Woningbrand gehad, wat doe jij bij calamiteiten ?

Discussie in 'De lounge' gestart door Ilona1986, 24 jan 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Ilona1986

Ilona1986 Bekend lid

23 jun 2012
    520
    0
    0
    Tilburg
    Oké, ons verhaal.

Vorig jaar september hebben wij een woningbrand gehad. Een elektrische apparaat ( vermoedelijk Senseo ) of waterkoker heeft midden in de nacht voor kortsluiting gezorgd.

Omdat onze oudste dochter met regelmaat in het ziekenhuis buiten de stad ligt, en wij dan in het Ronald mc Donald huis zijn hebben we door heel het huis alarm laten aanleggen, ook brandmelders ! Hiermee zijn wij rechtstreeks aangesloten op de meldkamer.

Maar ook z'n systeem kan falen:(

Omstreeks 04:00 uur werd ik wakker met bonkende hoofdpijn en hevige keelpijn. Ik hoorde geknetter en een aantal harde knallen.
    Ik maakte mijn man wakker om te vragen of we even samen beneden konden gaan kijken of er iets aan de hand was, door een eerdere woninginbraak durfde ik niet alleen :)
    Ik zei dat ik het zo naar " brand " vond ruiken, maar mijn man lachte het een beetje weg....we hadden tenslotte brandmelders.
    Maar toen we eenmaal dichterbij de huiskamer kwamen wisten we al snel dat er iets ernstigs aan de hand was.
    In blinde paniek heeft mijn man de deur van de huiskamer geopend, we hadden geen licht meer dus moesten alles op gevoel doen.
    Ik ben gillend naar boven gerend en heb onze 3 kinderen zo snel als mogelijk buiten zien te krijgen.
    Omdat ons oudste dochtertje een zwaar longpatient is, moesten we er echt voor zorgen dat ze zo min mogelijk in kon ademen.

Mijn man gilde ondertussen dat het de keuken was die in brand stond, en daarmee kwam meteen het 2e probleem.....de sleutels lagen daar en de voordeur zat op het slot. Met gevaar voor eigen leven is hij de keuken ingerend en heeft de sleutels gepakt. Gelukkig konden we allemaal, inclusief honden veilig buiten komen.
    Brandweer, politie, en ambulance was gelukkig snel ter plaatste. Helaas kon de brandweer de benedenverdieping niet meer redden, en was de keuken bijna geheel uitgebrand.
    Meubels, speelgoed van kinderen, ect ect...alles wat beneden stond had rook en roetschade. In een paar minuten waren we zoveel kwijt !

De brandweer vertelde dat we enorm veel geluk hadden dat ik wakker ben geworden, enkele minuten later en we waren er naar alle waarschijnlijkheid niet meer geweest. Het huis zag zwart van de rook.
    Pas toen de brandweer er was besloot ook het brandalarm van zich te laten horen. Veel en veel te laat !

Op advies van de brandweer hebben we nu ook een vluchtroute uitgestippeld in het donker, met de kinderen.
    Want het overvalt je echt, je gaat in blinde paniek handelen.
    Ik heb doodsangsten uitgestaan, was echt bang dat ik niet meer bij mijn kinderen kon komen.
    Mijn ogen branden enorm, normaal ademhalen ging niet door de rook.....

Uiteindelijk hebben we een aantal weken op een recreatiepark met onze kinderen " gewoond "
    Ons huis voelt nu nog niet helemaal als thuis !

Het is een heel lang verhaal geworden, maar ben heel benieuwd of jullie een vluchtroute of plan hebben in geval van calamiteiten ?
    Wij weten nu in ieder geval dat de sleutel altijd binnen handbereik moet zijn !

2. Insomniac

Insomniac Fanatiek lid

24 jan 2015
    1.841
    780
    113
    Virtueel assistent
    Gelderland
    Ik heb als ik weg ben alle stekkers er uit. Rare tik, maar anders kan ik echt niet weg. Het enige wat er in zit is de koelkast. Voor als ik wel thuis ben kunnen J en ik boven door de rolluiken (die vallen eventueel kapot te trappen) op een lager dak springen, dit kan zowel voor als achter en vanaf daar is het een klein stukje naar de grond. Ik zit alleen met mijn honden, Ik hoop dat een van de twee begint te blaffen of zelf weg komt, maar de tweede zit in de bench en moet ik dus zelf er uit gaan halen. Dan zal het echt ervan af hangen hoe ver de brand al is

