambezoek een bedankje mee in de vorm van een stukje taart in een mooi doosje of buitenlands snoep, ook mooi verpakt. Hier dan een klein kaartje aan met gegevens van de baby en bedankt voor het komen. Dus, wie heeft er ook geen kaartje gehad? Was of is hier een speciale reden voor?
Bij ons in de fámilie mijn moeder is Surinaams worden er vaak ook geen geboortekaartjes gestuurd. Ik doe het zelf wel, maar kies wel een mooi "goedkoop" kaartje uit, veel waarde hecht ik er niet aan. Veel mensen gooien het weg volgens mij.
Toevallig had ik het er laatst bij de vk over. In nl een zeer gebruikelijk iets om een kaartje te sturen, maar dat geldt niet voor alle culturen. Toch sturen ook steeds meer mensen uit bv de Turkse cultuur een geboortekaartje. Zo ontvingen zij steeds meer kaartjes van buitenlandse klanten. Ik vind het altijd super leuk om een kaartje te krijgen, maar kan me ook voorstellen dat je er geen stuurt. Het is ook best een uitgave. En als dat gebruik niet in jouw cultuur voor komt is het helemaal nogal een uitgave. Ik vind het dus niet raar. Gewoon doen wat je wil. Ik vind zo'n traditie van taart ofzo bij het weg gaan ook super leuk. Dat doen wij dan weer niet.
Aangezien wij bij de eerste geen kaartjes hadden gedaan, doen we het nu ook niet. Ik vind dat niet eerlijk later tegenover mijn oudste dochter als zij geen geboortekaartje heeft en haar zusje wel..
Bij mijn vriend zijn cultuur is het ook niet gebruikelijk om geboortekaartjes te sturen. Wij gaan dus wel kaartjes sturen naar mijn kant van de familie en onze Nederlandse vrienden, maar niet naar zijn vrienden en familie. Nu heeft hij een grote vriendengroep en een nog grotere familie dus het scheelt ons wel een heleboel kaartjes.
Dat scheelt zeker Wij zouden anders ook een heleboel moeten versturen naar de andere kant van de oceaan en naar de andere kant van Europa Nog duurder in de postzegels... We maken wel een soort van "kaartje" die we per mail versturen naar werk etc, maar thats it. Geen tastbaar kaartje
Nee, niet gedaan hier. Was wel de bedoeling maar uiteindelijk niet. Bij een volgend kindje dus ook niet
Ik heb er nog nooit van gehoord dat iemand geen kaartjes verstuurt, zo gebruikelijk is het hier om het wel te doen. Vriendin van me was de eerste die ik kende die geen kaartjes zou sturen en ik respecteerde haar keuze, maar vond het toch een beetje vreemde. TOT ik zag wat mijn kaartjes en postzegels en uitnodigingen voor het kraamfeest gingen kosten. Alleen daaraan ben ik 400euro kwijt en dan heb ik niet eens een duur kaartje en heb ik een standaardformaat gekozen omdat ik anders nog meer zou kwijt zijn aan postzegels. De bedankjes kosten me nog eens 300euro, dus dat komt neer op 700euro. Veel geld voor iets dat bij de meesten binnen de week in de prullenbak ligt. Ook al vind ik mijn kaartjes en bijpassende bedankjes echt heel leuk.. Nu kijk ik er helemaal anders tegenaan. Met dat geld kun je beter wat anders doen. Ik vind die vriendin van me nu een hele slimme meid ipv een beetje vreemd. En jou dus ook
Nee ik vind het niet nodig, bij de eerste ook niet gedaan! Bij de tweede doen we het ook niet. (heb wel kraambedankjes)
Wow darkness! 700,- bij elkaar!!! Wat een geld man, dat is voor sommige mensen de complete uitzet voor de baby Ons kraambedankje kost denk ik zo'n 40,- bij elkaar en dat is inclusief een klein kaartje (formaat visitekaartje) met gegevens van de baby en bedankje erop. Dat gaat dus ook alleen naar de mensen die daadwerkelijk langskomen Al het andere geld gaat lekker naar mijn 2 mannetjes!
gooien echt zoveel mensen het kaartje weg? hier heb ik ze tot nog toe allemaal bewaard. Staan eerst weken op de kast, daarna gaan ze in een doosje
Ik gooi ze inderdaad wel allemaal weg. Ze staan hooguit 2 weken op de kast en dan hoppa de prullenbak in!
Ik bewaar geboortekaartjes ook. Heb nog nooit een kaartje ontvangen van vage kennissen. Ons kaartje was niet goedkoop maar we hebben ook bij lange na geen 700 euro uitgegeven aan de kaartjes, nog niet de helft. Da's ook wel echt bijzar veel. En moet je voor wen kraamfeest een bedankt kaartje sturen? Ik ben duidelijk niet thuis is de etikette. Ik ben wel heel Hollands en vind een kaartje erbij horen. Kan me voorstellen dat je het niet doet als je uit een andere cultuur komt waar dit geen gebruik is.
Ja, beide keren geboortekaartjes verstuurd. En ook altijd ontvangen van familie en goede vrienden. Zou het vreemd vinden om (zonder andere melding) geen kaartje te ontvangen. Als mensen er een kaartje per e-mail van maken ipv per post zou ik dat minder vreemd vinden in de tegenwoordige tijd. Kaartjes blijven hier ca. een maand op het dressoir staan en worden daarna opgeborgen. Nooit weggegooid. Overigens hadden wij een redelijk standaard kaartje met envelop en postzegels en waren echt geen 400 euro kwijt, maar dat ligt denk ik eerder aan de aantallen. Hier gingen de kaartjes naar familie, goede vrienden en andere belangrijke adressen. In principe alleen naar mensen die we op kraamvisite willen/verwachten. Bijvoorbeeld niet naar alle neven en nichten, omdat dat er ontzettend veel zijn die we normaal ook niet spreken en ook niet op kraambezoek verwachten. Zij kregen het nieuws via hun ouders (ooms en tantes) of Facebook.
Wij hebben juist van niemand in onze kring een kaartje ontvangen, behalve van mijn beste vriendin. Laat zij nou net die ene hollander zijn De rest, allemaal buitenlands, heeft geen kaartje gestuurd. Alleen een bedankje bij het kraambezoek of kraamfeest. Een melding via facebook gebeurt hier wel, maar bijvoorbeeld weer zonder foto. Sowieso de eerste maand komt er geen foto op social media, het "mag" simpelweg niet. Mensen die de baby willen zien, zijn welkom bij ons thuis. Familie en vrienden die ver wonen en niet 1 2 3 kunnen komen, krijgen een app met foto, maar ook met duidelijke boodschap dit niet als trotse oom of tante online te zetten.
Wow!! 400 euro voor geboortekaartjes! Ik was 100 euro kwijt voor 50 kaarten, dat vind ik nog te doen. Kraambedankjes hadden wij een kaarsje in de vorm van een hobbelpaard met op de ene kant bedankt en op de andere kant stond haar naam en geboortedatum, daarvan ook 50 stuks volgens mij of meer en was 75 euro.