Heftig wat jullie meegemaakt hebben! Vind het echt goed dat je dit met ons deelt, veel te weinig mensen denken er over na

3. Ilona1986

Ilona1986 Bekend lid

23 jun 2012
    520
    0
    0
    Tilburg
    De stekkers hebben wij er nu ook altijd uit, maar eerlijk....voor de brand had ik die van de Senseo altijd in het stopcontact zitten. Nu hebben we geen Senseo meer, en die komt er ook nooit meer....ben er helemaal door getraumatiseerd :)

4. wanna be a mama

wanna be a mama Bekend lid

16 mei 2011
    728
    1
    16
    Dit schud toch weer even wakker. Ik denk hier zo vaak over na...wat als ze niet afgaan. Wat als we niet meer naar beneden kunnen. De hond die opgesloten zit in de bench. Ben veel alleen, wat als ikde kinderen niet op tijd kan redden alleen.
    Ik wil graag zo'n trap die je in het raam kunt hangen en zo naar buiten kunt vluchten.

5. flowersoflove

flowersoflove Bekend lid

15 nov 2013
    811
    0
    16
    Kinderopvang
    Wow, wat een verhaal! Vreselijk om dit meegemaakt te moeten hebben, maar ik ben heel blij dat ondanks de schade aan jullie huis alles goed is afgelopen.

Wij hebben geen vluchtplan of iets in die richting, we wonen in een appartement en alles is dus gelijkvloers. We hebben voor en achter een balkon en natuurlijk de voordeur om te ontsnappen moest dat mogelijk zijn. Ik denk dat je nooit helemaal voorbereid op dit soort dingen kunt zijn, omdat je niet weet waar een eventuele brand begint en hoe erg deze is. Natuurlijk is het heel slim om wel een basis plan te hebben, zodat je in grote dingen weet waar je heen moet en wat je wel of juist niet moet doen. In denk dat mensen tegenwoordig sowieso te weinig weten wat ze in noodsituaties moeten doen, niet alleen in deze situatie, maar ook als je ineens iemand onwel ziet worden op straat, ik noem maar wat. Als je zoiets meemaakt sta je wel weer even met beide benen op de grond, en ik snap heel goed dat je hier heel erg van geschrokken bent en veel meer op je hoede bent.

6. Insomniac

Insomniac Fanatiek lid

24 jan 2015
    1.841
    780
    113
    Virtueel assistent
    Gelderland
    Kan ik me heeeeeel goed voorstellen ilona! Raar ook, want als die uit zou staan zou die toch geen kortsluiting moeten geven toch?

Edit, en mocht het op zolder beginnen bijvoorbeeld kunnen we nog naar beneden, de voordeur zit met haken op slot, niet met een sleutel, dus daar kan ik altijd doorheen, maar niemand naar binnen zeg maar. Auto sleutels en huissleutels liggen altijd bij de voordeur. Enige probleem is dus echt m'n honden.

Ik realiseer me nu dat ik niet eens meer brandalarmen heb. Ik had die "beste koop" van de Blokker, maar die kan ik dus echt 10x per jaar kopen zo snel zijn ze leeg of piepen ze

7. xbabyxdx

xbabyxdx Niet meer actief

Wat heftig meid :( Gelukkig zijn jullie er allemaal ongeschonden vanaf gekomen. Ik vind het verschrikkelijk voor jullie. :(

We hebben een brandalarm. Maar eigenlijk zou ik nog veel meer in huis willen hebben. Eigenlijk wil ik op elke verdieping in ieder geval zo n brandwerende deken hebben.

Wat ik ook doe is zo veel mogelijk uit het stopcontact halen als we gaan slapen.

En zo n vlucht route is ook handig.

8. birds86

birds86 VIP lid

13 mei 2013
    5.305
    2.002
    113
    Vrouw
    Wat verschrikkelijk voor jullie! Gelukkig zijn jullie lichamelijk ongedeerd. De schok zal er altijd wel in blijven.

Wij hebben de achter en voor deur alleen op slot met haken dus die kunnen we zo open maken. Boven kunnen we niet ontsnappen via een plat dak dus we moeten echt naar onder. De vogels zitten achter in t huis in een kooi dus die moeten we eerst pakken. Als we via de voordeur naar buiten gaan dan staan we op straat maar als we achter naar buiten gaan dan moeten we nog een gesloten poort open maken. Ik ga deze sleutel dus vanaf nu op een haakje hangen bij de achterdeur zodat we die snel kunnen pakken.

9. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.227
    7.275
    113
    Vrouw
    Brabant
    Ja wij hebben een vluchtplan (meerdere routes, net waar de brand uitbreekt) en altijd de sleutel binnen bereik (in onze slaapkamer) en ook beneden op een vaste plaats. En een brandblusser in onze kamer (al denk ik niet dat die veel uit gaat halen). Ik denk dat de kans het grootst is dat er brand uitbreekt in de keuken, dat is dichtbij de trap, gelukkig loopt 1 kant van ons dak niet heel schuin en kunnen we dan via ons zolderraam eruit en op onze billen over het dak naar de buren. Bij brand in de meterkast kunnen we via de achterdeur eruit.
    Onze rookmelders deden het laatst goed, de melder op de gang boven ging zelfs af toen er in de keuken iets aanbrandde en dat is toch flink wat meters en de rook viel nog best mee.
    Hoop het nooit mee te maken!!!

10. Mama1978

Mama1978 Actief lid

10 jun 2009
    348
    1
    0
    NULL
    NULL
    Pfff wat een verhaal joh, doodeng! Godzijdank ben je wakker geworden!
    Je moet er toch niet aan denken wat er anders gebeurd had kunnen zijn.

Ik heb zoiets gelukkig nog nooit meegemaakt maar ik heb wel van anderen gehoord dat het heel snel kan gaan inderdaad en dat je compleet gedesoriënteerd bent. Wij zouden er in principe uit kunnen in de slaapkamer van mijn dochter, dan kom je op het dak van de bijkeuken. En als we beneden zouden kunnen redden: we doen de voordeur expres nooit met de sleutel op slot, alleen maar op de haak. Als manlief en ik samen thuis zijn doen we beide haken erop (boven en onder) maar hij is regelmatig weg voor zijn werk, en dan doe ik alleen de onderste haak erop zodat de kinderen zelf de deur open kunnen maken mocht er iets met mij zijn. Dat weten ze ook. Ik heb ze ook geïnstrueerd dat ze naar de buren moeten, of desnoods een paar huizen verder of een willekeurige volwassene aan mogen spreken. Ook zonder schoenen en jas. Dit is niet alleen in geval van brand natuurlijk maar in welk geval dan ook dat ik niet meer zou reageren. Ik heb mijn oudste ook geleerd hoe ze 112 kan bellen.

Wel goed dat je dit topic opent trouwens! Ik weet bijvoorbeeld van mijn moeder dat ze ook de voordeur altijd op slot doet en de sleutel in de keuken bewaart (ze heeft geen haken op de deur). Ondanks mijn pleidooi doet ze nog steeds niet anders. Ik vind dat heel dom. Ik heb bij BHV cursussen geleerd dat je binnen enkele minuten compleet de weg kwijt bent en dat alles onder de rook staat. Het is goed als mensen daar beter van op de hoogte zouden zijn! Je hebt maar zo kort om weg te komen! Jij hebt echt een engeltje op je schouder gehad dat je wakker bent geworden!

11. Ilona1986

Ilona1986 Bekend lid

23 jun 2012
    520
    0
    0
    Tilburg
    Wij hebben dit huis nu bijna 4 jaar geleden gekocht, er zat een mooie keuken in...dus besloten om die ook te laten staan.
    Toen de keuken werd afgebroken na de brand, bleek dat alles achter de keuken met tyraps vast zat. Na veel onderzoek bleek er ook het een en ander mis te zijn met het stroom. Het was dus een kwestie van tijd !

Bijgevoegde bestanden:

• image.jpg
      image.jpg
      Bestandsgrootte:
      27,9 KB
      Weergaven:
      31
  12. Nikki88

Nikki88 VIP lid

29 jul 2008
    11.656
    230
    63
    Lieverd, wat een verhaal weer. Er blijft jullie ook niks bespaard hè, gelukkig zijn jullie er allemaal goed uitgekomen. Wel goed dat je dit met ons deelt, het zet mij wel weer aan het denken om extra maatregelen te treffen. We hebben nu alleen rook/brand alarm overal maar verder niet echt iets. Ga het eens bespreken met mijn man, dank je wel. Dikke knuffel voor jullie kleine leeuwin! 😘

13. xbabyxdx

xbabyxdx Niet meer actief

Daarom hier een EHBO uitgebreid en een baby en kinder EHBO. En ik zit ook nog aan BHV te denken.... dan leer je ook nog wat je moet doen in zulke situaties. Bah bah moet er gewoon niet aan denken.

14. Ilona1986

Ilona1986 Bekend lid

23 jun 2012
    520
    0
    0
    Tilburg
    Hier stond ooit de Senseo, de vlammen heeft de bovenste kastjes gepakt, en is zo richting woonkamer gegaan....we zijn ook echt dankbaar dat we dit kunnen navertellen, en zijn goed wakker geschut !

15. Suusjeuh

Suusjeuh VIP lid

4 jul 2010
    13.212
    13
    38
    Verpleegkundige/gastouder
    Jeetje, wat een schrik! Gelukkig zijn jullie allemaal ongedeerd maar je zult vast nooit meer zorgeloos zijn qua apparaten in huis etc.

Ik heb bijvoorbeeld altijd de sleutel in de voordeur zitten als ik hem op slot heb gedraaid. En de achterdeur kan zonder sleutel open ( zit op de haak, net als onze slaapkamer ) wij hebben bewust geen kinderen op zolder slapen ( Ketel, wasdroger, jonge kinderen die niet zelfredzaam zijn ) ik denk dat het ieder zn nachtmerrie is, brand, maar gelukkig kunnen jullie het na vertellen!

16. Insomniac

Insomniac Fanatiek lid

24 jan 2015
    1.841
    780
    113
    Virtueel assistent
    Gelderland
    Mijn keuken is ook zo ilona, Ik huur particulier en eigenaar wil er niks aan doen. Stopcontacten hangen compleet los van de muur, hij heeft sommige vast gezet met pur. Een van de redenen dus dat ik er alles uit haal als ik weg ga of ga slapen. Alleen die van de koelkast dus niet, en daar baal ik echt van

17. Sunbeam

Sunbeam Niet meer actief

Jeetje, wat vreselijk eng zeg! Echt goed dat jullie zo snel hebben kunnen handelen.

Ik krijg het er helemaal warm van. Wij slapen op zolder, hebben de voordeur en achterdeur altijd met de sleutel op slot en de sleutels liggen in de keuken. Ik ga voortaan dus gelijk mijn setje sleutels mee naar zolder nemen.

Vluchtroute....nog nooit over nagedacht. Nu heeft mijn dochter een balkonnetje aan haar kamer, dus daar zouden we in nood nog vanaf kunnen. Wel gevaarlijk, maar dat is de enige mogelijkheid denk ik als we niet meer via de benedenverdieping kunnen...

18. Ilona1986

Ilona1986 Bekend lid

23 jun 2012
    520
    0
    0
    Tilburg
    Ik had eerst ook altijd de sleutel in het slot zitten, totdat wij dus werden opgeschrikt door een woninginbraak.
    Toen de technische recherche kwam voor sporenonderzoek, vertelde hij dat het gevaarlijk is om een sleutel in het slot te laten zitten. Ze kunnen deze via de brievenbus omdraaien, en zich zo de woning binnen dringen.
    Hier op zolder slapen gelukkig ook geen kinderen, ben bang dat ik er dan door de rookontwikkeling niet meer op tijd had kunnen komen.

19. Ilona1986

Ilona1986 Bekend lid

23 jun 2012
    520
    0
    0
    Tilburg
    Eerlijk gezegd was ik me ook nooit zo bewust van de gevaren, stond er gewoonweg niet bij stil. Een beetje de kop in het zand steken en denken dat zoiets ons niet overkomt. Maar als het dan wel gebeurd, weet je gewoon niet wat je moet doen. Ja, eerst je kinderen en huisdieren naar buiten...er komt zoveel op je af ! Gelukkig zijn we heel erg goed opgevangen door de mensen van politie, brandweer en ambulance....die ben ik nog elke dag heel dankbaar

20. Ilona1986

Ilona1986 Bekend lid

23 jun 2012
    520
    0
    0
    Tilburg
    Gelukkig slapen onze chihuahua's bij ons op de slaapkamer in een mandje, als ze beneden waren geweest waren ze zeker gestikt. Als ik er alleen maar aan denk krijg ik het al benauwd. Via boven hadden we er aan de voorkant wel uit kunnen springen als mijn man niet meer bij de sleutels kon ( achterkant rolluiken )
    Maar ik werd al bang bij de gedachten dat ik mijn kinderen uit het raam moest gooien, en mijn man ze net niet kon vangen.....er schoot zoveel narigheid door me heen.

Deel Deze Pagina